{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

Peaceful
Peaceful
Tilmeldt:
13. nov 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Letridning {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er begyndt til ridning igen, efter 7 år med ingen ridning. Har redet 3 gange nu.
Jeg ved alle lige skal lære det, men føler mig bare dum. For jeg VED jeg har kunnet letridning før. Jeg VED jeg har kunnet trave uden at holde fast i sadlen. Og det frustrerer mig, at jeg ikke kan det.

Jeg sidder som en sæk kartofler, når jeg traver og holder fast i sadlen.
Har prøvet at sige op, ned, op, ned, men bruger så mange kræfter på ikke at falde af, at jeg ikke kan rejse mig nok op i sadlen.

Er det normalt? Som sagt, er det kun 3. gang jeg rider siden jeg stoppede til ridning i en alder af 10 år.

Skal jeg bare være tålmodig og prøve så godt jeg kan?

God weekend smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Letridning
  • #1   15. nov 2014 Har du evt. prøvet med lidt kortere stigbøjler, lyder som om du har lange stigbøjler nemlig, og derved ikke kan lette dig og sidder mere i nedsidning fordi du simpelthen ikke kan komme op..

    Hvis du har lange stigbøjler kan jeg godt forstå du har svært ved både at komme op og ride letridning og at du bruger kræfter på ikke at falde af..

    Jeg ville råde dig til korte stigbøjler i starten og så jo mere vant til at ride du bliver så lave dem længere smiley

    Det er meget normalt at det hele er noget pis i starten når man ikke har redet længe, meeen det er som at køre på cykel, det sidder i rutinen, det skal bar lige genopfriskes smiley


  • #2   15. nov 2014 Jeg har rigeligt med problemer med letridning + nedsidning, selvom det "bare" er nogle måneder siden jeg rigtig har redet, men øvelse og træning.

    Stigbøjler der hverken er for korte eller lange, men tilpas.
    En hest der ikke ræser afsted, men går roligt og stabilt, så du kun skal fokusere på dig - eventuelt bliv longeret.
    En tantestrop, hvis det er helt umuligt - den sættes på ringene ved forsvidslen, så du har et håndtag at holde balancen på uden at rykke i tøjlerne.
    Huske at trække vejret - eventuelt tælle "1,2,1,2..."
    Have en ordentlig opstilling, det er nær umuligt hvis tæerne stritter udad og overkroppen er væltet forover eller bagover.
    Og så selvfølgelig en sadel der passer både hest og rytter - det er et must smiley


  • #3   15. nov 2014 Ingen grund til bekymring - der findes også garvede ryttere som ikke kan lave en god letridning smiley

    Kortere bøjler kan ofte være en hjælp og så skide være med at du må holde fast i sadlen lidt endnu, bare du finder rytmen. Du kan evt også lave din letridning så du står op i bøjlen i to takter, sætter dig ned i en takt, står op i to takter osv osv. Så du tæller op, op, ned, op, op, ned. Så skal du ikke bevæge dig så hurtigt.
    Letridningen skal komme fra mavemuskler og lårmuskler. Spænd godt af i skulder og ryg og brug maven til at balancere med. Når du får sluppet sadlen, så fokuser på at når du rejser dig skal du op og ud mellem dine hænder. Kip dit bækken en lille smugle fremad når du rejser dig, så er du sikker på du ikke får brugt ryggen til at rejse dig med, men maven smiley

    Held og lykke og sejt at du er begyndt igen smiley


  • #4   15. nov 2014 Det skal nok komme igen du. Jeg red ikke i et år på et tidspunkt - problemer med min sygdom samt en hest jeg fandt både for lille og for utryg, men det skal vi ikke snakke om - men kom efter det igen smiley

  • #5   15. nov 2014 Tror det kommer af sig selv hvis du slipper sadlen. tænk i dit hovede op-ned-op-ned og hold takten smiley du burde ikke falde af i trav:)

  • Peaceful
    Peaceful Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #6   15. nov 2014 Mange tak for jeres råd. smiley
    Vil prøve en kortere stigbøjle, synes også de har været lidt lange.



  • #8   15. nov 2014 Umiddelbart ser de ikke for lange ud nej..

    har du evt. prøvet at få en til at longere dig så du kun skal fokusere på dig selv og ikke på at styre hesten ??


