{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.034 visninger | Oprettet:

Stærk i galop {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige vendt hjem efter at ha været til undervisning med min part.

Jeg har aldrig arbejdet super meget i galop på hende da jeg til at starte med var en anelse angst efter et styrt og så senere bare aldrig har trænet det nok til at blive helt rolig. Min part har ikke helt den fornødne styrke til at holde en bæring og et lavt tempo så hun har en meget hurtig galop. Hun løber ikke rigtigt men det går bare stærkt.

jeg spænder en anelse op når jeg slår i galop og det smitter selvfølgelig på hesten. Min part er stærk i galoppen og er ikke altid lige god til at lytte når jeg beder om et lavere tempo

Kort sagt. Jeg galopere typisk kun på en 20m volte da vi er mange i hallen og jeg ikke føler jeg har kontrollen til at ride mere rundt med 6 eller 7 andre i hallen og så er vores overgange noget jeg kunne dø af pinlighed over. De er så grimme, hesten stormer afsted i trav bagefter og alt der minder om en bæring ryger fuldstændig. Hun har tendens til at 'rende lidt på næsen' ved overgangen og strækker sig frem istedet for at bevare den smugle samling jeg forlanger

problemet er ikke helt så stort i longen der har hun nemmere ved at holde et roligere tempo og overgangen er okay, ikke meget bedre men alligevel lige lidt.

Jeg søger råd nu og her til at løse problemet. Hvis det overhovedet er muligt at give råd til sådan noget uden at kunne se det (har desvære ikke video af mine forfærtelige overgange og grimme galop)

jeg har underviser på men eftersom vi er så mange på holdet er det svært for ham at nå os alle. Specielt når jeg ikke galopere mere end jeg gør.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærk i galop
  • #1   22. sep 2014
    Lad være med og være pinlig - hesten lyder ikke til og have muskler til og gå samlet i en overgang, ligesom balancen ikke er der og det kræver en afslappet hest.
    Så fokuser istedet på en rolig overgang, istedet for at blive pinlig over manglende samling og af den løber.

    Er det en rideskole hest?


  • #2   22. sep 2014 Men hvordan får jeg en rolig overgang når jeg har en hest der løber afsted både før, inden og efter overgangen?

    Nej privat part på 19 år. Hun har ikke været i super seriøs dressur form i nogen år efterhånden så det lyder sansynligt at musklerne ikke lige dækker ind der


  • #3   22. sep 2014
    Ting tager tid :o)

    Så jeg ville fokusere på og få en mere rolig galop og når du får det, så kommer overgangen også. Og dermed øve galop på 20 meter volte og i hele ridehuset, så i kan få trænet balancen - husk ikke og have for meget fat fortil i hesten.

    Min er først nu ved og få styr på en rolig galop og 20 meter volter, samling i galop kommer så småt og vi har været igang med dressur siden maj måned ca.
    Men også været igang med galop siden sidste år, bare holdt nogle pauser.


  • #4   22. sep 2014 Det må blive til de træninger jeg laver som ikke er med underviser eller når hallen ikke er så fuld.

    Jeg ved det tager tid men det er begyndt at blive en frustration at jeg ikke kan knække koden. Jeg har haft parten i to år og stadig ikke knækket den helt.. Jeg indrømmer også gerne at jeg aldrig har lagt fokus i galop og det er langt fra hver gang det er trænet..

    Jeg skal bare igang med mere galop arbejde så hun kan få bygget nogen muskler op


  • #5   22. sep 2014 Har også været lidt nervøs efter at være styrtet nogle gange på min hest (godt nok en islænder(så ved ikke om det er det samen)).... Jeg øvede med min super dygtige ridelærer en masse overgange fra tølt til galop, trav til galop, skridt til galop og tilsidst fra hel parade. Til sidst var overgangene helt rolige, og ikke hidsige som de havde været. Må indrømme at jeg var MEGET nervøs de første gange, men jeg fik at vide at jeg bare skulle tøjlen og lade hende slappe af i nakken, og blev på en cirkelvolten i meget lang tid, inden jeg "turde" ride hele vejen rundt. Men øvede først at kunne stoppe hende 100% så jeg ikke var så nervøs. De første galop anspring var MEGET kantet og ukønne, men de sidste var super fine...
    Håber du kan finde en måde der kan hjælpe smiley smiley


