{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride på hestens præmisser og stævner
  • #1   29. sep 2014 Hvad mener du? smiley

  • #2   29. sep 2014 De fleste rider da stævner til DHE træf smiley

    Camilla Stormont
    Amalie Helhedsridning
    Krikken
    mfl. smiley

    Mvh TT



  • #4   29. sep 2014 LisetteK: jo, det gør de nok smiley ..

    Tænkte på heste der fx er trænet efter Blue Berry Hills principper fx.


  • #5   29. sep 2014 der er vildt mange deltagere - også i dressur - til DHE-træffene

  • #6   29. sep 2014 Følger lige med:-)

  • #7   29. sep 2014 Det gør jeg smiley

  • #9   29. sep 2014 Det kommer jo meget an på hvordan du tolker det. F.eks. er der nogen som rider i cordeo, som mener at de rider på hestens præmisser - omvendt kalder jeg det misforstået godhed, da hesten aldrig bliver redet ordenligt og bliver derfor belastet unødigt ..

    Omvendt så synes jeg at jeg rider på hestens præmisser (er konkurrancerytter i dressur), men der er flere her inde som sikkert vil påstår at jeg ikke gør, fordi jeg f.eks. rider med bid og bruger det med en eftergiven hånd


  • #10   29. sep 2014 Man behøver IKKE at ride uden bid for at ride på hestens præmisser smiley Men hvis man konstant har vedvarende kontakt til hestens mund (forstå korte/stramme tøjler) så lægger man konstant et negativt pres, og så mener jeg at man ikke rider på hestens præmisser. smiley

    Mvh TT


  • #11   29. sep 2014 Nu rider jeg både med bid og alt muligt og gør mig ikke i BBH ridning, men jeg synes da selv at jeg lytter til min hest og rider på "hans præmisser".

    Jeg skynder mig langsomt og kaster ham ikke ud i noget han ikke er muskelmæssigt eller mentalt klar til, jeg ser ham som den enkelte hest han er og tager kun udgangspunkt i hvordan hans psyke og krop er og ikke hvad han burde kunne aldersmæssigt. Jeg lægger meget vægt på grundridning og den skal være i orden, før jeg går videre til step 2.

    Synes selv jeg har en eftergiven hånd og rider med ben og sæde, samt støtter ham på udvendige tøjle, så der er en god men let kontakt. Tøjlerne slasker ikke, men er heller ikke decideret stramme og næsebåndet er løst.

    Jeg ønsker mig en arbejdsglad, smidig og velredet hest der er god i sin muskulatur smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   29. sep 2014 Hvis det skal foregå på hestens præmisser skal hesten slet ikke rides..

  • #13   29. sep 2014 Tror ikke du kan få nogen til at sige, at de ikke gør det på hestens præmisser, om de så spænder hesten ind med diverse midler. Så vil det være deres overbevisning.



  • #15   29. sep 2014 Jeg starter lidt på den gamle, og vi har begge været hos Susan.
    Og hvis han ikke har lyst den dag, så er det bare ærgerligt, så gør vi noget andet.:)


  • #16   29. sep 2014 Enig med AMT. Hesten er fra naturens side ikke et dyr der burde rides, men et dyr der skal leve i flok med andre heste ude på en græsslette. Derfor mener jeg heller ikke, at man kan ride dressur eller for den sags skyld springning på hestens præmisser, det vil jo aldrig blive en naturlig ting for hesten.
    Jeg synes at for få ser hesten som et dyr, og i stedet ser den som et legetøj.


  • #18   29. sep 2014 Sophia: Nu er det jo utroligt længe siden at hesten den levede vildt, dens natur er blevet ændret igennem avl og brug. Det er heller ikke naturligt for mennesket at sidde ned, men det er igen noget som er tilvænnet vores natur. Godt nok er det i en højere grad, men princippet er det samme.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   29. sep 2014 MJE: nej netop.. Så længe det er styret af et menneske er det ikke under hestens præmisser...

