{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.495 visninger | Oprettet:

TRAVHEST: Hvorfor/Hvorfor ikke? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og kiggede på Facebook og faldt tilfældigvis over en rigtig smuk travhest som lød virkelig sød i beskrivelsen og sød og rolig - som jeg gerne vil have en hest skal være.
Dog var den ikke arbejdet så meget med i galop, men den kunne.
Og så var den utrolig billig!! (Ejeren har ikke lige svaret på hvorfor den lave pris).

Da jeg så viser min kærestes mor hesten, bliver hun helt harm og brokker sig vildt. Hun har altid redet store heste og er uddannet berider og har været dommer i mange dressur konkurrencer.
Hun stod hårdt fast i sin holdning at en travhest var dårlig fordi den er avlet til at være bred mellem benene og ikke være særlig god som ridehest.
Hun var hvertfald MEGET i mod det.
Men jeg synes nu stadig den ser ret fin ud og har bedt ejeren om videoer af gangarterne.

Men vil lige høre hvad jeres meninger er.
Jeg er ikke nybegynder men har ikke redet fast i lidt tid. Jeg er klart dressurrytter dog på hyggeplan da jeg aldrig har redet stævner. Men dressur er det jeg synes er sjovest og så lidt hyggespring engang i mellem.
Jeg kræver ikke så meget af hesten - den skal hvertfald ikke kunne gå DM i Dressur!

Ville i mene at en travhest ville være en fin hest for mig? og er det svært at gangsætte dem i galop når de allerede har vist de kan på fold og lidt under rytter?


Kommentarer på:  TRAVHEST: Hvorfor/Hvorfor ikke?
  • #1   24. sep 2014
    En travhest er en ganske glimerende hyggehest og tur hest. Men når det kommer til dressur så kommer de flest til kort fordi de ikke kan takte rent i galop grundet avl - dvs. de firtakter. Derfor vil mange dressurryttere ikke have dem, fordi det trækker ned at hesten ikke takter rent.

    Men er du ok med det og vil mest starte noget lavt, ride ture i skoven og spring lidt så er det ikke noget problem - fordi man ikke får point i spring efter takten i galop.

    Det kan dog være svært og lære dem og slappe af og søge frem og ned, især hvis de har været i travsporten grundet de har gået med chek og lært at have hovedet oppe, samt er avlet til dette. Hvilket ikke duer så godt med hvis man ikke har styr på indlæring.


  • #3   24. sep 2014 Den har ikke startet løb før den jeg kigger på og hun skriver at det er den roligste travhest hun selv har arbejdet med smiley

    Men tak for svar! smiley


  • #4   24. sep 2014 Ja det vil være fin med sådan en hest men de kræver en del træning med galoppen men de er nogle skønne nogle smiley rider selv en der er halv traver hun går så skønt i holdning i skridt og trav men vi arbejder stadig i galoppen smiley kan klart anbefale dig sådan en hest hvis det ikke er til andet end byggeplan du har tænkt dig smiley

  • #5   24. sep 2014 nu er jeg ikke selv til travheste, min veninde's far havde en gang en, som havde været til få løb, han lærte at springe en smule og galoper, rigtig godt i hovedet smiley
    Og en anden veninde havde en traver, som var super dygtig inde for dressuren, men som de andre siger det er lidt forskelligt fra hest til hest med temp. og så det er de er avlet ind i trav sporten smiley

    Lige et link til Honey: http://www.hestegalleri.dk/galleri/135069-traver_honey__solgt_


  • #6   24. sep 2014 Af hvad du skal bruge den til, tror jeg den vil være ganske fin. smiley

    De egner sig ikke til højere spring eller dressur, men på hyggeplan og tur er de fine. smiley

    Min far's eks havde en Traver engang, den DEJLIGSTE hest nogenside, hun red LA dressur og LB spring, næsten altid med en rød roset, så de kan godt, men kære Adi var nu også ret meget udenfor, han lignede ikke en Traver og blev kasseret som løbshest, da han simpelthen ikke egnede sig til det. smiley
    Og så var han SÅ skøn på tur, total cool og bare stille derudaf. smiley

    Så når du ikke har DM i hovedet og det vilde af stævner, så tror jeg en Traver vil være ganske et fint valg. smiley


  • #7   24. sep 2014 Jeg har en traver smiley

    Jeg skulle bruge hende til hygge og skovtur, det fungere hun rigtig godt med smiley

    Money er kasseret traver, har gået løb, da jeg fik hende, var hun ikke meget for at gå i galop, ej heller på folden, men det kom stille og roligt, i begyndelsen så hun meget tvunget ud og forkert når hun galloperede, men det gør hun ikke mere efter 4 år.
    Har du tiden og tålmodigheden, er det en super skøn hest, og de har som regel et godt hovede smiley


  • #8   24. sep 2014 Kik på min Traver smiley Vi er ikke ret langt i tilridningen men du kan da få en pegepind smiley Min har aldrig været trænet til løb og mange tror han er en Dv da han ikke er racetypisk smiley

    Mvh TT


  • #11   24. sep 2014 Hvis det en dressur hest du vil bruge selvom du måske ikke vil starte stævner så lad være og vælg en traver.. De har utrolig svært ved og gå dressur og helt ærligt sys jeg det dumt og købe en hvis det er det man gerne vil ride..

