{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Dålig ryg af forkert sadel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde hestefolk! Jeg håber virkelig, at der er nogle af jer der kan hjælpe mig med mit eventuelle problem.
Jeg har de senste år sommetider haft meget ondt cirka midt på rygsøjlen i forbindelse med ridning. Jeg føler ikke rigtig, at jeg kan rette mig nok op, således at jeg sidder helt rank, da det gør forholdsvis ondt. Det er midt på ryggen, men det føles som om, at det er på selve rygsøjlen. Som sagt, resultere dette i at jeg ikke rigtig kan sidde rank og ret på min pony, som selvfølgelig gør at hun ikke reagere så lydigt.
Og jeg har ladet mig høre, at denne smerte i ryggen kan være forårsaget af min sadel, eller rettere sagt skyldtes min sadel.
Jeg har en Wintec Pro Cair - Dressur sadel i størrelsen 16,5". Men der er som bekendt ikke særlig meget ryg- eller lændestøtte i denne, så det er her jeg spørger jer, søde mennesker - kan det virkelig være at min sadel er skyld i mine smerter i ryggen?

Hvis det er tilfældet har jeg selv kigget lidt på en Isabel Werth Dressur sadel eller en Bates Caprilli - også i dressur model, så hvad ville i anbefale?

På forhånd mange gange tak for de venlige svar! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dålig ryg af forkert sadel?
  • #1   22. okt 2014 Om det kan være din sadel ved jeg ikke. Men jeg har lidt problemer med min ryg ca midt på. Og det skyldes at jeg er for stiv i dette område. Det kan rettes med øvelser, der skiller hvert facetled fra hinanden. Fyldt at skyde ryg som en kat, "rulle" overkroppen helt forover og op igen led for led

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   22. okt 2014 Det kan også skyldes at du har for lidt styrke i din ryg, altså at du simpelthen mangler muskler for st styrke den..

    Lidt støtte/flad sæde ødelægger ikke ryggen..


  • #3   22. okt 2014 Lav nogle rygøvelser, der kan styrke din ryg - det gør den kun svagere, at du bruger en 'masse' andet til at stabilisere din ryg, end dine muskler.

    Du er sikker på sadlen ligger ordentligt på hesten? Hvis den f.eks. ligger i bagvægt (hvilket wintec tit kommer til), kan man godt komme til at sidde forkert, og dermed belaste sin ryg forkert smiley


  • #4   22. okt 2014 Jeg tror ikke, det skyldes din sadel, men måske snarere, at du måske er skæv i ryggen, og dermed får ondt. en ballimo stol er et super værktøj til at holde ryggen i balance smiley

  • #5   22. okt 2014 Jeg synes at du skal få tjekket hvad der er med din ryg. Jeg har selv døjet med min ryg siden 8/9. klasse (det er 8-9 år siden) og fik først i 2012 konstateret gigt i ryggen. Ingen tog mine smerter seriøst og jeg blev derfor henvist til fysioterapeut som hjalp kortvarigt. Det var først i 2012 da jeg kom til en kiropraktor (udenom det offentlige) at han undersøgte mig nærmere.
    Dignosen har gjort at jeg har fået en masse viden og hjælpemidler til at tackle mine rygsmerter. Jeg har fået at vide at jeg skal træne min ryg (som de andre også siger) og så ellers ride alt det jeg orker, men i en saddel hvor jeg kan finde støtte så det ikke bliver for hårdt (rider nu med Bates Innova men skifter senere til Kentaur tror jeg).

    Så prøv lige at finde ud af hvad der er med din ryg, det gør at du nemmere kan finde ud af hvad du skal gøre for at komme af med smerterne smiley


  • #6   23. okt 2014 jeg har måttet skifte sadel pga min ryg ikke blev rettet nok op under ridning, altså sad ikke rigtig ret
    efter 2 måneder med min nye sadel er ryggen ok igen


  • #7   23. okt 2014 Tak for alle svarene. Men det kan umuligt skyldtes for svage rygmuskler, da jeg altid har trænet min ryg i forbindelse med en anden lidelse - herved er stivhed i ryggen heller ikke mulighed.
    Min sadel ligger godt på min pony, da vi jævnligt får tjekket dette. Selvfølgelig for at det ikke skader ponyen.

    Men det var sødt af jer, at i gad at svare, men er ret sikker på at jeg hverken har en stiv ryg eller svag ryg. Om jeg er skæv i ryggen, kan jeg ikke svare på, men jeg har været til læge flere gange, for kronisk hovedpine.
    Så jeg må hellere søge dybere og prøve mig frem med en eventuel ny sadel, og flere styrkeøvelser (selvom dette burde være umuligt smiley )

    Men tak for svar smiley


  • #9   23. okt 2014 Fik ondt i ryggen i en overgang fordi jeg sad forkert på hesten, fik noget undervisning i centeret ridning, og nu er det fortid, så længe jeg har fokus på at sidde ordenligt. Måske du skulle have en underviser ud der kan fokusere på DIN opstilling, og ikke nødvendigvis hvordan hesten går? Det hjalp mig koloenormt, og førte også med sig at min hest er så meget lettere at ride - og meget mere sensitiv smiley

  • #10   24. okt 2014 Tak igen for jeres svar. Desværre er jeg ret sikker på at min ryg er stærk nok til det, da jeg som sagt træner min ryg i forbindelse med en anden lidelse, som gør at dette er nødvendigt. Jeg træner både min nakke og ryg blandt andet ved elastik træning.

    Jeg har også en rigtig dygtig underviser, som ofte gør mig opmærksom på mine småfejl med min opstilling. Hun at altid selv redet efter den klassiske ridekunsts kunster, om så at sige - så derfor bliver der aldrig fokuseret på om hesten bøjer nakken, eller hvad nu end det hele går ud på., men derimod er sammespil mellem hest og rytter - som selvfølgelig kræver ret præcis opstilling.

    Dog kunne fysioterapeuten eventuelt være en god ide.! smiley

    Og tak for jeres søde svar igen!


  • #11   27. okt 2014 Jeg synes du skal få en henvisning til en fysioterapeut. Det kan være du har en hvirvel i rygsøjlen som laver ballade smiley

    Jeg er selv en person som førhen aldrig har døjet med ryg, men har så haft problemer i den nederste del af lænden hen over sommer. og det gav også smerter ved fx. ridning. Da jeg endelig kom afsted til fys, viste det sig at jeg var låst i bækken led samt en af lændehvirvlerne. 3 gange har jeg været der og nu mærker jeg ikke til det mere smiley

    Så se at kom afsted, fyssen kan også bedre hjælpe med, hvilke øvelser der kan hjælpe lige præcis din ryg.


Kommentér på:
Dålig ryg af forkert sadel?

Annonce