  • #23   29. sep 2014 Tina: Jeg tror ikke det har så meget med typen af bid, men mere hånden bag dem. Der er jo ingen af rytterene som påfører deres hest smerte fordi de elsker at se den lide?
    Flere af mine veninder rider på rideskole, og jeg kan kun sidde og ryste på hovedet når de snakker ridning - i mine ører lyder det jo grotesk. Til gengæld kan de slet ikke forstå mine holdninger.

    MJE: Grunden til at Susan ikke rider stævner er (efter hendes eget udsagn) at hun hellere vil lave kurser og fortælle folk om tingene - men jeg er helt enig. Hvis metoderne blev vist på højt niveau så ville mange flere sikkert skifte over.


  • #25   29. sep 2014 Lisette - Ift. Biomekanikken og BBH så har hellere ikke International Society for Equitation Sience (ISES) fået/fundet/ville bruge den fantastiske metode du er tilhænger af. Jeg undres hvorfor... Når de ikke publicerer og reklamerer/står inde for denne træningsform hvordan kan den være så fantastisk? smiley

    Mvh TT


  • #26   29. sep 2014 Lisette: jeg er da enig med dig - heste nyder at blive brugt. Det er helt tydeligt at mange ældre heste savner det og liver helt op når de kommer på en tur.
    Jeg kan også kun være enig med dig i at alle (tror ikek nogen er perfekte) heste har skavanker fra naturen side, og det er blandt andet de skavanker jeg forsøger at komme til livs hos findus igennem min ridning, eller i det mindste hjælpe ham mest muligt.

    "på hestens præmisser" er i mine øjne et tegn på at du har forstået 4 ting
    1. Indlærings teorien
    2. Hesten er IKKE et menneske, og har en helt anden intilligens
    3. Hesten er et byttedyr, flokdyr og steppedyr
    4. Hesten er ikke lavet til at blive redet

    Og så skal du selvfølgelig tage hensyn til det. Når jeg rider har jeg altid et stort fokus på belønning/straf får at mindske forvirringen for hesten, og jeg forlanger aldrig en eller anden halsholdning - det må komme når hesten er klar.
    Jeg behandler ikke hesten som et menneske - for der er den ikke. Hesten er en hest, og ligegyldigt hvad jeg gør så bliver den aldrig andet. Den har en fantastisk langtidshukommelse, men den kan ikke ræssonere som et menneske.
    Jeg accepterer at min hest er et byttedyr og et flokdyr, så jeg bliver selvfølgelig ikke sur over de reaktioner der kommer fra den som følge af dens instinkter.
    Og sidst, men absolut også meget vigtigt, så accepterer jeg at hesten ikke er en cykel. Den er ikke skabt til at blive redet, og det er en af de ting som jeg tager hensyn til i min ridning. Jeg går stille og roligt frem så jeg ikke overbelaster hesten. Jeg får den jævnligt tjekket for at tage eventuelle fejl inden de bliver alvorlige. Og i min ridning har jeg altid en tanke på dette, så jeg ikke skader hesten i mit forsøg på at hjælpe den.


  • #28   29. sep 2014 Jeg gør eller har gjordt da jeg startede med min pony smiley

  • #29   29. sep 2014
    Man får ingen til at sige at de ikke rider på hestens præmisser, derfor er det så svært at blive enige for folk hvad det er ;o)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   29. sep 2014 Jeg tror ikke heste nyder at blive brugt, men jeg tror at mange heste (hvis de har været rideheste, og bliver pensioneret/skadet mm), måske bliver overset og tilsidesat mere end man selv syntes. Altså jeg tror at de liver op fordi de for opmærksomhed = noget som de forbinder med noget meget positivt..

  • #31   29. sep 2014 Lisette - Jeg er ikke sarkastisk smiley Jeg prøver som tidligere sagt at finde hoved og hale i det hele og hvad der er rigtig smiley