    Og sys endelig ikke det er fair for hesten..

    En traver er en kanon hest til trav og super til hygge tur og sådan..


  • #12   24. sep 2014 enige med de fleste om at du ikke skal købe traver hvis du skal starte det vilde dressur, men en ting er i hvert fald sikkert.. jeg syntes du skal tage ud og prøve hesten, det er kun dig der ved hvad den skal kunne, smiley ønsker dig alt held og lykke med det. smiley
    tag endelig et kig på min den sorte, hun er traver og er en rigtig dejlig og skøn hest.! elsker naturen og jagt og spring som jeg selv, og hun er altid frisk på det hele.. nogen udpræget dressurhest er hun ikke og bliver det nok aldrig, men hun er mit et og alt og ville ikke bytte hende for noget. smiley sys virkelig du skal tage ud og kigge på hesten, og lad dit hjerte afgøre om det er noget for dig at arbejde med, eller ikke.. smiley Vh Kristina .


  • #13   24. sep 2014 Min gamle hoppe var travhest, og hun var fantastisk!
    Hun kunne intet da jeg fik hende, og endte med at blive en fantastisk ridehest - hun travede normalt (trods hun havde startet en del løb), galoperede glimrende, sprang alt du viste hende.. Hun var en perfekt ridehest trods racen smiley
    Men de kræver tid og tålmodig, det tog mig 2,5år at opnå de resultater jeg ville med hende smiley de har svært ved at lærer (især dressur)


    profilbillede
  • #15   25. sep 2014 Line - tak smiley
    Hun var super lækker. Den bedste pony på jorden smiley


  • #17   25. sep 2014 Tusinde tak for alle jeres svar!
    Tror jeg vil prøve og arrangere med ejer at komme ud og se den men nu vil jeg være lidt mere skeptisk i mit valg og ikke bare tænke : "endelig min egen hest". Og så vil jeg nok kigge lidt videre også.
    Virkelig tak! smiley


  • #18   25. sep 2014 Lyder som en rigtig god ide ts smiley det er altid godt at have forskellige heste at kigge og vælge mellem smiley håber du finder den perfekte hest til det du vil smiley

  • #19   25. sep 2014
    Først og fremmest vil jeg gerne pointere at jeg INTET har imod travheste...!!

    Men når det så er sagt, så går jeg meget ind for at man tænker sig godt om inden man køber en travhest til ridebrug- udover hygge og skovtur.
    En travhest, er en hest der er avlet til at løbe travløb og derfor er avlen målrettet mod at lave heste der opfylder de krav.
    Så på samme måde som jeg ved at det er dumt at indkøbe en wv Up hvis jeg skal bruge en bil der skal trække min hestetrailer med 2x 750 kg hest i smiley Fordi mit fremtidige brug af bilen ikke lever op til det som bilen har kapacitet til/ er designet til.

    Ergo er det en urealistisk plan at forvente at en Up kan "levere" varen, på samme måde som planen om at bruge en travhest til dressur..

    Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre for Up at trække hestetraileren, men det var måske en bedre ide at købe en bil der rent faktisk HAR kapaciteten til det jeg skal bruge den til..


    Jeg køber jo heller ikke en 4WD hvis jeg vil køre Formel 1, vel smiley


  • #20   25. sep 2014 min gamle hoppe var ½ travhest. En mere fantastisk hest her jeg ikke kunne finde.
    Nej gallopen var ikke noget at råbe hurra for, men hun var bare så sød at arbejde med og hendes galop blev da også meget bedre med årene. Hun havde et helt fantastisk sind.
    Kig evt forbi min Athena


  • #26   25. sep 2014
    De kan fint gå dressur - det gør flere af traverne herinde, nej de starter ikke MB men hvis man definere dressur efter at hesten kan starte en GP så er det de færreste danske heste der kan gå dressur.

    Deres problem ligger bare i galoppen, hvor de tit kommer til kort og firtakter og dermed trækker karakteren ned i galoppen.


