{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
765 visninger | Oprettet:

Anonymos
Anonymos
Tilmeldt:
5. dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13

Må hesten skumme? Og række tunge? {{forumTopicSubject}}

Må en hest have lidt skum rundt om munden? Mener af have læst af for meget, er rigtigt dårligt, men lidt 'læbestift' blot er godt? Eller hvordan er det? Min pony er nemlig begyndt af skumme lidt efter vi har trænet dressur her de sidste par gange smiley
Og han gumler også på biddet(ikke vildsomt), åbner munden og rækker tunge når jeg giver ham en skidtpause og ikke har kontakt til biddet, er der noget galt i det? Når jeg har kontakt er munden fint lukket, og der er ingen tunge, og dog meget lidt gnasken smiley Rider enten uden Næsebånd eller med et løst engelsk Næsebånd (Min to fingre på højkant over næseryggen ;D) hvis det gør nogen forskel smiley Tænker selv af det er fordi han lige vil strække ud, men vil gerne lige høre andres mening smiley
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må hesten skumme? Og række tunge?
  • #1   15. dec 2014
    Det er hverken ønskeligt at hesten stikker tungen ud eller gumler på biddet - hvis den gør det er der noget galt :o) Tit er det ens hånd den er gal med, når den stikker tungen ud og tygger, men kan også være biddet.

    Vdr. skum er der intet endeligt svar. Christina fra www.hestemund.dk har skrevet det her i hendes bog " Bag om biddet ".

    " " Mange bid er fremstillet af metallegeringer, som har til formål at fremme hestens spytproduktion. Hvorfor er vi så vilde med, at hesten skal producere ekstra mængder spyt under ridning? Er det virkelig et spørgsmål om at hesten koncentrerer sig, og suger på biddet? Hvor meget og hvor lidt er godt?

    Der er en sammenhæng mellem stress og en helt tør mundhule. Det svarer til, når mennesker er nervøse og bliver helt tørre i munden. Der er også en sammenhæng mellem fråde om munden og pressede eller stressede heste.
    Den helt lette spytproduktion, som kan ses som lidt hvidt på læberne, er et positivt tegn.

    Når hesten arbejder afspændt vil tungen bevæge sig roligt frem og tilbage i tungekanalen, og derfor vil man tit kunne se lidt hvidt på læberne. Det er desuden muligt at longere en hest i intet andet end en grime,
    og se denne lette spytproduktion.

    Hvis hesten ikke har let skum omkring læberne er det ikke et negativt tegn, hvis hesten ellers ikke udviser nogen form for konfliktadfærd. Den kan sagtens bevæge sin tunge frit i tungekanalen, uden at det giver nok spyt til at vise sig på læberne.

    Starter hesten derimod allerede ved pålægning af hovedtøj med at skumme og fråde om munden, er det et stresstegn og ikke en normaladfærd som hører til dens temperament. Biddet i sig selv forhindrer ikke hesten i at synke, heller ikke mens den bevæger sig med bøjet nakke.

    Det gælder så længe hesten ikke er bag lod, og ikke går med højt tøjletryk og stramt næsebånd. Rigtig mange rideheste i
    dag går med så stramme næsebånd, at tungen ikke kan bevæge sig og derfor kan de heller ikke synke spyttet.
    Dvs. de store mængder af skum og fråde man ser hos nogle heste er en kombination af forøget produktion og manglende mulighed for at synke. Nogle teorier går på, at den øgede produktion også stammer fra at spytkirtlen presses sammen når hesten går meget bag lod. "


  • Anonymos
    Anonymos Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #2   15. dec 2014 Krikken: Tak det var lige det jeg ledte efter med skummet smiley
    Mht gumlen osv, han gør det jo kun lige kort i skridtpauserne? Altså hvis han gjorde det ved tøjlekontakt, ville det jo være noget andet? Eller hvad?