    Mvh TT


  • #32   29. sep 2014 AMT - Du er inde på noget tror jeg... smiley En hest der har blevet brugt/hygget om osv. og så bliver forsømt, og så efter en tid får opmærksomhed igen bliver utrolig glad og "taknemlig" og så tolker "vi" det som om den kan lide at blive brugt men den kan hellere lide at blive hygget om.(kløet, få opmærksomhed og godbidder). Men vi snakkede om et sjovt tilfælde i dag, sidst i 60`erne så byttede nogle vi kender sine heste ud med en traktor. Men så var der noget med traktoren, hvor de den sommer, fik lånt nogle de kender sin Oldenburg hoppe til at arbejde på marken. Da de arbejdet på marken kom mændene og hentede hende, hvis hun skulle rides kom konerne da det var de der red hende. Efter et par uger begyndte hun at stikke af når mændene kom for at hente hende ind, når konerne kom så kom hun frivilligt smiley Så nogle heste kan jo godt lide en type arbejde.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   29. sep 2014 Jeg tror ikke en hest gider arbejde, eller starte stævner.. Men den gør det fordi vi beder den om det, og fordi den har lært at det og det = det og det..



  • #34   29. sep 2014 AMT: men du rider jo selv? Hvorfor gør du det hvis du synes man er ond som rytter og det strider mod hestens natur?

  • #36   30. sep 2014 Thea - AMT siger ikke vi er onde..bare at hesten hellere vil gå og græsse med flokken..som de er skabt til smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #37   30. sep 2014 Thea: du er utroligt godt til at opdigte smiley

    Hvor skriver jeg at folk er onde ?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #39   30. sep 2014 Der var en der skrev at det blev avlet frem, at de var brugs dyr - ligesom at vi ikke er skabt til at side, men at vi gør det alligevel - den eneste grund til at vi sidder er fordi vi lærer det, ellers havde vi ikke gjort det.

    Jeg lan godt forstå hvis folk "lyver" og bliver ved med at hænge i at de rider og starter stævner for hestens skyld, siger man sandheden, at man gør det for sin egen skyld så bliver man straks høvlet ned med div. Beskyldninger og grimme ord..

    Hvis man virkelig tror at man rider og starter stævner for hestens skyld, er man nok bare sprunget et afsnit over i sin "lær alt om heste"-bog smiley


  • #40   30. sep 2014 Jeg er så uenig med jer andre, og mener godt at man kan ride på hestens præmisser. Ikke så hesten gider arbejde og at det er godt for den, men så man giver den de bedste vilkår for at have det godt imens den rides.

    Fx vil jeg mene at frem og ned, arbejde i hestens tempo og det at være fair er mere på hestens præmisser, end buk nakken, skynde sig med at lære det hele og generelt have for travlt er.

    Og jeg tror jeg forstår TS' spørgsmål, for jeg undrer mig selv over netop det samme, og ærligt talt så tror jeg det er de færreste der faktisk rider som jeg mener er fair, og samtidig er aktiv stævnerytter, da DRF's regler strider totalt imod hestens velfærd (groft sagt)


  • #41   30. sep 2014 Jeg mener også at man kan ride på hestens præmisser smiley For der er faktisk ting heste godt kan lide at lave foruden at spise. Så hvis vi tilgodeser disse ting og ikke sidder og påfører hesten ubehag imens vi rider så mener jeg vi rider på dens præmisser smiley Se bare på denne hest hvor glad den er for at springe smiley

    profilbillede
  • #44   30. sep 2014 Ride på hestens præmisser.....
    Det kommer an på, hvad man mener med "præmisser".

    Umiddelbart skulle man ikke ride, hvis man skulle gøre ting på hestens præmisser. Så skulle den være fri.

    Men som jeg forstår dit spørgsmål, så kan man godt ride på "hestens præmisser" og samtidig ride stævner. Det behøver jo ikke være bidløst og bomløst og uden nogle hjælpemidler overhovedet. Så længe hesten er med i et man laver, kan man vel godt sige, at man rider på dens præmisser.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #45   30. sep 2014 Tina: jeg har altid vægtet hest før resultater, - og det kan man sagtens, det er intet problem.

  • #46   30. sep 2014 Lisette: Du læer også ved indlæringsteorien. Hvis du brænder dig ved at stikke hånden ind i bålet, så vil du ikke gære det igen fordi det gjorde ondt/var en straf. Hvis du så stikker hånden ind under vandet lærer du at det er godt fordi du får lindring/en belønning. Det skal man huske når man træner. Du kan ikke bare sidde og sparke løs til hesten fordi den skal gå frem, og så samtidig forvente at den også vil reagere for fremtiden - for den får jo ikke nogen belønning.
    Hvis bålet blev ved med at brænde, lige meget hvor mange gange du prøver at rykke hånden, så holder du op til sidst.

