{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.003 visninger | Oprettet:

panik i trailer {{forumTopicSubject}}

Jeg søger erfaring med ”trailer træning” nærmer bestemt træning med bum og rampe.
Jeg har en ung hest, som desværre er blevet bange for det der sker/kommer bagfra.
Hesten har været udsat for menneskers dumhed, da den var i tilridning. B.la at dækkenet er blevet kaste på bagfra, med det resultat at den satte sig på bagdelen og sprang de kæder den stod bundet i. (har ikke selv overværet episoden, men har fået det fortalt) efterfølgende er hesten panikket i traileren da den blev lukket, så vi valgt at trække hesten hjem. Jeg har i det seneste 1,5 år, trænet en del trailertræning med hesten, det hele stille og roligt på hestens præmisser uden nogen former for tvangs redskaber. Nu går den stille op, kan står der lidt og bakker stille ud. Men forsøger jeg at holde den inde, f.eks. ved at holde en kort snor stram som var det en bom, panikker den når den vil bakke ud og opdager modstanden. Jeg bruger den korte snor da den hurtig kan fjernes og der derved ikke sker skader på hest eller andet. Mit spørgsmål til jer er, er der nogle gode råd/ trænings metoder som kan lære den ikke at panikke når den ikke kan komme ud. Om den står selv eller har selvskab af anden hest, gør ingen forskel. Eller jo den virker mere tryk i traileren ved selvskabet, men panikker stadig når den ikke kan bakke ud uden modstand.

Håber der er en enkelt eller 2 som har haft lignede problem og som kan hjælpe mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  panik i trailer
  • #1   21. okt 2014 Jeg var til et stævne og dem ved siden af os kunne absolut IKKE få hesten op!
    Men da jeg fortalte at ved noget hjælper det hvis døren åbnes foran så de ikke kommer ind i et fuldstændig lukket rum smiley efter 3 forsøg gik den op i traileren. Jeg har ikke selv erfaring med trailer træning.. Men det er hvertfald en god ting at bruge smiley


  • #2   21. okt 2014 tak for din ide, det har jeg os prøvet. Som sagt så er det ikke det at gå op eller at være i traileren som får den til at panikke. med det at den ikke kan komme ud når den vil.

  • #3   21. okt 2014 jeg tror (uden at have nogen erfaring) at det handler om at gøre hesten tryg ved pres bagfra. Kan du ligge et tov om røven på den uden den panikker? det er nok der jeg vil ligge min træning, for først når hesten er tryg ved at have noget om røven og bagge ind i ting, vil den være tryg ved at bagge ind i bagbummen i traileren. Jeg tror desværre det tager meget lang tid og måske ender det med at den aldrig kommer til at stå i en alm. trailer, simpelhen fordi det aldrig bliver helt tryg ved det.

  • #4   21. okt 2014 Pia har du nogen gode trænings øvelser? for tror du har ret i at den skal lære at der ikke sker noget ved at bakke ind i noget.
    hesten er meget atypisk, har prøvet at longere den med 2 liner, for der har den jo et tov bag røven, det var den total ligeglad med.


  • #5   21. okt 2014 synes hendes klip er gode
    https://www.youtube.com/watch?v=KbVieePCQOY


  • #6   21. okt 2014 ikke lige, jeg har som skrevet ikke nogen erfaring med det. Men jeg ville nok ta et langt tov og så binde det over ryggen og ned om bringen så kan du bede hesten om at bagge i mens du holder i tovet så det giver et pres om røven i det den bagger, hvis det ikke giver anledning til panik er jeg lidt lost med hvad man så kan gøre.

    jeg har set en trailer hvor der var en plade bag ved hesten, måske det er en mulighed, eller måske den kan køres i en trailer hvor de står på tværs.


  • #7   21. okt 2014 ok tak smiley

  • #8   21. okt 2014 Fantastisk at du trailertræner og ikke bare stempler den som dum, dig mangler der flere af! smiley

    Men 1,5 år er rigtig længe at træne uden at være kommet længere, jeg synes du burde overveje at få noget hjælp til det. Hvis der ikke er kontinuerlig fremgang bør man skifte sin strategi, og måske er der bare nogle redskaber som du mangler til at du på få træningssesioner har en hest du kan sende op og lukke bag. smiley


  • #9   21. okt 2014 Jeg kunne komme med en masse gode råd, men det er svært når jeg ikke kan se hesten og ikke ved hvordan du hidtil har trænet.

    Men jeg kan kun fraråde at smide noget tov bag hesten for at lære den at acceptere pres, det giver bagslag og tager meget længere tid end at træne fordi stressniveau stiger og indlæringen nedsættes.