  • #28   25. sep 2014
    Hvis det er kravet for at kunne gå dressur, så er der mange danske heste - uanset race eller blanding der ikke kan gå dressur.


  • #30   25. sep 2014
    Jeg tror du har misforstået noget, for ud fra indlægget læser jeg ikke at nogen skriver det er fantastiske dressur heste.


  • #32   25. sep 2014
    " Jeg ved da godt at det er langt de færreste X-travere der bliver gode velredne heste, men de kan altså godt, dem der er heldigt bygget og trænes fornuftigt. "

    = Der findes heste der falder heldigt ud, som måske ikke er trænet i trav så meget og derfor ikke præget så meget og som kan alligevel. Og nej, Karen kan muligvis ikke lige nævne navne på hestene, eftersom man ikke liiige tænker over navnet hvis man står til stævne som tilskuer men fx bare kan se brændemærket :o)

    Så jeg ser ikke at der nævnes at det er en fantastisk dressurhest, men at de ind imellem duer.


  • #33   26. sep 2014 Enig med Krikken.
    Der er ingen der har skrevet at det var fantastiske dressurheste, men der er de ganske få (og her snakker vi brøkdele) der falder udenfor "rammen", som dem Karen nævner, og min far's eks' som jeg har nævnt.
    Det bliver aldrig GP heste, men LA med roset er nu altså yders godt gået af en Traver, og det kan lade sig gøre, der er langt imellem dem, men det sker.


  • #35   26. sep 2014 Jeg ser nu ingen steder hvor der er skrevet de er super dressurheste

  • #37   26. sep 2014 Tina J har ret, og jeg citere:
    "Jeg kan sige at som med så mange andre er der stor forskel på dem, nogle blev super gode dressur heste og man ville ALDRIG, gætte de var traver".

    Men da Karen skriver det tror jeg næppe hun tænker at de havde kap til MP. Og det skal jeg personligt slet slet ikke selv. Det vil jeg ikke selv kunne og jeg har heller ikke lyst. Jeg ved.ikke engang om jeg selv har kap til en LA. Har aldrig forsøgt mig med stævner. Kun dressur undervisning.

    Men ja der bliver sagt "super gode dressur heste". Selvom jeg næppe tænker det var det der var meningen.


  • #38   26. sep 2014 Det nåede jeg ikke at læse, det må være gået forbi i farten. Min fejl.

  • #39   26. sep 2014 Husk at tag ud og kigge på andre heste også smiley Det er oftest bedst at have prøvet lidt forskelligt inden man beslutter sig, også selvom den første er den man bedst kan li. Så find 3 andre heste i samme prisklasse som fanger din interesse, og prøv den du bedst kan li 2 gange smiley

  • #40   26. sep 2014 Jeg syntes du skal købe hesten smiley en travhest er en dygtigt dressur hest smiley ( syntes jeg!) min Alex er en travhest og han er super dygtigt i dressur smiley

    profilbillede
  • #44   26. sep 2014 Når du skriver at det er dressuren som du synes er sjovest så ville jeg ikke købe en travhest. Hvis du havde syntes at det var skovturene, springning, jagter eller distance som var sjovest ville jeg helt klart kigge på hesten.
    Vi har haft en traver som startede springning. Han var en dejlig hest som galopperede rimelig godt på ridebane og kunne gå til biddet i alle tre gangarter.
    (Der var faktisk en meget anerkendt dv avler som troede at han var ud af vores gode dv- stamme. Han vendte sig om og gik da han hørte han var traver ).

    Traveren vi har nu bliver brugt til distance og er god til det. Han kan gå til biddet i skridt og trav men har så voldsom en galop at jeg kun galoppere på ham når vi er på tur og det går lige ud. Han får aldrig balancen til at galoppere på en ridebane.

    Begge de travere vi har haft har haft et super temperament på tur og til stævner og er nemme at omgås i hverdagen.



  • #45   27. sep 2014 Tina J: kan du så ikke henvise til de beskeder hvor det står skrevet, i stedet for at køre i samme rille hele tiden?

    Edit: mit svar var til #34


  • #46   27. sep 2014 Dorthe E: tusinde tak for svaret! Jeg har aldrig prøvet at ride op til en jagt eller distance så ville aldrig kunne sige om jeg synes det er sjovt. Men har fået et godt billede i hovedet nu over hvad jeg skal kigge efter smiley

    *Bumle*: jeg har henvist med citat til det som Tina J snakker om. Se min besked #37


  • #47   27. sep 2014 TS jeg tror lige så meget at Bumle mener hun med det samme kunne have henvist til den kommentar, for så var vi sluppet for al bøvlet.