    Du har som barn lært at man ikke må slå andre, det behøver du heller ikke en anden til hele tiden at fortælle dig det. På samme måde lærer vi eksempelvis hesten at de kan gå ind i foderautomaten hvor den får en belønning (mad). I starten skal den hjælpes, men den lærer hurtigt at gøre det selv.


  • #48   30. sep 2014 Men alligevel benytter du jo indlæringsteorien - ligegyldigt hvordan du vender og drejer det er det måden hvorpå hesten lærer. det er ogå sådan hunde, katte, kaniner, mennesker, papegøjer og alle andre dyr virker.

  • #50   1. okt 2014 Men jeg forstår ikke din fortolkning af indlæringsteorien? HVor kommer piaffe ind i billedet.

    Læringsteorien er jo simpel:
    Postiv og negativ forstærkning øger hestens motivation for at gentage en øvelse
    Positiv og negativ straf mindsker hestens motivation for at gentage en øvelse


  • #52   1. okt 2014 Lisette - Man behøver da bestemt ikke at uselvstændiggøre hesten selv om man benytter sig af behaviorismen smiley Man skal huske på at der er forskel på at kræve noget af hesten og at spørge den om den ikke har lyst. Har den ikke lyst kan man jo lave noget andet et par gange og så spørge igen om man ikke skal lave den ønskede øvelse.. smiley Det er forskel på tvang og samarbejde smiley

    Mvh TT


  • #55   1. okt 2014 MJE - Der er snak om indlæringen af øvelser smiley Ikke sikkerhed, selvfølgelig kommer sikkerhed først! Det er logik for burhøns smiley

    Mvh TT


  • #59   1. okt 2014 Lisette: Lige meget hvad du gør, så vil indlæringsteorien være en del af din træning - ellers ville hesten ikke gøre som den gjorde. Den finder ud af at tingene er rigtige, hvilket er en belønning, og derfor motiveres den for at gentage øvelsen.
    En korrekt udført piaffe er jo ikke et tegn på at hesten kan trave på stedet med høje ben. Det er et tegn på at den har styrken til at kunne blive stående i en fremadgående bevægelse - benenes bevægelse er ikke fokus. At den moden har gjort den til det er så en helt anden sag, men hvis jeg en dag kommer så langt som til at lære min hest en piaffe, så vil jeg da gøre det som en forkortelse af traven - ikke en tappen med pisken.

    Jeg får et indtryk af at du er meget generaliserende. Enten rider ryttere som dig eller også er de onde. Jeg siger ikke det er sådan du er, men ud fra dine post er det mit indtryg af dig. Hvorfor kan det jeg gør for min hest ikke være lige så godt som det du laver med din?
    Dit mål er, så vidt jeg har forstået, at hesten skal bruge sig korrekt. Jeg får den opfattelse at du tænker alle andre bare er ude på at træne deres hest ihjel - og det kan godt være jeg har taget fejl, men det er min opfattelse af dig når du skriver.
    Jeg er da også ude på at min hest skal have det så godt som muligt, jeg bekymrer mig ikke om hvordan det ser ud, jeg fokuserer på om det er godt for ham.
    Lige for tiden rider jeg med fokus på at hjælpe ham med de fysiske problemer, og jeg gør det ikke for at lave nogen flotte øvelser. Jeg går ikke efter at udføre øvelserne, men at udføre øvelserne med eftergivenhed - for ellers hjælper de ham ikke. Ja, han kan gå sidelæns, men jeg vil have ham til atgiver efter i skulderen og derved rykke sig sidelæns, for ellers er der jo ingen grund til at vi lave røvelsen. Hvis han udfører den så det ikke hjælper ham, så kunne jeg jo lige så godt lade være.
    Jeg har stor respekt for at du har fundet det som fungerer for dig, men er det ensbetydende med at alt hvad vi laver er forkert?


