{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
721 visninger | Oprettet:

Det personlige rum {{forumTopicSubject}}

Jeg står og virkelig skal træne "det personlige rum med min pony, og vi starte allerede i dag, men vil gerne æige have det hele på plads inden jeg begynder.

Er det bare hvor jeg står et stykke fra ham, og når jeg så ber ham om at komme over til mig, så skal han det, og hvis han gøre det uden jeg bare ham om det, så skal jeg bakke ham tilbage?

Er det bare sådan eller? Og hvor tæt på mig må han komme når jeg ber ham om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det personlige rum
  • #1   13. dec 2014 Og hvordan ved jeg hesten vil have mig i hans personlige rum?

  • #2   13. dec 2014 Øhm, jeg har ikke trænet "det personlige rum" sådan. jeg havde en hest der altid gik utrolig tæt på, nærmest op i ens hæle, hvor jeg trænede det. jeg gjorde det, at jeg rystede med torvet og gjorde mig lidt stor (skuldre tilbage, rank ryg, osv.) ligeså snart den gik væk stoppede jeg med at ryste torvet. ville jeg have den helt tæt på igen, slappede jeg af. Det krævede lidt træning, men det virkede og jeg havde den sødeste hest at trække med.
    hvorfor vil du gerne træne det personlige rum? smiley


  • #3   13. dec 2014 vil træne det peraonlige rum fordi han bare vader ind i en, og når jeg trækker med ham så napper han, og nogle gange bider han, og så var der en der skrev til mig igår, at det første jeg skulle starte med var nok at træne det personlige rum, så det prøver jeg (:

  • #4   13. dec 2014 Så lyder det meget som min. smiley
    Jeg brugte metoden jeg lige har beskrevet, og den virkede fint for mig. Du må skrive hvis den skal uddybes mere smiley


  • #5   13. dec 2014 Tror godt jeg forstod din måde (:


  • #6   13. dec 2014 Ellers kan du også altid stoppe op og bakke den, så snart den kommer for tæt på. Det kræver meget træning og mange gentagelser og ikke mindst en ordentlig portion tålmodighed, førend hesten fanger ideen. Her er det nemmest hvis du lærer hesten at bakke for lette signaler, fx let berøring af bringen smiley
    Men held og lykke!


  • #7   13. dec 2014 mange tak for hjælpen, og han kan mogenlunde bakke for lette signaler (:

  • #8   13. dec 2014 Den måde jeg har trænet det på, har jeg generelt ikke brugt, at jeg vil have hesten hen til mig. Hesten skal holde sig på den afstand, jeg vil have den på - ca. en radius på 1 meters afstand fra mig - og det var ikke til diskussion. Kom hesten hen til mig, bakkede jeg den - bakkede den, så den gik væk fra mig, og jeg ikke gik hen til den, for at den skulle bakke (hvis det er til at forstå?). Jeg bliver stående på stedet og hesten skal gå baglæns ud af mit rum. Vil jeg hesten noget, hvor jeg skal have den tættere på mig - op på ryggen af den, nusse den e.l., så er det mig, der kommer hen til den. Hesten må under ingen omstændigheder gå tættere på mig, end det rum, jeg har bestemt mig for! smiley
    Det samme gælder, når jeg trækker med hestene; de skal stoppe, når jeg stopper, blive ved min side ud at vade ind i mig osv.

    Det er en rigtig god ting at træne med dem!


  • #9   13. dec 2014 det allervigtigste, er at du ALDRIG træder tilbage for at gøre plads til din hest. Det gør stort set alle hestemennesker og det er lige præcis det som det personlige rum handler om. Så det er ikke en "øvelse" på den måde, som du kan lave 10 min 2 gange om ugen, og så regne med det gør en forskel. Det er et princip man må følge under AL omgang med hesten.
    Prøv at observer en hesteejer og se hvor mange gange vedkommende træder et skridt tilbage fordi hesten står for tæt på.

