{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Pony løber meget under spring. What to do? {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen smiley

For ca 3 måneder siden købte jeg en pony vallak, på 11 år.
Han er super sød og dejlig, går pænt dressur, men i spring løber han. Jeg har lige sprunget lidt her i dag, og han løber lidt hen mod springet, løber meget når han lander, og på langsiderne kan jeg næsten ikke få ham stoppet.

Jeg rider med 3-ringsbid i 3. ring, og når jeg springer har jeg også martingal+fortøj på.

Nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg får kontrolleret hans galop?
Han er meget stærk for til, så han tager biddet(han er fjordhest blandet med Frederiksborg) smiley
Håber der er en der kan hjælpe, for han har en skøn springteknik når man kan kontrollere ham lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony løber meget under spring. What to do?
  • #1   23. okt 2014 Træning træning og atter træning. Evt start forfra med at introducere ham for springene. Han har sikkert lært at spring = løb

  • #2   23. okt 2014
    Din hest har højest sandsynligt fået aktiveret flugtinstinktet og forbinder derfor springer med LØØØB.

    Jeg ville få trænet noget stop. Du starter med slf. og have det på plads i alle tre gangarter på dressurbanen på et almindeligt bid. Når det er det kan du ligge en bom ud her. Så ride over den i skridt og kunne stoppe foran og efter ( og stadig rundt på banen ) - variere afstanden hvor du stopper og at du ikke stopper foran hver gang mm.
    Når det er på plads i skridt, så videre til trav og samme rumle. Så galop og samme rumle. Ikke gå videre til næste gangart før hesten kan i den forrige.

    Så kan du sætte en cavaletti eller et lille bitte spring ind. Igen samme rutine.
    Herefter kan det blive et lidt højere spring stadig på dressurbane med ingen andre spring - dog kan du så starte i trav, da hesten ikke kan stoppe foran et spring også gå over. Men stadig så den kan trave hen til det.

    Herefter kan du bygge en hel bane, eller måske 2-3 spring til på. Hesten skal kunne stoppes i skridt, trav og galop inden du begynder på at ride på dem skal den kunne rides rundt imellem dem.

    Også er det i gang med banen hvor hesten skal kunne stoppe eller over gang til skridt eller trav. Og igen - du behøver ikke følge banen rundt men kan godt gøre det uforudsigeligt hvad i skal.

    Alt dette foregår højest sandsynligt ikke på en dag men over flere gange. Måske hesten ikke kan stå stille lang tid i starten - så kræver du slf. ikke andet end 2 sek også videre igen, men du kan så øge tiden langsomt.
    Det vigtigste er at give efter når hesten stopper - tydeligt, så der fx hænger en bue på tøjlen. Samt ikke bruge tøjlen til andet end stop - ikke pille, nykke, arbejde med tøjlerne, tage og give e.l - det forstyrre stopsignalet.
    Samt huske og have en let og løs kontakt, men ikke sidde og holde tilbage hele tiden, da det også sløver stopsignalet og giver en hest der løber.

    I mellem tiden skal du slf. ikke springe før du når der til i træningen.

    Men først og fremmest ikke gå videre før hesten kan stoppe ordentligt i dressur på alm bid. Samt rid på alm. bid i spring også.


  • #3   23. okt 2014 Tusindtal begge to!!!! Det hjalp meget smiley

  • #4   23. okt 2014 har han meget underhals? det var årsagen til at min gjorde det smiley da jeg lige havde fået ham bestemte jeg mig et punkt hvor vi lavede parade og så skulle han stoppe hurtigere og hurtigere, det var også mega godt :)gør det efter hver spring smiley

  • #5   23. okt 2014 Ja det har han faktisk smiley
    Tak for rådet smiley


  • #6   23. okt 2014 Ved self ikke om det hjælper på din, men min er også en fjordhest og i starten løb han tit afsted med mig i galop(både på tur, dressur og spring!) jeg øvede self. Men her for et par måneder siden, skiftede jeg bidet ud med en hackamore, og der skete det fantastiske, at han ikke bare stak mulen i vejret og løb, men reagerede på hackamoren! Det der tit skete med bidet, var at når jeg trak, så trak han igen, og når først det var sket, var han næsten ikke til at stoppe:0 jeg rider dressur med bid, men næsten alt andet i hackamore smiley Håber det vil hjælpe på din! smiley

  • #7   23. okt 2014 Underhalsen kommer pga. forkert brug af musklerne. Når hesten ikke bærer sig selv korrekt danner den underhalsen idet den bruger halsmusklerne til at løfte forbenene i stedet for at bruge de korrekte muskler. Dette sker oftest fordi hesten ikke bruger ryggen ordentligt og derfor bærer rytterens vægt i seenr og knogler i stedet for med musklerne. Til det problem er mit bedste råd at give hesten tøjle til selv at finde en halsholdning (omkring vandret, men evt. under i perioder) hvor den kan få bygget de rigtige muskler op så du undgår overanstrengelse eller for meget slid.

    Mht.springningen så er mit bedste råd at du lytter til det krikken skriver, for hun har helt ret smiley
    Prøv evt. at læse denne artikel, den giver svar på en del ting:
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/108-springheste-ma-gerne-refusere


  • #8   23. okt 2014 Haha troede først at du mente den løber UNDER springet smiley

  • #9   23. okt 2014 Tusind tak alle sammen, rart at der er så mange der vil hjælpe en hestepige i nød smiley

  • #10   24. okt 2014 Det er svært når man ikke har set dig springe smiley
    Hvad med en underviser måske?


  • #11   24. okt 2014 Ja tror jeg skal have undervisning fra den 1. November smiley
    Lige nu får jeg god undervisning af min veninde som er super dygtig smiley


  • #13   24. okt 2014 Okay tusind tak smiley

Kommentér på:
Pony løber meget under spring. What to do?

Annonce