  • #62   1. okt 2014 Lisette, jeg skriver blot hvad jeg har fået ud af de svar du har postet - ikke at det er sådan det forholder sig. Jeg forstår jo ikke det du laver, og derfor er det svært for mig at sætte mig ind i dine tanker. Det eneste jeg har at gå ud fra er at du mener hestene skal guides i den rette holdning, men hvordan, det har jeg ikke nogen anelse om. Derfor er det svært for mig at forstå hvad du skriver uden at skulle gætte.

    Jeg mener også at have fundet hvad der fungerer for hestene - Centreret ridning og Ridning i Balance. De ting fungerer lige nu rigtig godt for mig og min pony, og jeg vil da gerne forklare det, så du kan forstå mine motiver. Jeg tror vi lige nu skriver ret skævt af hinanden, for der er ingen der forstår den anden - hvordan skal vi så komme nogen vegne?

    Jeg er ked af at du har fået en fornemmelse af at jeg kører på dig (hvis dette er tilfældet) men jeg vil meget gerne forstå hvad du gør og hvordan det hjælper dine heste.
    Jeg ved ikke om du har fået indtryk af at jeg er en hippie rytter som traver rundt med snotten i sandet konstant, eller om jeg elsker rollkur, så uden at kende dette kan vi kun gætte os til hinandens motiver og dette bringer misforståelser.

    Findus' bygning gør ham tilbøjelig til at falde på forparten og til venstre. Han har svært ved at bevæge sig imod højre og vil gerne bøje kontra på venstre volte og normalt på højre, igen fordi han nemt falder mod venstre.
    Vi startede ud med at ligge en grænse for ham. Under rigning skal han ikke have halsen længere ned end vandret, for overskrider han denne grænse, så falder han på forparten, hvilket han har brugt de sidste mange år på at gøre. Han har musklerne, men mangler at bryde vanen. Dette har vi gjort ved at tage tøjlen let tilbage når han søger for langt ned, og give efter når han løfter halsen. Selvfølgelig med perioder hvor han også lige får lov at sænke halsen så han kan strække musklerne inden vi fortsætter.
    Vi begyndte at arbejde med at både mit og hans center skulle være i midten, og derefter gik vi over til at arbejde med hvordan jeg kunne påvirke ham gennem mit sæde. Vi begyndte at arbejde med at føre centeret tilbage inden vi bevægede os fremad, for på den måde at starte tilbage i stedet for at han faldt på snuden ved det aller første skridt.
    Senere begyndte vi at lave løsgørende øvelser for hans skuldre. Selve teorien går ud på at jeg løfter højre hånd (og gør nogen ting i kroppen) og derved bøger han sig til højre og flytter sit tyngdepunkt mod venstre. Dette vil så få ham til at træde sidelæns, men dog lidt som en bagparts vending da det jo er skuldrerne som flytter sig. Vi stræber så efter at han skal gøre dette ved eftergivenhed, og stadig have ryggen korrekt, så han ikke vælter sidelæns.
    Vi er endnu ikke så langt i forløbet, og han har en masse fysiske udfordringer, men det er jo dem vi forsøger at hjælpe ham med ved at gøre dette. Hans tendens til at falde på forparten er allerede bedre, og det samme er hans tendens til at falde mod venstre, for nu har jeg fået nogen værktøjer at arbejde med så jeg stille og roligt kan korrigere hans og min egen vægt så vi ikke ender i den samme onde cirkel smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #64   2. okt 2014 Bettemus: men du har jo helt ret.. Du tvinger din hest til at arbejde - det er nu engang sandheden.. Det gør alle som arbejder med sine heste

  • #65   2. okt 2014 Undskyld men hvor mange her er det lige som påstår, at ingen hest ønsker at arbejde? Der er jeg uenig.
    Det er rigtigt at det langt fra er alle heste som ligefrem ønsker at at arbejde (kan skyldes både dens sind samt træningen), men der er helt sikkert også nogle heste som faktisk godt kan lide at arbejde. - jeg kender selv flere af disse.

