{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp hænger på tøjlen!!
  • #1   21. sep 2014 Slip den, du skal ikke hænge igen

  • #2   21. sep 2014 Din hest skal have flere muskler og mere balance, og så skal du give efter på tøjlen, eventuelt ride med helt løse tøjler i en periode.

  • #3   21. sep 2014 husk at have endnu mere fokus på fremaddriften = at den er fremme for schenkel og tøjle

  • #5   21. sep 2014 Rid den mere fremad når den hænger sig på tøjlen, min unghest har også haft tildens til det, pga. manglende styrke. Men det skal nok komme, løsne op og få den til at gå fremad

  • #6   21. sep 2014 Ja, slip den og rid fremad.

  • #8   22. sep 2014 Nu siger i slip den.. Mener i at jeg skal slippe hende fuldstændig? Og ville det ikke være en form for belønning for at hun har hængt i tøjlen? Hvis i forstår..

  • #9   22. sep 2014 Læs indlægget der linkes til i #7 fra BBH smiley

  • #10   22. sep 2014 Når en hest hænger på tøjlen er den 9/10 gange faldet på forparten, og har derfor ikke den korrekte bæring, hvilket gør at den begynder at hænge. Hvis du så driver den fremad vil du blot skubbe den endnu længere fremover, hvilket jo ikke er hvad du gerne vil opnå.

    Lad den gå med hovedet i en fri holdning, og når du fornemmer at en har styrken og balancen kan du stille og roligt bede den om at komme mere og mere op. De fleste hesten vælger faktisk selv at samle sig mere og mere op, men nogen skal lige hjælpes lidt på vej smiley


  • #11   22. sep 2014 Hvis den hænger på tøjlen mangler den bærring og energi bagfra = giv mere ben, så den kommer mere ind under sig bag fra smiley

    Du skal lave halv parade i udvendige samtidig med du giver ben, så den kommer ind under sig selv og bærer bag fra smiley

    Ved ikke om det giver mening? Men du må aldrig slippe den fortil fordi den hænger, så fortsætter den jo bare på forparten smiley


  • #12   22. sep 2014 Louise h - skal jeg bare give hende helt løse tøjler så hun næsten kan få næsen ned til jorden, og bare ride sådan indtil hun finder balancen?

  • #13   22. sep 2014 MB Photo - Jep smiley Lad din hest få frie tøjler, finde balancen så lærer den stille og roligt hvordan den skal bære sig når den får mere styrke i ryggen. Når hesten går frem og ned så styrker dette ryggen så den får de muskler der til sidst gør at man kan samle den op så den får en naturlig, selvbærende holdning. Dette tager tid men så har du en hest der er godt gående, holder længere og som ikke vil gå med hovedet bag lod! smiley

    Mvh TT


  • #14   22. sep 2014 Det prøver jeg.. Hun har også i forvejen problemer med balancen i galop smiley

  • #15   22. sep 2014 Så ville jeg træne balancen i skridt og trav en stund før du forsøger med galop. smiley

  • #17   22. sep 2014 Lisette - Det er sjovt at ALLE de undervisere jeg har snakket med ikke er enige med dig. Har nemlig taget den snak med flere efterhånden da jeg forsøger at finde hoved og hale i dine påstande da jeg gerne vil finde ud af hvad der passer! Men når ikke en eneste af de giver dig medhold og de begrunder hvorfor frem og ned og hvordan hestens krop arbejder (kan ikke genfortælle desværre da jeg ikke er ret god til det anatomiske) så mener de stadig helt bestemt at frem og ned er vejen for at hesten skal formå at opbygge de rygmuskler mfl. der gør selv bæring muligt så man får en hest der aldrig vil komme bag lod!
    Men gider ikke at tage denne diskussion igen igen. Hvis jeg en dag får at vide at du har ret. Så skal jeg offentlig her på HG sige undskyld for at jeg ikke ville lytte til dig. Men før den tid/hvis den kommer. Vælger jeg at rådgive og holde med flertallet af de jeg kender/snakker med der har forstand på biomekanikken. smiley
    Du må have en god dag smiley Over and out!

    Mvh TT


  • #18   22. sep 2014 Lisette, det gælder vel om at finde den gyldne middelvej. For rigtig mange heste er det godt at starte der nede, om det så bare er en uge. Jeg red i en overgang en DSP/fuldblodsblanding som virkelig ikke havde styrke i ryggen. Han kiggede stjerner konstant.
    Efter en uge med fokus på frem og ned i afslappet holdning gik vi fra 5 skridt i trav til et helt travprogram med slanger og buer som før havde sendt ham i skridt. På dag 5 kunne vi stille og roligt begyndte at samle ham lidt mere op, men det var helt tydeligt at han havde haft godt af det.

    Men på den anden side er det heller ikke godt at rende rundt med snotten i jorden alt for længe. Alt med måde, det gælder vel altid. Man kan også blive for 'anatomisk korrekt' så det mere nærmer sig 'anatomisk ukorrekt' men bruges værktøjerne korrekt, så gavner de hesten.


  • #20   22. sep 2014 MB Photo - I starten, så vil jeg sige ja, men som jeg lige har skrevet, så er det alt med måde. På en uges ferie hvor der var mulighed for kun at koncentrere sig om hesten gik jeg fra stjernekigger til den hest som ses på billedet. Afslappet og i stand til at trave med brug af ryggen. Dette gjorde jeg ved først at arbejde med ham i skridt hvor vi startede med at bygge rygmuskler, selvfølgelig ikke ridning hver eneste dag hele ugen, og pauser ca. hver anden dag så musklerne kunne udvikles, og derefter begyndte at samle ham mere op.

    profilbillede
  • #21   22. sep 2014 Lisette - jeg er bestemt ikke sur..træls du opfatter det sådan. Dine artikler har blevet læst men ingen er enige til trods smiley Jeg bøjer min kun for flertallet af de med større viden end min egen smiley
    Måske den ændres smiley

    Mvh TT


  • #23   22. sep 2014 Lisette, jeg kan ikke helt forstå din måde at gøre det på. Hvordan anbefaler du at man gør det? smiley

    Du skriver
    "Hesten skal guides i den rigtig holdning med meget bløde hænder og en fjerlet tøjle, og derefter skal man give hesten RO og et stabilt sæde, til at regne ud selv hvordan den skal koordinere sin ryg i den position."

    Men hvordan og hvad er den korrekte holdning?


Kommentér på:
Hjælp hænger på tøjlen!!

Annonce