  • #9   15. nov 2014 Det kommer lige pludselig smiley
    Jeg har redet min venindes hest for 2. gang i dag og jeg syntes sgu heller ikke den er nem at være på. Og det er efter 14 dage hvor min egen har været halt.
    Men det hjælper også hvis du rider mere end en gang om ugen.. Måske du kunne få lov at komme og ride i weekenden fx??
    Så kunne du øve dig lidt mere


  • Peaceful
    Peaceful Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #10   15. nov 2014 Det får jeg allerede.
    Hvad gør jeg forkert? smiley


  • Peaceful
    Peaceful Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #11   15. nov 2014 Kristina - jeg må kun en gang om ugen, i en halv time.
    Det siger personalet fra mit bosted.


  • #12   15. nov 2014 Det kræver faktisk rigtig mange muskler i mave og rygregionen at ride, hvilket vi ryttere ikke tænker over, og disse muskler er jo slet ikke opbygget efter den lange pause, så en del af forklaringen ligger sikkert i den manglende styrke. Du kan huske hvor let det var den gang, men der havde du jo også alt styrken. Nu skal du pludselig have genopfrisket teknikken og bruge mange flere kræfter på det.
    Derudover så vil jeg råde dig til at holde i manen i stedet for sadlen så du ikke kommer til at trygge hesten i ryggen når du er ude af balance smiley


  • Peaceful
    Peaceful Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #13   15. nov 2014 Tak for alle jeres svar. smiley
    Må vel bare være tålmodig, så skal det nok komme (håber jeg)


  • #14   15. nov 2014 Min erfaring er at det at holde i sadlen giver frygteligt bøvl med balance og opstilling -man holder simpelthen fast for langt tilbage.

    Prøv istedet med enten en gammel stigerem eller bare et trækketov om halsen af hesten. Så får du hænderne længere frem, det hjælper ofte.

    Derudover så handler det om at finde balance-punktet hvor du kan rejse dig op og sætte dig ned uden at bruge mange kræfter.
    Prøv at forsøge dig lidt frem med at tage overkroppen længere frem/tilbage, justere hvor du har benene osv. Når du først rammer det rette balancepunkt, så kører det næsten af sig selv smiley

    Jeg underviser en voksen dame (tæt på pensionsalder) som aldrig har haft hest eller redet før hun anskaffede en islænder for et par år siden.
    Hun kæmpede en brav kamp med letridningen, men efter blot 1 enkelt gang hvor hun lånte min hest som er temmeligt idiotsikker og blev sat i longe = hun skal KUN koncentrere sig om sig selv og ikke om hesten, så fungerede letridningen stort set uden problemer.

    Letridning er ikke svært -men det kræver man liiiige finder rytmen og den rette balance. Når først du ramler i de der første "aha-oplevelser" hvor du bare kan mærke at det fungerer, så kommer der lynhurtigt flere og inden længe behøver du slet ikke tænke nærmere over letridningen, s fungerer den bare automatisk smiley


  • Peaceful
    Peaceful Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #15   15. nov 2014 @michelle - tak for svaret.
    Må bare øve og øve mig.
    Desværre er problemet at jeg får noget medicin, der ødelægger min balance.

    Men skal nok også bare lige vende mig til hestens bevægelser.


  • #16   15. nov 2014 Jeg tror bestemt alene det at du flere gange kommer på hesten, vil hjælpe smiley

    Og prøv at være meget opmærksom på din opstilling, hvis du f.eks. får benene for langt frem (stolesæde) vil det kræve flere kræfter at komme op af sadlen, kommer de for langt tilbage, kan man nærmest få fornemmelsen af at hele kroppen tipper forover så det bliver svært at rejse sig.
    Virkeligt mærke efter hvor du har dit tyngdepunkt (når du skridter varm, og derfor ikke har så meget andet at fokusere på, så prøv at mærke godt efter hvad der sker når du flytter på benene, på overkroppen osv)

    Og ja -øvelse gør mester så bare klø på smiley


  • Peaceful
    Peaceful Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #17   17. nov 2014 Jeg gjorde det! Jeg red fin letridning. Fik en anden hest, som var meget bedre for mig! Det var så skønt! smiley

  • #18   17. nov 2014 dejligt smiley

Kommentér på:
Letridning

Annonce