    Det er ikke nødvendigvis al træning de selv ønsker at træne, f.eks. elskede min gamle at træne øgninger og piroetter.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #66   2. okt 2014 Nathalie: hesten arbejder fordi den har lært det, fordi den bliver rost, og fordi den får opmærksomhed.. smiley

    Det lidt ligesom os mennesker, vi arbejder fordi vi skal, det er noget vi har lært at man gør, og vi gider ikke hvis vi ikke for opmærksomhed eller bliver rost for vores indsats smiley


  • #68   2. okt 2014 Tina, lige der er jeg rigtig glad for vores løsdrift, for her har vi både fliser, sand/grus, småsten og jordstykker, samt løsdrift med blødt underlag, så hestene kommer til at gå på en masse forskelligt dagen lang

  • #70   2. okt 2014 AMT: Altså hvis du ikke kender et eneste menneske som fra naturens side ønsker at arbejde, så ved jeg virkelig ikke hvem du omgås.
    Mennesker bliver rastløse eller deprimerede hvis ikke de laver noget, det er en naturlig del af overlevelsesinstinktet.

    Det er rigtigt at du snildt kan lære hesten at kunne lide arbejde, de har jo brug for faste rammer, dog kan du jo ikke lære alle heste dette, så hestens sind har meget med sagen at gøre. Hvis du kan få en hest som ikke elsker at arbejde, kan du ganske sikkert også få det omvendte - det ser du jo f.eks. også mange gange hos hunde, hvor dette ofte er lidt tydeligere adskilt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #71   2. okt 2014 Nathalie: hvis du fra du bliver født ikke lærer at arbejde så vil du heller ikke blive rastløs af at gå hjemme..



  • #72   2. okt 2014 AMt, jeg er en lille smule uenig med dig. Mennesket er fra naturens side skabt til at arbejde - det er sådan vi har overlevet. Vi har været nysgerrige, undersøgt ting og arbejdet med dem. Mændene har jæget, kvinderne har arbejdet hjemme, så på en eller anden måde er vi vel programmeret til det.
    Folk som ikke har noget at lave finder på en fritidsinteresse. Det kan være de ser fjernsyn, holder kæledyr, klatrer eller noget andet, men i bund og grund tror jeg ikke mennesket er skabt til at holde sig i ro.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #75   2. okt 2014 Louise og Lisettek: i har ret, jeg tog fejl af det med mennesket smiley
    Den trækker jeg i mig igen..

    Tina: føj en nedladende kommentar!


  • #76   2. okt 2014 Forstår jeg rigtigt: Godbidder er kun for folk der ikke er dygtige nok til at motivere deres hest?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #78   2. okt 2014 Tina j: så man kan ikke ride konkurrence og samtidig tage højde for hesten??

    Fordi du er super god til at skrive på en ekstremt nedladende måde, lidt som om alle lyver, eller ingen ved noget


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #79   2. okt 2014 Tina, du siger jo st de ridemetoder Lisette bruger, ikke har nogen effekt, og at hun derfor ikke kan få nogen resultater på konkurrence banerne!
    - hvis det ikke er nedladende hvad er det så?

    Ingen har ens metoder, og alle træner forskelligt, det er ikke ensbetydende med at det er forkert eller ikke har nogen resultat-givende effekt.

    Fuck (undskyld ordet) resultater og klasser til et stævne, det har intet og sige - det er træningen der hjemme der er vigtig


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #82   2. okt 2014 Tina: og faglig erfaring får man kun via stævner eller hvad?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #83   2. okt 2014 Tina: stævner er altså ikke afgørende for ens erfaring, talent eller noget som helst...

    Men det syntes du måske??

    Og du tror jo tydeligvis ikke på Lisette og hendes evner eftersom du beder om resultat på det ene og det andet og tredje


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #85   2. okt 2014 Tina: det kan du vel selv læse??

    Hvad har overskriften på indlægget med noget at gøre?

