{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Unghest skubber {{forumTopicSubject}}

Jeg skulle have min unge fjordhest ind i ridehallen for sikkert første gang i dag, trak bare rundt med hende i sadel og trense for at vænne hende til det. Hun tog det nogenlunde ok, men hun skubber afsidigt meget når jeg trækker hende -f.eks prøvede jeg at gå med hende langts hovslaget men hun er rets stærk og skubber bare til mig og går ind mod midten. Og det er ikke første gang hun skubber mig når trækker hende.

Nogle gode råd, da det jo er ret tydeligt at hun ingen respekt har for mig endnu? Skal siges at jeg kun har haft hende par måneder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest skubber
  • #2   21. nov 2014 Ryk i hende og bed hende bakke så snart hun ikke går der hvor du vil have det. Lær hende at hun skal gå med hovedet ud for din skulder, så rammer hun dig ikke hvis hun bliver bange, og springer tilbage, og du kan hele tiden styre hende når du har hovedet et bestemt sted. - hun skal have respekt for dig, ellers bliver det noget farligt noget i sidste ende. smiley

  • #3   21. nov 2014 Jeg har fået at vide at jeg også give hende et dask på mulen men er det en god idé? Vil ikke have en hovedsky hest.

  • #4   21. nov 2014 Hvad sker der hvis du prøver at svinge et træktov foran mulen? Ofte kan dette være nok til at stoppe dem, men ellers vil et klask over snuden også tit kunne hjælpe.. (Ja, jeg har gjort det ved min, når han er blevet for nærgående, og nej, han er IKKE blevet mindre kontaktsøgende af den grund)..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   21. nov 2014 Først, så skal du altid gå ved hestens skulder.

    Der næst, skal du hverken slå skubbe eller anden form for "vold".

    Hesten ved udviser jo tydeligt at den ikke er helt tryk ved at gå i hallen..

    Når den skubber, så standser ud op, og bakker den.

    Stopper den ikke op med det samme, holder du et konstant pres i torvet, indtil at den stopper - og så snart den stopper slipper du (slippet er en form for belønning).



  • #7   21. nov 2014 Jeg ville bruge et Horsemanshiptov og slynge/svinge det når den skubber så den viger og når den så viger vil jeg rose. Jeg gjorde det faktisk i dag med vores en del respektløs hoppe. Hun var blevet lidt dominerende efter at have haft en 10årig som part og efter fem minutter i dag gik hun pænt uden at trække. Jeg vil have hestens skulder bag mig og hovedet ved min hånd så er det nemmere at styre. Jeg tager hånden op når jeg vil dreje

  • #8   22. nov 2014 Når en hest skubber til et menneske, betyder det oftes dominans.

    Jeg ville starte med at øve stop og frem signal, og vise tydeligt hvilken afstand hun skal holde til dig.

    Nu ved jeg ikke hvor du holder fast når du trækker? men kom hende i forkøbet og lad være at vente på hun skubber til dig.

    Når hun skubber til dig, ville jeg holde et pres mod hals og hovede, ikke skubbe, men holde et pres, når hun så er på hovslaget igen, giver du slip og roser.

    Noget andet der er rigtig godt at øve, er at flytte bagpart og forpart fra jorden og bakke signalet. når du øver stop og frem, så når du har stoppet hende, så bak hende lige et par skridt.

    sørg for at hun er opmærksom på det du beder hende om, og ikke mod midten.

    Som bettina R skriver, er det også en rigtig god ting at gøre for at lære den at have respekt for mennesket på jorden.

    Du kunne også prøve elevator øvelsen, eller bare for hende til at søge ned med hovedet.

    Håber du kan bruge lidt af mine råd smiley


Kommentér på:
Unghest skubber

Annonce