{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Skift fra bidløs til bid {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg ville lige høre om nogen herinde har haft skiftet fra bidløs til bid på deres hest (eller fra bid til bidløs til bid igen).
Hvorfor skiftede I? Og hvilken effekt havde det?

Og jer der rider med begge dele må også gerne svare, hvorfor I nogle gange rider med bid smiley

NB: Vær nu søde ikke at gøre dette emne til noget andet end jeg spørger om ikke. Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift fra bidløs til bid
  • #1   17. dec 2014 Jeg bruger begge dele smiley bid til dressur, og bidløst til tur og hygge... Det har jeg gjort i snart 20 år smiley når jeg rider tur, så syntes jeg bare de skal have lov at hygge, og slippe for bidet! De var aldrig påvirket af det smiley

  • #2   17. dec 2014 Anja: Men hvorfor rider du med bid under dressur? Pga stævner? Er nysgerrig efter grunden smiley

  • #3   17. dec 2014 Jeg bruger bid for det meste men hvis jeg kan mærke han begynder at blive træls så skifter jeg over til bidløs men også når vi bare hygger:)

  • #4   17. dec 2014 Jeg startede med vid, blev bidløs og er nu vendt tilbage til bid i dressuren, han hang sig rigtig meget i tøjlerne da jeg red bidløs og det fungerede ikke sådan helt vildt godt i dressuren..

    Men når jeg springer på ham, eller rider tur/hyggeridning rider jeg for det meste bidløs og det fungere bare super godt smiley


  • #5   17. dec 2014 Jeg har skiftet fra bidløs til bid, på min gamle part smiley Det var udelukkende grundet stævne, da hun ellers fungerede bedst uden. Derfor red vi med bid ugerne op til stævne, så hun kunne vænne sig til det.

    Har også skiftet fra bid til bidløs og nu tilbage til bid igen på min hest. Dette er udelukkende fordi jeg skridter tur, og min mor ikke er så glad for at jeg der rider uden bid. smiley


  • #6   17. dec 2014 Jeg bruger bid i dressuren fordi jeg har brug for de små fine hjælpere det giver mulighed for og jeg har fundet ud af at det fungerer lidt bedre end bidløst - selvom man da sagtens kunne gøre det i bidløst også, men dog finder jeg det alligevel bedre med bid. På tur er det en blanding. Nogen gange bid, andre gange bidløst. Oftest vælger jeg bidløst på de længere ture.

  • #8   17. dec 2014 Jeg rider med bid når jeg skal til stævner eller når jeg føler at hun er lidt svær (hun er kun lige startet med bidløs så hun forstår det ikke helt) vi er igang med at træne det smiley

  • #9   17. dec 2014 rider med og uden bid, rider fast med bid til spring, da han ellers bliver for stærk smiley dressur afhænger af hvordan han er, om han hidser sig op i stalden eller står og sover, og om det bare skal være noget let dressur/hygge eller en god trænings dag smiley western (hygge ting) er mest efter hvordan han er smiley grundet til jeg rider med bid er at jeg har en hest som har været en del problemhest og har vidst at han er stærkere end en, og at han kunne gøre nogle ryttere bange ved at hoppe eller noget, så for at have "mere styr" har jeg biddet på ham, ellers er det osse fordi vi rider stævner, og må jo ikke ride uden bid til dressur smiley smiley

  • #10   17. dec 2014 Ja lige præcis pga stævner smiley der må der jo endnu ikke rides bidløst, måske det kommer om LAAAANNNNG tid smiley

  • #11   17. dec 2014 Jeg rider med bid når ponyen bliver liiidt for frisk og meget gerne vil tage tøjlen fra mig. Så er det pludeselig ikke så sjovt at side på en 20 åri gammel hest som godt ved hvordan man tager tøjlen, stiv hals, og løber for fuld smadder.