  • #10   21. okt 2014 som nævnt jeg har trænet stille og roligt, var kommer der til at jeg kun rumstere med bagbummen, samt holde den bag ved. men ture ikke sætte den på, for hvad nu hvis hesten gik i panik. det er jo umuligt at fjerne en bum, hvis hesten er panisk. skulle jo nødig komme til skade. så derfor bandt jeg en snor i som jeg kunne holde som bom, den kunne jeg jo slippe og hesten kunne komme ud uden at hverken den eller jeg kom til skade. ved snoren kunne jeg jo se hvad hesten gør når den vil ud om mærker modstand, havde håbet at den bare trak røven til sig, men det gjorde den så afgjort ikke. smiley :(
    jeg spørg da jeg er i vildrede, mange har sagt at den bare skal tvinges til at blive, noget jeg så absolut ikke vil høre tale om, den skulle jo gerne stille og roligt finde ud af at der ikke sker noget ved at man ikke kan komme ud.


  • #11   21. okt 2014 har skiftet teknik, har her de sidste 3 uger brugt klikker træning. men det at den panikker med det sammen den mærker modstand. gør det ret svært at holde modstand meget kort varigt for så at rose ved klik.
    vil sige har heller ikke trænet uafbrudt de sidste 1,5 år. har haft lange pauser. vil ønske jeg kunne forklare hesten at der ikke sker den noget ved at den ikke kan komme ud.


  • #12   21. okt 2014 Jeg tror det eneste der går galt for jer er din timing af pres. Selvom panikken kan virke voldsom tager det ofte ikke ret lang tid at pille ud af dem, og som du skriver det lyder det som om du kun har lært hesten at den godt må panikke.

    Og hvis ikke hesten kan stå i traileren og reagere frem for pres er det alt for tidligt at begynde at tænke på træning af bagbom smiley


  • #13   21. okt 2014 da jeg fik min hingst hjem fra Spanien havde han kun været kørt i lastbil og ville ikke ind i min treiler
    det blev sådan at ville han have hans aftensmad forgik det i treileren og med tiden kunne jeg også fint lukke bagbommen bag ham uden problemer, jeg ventede så til han var færdig med at spise og gik en skridt tilbage i bommen så han mærkede der var lukket, så fik han ros og et æble eller en gulerød og så blev der lukket op
    jeg har ingen problemer haft siden
    han går lige op og kan stå flere timer i treilen uden problemer bare der er hø.


  • #14   21. okt 2014 Linette
    Hvad vil du anbefal mig at gøre, for at lære ham ikke at regere på pres bagfra ved at panikke.


  • #15   21. okt 2014 Prøv at kontakte Kate fra (link fjernet) hun har stor erfaring med netop dit problem....

  • #16   21. okt 2014 Det er umuligt at svare på når man ikke kan se jer træne. Jeg ville være helt sikker på at den rigtige reaktion på pres i grimen er der udenfor traileren, dernæst skal den, uanset hvor i traileren sen står, reagere frem ved presset i grimen. Når den kan det kan man begynde at tænke på bagbom.

    Hvis den suser ud så snart den hører noget med bagbommen, ville jeg have en person til at stå og lave bagbomslyde uafbrudt mens hesten går ind, bakker ud, går ind og bakker ud. Når hesten så kan gå op i traileren og er ligeglad med lyden fra bagbommen (hvis den ikke er det i forvejen) ville jeg sætte bagbommen på og lade hesten mærke den er der.

    Den største fejl folk laver er at blive nervøse når der skal lukkes og åbne når hesten panikker, det smitter af på hesten og gør det kun værre. Så stå oppe hos hesten, få en til at lukke og klik og giv godbid for det. Hvis hesten bakker på er det helt ok pg det får den også bare klik og godbid for. Hvis hesten panikker er det vigtigt at man ikke åbner bagbommen, for hvis du forestiller dig at hesten ligesom sætter rettegn i hvilken adfærd der kan betale sig for den, vil den sætte rettegn ved panikadfærd for at få bagbommen åben, og derfor gøre det igen og igen. Hesten skal lære at den åbner ved rolig adfærd, så når den falder lidt ned kan man åbne og bakke ud.


  • #17   21. okt 2014 Har du prøvet evt. at give hesten mad, inden du lukker bommen. Derved forbinder den bommen med noget positivt. Jeg har en hoppe der absolut heller ikke syntes om, at komme i trailer.
    Jeg havde en krybbe med lækker mash (hendes favorit) til at hænge inde ved forbommen.
    Når hun stod derinde og gnaskede, gik jeg langsomt ned til bagenden, imens jeg roste hende og kløede hende så hun vidste hvor jeg var.
    Jeg satte stille og roligt bommen på. I starten stod jeg ved bagbommen, hvis hun skulle gå i panik. Efterhånden blev hun helt fortrolig med at jeg kunne gå ind og ud af traileren. Og stå udenfor imens hun spiste.
    Sidste skridt var at lukke bagklappen. I starten kan du stå inde ved din hest. Det er dig den stoler på. Også lade andre lukke den i og op med det samme. Til sidst burde du selv kunne forsvinde kort og komme tilbage igen.


