{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klodset hest?
  • #1   22. sep 2014 HM....efter min mening findes der ikke klodset heste.
    De kan være ukoncentreret ja, men hvis de er ved sagen og snubler hele tiden, så tror jeg det er noget andet.
    Havde en som gjorde det samme som din, han havde gigt i hans forben.
    Ikke sagt at din har det, men tror jeg vil prøve at få en kiropraktor på ham og høre om der kunne være låsninger eller noget andet.


  • #2   22. sep 2014 Jeg tror mere det er et spørgsmål om at være ukoncentreret smiley

  • #3   22. sep 2014 Så er der vist kun træning der skal til smiley arbejde fra jorden og ridning i skoven vil være perfekt. Så han bliver nødt til at se hvor han går smiley

  • #4   22. sep 2014 Okay smiley

  • #5   22. sep 2014
    Hvornår har du sidst fået tjekket din sadel af en uddannet sadelmager? Haft kiropraktor til at tjekke din hest?
    En sadel der ikke passer, låsninger i kroppen osv kan medføre at hesten virker "klodset", men i virkeligheden handler det om at hesten er hæmmet i sin naturlige bevægelse og at rytteren skal igang med processen om at finde ud af HVAD der er problemet..

    Jeg har en der begynder at snuble hvis han fx har tandspidser smiley på en eller anden måde så stjæler irritationen over at bisserne driller, hans fokus fra at koncentrere sig om IKKE at snuble over sine egne ben..

    Hvis nu fx din hest har taget lidt på af græsset/ændret form, så kan din sadel jo godt ligge og genere/klemme på fx skuldre som følge af ændret gjordleje og tryllebum, så har man en "klodset" hest..


  • #6   22. sep 2014 Jeg havde sadelmager ude i februar/marts tror jeg.
    Kiropraktor har han aldrig fået hos mig, men jeg har også kun ejet ham lidt over et halvt år. smiley


  • #7   22. sep 2014 Prøv noget bomtræning, din hest skal altså lære at løfte sine ben i stedet for at slæbe dem efter sig - hvis den altså ikke har ondt nogen steder smiley

  • #8   22. sep 2014
    Nu lurede jeg lige på din profil- sød cremebolle du har dig smiley
    Jeg ville anbefale dig at kontakte en dyrlæge der også er uddannet kiropraktor, få ham tjekket igennem og så tage den derfra.
    Smedens beskæring kan også være en faktor, men kiropraktoren er altid et rigtig godt sted at starte.

    Sådan en fjordbasse kan jo også sagtens ha "hævet" lidt henover sommeren pga græsset og derfor ha fået lidt "kageform" som bidrager til at gjorden trækker sadlen frem og derved gør at den klemmer på skuldre og gør at han snubler..

    Jow jow, det er upraktisk når krikkerne ændrer form pga græs- og ret dyrt i sadelmager smiley


  • #9   22. sep 2014 Han har ikke været på græs her i sommers, så tvivler stærkt på at det er derfor.
    Han har dog tabt sig en del og fået opbygget muskler siden jeg fik ham, så tror dog stadig jeg lige vil have fat i en sadelmager. smiley


  • #10   22. sep 2014 Fantastisk at du har den indstilling til tingene- det er der mange der kunne lære meget af..!!

    Ville under alle omstændigheder også få ham tjekket af en kiro- især når han har ændret form osv og med de problemer du beskriver.

    Så er du jo 100% på den sikre side og lur mig om ikke den kombi af sadelmager og kiro fikser problemet med snublerfætter smiley


  • #11   22. sep 2014 En hest kan altså godt være klodset . Jeg har en lille fuldblods vallak det tit næsten vælter over sine egne ben . Og han gejler intet !. Der er bare for mange ben og holde styr på nogle gange :). Også kommer de jo så i vejen .

  • #12   22. sep 2014 Det ville i hvert fald være rart hvis det kunne smiley
    Har prøvet at han snublede mens vi red hen over en stubmark, hvilket resulterede i at jeg røg af..
    Det er jo heller ikke det fedeste, når man gerne vil ride jagter. Tænk hvis han snublede under et opløb :3!


  • #13   22. sep 2014 Jeg har redet jagt her i august og der var min ikke klodset i opløbet ;). Han vandt opløbet nemlig . Men så koncentrere de sig jo os om noget andet :).

  • #14   22. sep 2014 #11
    Jeg tror ikke på at der findes "klodsede" heste. Jeg tror på at der findes heste, der er påvirkede af en ukendt faktor og derfor fremstår klodsede..