    Dog ved jeg at hun HADER det bid! Hun vender altid hoved væk når jeg sadler op. Men med bidløst vender hun ikke hoved smiley


  • #12   17. dec 2014
    Jeg bruger det vi lige føler for smiley
    Jeg er ganske tilfreds med at ride en tur i skoven i grime og tøjler, hvis jeg ved at vi bare føler for en tulledag, men omvendt så har grimen nu ikke forhindret os i at hoppe over en træstamme eller lignede hvis det nu lige lå til højrebenet.
    Tilsvarende så generer det mig heller ikke at smide trensen på selvom vi bare skal tulle smiley

    Det er meget humørbaseret om jeg rider med bid eller om jeg nøjes med tøjler i grimen.. Pt er den brune basse lige lidt på tæerne efter flytningen og seperationsFanden er kommet på besøg og så er jeg altså fan af at have et bid på ham, hvis nu det skulle blive nødvendigt med et nødstop i en presset situation..

    Hvilket egentligt er ret tåbeligt for kræet bremser fint i grimen, men mit kontrolmonster har det bare bedst med et bid HVIS det nu skulle blive lidt "levende"..

    Mht bid så veksler jeg i mellem et myler og mit Rocking S snaffle.. Rocking S er skide godt når vi træner fx drej i forbindelse med spring osv. Myler er genialt når vi rider dressur fordi det giver mig mulighed for at arbejde med skulderflyt og inddirekte drej på en måde som jeg ikke kan på Rocking pga "vingerne"..

    Hej Hej Cadomor, fra Luffemor smiley


  • #13   17. dec 2014 På banen er det lidt humørpræget. Har jeg lyst til at ride med bid, har jeg lyst til at ride i kapsun, eller har jeg bare lyst til at tulle rundt i cordeo.

    På tur rider jeg altid med bid, som en slags "falsk tryghed." Specielt efter jeg har været decideret bange for at ride udenfor banen, rider jeg med bid på tur. Simpelthen for, at min angst ikke skal løbe af med mig. For jeg kan sagtens holde min hest i kapsun, og hun er slet ikke typen der stikker af. Hun stopper hellere op og hopper - men biddet giver bare den dér falske tryghedsfornemmelse, som jeg, specielt lige nu mens jeg træner at kunne ride tur uden angst "anfald" igen, har brug for. smiley


  • #14   17. dec 2014 Jeg rider bidløst det meste af tiden, men er påbegyndt bidtilvænning af min dreng, da bid bare er flottest til photoshoots (synes jeg) smiley smiley

  • #15   17. dec 2014 Jeg rider meget blandet på min den ene, og han er også gået fra bid til bidløs til bid til alt muligt.. Lige for tiden rider vi primært med cordeo. Når vi endelig rider med bid, er det enten myler eller s-kandar. Af bidløst er det enten kapsun, sidepull eller hackkapsun.

    Der er egentlig ikke nogle speciel grund til at vi skiftede, og nu hopper rundt.. Jeg kan godt lide at eksperimentere, og finde ud af hvad er fungerer bedst for os i den givne situation. Og så er jeg bare heldig, at have en hest der tillader mig at gøre alverdens åndssvage ting smiley


  • #16   18. dec 2014 jeg rider lige pt. uden bid på min hest, men jeg har skiftet flere gange. Jeg startede med bid hvor hun var ekstrem ustyrlig, fordi hun var så hård i munden efter at have været turist hest... så skiftede jeg til bidløst i ½ til 1 år for at give hende en pause. Da jeg tog biddet på igen (fordi jeg godt kunne tænke mig at træne noget seriøs dressur) var hun helt blød og blid på biddet. Så red jeg ½ år on and off bidløst-bid, men så begyndte hun at spænde op hver gang hun fik bid i munden og hun gad ikke stoppe i skoven når jeg havde bid på.
    lige nu rider jeg som sagt uden bid fordi det føles som det vi begge bedst kan lide;-)

    Min mening er helt klart at hvis hesten fungere uden bid, så lad være at give den bid i munden. Selvfølgelig kommer det an på hvilken ride-disciplin man rider, jeg overvejer at ride western så det kan være biddet snart kommer op igen. Der er mangen der undre sig over min hest, hvis jeg rider med bid i skoven så stikker den af og bukker og er bare ikke samarbejdsvillig, men når jeg rider bidløst så gør hun ingen ting. Det er modsat med de fleste heste, men man kan tydligt mærke når der er noget Stella(hesten) kan lide smiley


  • #17   22. dec 2014 Altså Silva var vandt til at gå med bid, men da hun var doven var det nemmere med bidløst (hele tiden) så hun blev lidt mere frisk smiley

Kommentér på:
Skift fra bidløs til bid

Annonce