{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
554 visninger | Oprettet:

Keder sig/fjoller eller hvad? {{forumTopicSubject}}

Tindur var meget oppe på dupperne i ridehuset i dag da det blæste så det knirkede og pladerne rystet lidt. Han var bange for alt muligt, også ting han har blevet tryg ved. Han kunne ikke koncentrere sig rigtigt om vores koncentrations øvelser (nemme øvelser). Men ting han har lidt sværere ved (at trave langsomt frem og ned og få løftet ryggen) kunne han sagtens koncentrere sig om og ikke blive bange for alt muligt. Tænker I han skal have mere udfordring for at ikke være bange eller tror i han var bange for alt muligt fordi han kedet sig? Han er meget lydfølsom og han var meget bange til at starte med så jeg havde egentlig kasseret tanken på at træne traven da han var så bange og oppe at køre. Det var han selv der tog initiativet til traven da vi skridtet det sted hvor vi travede og han lad sig godt ned og gik selv i trav, så derfor greb jeg chancen og vi fik en god træning til sidst. Jeg har før oplevet at han begyndte at "skabe konflikter" i træningen da han kedet sig. Så tænker på om der er en mulighed at han førte frygten videre fordi han kedet sig i det vi lavet... Ved det høres underlig ud men han kan godt lide at trave, når han bliver bange for noget (som har sket ret tit) så hopper han rundt og traver af gårde. Så jeg tænker at han har fundet ud af at får travet hvis han "bliver bange" Han var bange i starten af træningen og sked grønne snegle..Så slappede han af og vi begyndte at arbejde på øvelser i skridt. Pludselig var det som om han kom i tanke på at han skulle være bange og løbe.. smiley Selv om vi havde gået forbi "det farlige" hvor det ikke var farlig runden før... Ved heste ikke planlægger men kan det være at han har fundet ud af at hvis han bliver bange/spiller bange så kan han løbe?
Han får ikke ros når han løber, han stoppes så hurtigt som muligt og det er ikke det spor behageligt for ham når han løber..

Hvad tænker I?
Jeg kommer til at bede min underviser overvære vores træning i ridehuset så hun ser hans reaktioner og opførsel der inde smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Keder sig/fjoller eller hvad?
  • #1   28. nov 2014 Hvis det giver ham mere ro, og gør ham afslappet ved at trave rundt - så havde jeg givet ham lov til det, så længe du stadig har kontrol over ham.

    Prøv når han sætter i trav, lad ham trave - så stop ham op, her tænker jeg vha. verbal kommando, og når han så stopper så ros ham en masse/evt. giv en godbid til at starte med, også sæt ham selv i trav igen - så på den måde, må han godt selv bestemme, han skal bare vide han også skal stoppes igen, og at du også selv kan sætte ham i trav, uden hans indflydelse :o)


  • #2   28. nov 2014
    Sådan er det med et vågnet dyr ;o) Der skal ikke meget til at skræmme Fleur og pludselig sidder jeg på et dyr der løber eller klodser forbenene i eller andet, uden jeg aner hvorfor - hvor hun ellers var fint afslappet for to sek siden.

    Jeg tager det ikke så tungt og rider bare videre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   28. nov 2014 Det er vigtigt som rytter at man ikke tænker "det her kan han være bange for", for så bliver hesten bange for det.

    Kan hesten ikke koncentrere sig, tror jeg at det nærmere er rytteren der ikke kan koncentrere sig, hesten gør trods alt bare hvad vi beder den om..


  • #4   28. nov 2014 Krikken - Det gør jeg også men han spænder rigtigt meget op og jeg får ikke noget konstruktivt ud af det.

    AMT - Jeg tænker ikke sådan, jeg rider bare og nogle gange er han bange for skiltet, andre gange ikke. Jeg kan sidde og være nok så koncentreret og tænker nøj hvor er vi ved at have styr på det og nu er jeg dygtig, og li pludselig er der noget der pludselig er farlig som han opdager (ikke altid en lyd)

    Fie - Det gør jeg også. Træner MEGET stopsignal i både skridt og trav. Men når han bliver bange og løber (hvis jeg ikke når at tage han i opløbet, dette når jeg for det meste når han stivner, men ikke når han bare går i gang som jeg føler han nogle gange gør "for sjov" agtig) så kan jeg trække så meget og give stopsignalet så meget jeg vil, han reagerer først når han selv vil. Det eneste der hjælper er at få ham ind i væggen men han løber altid mod midten så at styre han imod væggen er ikke så nemt smiley smiley


  • #5   28. nov 2014
    På det punkt er jeg begyndt og gå imod tidligere prædikede principper.
    Jeg bruger tøjlen og minder kræet om at hun skal slappe af, da vi ellers kan rende rundt med hovedet oppe i luften i ½-1 time og få 3 meter afslappet tilsammen hvis hun har en overgearet dag, det er ikke konstruktivt.


  • #6   28. nov 2014 Jeg har forsøgt nogle gange at lade han tonse lidt rundt, det har for det meste hjulpet for så bliver han lidt træt og kan slappe af..men mit princip er jo lidt det at man jo ikke skal trætte hesten for at formå at ride den... Så synes det går lidt imod mine principper... Men igen..måske er det der skal til på ham..at få brugt lidt krudt til at starte med.. Er MEGET delt med mig selv her... smiley

  • #7   28. nov 2014
    Det prøvede jeg også i en overgang - at lade kræet gå som hun ville, fordi så tænkte jeg så slappede hun vel af på et tidspunkt... næ...

    Hun kan sagtens bruge en time på at sponse rundt med hovedet i vejret - intet problem ;o).


  • #8   28. nov 2014 Så vent til han slapper af og stopper - også ros ham der... lad som om du har al tid i verdnen smiley det er bare noget han skal lære.

Kommentér på:
Keder sig/fjoller eller hvad?

Annonce