  • #3   15. dec 2014
    Gør hesten det for løse tøjler ( fx når den får trense på, når man skridter varm og af mm. ), så er det typisk grundet et for langt og måske også for uroligt bid :o)


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   15. dec 2014 Krikken er enig i det meste du skriver, men min gamle nisse hun skummer uanset den har grime, trense eller andet og det er bestemt ikke konfliktadfærd, stress eller andet smiley den er faktisk så afslappet at hvis den slapper mere af så tømmer den ryggen smiley så det er nok rigtig i mange tilfælde men min er så den der er undtagelsen fra reglen smiley

    Hun har ekstrem stor spytproduktion og har altid haft det, selv hendes pillefoder bliver til sovs og hun har et fornemt gebis så hun er bare sådan.


  • #5   15. dec 2014 Tror måske dit bid er for uroligt og hesten derfor forsøger at fiksere det. Tungerækning er aldrig positivt, det sker ofte fordi hesten enten Ingen følelse har i tungen eller den prøver at fiksere bidet i den ene side ved at stikke tungen ud.
    Jeg ville prøve et udelt med lidt tungefrihed - så frem din hest har plads til det.


  • #6   15. dec 2014
    JM - Hvis du læser efter så skriver Christina også at det ikke nødvendigvis er dårligt, men at det kan være det ;o) Og dermed også at hesten sagtens kan i grime eller longe.


  • Anonymos
    Anonymos Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #7   15. dec 2014 Team Grafik og Krikken: Han går med et tredelt smiley Dog har jeg fundet ud af at han går bedst med et tyndere (14mm) bid smiley Så tror ikke han har så meget plads igen smiley Det et bare svært af finde det bid jeg ønsker da jeg helst vil have fullchek da det et den slags bid han virker til af fungere bedst på men har fundet et todelt som jeg påtænker af købe, tror du det vil give "nok" ro? Biddet passer i længden, ved dog af han gik med et der var en cm for langt da jeg fik ham, men jeg skiftede så snart jeg fandt ud af det smiley

  • #8   15. dec 2014
    Nogle heste finder nok ro på to delt, andre skal ud i et udelt bid før de finder nok ro :o)


  • #9   15. dec 2014 Du kan prøve med et to-delt, nogen kan slet ikke have nogen form for led-deling smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   15. dec 2014 Krikken, sådan forstår jeg ikke dette afsnit


    Starter hesten derimod allerede ved pålægning af hovedtøj med at skumme og fråde om munden, er det et stresstegn og ikke en normaladfærd som hører til dens temperament. Biddet i sig selv forhindrer ikke hesten i at synke, heller ikke mens den bevæger sig med bøjet nakke.

    Det har min altid gjort derfor skriver jeg som jeg gør smiley smiley


  • Anonymos
    Anonymos Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #11   15. dec 2014 Tror jeg har et udelt ligende smiley Det må jeg lige prøve smiley

  • Anonymos
    Anonymos Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #12   15. dec 2014 Tror I af et Rocking S Snaffle bid er roligt nok? For har virkelig overvejet det da det har den sidestillende effekt, som han fungere godt med, samt det er tyndt og todelt ? smiley

  • #13   15. dec 2014
    Rockin S Snaffle skulle være super godt i to delt versionen :o)


  • #14   15. dec 2014 Det skulle efter sigende være et kanont bid, du skal bare huske det ikke er tilladt at bruge i dressur

  • Anonymos
    Anonymos Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #15   15. dec 2014 Dressur kommer jeg aldrig til af starte xD Du ved ikke om det er tilladt til islænder og spring vel ? smiley

  • #16   15. dec 2014
    I spring er det, aner ikke med islænderverdenen :o)


  • #17   15. dec 2014 I spring for hest er det tilladt, ikke for pony. Islænder verden må jeg melde pas til, deres regler kender jeg ikke til smiley

  • Anonymos
    Anonymos Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #18   15. dec 2014 Okay, må spørge min underviser smiley Ellers er stævnerne heller ikke vigtigere end min ponys ve og vel smiley

Kommentér på:
Må hesten skumme? Og række tunge?

Annonce