{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Opvarmning.. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg lagt mærke til her inde at opvarmningen bliver gjort forskelligt.. Jeg lærte jo dengang jeg startede at ride, at man skulle skridte hesten varm før man begynde at trave eller galopere. Det skulle man bruge minimum 15 min på. Dette for at varme muskler og led op så man ikke fik skader. Jeg har dog opdaget her inde at nogle traver som opvarmning..
Hvad gør I? Hvorfor?
Er der måske nyere forskning der beviser at 15 min skridt ikke er nødvendigt? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opvarmning..
  • #2   24. jan 2015 Starter altid med at skridte 10 min ca. Så vi bedst undgår skader, så traver jeg i nok 15 min ca. og så galoppere i 10-15 ca. og så trav igen i nok 5-10 min og så skridter vi i 10-15 min til slut smiley

  • #3   24. jan 2015 har lige siddet og læst en god artikel i Cavallo (stort tysk ridemagasin) omkring opvarmning. Det er ved forskning bevist at det tager 20 minutter skridt at få maximal ledvæske i leddene (ved ældre hest måske endnu længere). Først herefter er leddene klar til at arbejde uden risiko for skade. Det skal dog siges at man sagtens kan arbejde med hesten i skridt - er også godt beskrevet

    mvh Ponymor


  • #4   24. jan 2015 jeg skridter varm, og jeg gør det altid, jeg skridter min 15 min inden anden gang art, og inden jeg begynder på at kræve øvelser

  • #5   24. jan 2015 Jeg har aldrig set eller hørt om nogen der aldrig skridter varm først - om længden er tilstrækkelig, er så en anden sag (-;

    Jeg skridter også altid selv i 10 minutter inden jeg traver i galoppere (-:


  • #6   24. jan 2015 Jeg plejer ca. at skridte 3 min på hver volte, med helt løse tøjler! og så ca 4-5 min på hver volte med 'normal' korte tøjler!
    Jeg tror aldrig jeg ville stoppe med at skridte hesten varm, ikke engang vis det blev bevist at det var lige så godt at trave! smiley


  • #7   24. jan 2015 Har aldrig hørt nogen trave som opvarming smiley
    Ofte når jeg rider så går hun på skridtbånd i 10-15 min og så bøjer jeg hende lige lidt når jeg kommer ind i ridehuset og så traver jeg ellers bare smiley
    Men hvis jeg ikke bruger skridtbånd kunne jeg aldrig drømme om at trave i længere tid uden først at have skridtet igennem... smiley


  • #8   24. jan 2015 Jeg skridter MINDST 15 min, ofte 20 min, dette gør jeg efter min hoppe fik nyreslag tilbage i 2012. Jeg skridter 5-10 min med løse tøjler og så samler jeg op og begynder at lave lidt skridt øvelser de sidste 5-10 min før jeg begynder at trave og galoppere smiley Jeg skridter også altid af i 15-20 min

  • #10   24. jan 2015 Nu rider jeg mest i natur/skov smiley

    Jeg skridter altid på markvejen ind i skoven og så et lille stykke i starten af skoven, det er ca 2 km og tager et 18 min ca, derefter traver jeg et par bakker, skridter igen, også er hesten opvarmet smiley


  • #11   24. jan 2015 Jeg skridter for lange tøjler i ca 5 minutters tid. Her om vinteren kan det godt være lidt kortere tid, da jeg har en ret tændt pony.
    Så samler jeg lidt op, og begynder at stille og bøje. Nogle gange laver jeg lidt løsgørende øvelser såsom store bagparts- og forpartsvendinger, og schenkelvigning. Alt efter hvor løs han er.
    Andre gange så starter jeg i galop, let sæde og så rigtig dyb. Det er nemlig ofte en stor fordel for mig og min pony.
    Jeg rider som oftes 15-20 minutters løsgørende.

    Så samler jeg ham og sætter mig ned. Jeg samler ham, men rider ham stadigvæk dyb. Laver en masse otte taller og schenkelvigninger. Når jeg føler han er klar, så samler jeg ham helt og rider samlet smiley Tilsidst traver jeg selvfølgelig af i 5-10 minutter smiley

    Andre dage hvor han er tændt starter jeg bare i trav for lidt løse tøjler og lader ham så krudte af, hvorefter jeg starter som normalt.
    smiley


  • #12   24. jan 2015 Min veninde som bor i Norge pt har fortalt at dem hun rider med trækker ud på ride banen, skridter en halv runde også begynder de at trave. Næ nej ikke noget med at varme hesten op først det er bare på med det samme... smiley


  • #13   24. jan 2015 Jeg skridter minimum 10 min for lange tøjler, begynder så oftest at trave herefter med stadig relativt lange tøjler hvor jeg gerne vil hesten traver ind under sig og strækker frem i halsen. Efter nogle minutters trav begynder jeg at stille hesten og forvente den bøjer sig, indfører nogle sidebevægelser. Samler tøjlerne lidt mere op og begynder at galopere efter at have travet i 10-15 min., fokuserer stadig på at få en god indgriben bagfra og en afslappet hest som søger frem foran samt rider nogle forskellige voltestørrelser, efter ca. 10 min galop går vi tilbage til trav og begynder selve træningen.

    Bruger derfor ca. en halv time til at opvarme inden vi begynder at træne og forvente samling osv.
    Ofte vil jeg gerne skridte lidt længere til at starte med, men det kommer lidt an på hvor presset jeg er. Derudover kommer hesten direkte fra folden når der sadles op for det meste så han har ikke stået stille i en boks inden da. Jeg er så selv af den holdning af jeg ikke vil begynde at forlange samling af hesten allerede i skridten da hesten endnu ikke er fuldkommen varm og det er begrænset hvor meget rygmuskulaturen og bagparten bliver aktiveret ved skridten og vil derfor gerne have været igennem ihvertfald traven inden jeg begynder at forlange en reel samling fra hesten. smiley


    Det er nogenlunde samme opvarmning om vi skal springe eller træne dressuren. Ikke altid vi laver så meget mere end vores opvarmning inden vi skridter af, kommer lidt an på hesten, mig og vejret. smiley


Kommentér på:
Opvarmning..

Annonce