{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.525 visninger | Oprettet:

Hypermobil hest {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation, at min fjordhest har fået en gaffelbåndsskade i hb. Jeg havde for en måned siden dyrlæge ude til ham, der lavede ryg/hals undersøgelse og bøjeprøve.
Ud fra det kunne dyrlægen konstatere, at min hest har ekstremt mobile led - grænsende til hypermobil (dette er ikke en anerkendt diagnose), der højst sandsynligt er grunden til han har fået en gaffelbåndsskade. Når han siger, at hesten er meget mobil, mener han at han fx træder FOR meget igennem, specielt på bagbenene.

Han står selvfølgelig stille nu - han kommer på fold og jeg må gerne trække ture med ham på hårdt underlag.
MEN jeg kom så til at tænke på hvad jeg kan gøre for at forebygge at han får en skade igen? Kunne nogle gode kodeledsgamacher gå ind og give noget støtte i koden, så han ikke træder så 'dybt'?

Håber det gav mening og at I måske har nogle råd / kender nogle produkter der netop kan gå ind og hjælpe dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hypermobil hest
  • #1   15. jan 2015 Du kan prøve at søge lidt på Claus Toftgaard. Han kan give nogle vigtige guldkorn i ridningen af sådanne heste. De fleste heste er avlet hypermobile. Ingen naturlig hest vil lave de store kast med forbenene, som de nuværende dressurheste mm. laver. Der findes masser af videoer på youtube af ham.
    Han fortalte en gang, at de unge gummibolde skal begrænses i deres store bevægelser til de har styrken til at bære disse.
    Han er PT i USA, og kommer tilbage i foråret.


  • #2   15. jan 2015 Står selv med en hybermobil hest (ikke egen, men hjælper med træningen) så jeg følger lige med..

    Jeg kan kun trække på min viden fra mennesker og her vil man ikke umiddelbart bruge ledbeskyttelse - selvfølgelig <b>kan</b> det være en ide i en periode MEN hvis man pakker leddet ind og giver støtte skal musklerne arbejde mindre og bliver derfor slappe. Hos en hybermobil er det vigtigt at stabilisere og aktivere musklerne (særligt omkring leddene) for at undgå skader. Hybermobile må heller ikke lave/få stræk over led men har godt af at få samlet leddene og mærke afgrænsning omkring leddene. Desuden er det vigtigt at man ikke kommer ud i yderstillinger.

    Jeg kæmper med og finde ud af hvordan man reelt kan hjælpe en hybermobil hest - man kan jo ikke fortælle den at den ikke må overbøje led eller gå i yderstillinger. Det vi pt gør er at træne propriotræning med hesten - dette hjælper med at styrke hestens muskulatur (særligt omkring leddene). Desuden kunne man lave øvelser hvor hesten får trænet bøjemuskulatur - eksempelvis ved at gå over høje bomme i skridt. Vi fik atvide af kiropraktoren at hesten helst ikke skulle longeres en masse uden at være styrket i det generelle jordarbejde først - desuden skulle vi være meget påpasselige med springtræning.

    Alt hvad jeg skriver her er blot mine egne overvejelser - har en god grundviden omkring hybermobilitet hos mennesker, desværre ved man ikke særlig meget om det endnu.

    Held og lykke med hesten smiley


  • #3   16. jan 2015 Jeg har prøvet at skrive til Claus Toftgaard smiley

    F&F - Tak for svar! Det er netop også træningsmetoder jeg søger - hvad der ville være godt og hvilke man skal undgå. Har også haft lidt kig på pro-prio træning, men det kræver en del udstyr til at lave 'bomme' osv.. Hvis du finder ud af noget yderligere, må du meget gerne dele det med mig! smiley


  • #4   16. jan 2015 Ork propriotræning behøver slet ikke være så svært (eller dyrt) som hvis man følger på facebooksiden... Jeg har fisket gamle dyner, madresser osv sammen fra familiemedlemmer og venner som jeg bruger.

    Så gamle madresser - dyner - puder - vandbassiner (kan fyldes med alt muligt sjovt - ex. plastikflasker) kan bruges. Jeg bruger også rigtig meget almindelig bomtræning - laver labyrinter og forskellige sammensætninger så hesten ikke "bare" skal gå over en stribe bomme (kan vise et billede når jeg har skrevet færdig). Og så er det jo også propriotræning at gå en tur med hesten på forskelligt underlag - ud på nogle asfalterede veje, blødt sand og grus. Alt hvor hesten pludselig skal være opmærksom på underlaget og alt hvad der ændrer på følelsen hjælper smiley


  • #5   16. jan 2015 http://hest2.webgallerier.dk/galleri/796/628/471/3978944-anden-saerlig-race-shrek--mibsen - håber linker virker. Her har jeg lagt tre bomme i en trekant og lagt en bom over midten. Denne kan varieres på rigtig mange måder og er virkelig god til at skabe opmærksomhed smiley

  • #7   16. jan 2015 LisetteK - Hvordan kan du sige at heste ikke kan være hypermobile, når flere dyrlæger siger det? Jeg har haft kranio sakral terapeut og flere kiropraktorer på min hest og han er ikke skæv nogen steder, samtidig er han både blevet scannet og fået taget røntgen.
    Det er rigtigt, at der ikke er en godkendt diagnose der hedder hypermobillitet hos heste, men derfor kan de jo godt være ekstremt mobile og smidige. Blandt andet er det meget typisk hos islændere, hvilket man også kan se hvis man søger på det.

    Tror bestemt godt at der kan være anden grund til skaden, men min hest blev ikke redet før skaden, så den er kommet på folden, hvor han højst sandsynligt har lavet en forkert bevægelse. Men det er netop en træningsplan, jeg også mener er vejen frem - en der går ind og styrker muskler.


