{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

Hjælp til opstilling {{forumTopicSubject}}



Godaften
Jeg har en rigtig dårlig opstilling, bøjer mig fremad og kigger ned mens mine ben er urolige. Mine hænder sidder fint og er stabile.

Jeg får dressur undervisning 1 gang om ugen, men skal jo kunne sidde rigtig hele tiden. Nogle der har nogle gode råd?




Beklager stavefejl og osv. Men klokken er 00.00 og det er mandag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til opstilling
  • #1   20. okt 2014 Jeg har også døjet med opstilingen, men har endelig fundet ud af det.
    Du skal sidde og nærmest skubbe dit bækken fremover, for mig føles det lidt som at strutte med numsen bagud. Og så skal du rette ryggen op til den er ret, for mig føles det, som om den svajer en lille smule. For mig fandt jeg ud af, at det hjalp gevaldigt også at få lidt længere bøjler.

    Har lige været på kursus og fik megen ros for min opstilling. Det er et kæmpe selvtillidsboost, fordi jeg også altid har haft svært ved at finde den rette opstilling og lænet mig frem, som dig.



  • #2   20. okt 2014 En pisk bag ryggen og armene udover virker på at falde forover smiley
    Har selv haft damme problem, red sådan i en måned 2 gange om ugen og jeg sidder nu ret på hesten og falder ikke forover smiley

    Og til at sidde stille med benene, længere bøjler smiley
    Så koncentrer du dig mere om at kunne træde ned i bøjlerne for at kunne nå dem smiley


  • #4   20. okt 2014 Først og fremmest er det vigtigt at din underviser rent faktisk fokuserer på opstilling (det gør langt fra alle undervisere), og er dygtig nok til ikke bare at se de urolige ben e.l. men osse se årsagen til dem.
    Det er nemlig af og til sådan at et givent problem, stammer fra en fejl et helt andet sted.
    F.eks. kunne en hård hånd skyldes anspændte skuldre eller urolige ben kunne skyldes at man ikke sidder rigtigt helt oppe i sædet. Så er det ikke nok at blive ved at rette på de urolige ben eller den hårde hånd, så er man nødt til at rette på det sted der udløser fejlen (giver det mening?)

    hvis du har snakket med underviseren om det og ved at det er noget han/hun er obs på, så kan dte måske hjælpe dig at have en på sidelinien når de træner uden underviser. Hjælperen behøver ikke være super dygtig, men skal self kunne spotte lige netop de fejl du arbejder med, og så ellers minde dig om dem når du rider -her er det vigtigt at fokus ikke er på at rette på alt muligt andet, men udelukkende på at huske dig på opstillingen når det glipper.

    Er ellers enig med Bettemus i forhold til det med at komme rigtigt fra start, så man ikke bare flytter problemet.
    jeg mener så ikke man behøver finde en med "sær-uddannelse", man skal "bare" finde en der er dygtig og faktisk har fokus på det der med at sidde rigtigt... ikke nogen helt nem opgave er min erfaring.
    De er genveje med aviser under knæene, pisk bag ryggen o.l. synes jeg ofte skaber flere problemer end de løser. Og efter min mening er de her klodser man kan købe til hælene og "korsettet" til ryggen heller ikke en god løsning -det løse rmåske nok problemet her og nu, men ikke på længere sigt.

    Så en dygtig undervisning, masser af træning, og måske en hjælper på sidelinien derhjemme er mine bud


  • #5   20. okt 2014 Noget vi i øvrigt brugte meget tid på i holdundervisningen i mine ponydage, var at "mærke kroppen" når der blev skridtet varm, pustet undervejs og når vi skridtede af.,

    Prøv at fokusere på hvordan du sidder når du skridter rundt for lange tøjler -kan du mærke begge sædeben ligemeget?
    Hvordan føles det, når benene ligger nøjagtigt hvor de skal (her skal du måske have en hjælper på jorden for at fortælle dig om det DU føler er det rette sted, rent faktisk osse er det)
    Er dine skuldre parallelle med hestens?
    osv

    Altså ikke bare pr automatik flytte på din opstilling, men MÆRK hvordan du sidder, hvordan det føles når det er korrekt osv... Det er god træning, og jeg bruger det fortsat i dag, selvom jeg gerne indrømmer at min opstilling osse trænger til lidt finpudsning efter kun at have redet sporadisk gennem flere år


  • #6   20. okt 2014 Er super enig med Michelle - mærk efter! smiley dernæst en ting der også nemt bliver overset er, at sadlen altså er ude af balance, hvorfor rytteren enten vil skyde vægten forover eller bagover. Og så har man generelt bare en bedre chance i en sadel der bare passer en i forhold til støtte osv. Selv kan jeg mærke enorm stor forskel om jeg sidder i min eller min mors sadel. Min mors sadel sidder jeg ikke lige frem godt i, hvor imod min egen passer mig super godt. Der er ikke store knæpuder eller andet der låser mig fast, de sidder bare rigtigt i forhold til mine ben.

  • #7   20. okt 2014 Mange tak for alle svarene, jeg vil gå videre med det smiley

  • #8   20. okt 2014 Prøv at få en til at longere dig uden bøjler og uden tøjler smiley

  • #9   20. okt 2014 Er enig med Jannie at det også kan betale sig at tjekke efter sadlen.
    Jeg lånte for nylig en pony og da jeg red i ponyens normale sadel følte jeg bare at jeg rodede rundt i hele sadlen. I min egen sadel sidder jeg bare. Så sadlen skal altså ikke kun passe hesten, den skal også passe rytteren, hvilket jeg ind imellem synes er lidt overset.
    Derudover kan det måske være en ide at træne dine muskler når du ikke sidder på hesten. Prøv at låne bogen "I balance på hesteryg" af Claus Toftgaard. Der er nogle gode øvelser som skulle træne de muskler vi som ryttere bruger.


  • #10   20. okt 2014 Ret dig op i lænden og spænd lidt. Det hjalp på mig med det samme smiley

Kommentér på:
Hjælp til opstilling

Annonce