    For mange er det en refleks, og noget man slet ikke tænker over. Det kunne ex ske når du står og giver hesten trense på, når du står nær dens hovede. Når du sadler op. Når du longerer osv osv.
    Selvfølgelig må man godt gå væk fra sin hest, men som grundregel kun forlæns eller sidelæns. Hvis du bakker væk fra din hest, når du indviterer den ind, er det en anden sag, for da inviterer du den aktivt ind. (ex hvis du står 3 m fra den, og bakker, sænker skuldre og verbalt kalder på den.) Men i alle andre sammenhænge for du ALDRIG bakke for den, på den måde kan man sige det er noget der altid bliver trænet smiley


  • #10   13. dec 2014 Hvis hesten går ind i dig, er det at tage bestemt fat i den og bakke den min 5 skridt væk fra dig. Og hvis du står for tæt på den, ex i forbindelse med du laver noget ved dens hovede, så er den som skal flytte sig fra dig! smiley

  • #11   13. dec 2014 Mange tak for svar!
    Jeg har lige været derude og prøve det lidt på folden, og jeg gjorde op med mig selv der, at jeg nok skal have en til at hjælpe mig.. Både Cadeaux og jeg blev ret frusteret..

    I det daglige bakker jeg ham også hvis han vader ind i mig eller hvis han går fremad når jeg strigler, sadler op osv.

    Men som sagt, så må jeg nok finde en der kan hjælpe mig. og bare generelt hente ham på folden, for han er blevet ret voldsom med hans hoved når jeg sætter torvet i grimen..


  • #12   13. dec 2014 Hvis din hest går ind i dig, kommer for tæt på e.l. så begynd at hop, vift med ærmerne og kom med underlige lyde. Ligesom en fugl. Dette har hjulpet mig en masse i tillæg til bak og at slå med træktovet rundt mig når vi går. Kommer de for tæt på får de et klask! smiley

    Mvh TT



  • #13   13. dec 2014 Hvor bor du?

  • #14   13. dec 2014 Middelfart på Fyn :i

  • #15   13. dec 2014 Så er der langt men måske nogen kender en i nærheden. Tag ham væk fra folden og prøv igen. Jeg laver også øvelser med at sænke tempo gå hurtigt og stoppe og det skal værelser med mange skift så han er nødt til at lytte til dig

  • #16   13. dec 2014 Heste flytter på det de kan, det gør de også på folden og man kan tit se hvordan nogle heste lettet flytter sig for andre i stører flokke smiley
    Nu er det længe siden jeg har trænet det men da jeg lige startede med min part gjorde hun det samme som du beskriver. Hun gik altid bagved mig og skiftede side, nappede og gik jeg med hende vadede hun nogengange ind i mig.
    Jeg startede med at øve en masse stop, hvor hun gik hos min side og aldrig bagved, hvor hvis hun kom for tæt på mig, bakkede jeg hende. I longen havde hun også tit det med at vende sig ind mod mig og her fik jeg undervisninghjælp, som viste mig at jeg skulle bruge pisken til at signalere at hun skulle holde sig udenfor den radius på longen.
    Når hesten bidder mener jeg ikke altid det har noget med det 'personlige rum' er gøre. Min egen bidder når hun keder sig eller tigger, fordi godbidderne ligger lige i lommen. Men hun bider også hvis jeg trænger ind i hendes personlige rum. Fx holder jeg hende i grimen bliver det for meget og hun bider igen. Forlanger jeg et personligrumt, vil jeg derfor også respektere min hests. smiley


  • #17   13. dec 2014 Respektere skam min hest, men når ham selv går mig i møde på folden osv. så går jeg da ud fra han germe vil have mig der.
    Han begynder også at nappe og bide når der er godbidder, at tigger ret voldsomt.. Men jeg skubber bare hans hoved væk, men det er ikke nok..
    Det kan godt være han måske keder sig lidt på tur når vi trækker, og han derfor napper lidt, men det er det eneste vi kan, og han hader at være på bane pga. dårlige oplevelser ved nogle tidligere ejere.. (:


  • #18   13. dec 2014 Det er dog blevet bedre på banen (:
    Den består bare af græs, og det er så vores næste problem xD


  • #20   14. dec 2014 tak for linksne Jeanette! Det første kan især bruges smiley

  • #21   14. dec 2014 min tidligere træner Palle Severin holder til på Langeland. Ved ikke om han kører til Middelfart! HAN er satme dygtig smiley

  • #23   17. dec 2014 Mange tak for svar Freja! (:

    Jeg kender en der snart kommer og hjælper mig lidt med ham, og som vil rette på mig, hvis det er mig der står forkert eller noget andet (:


Kommentér på:
Det personlige rum

Annonce