  • #9   18. jan 2015 Lisette: Jeg er simpelthen nødt til at høre mere - jeg kan overhovedet ikke følge tankegangen.

    Hypermobilitet er ingen sygdom, men snarere et symptom og kan ramme ét, flere eller alle led hos et individ. Definitionen på om et led er hypermobilt kunne lyde: kan leddet overbøjes (altså bøjes længere end leddet er skabt til) er der tale om hypermobilitet - enten i enkelte eller flere led.

    Når man er hypermobil skyldes det at ledbånd og sener er meget eftergivelige (elastiske) og ikke støtter godt nok omkring leddet. Hvor mennesker uden hypermobilitet vil opleve at deres krop selv stopper når vi nærmer os en yderstilling vil hypermobile intet mærke. Altså der sendes ikke nervesignaler til hjernen om at der sker noget uhensigtsmæssigt - og potentielt skadeligt for kroppen. Det er også derfor at mange hypermobile får mange skader - særligt hvis de er hypermobile i kroppen. Simpelthen fordi der ikke er nok støtte omkring leddene.

    Hypermobilitet er ingen diagnose - men udelukkende et symptom på at ledbånd og sener omkring leddet er særligt elastiske og at leddet derfor kan overbøjes.

    ... Et led er vel et led - så jeg kan virkelig ikke forstå hvordan et led på en hest skulle opføre sig anderledes end et led hos et menneske.

    Hesten i vores stald er hypermobil i alle led - ifølge kiropraktoren - men særligt i venstre knæ på forbenet og her er det <b>tydeligt</b> med det blotte øje at hestens led overbøjes når hesten står og går. Det bøjer nærmest bagud - præcis som man ser det hos mennesker hvor deres knæ er hypermobile. Og da definitionen på et hypermobilt led netop er at leddet kan overbøjes, så vil jeg da mene at hesten er hypermobil.


  • #10   21. jan 2015 Ligesom F&F, vil jeg også gerne høre mere om det, Lisette.

  • #12   21. jan 2015 Hmm det er ikke for og være hende som sidder og siger at jeg ikke vil tro på det du siger - jeg spørger videre fordi jeg er nysgerrig og ikke rigtigt kan se logikken i at et menneske kan være hypermobilt mens andre dyr ikke skulle kunne være hypermobile...

    Realiteten er at man ikke har særlig meget viden om hypermobilitet hos mennesker og det virker derfor logisk for mig, at man har endnu mindre viden på området hos dyr. Og jeg vil give dig ret i at hypermobile heste i naturen hurtigt ville dø - men det ville mennesker også. Mennesker med hypermobilitet får ofte skader og det ville også betyde at disse hurtigt ville forsvinde - det ændrer dog ikke på at langt de fleste mennesker i dag har hypermobilitet i større eller mindre grad.

    Jeg mangler simpelthen og høre hvad forskellen på et menneske og en hests nervesystem er - for det er her problemet ligger i hypermobilitet. At kroppen ikke sender signaler til hjernen om at stoppe en bevægelse før end leddet kommer ud i en yderstilling. Og min viden siger mig at mennesker og dyr er utroligt ens indeni - særligt hvis vi taler om nervebaner og nervesignaler. Men der kan selvfølgelig være forskelle som gør at hypermobilitet ganske enkelt ikke er muligt. Jeg forstår det bare ikke...


  • #14   21. jan 2015 ... men det er vi jo så alligevel - vores hjerner fungerer ens, vores nervesystem fungerer ens, vores muskler fungerer ens. Og det er præcis de ting som er ens, som er i spil ved hypermobilitet. Realiteten er at hypermobilitet = sanseceller som ikke fungerer optimalt = færre nervesignaler til hjernen om at leddet overstrækkes = leddet overstrækkes og belastes uhensigtsmæssigt = leddet er hypermobilt. Hesten har også sanseceller og det er disse sanseceller som kan være "svækkede" (eller hvad vi nu skal kalde dem) som gør at et led er hypermobilt. Da hesten - præcis som mennesket - har sanseceller og da disse er med til at styre reaktioner og tonus i muskulaturen og dermed leddene, må hesten også kunne blive hypermobil. Hypermobilitet er et udtryk for at sansecellerne i området er "svækkede" og i en hver krop som indeholder sanseceller, må disse sanseceller også kunne svækkes. Altså må enhver krop som indeholder sanseceller kunne være hypermobil. Ethvert system kan 'gå i stykker' - ingen krop er perfekt og hestens celler kan ligeså vel som menneskets celler gå i stykker. Dermed kan jeg ikke finde en forklaring på hvorfor en hest, hund eller kat ikke skulle kunne være hypermobil, såvel som mennesker kan...

    Jeg vil på ingen måder benægte at hypermobilitet kan imødekommes ved at man laver bevægelsesanalyse af hesten og ændrer hestens træning, men jeg får ingen argumenter fået for hvorfor en hest ikke kan være hypermobil. Mennesker med hypermobilitet kan jo også træne sig op, så de skåner deres led, og ofte skal de også ændre mere end bare lige bevægelserne om det hypermobile led (hvis hypermobiliteten er lokal og dermed kun over enkelt(e) led).


  • #16   21. jan 2015 Hypermobilitet vil aldrig blive en diagnose da det ikke er en sygdom - heller ikke hos mennesker. Jeg skal virkelig se nogle hardcore, fysiologiske beviser på at sanseceller i hestens krop fungerer meget anderledes end disse i menneskets krop, før end jeg bliver overbevist... smiley

    Du må have en dejlig aften smiley


Kommentér på:
Hypermobil hest

Annonce