{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

Føl bliver ''aggressiv'' :/ {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at passe et føl på hvad? 4-5 måneder tror jeg - hun blev i hvert fald født i foråret smiley
Jeg har passet hende fast i lige omkring en halv måned, men har gået og nusset om hende næsten fra hun var helt lille smiley

Efter at jeg er begyndt at passe hende har vi gået ture på ridebanen (kun på ridebanen da hun ikke har oplevet andet end fold og boks...) for at hun både skulle lære det at gå i et tov og for at ''prøve noget nyt'' og opleve noget smiley
Og der har hun så fået små stumper gulerødder som jeg også giver til min anden part da det både er billigere og sundere for hesten end godbidder smiley

Hun er så blevet meget nærgående efter hun er begyndt at få godbidder, og ja, helt enkelt tænker ikke på andet (medmindre der er en høne der siger noget på den anden side af hegnet, men det er jo så noget andet smiley ) end mad smiley

Før har det ikke været et problem før i dag...

Jeg gik ud på folden til hende som jeg plejer, og hun kommer som normalt - normal nysgerrighed smiley
Intet unormalt der.

Det første jeg ikke er vant til er at da hun er et par meter fra mig, ligger ørene fladt ned. Men da hun så kommer helt hen til mig tager hun ørene frem igen, og så tænker jeg ikke mere over det smiley

Jeg ville bare nusse lidt med hende på folden og strigle lidt derude da det var mørkt og jeg ikke kunne tage hende med op i stalden (det er ikke prøvet før da vi så skal forbi hønsegården hvilket jo er meget skræmmende smiley så det venter vi lidt med endnu smiley ) så det måtte bare blive lidt på folden smiley

Jeg starter med at give hende et stykke gulerod som jeg også plejer og prøver så at klø hende lidt på halsen, igen lægger hun ørene tilbage. Normalt når jeg gør det står hun og nyder det i fulde drag (helt klart yndlings-kløstedet smiley ) men ja, i dag lagde hun ørene tilbage og gik væk fra mig...
Hun kommer dog hurtigt tilbage, men søger med det samme efter min taske med gulerødder i....

Hun får self ikke nogen og jeg prøver igen at klø hende på halsen, og igen viger hun væk fre mig, denne gang vender hun så bagenden mod mig også. Her bliver jeg utryg ved det hun gør og kommer med et bestemt 'nej' til hende, men hun er fuldstændig ligeglad - dette plejer hun at reagere på...
Men hun får vendt sig om med front mod mig igen, men søger igen ned mod min taske, jeg flytter hendes hoved stille og roligt, for hun skal altså ikke have noget når hun lige har lavet det nummer...

Der bliver hun åbenbart endnu mere fornærmet på mig og begynder at småstejle op ad mig hvor jeg først er ved at blive sådan rigtig bange - for jeg skal da i hvert fald ikke have en hov i hovedet eller andre steder for den sags skyld...

Jeg prøver at vende mig om og ignorere hende - det er jo et forsøg værd? - først puffer hun til mig, men kan mærke at hun igen begyndet at småstejle op ad mig mens jeg står med ryggen til...

Jeg er derfor nødt til at gå ud og bare droppe alt træning med hende for den dag, og prøver at se hvad hun siger til at jeg kommer igen en anden dag hvor det er lyst smiley

- Men ja, jeg har en idé om hvorfor hun gør det - mad...
Så jeg har egentlig tænkt at hun bare ikke skal have godbidder i form af mad før vi er helt færdige og hun står på folden, men jeg bruger godbidder i min træning, og føler det bliver svært at få en lige så stor interesse fra hende uden mad da det er ret så svært at fange hendes opmærksomhed når alt er nyt omkringhende smiley

Så er der nogen der har nogen idéer til noget andet? eller er det nok bare den bedste løsning?

- K smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl bliver ''aggressiv'' :/
  • #1   26. nov 2014 Mit føl er nu 7 mdr, og han er begyndt at blive en lille bisse nu... Han er nemlig begyndt at nappe og små stejle... Så tror generelt bare det er et børne problem ^^'

    Men som du siger, måske du giver for mange godbidder...
    Så måske du skulle prøve at give hende det som ros, istedet for som opmærksomhed.. Så hun bliver opmærksom på dig istedet for maden smiley så når hun gør noget godt så f.eks: du går forbi hønsegården med hende og roser.. På den måde tænker jeg... Eller når hun løfter hovene eller noget i den stil smiley

    De er bare små bøller i den alder smiley


  • #3   26. nov 2014 Et lille side spring... Sikke et skønt føl du har dig Tina smiley

  • #5   26. nov 2014 Mange tak, han er den grimme lille ælling lige nu, men mon ikke han bliver en smuk svane en gang smiley

  • #7   26. nov 2014 Synes ellers hun er så fin

  • #8   27. nov 2014 Tænk på det som om at du er en hest :3 ved det lyder mærkeligt men det er sandt. En eldre hest ville skubbe føllet væk alser løbe hen i mod den ligesom hun har gjort med dig. Jeg ville ligge gullerødderne væk og så træne med "pressure" og "release" jeg tror bare at hun begynder at blive lidt mere dominerende. Det kan godt være at det lyder lidt ondt at du skal løbe efter et lille sødt føl men du bliver nød til at vise dominans for ellers står du med en farlig fuldvoksrb hest om et par år som du ikke kan styre smiley

  • #9   27. nov 2014 Fuldvokset* ved ikke helt hvad der skete der XD

  • #10   28. nov 2014 Som alle andre siger , godbidder er ros for for veludført arbejde / god opførsel = til slut .
    Du skal også være opmærksom på om hun evt er sulten . En sulten hest/pony/føl vil være svær af få til af vente på en godbid.



Kommentér på:
Føl bliver ''aggressiv'' :/

Annonce