  • #48   27. sep 2014 S&N: der kan vi så hurtigt blive enige om at det skulle have været gjort i 1. Besked smiley

  • #49   27. sep 2014 Jeg har ikke læst alle kommentarer, så jeg beklager på forhånd, hvis mit indlæg er en gentagelse smiley

    Men mine alarmklokker ringer altså, når du skriver, at hesten er UTROLIG billig - uden begrundelse. Det kunne altså godt lyde som om, at ejer selv ved, at der er nogle problemer med hesten (f.eks. fysisk), og at den derfor vil egne sig dårligt som ridehest. Det er selvfølgelig kun en gisning, men hvis det ikke er tilfældet, kan jeg ikke forstå den meget lave pris (men jeg ved selvfølgelig heller ikke, hvad du definerer som "utrolig billigt") smiley

    Men mit bedste råd må i hvert fald være: tag dine forholdsregler, så du ikke ender med at købe katten i sækken.
    Held og lykke, uanset hvad du beslutter dig for smiley


  • #51   28. sep 2014 Så modent.

  • #52   28. sep 2014 Ts og Signe B - Travere er desværre vildt billige hvis de ingen resultater har på stævnepladserne. Har man en traver der vinder rosetter på LA (dressur) og eller MB niveau i spring kan man få 10 - 15.000. kr max for disse eksemplarer. Så 3000 kr for en traver er "normalpris" og rigtig synd.

    Tina J - Jeg tror din pointe er fattet.. Men folk er ikke enige så hver moden nok til at lade den ligge smiley

    Mvh TT


  • #53   28. sep 2014 Tina J. Meeeget modent.. At man sidder bag en skærm, retfærdiggør ikke at man 'snakker' nedladende til andre, men det har du måske ikke lært?
    Forresten, overvej at skriv på en tydeligere måde hvad du mener. Og i stedet for at citere, så skriv numre(#xx) da det gøre det så meget nemmere at finde.
    Og så var jeg lige tråden igennem, med CTRL+F, og det der står om dressurheste.. DAM DAM DAAAM.. er at de ikke er fantastisk gode til dressur.

    Forresten TAS, så havde jeg ikke set 37, da min side ikke var opdateret, og jeg dermed kun kunne se til #34.. Det er også derfor at der i mit svar står er det er skrevet til #34, og ikke til alle andre kommentarer.



  • #54   28. sep 2014 En travhest er en hest, som alle andre. Den er bygget på en anderledes måde end en oldenborger er.
    En oldenborger er primært avlet til dressur og spring, men kan godt fungere som "alm. hyggehest".
    En traver er primært bygget til travløb, men kan godt fungere som "alm. hyggehest"

    Bemærk, at alm. hyggehest også gælder dressur og spring, på et hvis niveau (også indenfor konkurrenceridning).

    Hvis jeg havde intentioner om at ride høje konkurrencer i spring eller dressur, så var en travhest nok ikke mit første valg. Af den simple grund, at den ikke er bygget/avlet til dette formål, hvorimod en oldenborger ville have en fordel på dressurbanerne i dette konkurrenceniveau.
    Vendte man den om og ville have en hest til travløb, så var oldenborgeren nok ikke mit første valg, da den ikke ville være bygget/avlet til dette formål, hvor travhesten klart havde en fordel.

    Stod jeg og skulle have en anden hest den dag i dag, så kunne jeg sagtens finde på at vælge en travhest igen. Jeg har ingen intentioner om konkurrencer, dressur eller spring. Jeg jordtræner primært, rider en anelse fra ryggen på banen, og ture i naturen - til dette formål er en travhest og en oldenborger lige meget værd og lige gode. Ingen af dem er specielt avlet til dette formål.

    Jeg har selv haft en travhest, og jeg fortryder det ikke. De er godmodige (dem jeg har mødt), og elskværdige.

    Dette illustrerer meget godt hvad jeg brugte min traver til (;


    profilbillede
  • #55   30. sep 2014 Jeg syntes en travhest er en fantastisk hest smiley

  • #56   22. okt 2014 Jeg har en travhest. Fantastisk hest der er mild, god og prøver at gøre alt for at forstå en. Min har gået løb, er rigtig god i hovet, kan rides af alle. Hun kan snilt gå hyggedressur på bane, og springe. På tur er hun rigtig fin. Da hun har gået løb, er hun nem at læsse, nem at køre med og trafiksikker. Som hyggehest med deressur og spring på hyggeplan og lange ture (langdistance) er en travhest altså super. (i mine øjne).


Kommentér på:
TRAVHEST: Hvorfor/Hvorfor ikke?

Annonce