    Om det så er beskæring, kroppen,udstyret, træningsformen eller ridningen der giver hesten de issues der gør at den virker "klodset", det må være op til den enkelte hestejer at udrede.

    Men jeg kan da godt se at det er meget "lettere" bare at give hesten skylden og så ride videre smiley
    Sådan har jeg bare ikke hest.


  • #15   22. sep 2014 Vi har netop fået aflivet en slinger hest som også bare var 'klodset' til at starte med inden vi fandt ud af at problemet var et andet. En hest er ikke klodset, den kan have låsninger (hvilket kræver kiopraktor) eller (hvilket oftest er grunden) den har slinger.
    Slinger kan komme fordi hesten eksempelvis et sted i halsen (eller anden del af rygraden) har en nervebane i klemme og derved mister den følingen med en del af kroppen. Efterhånden som hesten bliver ældre vil nogen heste blive værre og værre.
    Forestil dig ikke at kunne mærke dine ben når du gik .. Ikke nogen behagelig oplevelse, og det vil højst sandsynligt fører til at du snubler fordi du ikke kan mærke underlaget når du går.

    Jeg kender et par øvelser som måske (kun måske) kan hjælpe din hest en smule, hvis det er slinger, men det er bestemt ikke sikkert.


  • #16   22. sep 2014 En hest jeg kendte var også ret klodset, og snublede også op til flere gange under træning, tur på fold osv. Den havde desværre slinger og måtte aflives.
    Så jeg vil klart anbefale dig at få en dyrlæge ud, og sig du har mistanke om evt slinger - hellere få det tjekket og være sikker smiley

    Held og lykke med ponsen smiley


  • #17   22. sep 2014 Enig med de andre, som nævner at der formentlig er noget galt.

    Min kiropraktor siger, at heste ikke er klodsede, med mindre der er noget galt. Hun siger, at heste ikke har "råd" til at være klodsede i naturen, fordi de simpelthen er flugtdyr og skal kunne komme fra et eventuelt jagende dyr uden at snuble (være klodsede). Heste skal ifølge min kiropraktor være let til bens og ellers er der noget galt - det ligger til deres natur at være let til bens. Så jeg ville få hesten tjekket igennem. At du ikke har haft hesten længere tid, betyder ikke nødvendigvis, at hesten ikke bør tjekkes igennem. Hesten kan være låst, skæv i ryggen eller have gigt eller andre problemer, selvom du ikke selv er skyld i det.

    Tag det fra én, som selv har lært det på den hårde måde:
    Min hoppe snublede ekstremt meget i en periode, og det irriterede mig grænseløst, fordi hun jo bare var "klodset" og ikke så sig for. Jeg var så træt af hende i den periode. Jeg blev ved at ride hende, og skældte hende lidt ud, når hun snublede, fordi hun bare var "klodset".. Jo længere tid der gik, jo mere blev jeg klar over, at der var noget galt. Hun blev mere og mere stiv, og ville pludseligt hverken trave eller noget som helst (hun er islænder og valgte pludselig passen).
    Dette skete først efter flere års ridning med snublen og INGEN andre problemer, men jeg valgte til sidst at få kiropraktor ud.

    Min kiropraktor fortalte mig, at hoppen var vanvittigt skæv i ryggen og havde store problemer deraf. Derfor rettede vi i samarbejde hesten op med lang tids træning, gentagne kiropraktorbesøg, udskift af sadel osv.

    Den dag i dag er hun stadig ikke helt færdig med genoptræningen, men hun snubler langt mindre, virker mindre klodset og kan trave igen. Hun er meget lettere at ride, gladere på tur, blødere i sine bevægelser og meget mere smidig. Jeg lærte da af dette problem, for førhen mente jeg også bare, at hun var klodset.. Det var hun så ikke.

    Ifølge min kiropraktor findes der ikke klodsede heste.


  • #18   22. sep 2014 Jeg har skam tænkt mig at få ham tjekket.
    Når jeg siger jeg ikke har ejet ham så længe, var det mere for at fortælle hvorfor han ikke har været til det i den tid jeg har ejet ham. Han har været undersøgt til handelsundersøgelse, og har fået massage samt sadelmager i den tid. At jeg har ejet ham i kort tid er ikke en undskyldning for ikke at gøre det. ^.^
    Jeg er ved at undersøge hvem jeg vil bruge. smiley


  • #19   23. sep 2014 Super godt med den indstilling!

Kommentér på:
Klodset hest?

Annonce