  • #18   21. okt 2014 Jeg har desværre ikke nogle gode fif til dig, men vil bare sige at jeg forstår dine frustrationer.

    Jeg har selv en hest som er panisk for bagbommen, og vi har snart forsøgt alt.

    Jeg kan træne hesten til at den selv går ind og spiser, og jeg kan også skramle med bagbommen uden problemer. Men så snart jeg har haft bommen på, og hesten har mærket den ikke kan komme ud, ja så starter vi forfra.

    Har prøvet at lade bommen være på for at se om hesten falder til ro, men det gør hun ikke. Hun bliver ved med at bakke hårdt tilbage i bommen for at se om hun kan komme ud.

    Lige nu er løsningen, hvis vi skal ud og køre, at jeg trækker hende helt frem i traileren, og en anden så sætter bommen på. Det kan godt lade sig gøre, men hun stresser og tester bommen med hele sin vægt. Det har så kostet et skillerum smiley

    Håber du får mere held med din træning end jeg har haft. Og hvis du finder gudetricket, må du endelig skrive.




  • #19   21. okt 2014 Linette - Der er desværre bare heste det ikke virker på..Der er heste der har smadret bagbommen og alligevel kommet ud.. smiley Men ja jeg har også tænkt den tanke men tør simpelthen bare ikke da min nok ville smadre hele traileren der ikke er min.. smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #20   21. okt 2014 Jeg ved ikke om det vil afhjælpe problemet men nogen trailere har frontudgang, så kan den lære at man ikke skal bakke ud men trækkes frem og ud. Til at starte med har jeg set at de faktisk bare trækker hesten igennem trailer så den ved at ud foregår fremad ikke baglæns, det kunne du jo prøve smiley

  • #21   21. okt 2014 De smadre ikke bagbommen og panikker voldsomt hvis den træning man har trænet er i orden. Jeg har haft mange bagbom eller rampe paniske heste, og det er altså ikke så svært at pille ud af dem. smiley

  • #23   21. okt 2014 Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man tør sætte livet på spil med at lukke rampen inden bagbommen er på! Det er simpelthen så dumt smiley

  • #24   21. okt 2014 Mange tak for jeres råd/ ideer, nu har jeg noget at arbejde videre med smiley

    Tror i har ret i at der skal mere træning til.
    Den forsøger at komme unden, første gang og enest gang den rigtig gik i panik, kom den ud under bummen, den nærmest slog en kolbøtte. Ikke noget kønt syn, der skete heldigvis ikke andet end en stor hudafskrabning på ryggen og en bøjet bom. Efter følgende har jeg bare forsøgt at gøre ham tryg ved traileren, traileren skulle jo gerne være et ok sted at være. Har kunne gå fra ham ned og skramle med bommen, tilbage igen og rose, men ture ikke sætte bommen på.
    Fik så det råd af en med mange års erfaring at jeg skulle lukke, men ikke med bom men en kort snor for at se hvad der skete.
    Fejlen var nok den at jeg var selv med hesten, men den virkede bare så rolig at jeg tænkte det skal nok gå. Så det er ikke mange chancer den har haft for at lære at panik skaber udgang.
    Har forsøgt det med mad, er der mad nærmest løber han op, men vil så os nu når han har spist. Syntes at det med mad kun fjernes hesten fokus, det gør den ikke tryg.
    Tro det bedste er at blive ved med at træne, især det med at et let pres i grimen skal få ham frem, for som det er nu, er det meget svært at få ham til at gå frem når først han har fået den ide at han nu vil ud.
    Så fortsætter træningen og vil venter med bommen, til den ikke længere selv bare vil ud.
    Træner den os i at det er ok, at jeg går. Så den ved den ikke bliver efterladt.


  • #25   21. okt 2014 Jeg har kunne fjerne maden efter ca 2 ugers træning! Det er kun i starten jeg bruger det som belønning

  • #26   21. okt 2014 Du kan også gør det at du ber hesten om at hesten gå ud inden den selv gør, nu kender du tegne til at den vil ud. Så inden den selv bagger ber du om det. Så er det dig der ber om adfæren og ikke den der udfører den

Kommentér på:
panik i trailer

Annonce