  • #6   22. sep 2014 jeg synes nu den bedste måde at få trænet styrke og balance i galop er i naturen smiley

  • #7   22. sep 2014 Elin og katla: slipper jeg tøjlen er det stensikkert at hesten render af helveds til. Hun har slet ikke musklerne til det. Hun ligger sig enormt tungt på bidet og prøver jeg at give hende plads så fortsætter hun med at være tung og stærk.. bare i et meget højere tempo.. Men jeg tror bare det er at gå igang med en masse overgange både i longen og fra ryggen

    Mie: det er desvære ikke muligt. Min part er seperationsangst så det er ikke lige der mulighederne er størst. En skridt tur op af vejen og tilbage igen kan være mere end rigeligt for hende


  • #8   22. sep 2014 den behøver jo ikke være alene på tur?:)

  • #9   22. sep 2014 Vi har ikke lige nogen tur ryttere i stalden.. Hun er genrelt meget vågen og nervøs på tur.. Også selvom der er andre ryttere med

  • #10   22. sep 2014 Nu skal du ikke misforstå hvad jeg siger, og det er slet ikke ment negativt, det er kun hjælp. Kender jo hverken dig eller din hest smiley

    - men det lyder til at du ikke helt vil bruge de ting der bliver nævnt, lige legedes lyder det som om grundarbejdet ikke er på plads. En hest der ikke har styrken og balancen til at galopere, skal for det første galopere, ellers sker det aldrig. At det går lidt stærkt i starten, er simpelthen fordi den skal bruge mere styrke og balance til at løbe langsommere, to ting som hesten simpelthen ikke har, og først får den dag den får lov til at galopere. Hesten ved godt hvordan den skal gå, men ved at holde den tilbage på tøjlen, "ødelægger" du mere end du gavner, du tager den ud af sin balance, og "blander" dig i dens tyngepunkt, du bliver simpelthen nødt til at slippe tøjlen. At hesten så løber for stærkt, handler om halve parader, en halv paraden skal foregå med sædet, og ikke med tøjlen.

    og lige en kommentar til mit overstående, seperationsangst er jo noget der kan trænes. Galop i naturen vil virkelig kunne hjælpe dig i dit problem.


  • #11   22. sep 2014 Evt. starte med at gå nogle ture, og når hun er sikker ved dem ride de sammen ture smiley

  • #12   22. sep 2014 Først og fremmest... Lyt til din underviser!! Der er ingen af os der starter på grand prix niveau.
    Og selvom det måske ikke går vildt godt for jer lige nu så er det vildt inspirerende at se på folk det udvikler sig.
    Din hest har brug for styrke og balance og det er ting der tager lang tid. Jeg arbejdede med min i ca 5 år før jeg fik en rigtig god galop i den.. Vi arbejder stadig med samling og bærring i galop men det er blevet meget bedre.
    Jeg kan ikke sige præcis hvad du skal gøre ud over at lytte til din underviser.. Har du ikke mulighed for at få eneundervisning??


  • #13   23. sep 2014 Jeg ville øve versade på volten, den skal der ved bruge indvendig bagben og går smidigt i ryggen, også i overgangene det har virket på min så den ikke løb afsted med mig efter galop

  • #14   23. sep 2014 Nu har jeg ikke læst svarene, men mit råd er, som jeg også selv gør, er at træne galop på stubmarkerne. Det gør jeg, og det styrker både min og hestens balance.

    Til at starte med, så lænede jeg mig frem, samtidig med, at jeg lagde benene til ham (lidt højt) - det gjorde også, at han lige hoppede en gang, men ellers så sig nogle lyde, og skiftevis hold ham i holdning og give ham løse tøjler. På den måde har jeg i hevrt fald fået kontrol over den hest jeg rider på, og det styrker desuden også hans muskulatur. smiley


  • #16   24. sep 2014 Hesten har ikke styrke nok. Start i trav med masser af frem og tilbage tempo så hun/han lærer at vente og gå frem når du vil have det. Det er også en god ide at lave en masse overgange hele tiden, det hjælper med at få den mere opmærksom på dig. smiley Galopen kommer med tid. Hesten skal bare have lidt hjælp lige til at starte med. smiley

Kommentér på:
Stærk i galop

Annonce