    Emner kan tegne drejninger


  • #87   2. okt 2014 Tao: Jeg bruger godbidder i situationer som jeg på forhånd ved vil kunne stresse hesten - eks. trailer læsning. Her er det super praktisk at hesten kun kan tænke på én ting af gangen og derfor ikke er i stand til at stresse mens den tygger.
    Ikke at jeg giver godbidder hele vejen op, men jeg foretrækker at give hesten en godbid når den er kommet helt op i traileren og eventuelt lokke hvis hesten eksempelvis grundet skade (smerte) ikke har lyst til at gå op når den skal på hospitalet smiley


  • #88   2. okt 2014 enig Louise.

  • Jette T
    Jette T Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #90   3. okt 2014 Hej
    Jeg har ikke læst alle indlæg, men jeg synes at alle her inde skulle læse Gerd Heusmann bog "det ømme punkt," og få en lille forståelse af hvad der nok menes med at ride på hestens præmisser. Bogen er udgået fra forlaget, men kan lånes på bibloteket.


  • #93   3. okt 2014 Tina: At skader i benene læges af tiden er jeg langt fra enig i. En snigende skade er ofte rigtig slem og kan ikke bare heles ved at vente. Min mor har efterhånden ventet i ... 2 år? og hendes hest er først nu nået til et stadie hvor de kan træne i alle gangarter og ride en længere tur end 5 kilometer.
    Og var det ikke blevet opdaget nærmest inden hesten blev halt af det, så var hun højst sandsynligt aldrig blevet god igen. Så tiden læger ikke alle sår - ofte gør de værre når vi snakker alvorligere seneskader.


  • #95   5. okt 2014 At ride hesten på hestens præmisser, må man jo sige er et spændende emne. Det er da ihvertfald et emne, der er interessant i denne tråd. Men er er det på hestens præmisser, når vi mennesker domistisere hesten. Det er vist hesten, der under alle omstændigheder indordner sig under mennesket.. Men vi kan jo prøve at tage størst mulig hensyn og genere den mindst mulig i det omfang der er mulighed for, når vi til dagligt håndterer hesten. Og der er jo mange vidunderlige heste equilibrister, som er gode at lytte til og tage ved lære af.. Man kan jo lige godt sige det, at hesten altid vil være et spændende dyr... Man bliver ihvertfald aldrig udlært i at have hest. Det at have hest og forstå hesten handler måske i højere grad om en udvikling af os som mennesker. For hesten er den samme som den altid har været igennem 100 vis af år., med de samme instinkter, biomekanik, sygdomme mm.
    Når det var bare det, jeg fik lyst til at svare.....


  • #96   5. okt 2014 Betina, det lyder rigtig meget som slinger. En tilstand hvor hestens nerver bliver klemt i hals/ryg regionen og den derfor udvikler mere eller mindre følelsesløshed i en eller flere dele af kroppen smiley

  • #98   5. okt 2014 Det lyder rigtig dejligt at i arbejder så hårdt på at finde løsningen smiley

  • #103   6. okt 2014 Jeg har fulgt dette emne, og nu er jeg altså nødt til at sige noget til dig Tina:
    Det du klandrer Lisette for, er netop det, du selv gør (endnu engang!!) - altså tror, du har det enegyldige svar, og dem der ikke er enige, skal bare hagles ned. Hvad Lisette rider, er da i øvrigt flintrende lige gyldigt! At du har en m-hest stående, du ikke selv kan ride m på, berettiger dig altså ikke til at hæve dig over alle, der ikke deler din mening.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #104   7. okt 2014 Tina: stop nu dit dårlige sprog og attitude.

    Det er altså træls at se på


  • Jette T
    Jette T Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #106   7. okt 2014 Synes godt nok at her er blevet en træls tone blandt jer. smiley

  • #107   7. okt 2014 Jette: Du har ret - det er så ærgerligt, når nogen ikke accepterer andres holdninger, og begynder at svine folk til.

  • Jette T
    Jette T Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #108   8. okt 2014 Der er jo lige så mange meninger som der er heste. Jeg rider på min måde som jeg mener er den rigtige og blander mig ikke i andres ridening, det er jo op til folk selv hvordan de vil ride. Jeg er meget tilhænger af Gerd Heusmanns bog "det ømme punkt" den skulle alle læse, der gør han opmærksom på hvordan sener og led kan tage skade hvis en hest rides forkert.

Kommentér på:
Ride på hestens præmisser og stævner

Annonce