{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.472 visninger | Oprettet:

Ned fra hest efter ridning med sprunget korsbånd {{forumTopicSubject}}

Jeg har et problem med at komme af igen fra hesten uden at jeg får smerter.
Jeg har lige sprunget mit forreste korsbånd og går med Don-joy til daglig.
Men jeg vil gerne fortsætte med at ride da forløbet med et korsbånd er mega langt.
Jeg starter med at tager min skinne af.
Jeg har fået lavet en lille solid trappe som jeg kan bruge når jeg skal op på hesten. Og kan så svinge højre benet (det skadede) over hesten og komme i sadlen.
Men men jeg kan ikke komme af igen.
Sagen er den at mit venstre ben også er opereret tidligere og derfor er svagt. Det kan ikke holde til at jeg lander kun på det. I dag landede jeg mest på det skadede ben. AV AV

Hvordan kommer jeg af igen uden yderligere skade??
Der må være nogen gravide der har prøvet heller ikke at kunne hoppe af eller noget??
Hvis jeg skal bruge trappen til at komme af på igen hvordan gør man så det??
Tror jeg er lidt motorik spadser oveni faktisk. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ned fra hest efter ridning med sprunget korsbånd
  • #1   15. dec 2014 Kan man ikke lære hesten at indparkere fra ryggen?
    Så kan du bare stige af ned på din trappe? smiley


  • #2   15. dec 2014 Kan du ikke svinge et ben over hesten, og så glide ned af den hvor der måske er en der griber dig så landingen ikke bliver så hård? smiley

  • #4   15. dec 2014 Har i ikke et bord/bænke sæt til rådighed hvor hesten rides. Det bruger vi til på og afstigning. Det er med en noget større flade at lande på, og hesten har lettere ved at stille sig korrekt derhen når det er større. Bordet har en perfekt størrelse til de større heste så man heller ikke rykker hverken dem eller sadlen skæv når man stiger op og af smiley

  • #5   15. dec 2014 Hop ned på den stol/skammel du stod op fra. Kan du ikke lade dit venstre ben blive i bøjlen så på vej over til du står med højre ben på skamlen?

  • #6   15. dec 2014 Hvis har en god barriere så kan man holde fast i den med den ene hånd og i sadlen med den anden, så man glider/ løfter sig ned smiley
    Jeg gjorde det da mit knæ var skadet:-)


  • #7   15. dec 2014 Det er sådan set meget enkelt.. Man rider ikke når man har knas med korsbåndet og man piller slet ikke sin skinne af smiley

    Dine ben skal holde resten af livet og det gør de altså ikke hvis du ikke holder dig i ro i ophelingsfasen..



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   15. dec 2014 Du ved godt at du kan ende med at få slidgigt hvis du ikke holder det i ro ikke?

    Det er så dumt at du fortsætter med at ride, måske er forløbet langt, men det bliver endnu længere hvis du fortsætter ridning


  • #9   15. dec 2014 Da jeg var skadet i foden havde jeg samtidig knæskade i det andet ben smiley
    Jeg svingede benet over på den anden side af sadlen så jeg lå på maven og så brugte jeg armene til at hejse mig så tæt på jorden som muligt ! smiley

    Så der ikke var så langt ned til jorden og dermed ikke så stor skade på benene smiley


  • #10   15. dec 2014 Hvis du ikke kan ride uden du får smerter - også bare små, "ubetydelige" smerter - så synes jeg du skal vente, indtil dit ben er klar igen smiley

  • #11   15. dec 2014 Jeg opereret i knæet, og startede for tidligt op igen, samtidig med at jeg stoppede med øvelser, og det resulterede i en ny operation og nu står jeg med et knæ de ikke kan gøre mere ved smiley hold dig i ro sålænge lægen siger det smiley men udover det fik jeg hjælp til at lommepenge og af, smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   15. dec 2014 Og hvis du fortsat ikke overholder lægen genoptræning/råd, kan de i aller værste tilfælde faktisk ende med en amputering.. Så slemt er det du har gang i lige nu - så jeg ville virkelig stoppe ridningen promte...

  • #13   15. dec 2014 Tak for indput.
    Det gør ikke ondt at ride.
    Når det forreste korsbånd er sprunget glider knæet indad. Det kan det ikke i sadlen. Benet kan ikke strækkes helt eller bøjes helt, men det er ikke noget problem når man rider heller.

    Jeg har kun det problem at jeg har svært ved at komme af igen.

    Jeg har tænkt på efter indlægget med barieren om det skyldes at jeg ikke har noget at holde ved på min lille trappe når jeg skal hoppe tilbage. Jeg vil lige overveje at få montere en lodret pind.

    Det med at nogen kan gribe mig når jeg glider ned har også strejfet mig. Dog vejer jeg 80kg så det er måske heller ikke optimal for de unge piger derude. Og jeg tør ikke glide ned alene uden hjælp.

    Lægerne snakker om at ville have benet genoptrænet. Så hvorfor ikke ride?
    Jeg overvejer da også om jeg kunne ride med skinnen på, men tænker at det synes hesten nok ikke er så fedt. Og måske jeg også vil synes det er ubehageligt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   15. dec 2014 Ts: fordi ridning intet har med ridning at gøre..

    Men hvis du fortsætter din ridning kan du sige hej til en operation eller slidgigt om et par år..


  • #15   15. dec 2014 var jeg dig ville jeg lade en anden træne din hest fra ryggen og så kunne du gå nogle ture med ham evt lave noget jord øvelser og hms til dit knæ er helt fit for fight - det jo kun for en "korter" tid som er til se ende på hvis dit ben for ro smiley jeg havde en kollega som heller ikke kunne vente og tog skinne af når han ikke burde gøre det (på arbejde) og det endte med at den operation han fik for fikse sit knæ ikke hjalp en huen fis efter 6mdr var han tilbage med ground zero fordi han ikke havde den tålmodighed der skulle til knap et år med genoptræning smiley og nu må han pt ikke få en ny operation smiley - pø pøj smiley

  • #16   15. dec 2014 Jeg har grønt lys fra ortopæd afdelingen til at ride.

    Jeg må dog ikke løbe på benet. Og det må ikke gøre ondt.

    Diskussionen om hvor vidt jeg skal ride eller ej er ikke relevant i forhold til mit spørgsmål. Så hold venligst personlige meninger om det, ude af debatten.

    Så tilbage til spørgsmålet.
    Hvis bare jeg kan komme ned igen. Det er der jeg spørger om hjælp. Gode råd er mere end velkomne. smiley




  • #17   15. dec 2014 beklager min bekymring og vel ment råd smiley brug en skammel og træn din hest til den kan stå stille der ved så er der vel ikke mere i den sag - god fornøjelse smiley

  • #18   15. dec 2014 Men hvordan kommer man tilbage på skamlen. Ved godt det lyder dumt jeg spørger men jeg har altså svært ved at forestille mig det.

    Nogen der har en video??


  • #19   17. dec 2014 En jeg står i stald med har også ødelagt sit knæ. Hun stiger op via en lille høj vi har og ned igen via samme forhøjning. Ellers bruger hun en skammel eller andet af solidt materiale smiley
    Jeg har også et dårligt knæ, der er opereret 3 gange og jeg bruger næsten samme metode, dog kan jeg " glide" ned af hesten smiley


Kommentér på:
Ned fra hest efter ridning med sprunget korsbånd

Annonce