{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
505 visninger | Oprettet:

Kørehest - temperament? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har altid været lidt for lang til min skønne isser, men har ikke før følt det var et problem.
Nu er jeg begyndt at føle mig både for lang og tung - hvilket jeg ikke har gjort før, men føler at jeg nærmest "knækker" ham nu smiley
Lysten til ridningen her om vinteren er der heller ikke helt så meget længere, så det gør mig heller ikke så meget, at den tid er kommet - han er jo bare en lille fyr på 138, og jeg er 178 og vejer nok de 65 kg (julen sidder der stadig, hæhæh, plejer at ligge på 60-62).

Min første tanke er så kørepony. Men det tror jeg bare ikke, at han har temperament til.. Han er ret vågen og meget fremadgående, også ser han engang i mellem spøgelser, hvor han hopper lidt rundt.
Han er heller ikke generelt så stabil på tur, så tror nemt at det kunne komme til at gå galt afsted med en vogn bagpå.
Altså han er på ingen måde hul i hegnet - han er meget lydig og følsom. God til lange liner, og er tilvendt kælk mm.
Men jeg ser ham stadig ikke som en kørehest smiley

Jeg ved godt, at man bare kunne holde sig til jordtræning, men det ved jeg, at både han og jeg vil gå død i - vi har brug for noget, som kunne erstatte ridning, da han har så meget energi og vil så gerne..

Hvad kunne vi ellers gøre? Og hvordan er jeres køreheste af temperament?
Er de super iskolde, eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørehest - temperament?
  • #1   1. feb 2015 Bob min mini islænder som vi kalder ham. Han er en meget varm pony hvis han ikke er blevet brugt meget længe så ser han spøgelser og tripper lidt afsted. Men hvis jeg bruger ham 2-3 gange om uge er der ikke noget at mærke på ham. Men han er trænet sådan så hvis han ser spøgelser stopper ham og så går han ikke længere før 5-10 min efter..

  • #2   1. feb 2015 Bob: 2-3 gange om ugen er slet ikke nok for min... For at han er god i hovedet, hvilket han så virkelig også bliver, så skal han ud min. 4 gange om ugen og bruge en masse energi.. Derfor jeg har brug for en ting, som kan erstatte ridning smiley

  • #3   1. feb 2015 Hvad med at cykle eller gå nogle lange tur med den? om sommeren cykler jeg meget med bob dog kun i skridt og trav men så tager vi gerne en tur på 8-10 km. smiley så kommer den også noget mere ud i trafikken.

  • #4   1. feb 2015 Bob: Det gør jeg skam også, men det bliver altså kedeligt i længden... Jeg gør det i forvejen meget smiley

  • #5   1. feb 2015 Med den rette træning kan han sikkert blive en fin køre hest. Jeg er af den overbevisning at alle heste kan trænes til ikke at se spøgelser, men selvfølgelig vil selv den mest rolige hest kunne blive forskrækket. smiley
    Måske du kunne have god gavn af denne bog: http://horseconsult.com/shop/showproduct.asp?ProdID=1188&ArtCat=66&ArtSubCatID=


  • #7   1. feb 2015 Min hoppe er VIRKELIG varm og opmærksom på alt og alle! Men her da der var sne besluttet vi (min mor og jeg) at hun skulle lærer at gå med kælk da vi har gjort det med alle vores hest gemmen tiden, vi troede bare hun ville få et flip og skride sin vej (kælken sad ikke fast) min mor gik med sin vægt i trak-selerne med kælken i hånden, lige så snart vi bedet hende om at gå frem lukker hun totalt verden ud og fokuseret kun om at gå og trække smiley så vi øver bare at gå tur i langeliner lige pt smiley så jeg ville give det et skud smiley

  • #8   1. feb 2015 Jeg har kørt en hel del med min nabo og hans ponyer. Nogle var iskolde, sådan virkelig iskolde, men andre var lidt mere opmærksomme, men vigtigs af alt så blev de hos ham uanset hvad.

    Det der er med kørsel er jo, at når det går galt, så går det oftest ret galt. Så selvfølgelig skal den være rimelig cool i bolden inden man begynder at smække vogn på. Men det er jo også et spørgsmål om tilvænning, udsæt den for alt hvad du kan komme i tanke om, dagligt, så vil den jo efterhånden lære det smiley


  • #9   2. feb 2015 En kørehest behøver ikke være sløv i betrækket og nærmest død for omverdenen, tværtimod.
    Vi kører med vores, både hyggekørsel (med belgieren) og konkurrencekørsel med holsteneren og den gamle belgierhoppe.

    Holsteneren er tidligere springhest, har gået lidt military og har så absolut tænding og power -og lige netop dette gør ham fremragende til den form for kørsel.
    Det vågne temperament, betyder self at det har krævet en hel del undervisning før min far trygt kunne køre ham, og tur-kørsel er ikke noget man sådan bare lige gør (og ALDRIG uden en hjælper på vognen)

    Så at hesten er vågen og har tænding er ikke et problem (for en kusk med nogen rutine og/eller rig adgang til undervisning og hjælp) -men den skal være fornuftig i hovedet.
    Det er IKKE alle heste der er egnede til kørsel, og særligt hvis man er lidt i tvivl, kan jeg kun sige: få prof. hjælp, for går det først galt, er det temmeligt sikkert at hesten ikke bliver kørehest. En dygtig kusk, kan hjælpe med at vurdere om den er egnet til kørsel.

    Det væsentlige er ikke om den bliver lidt tændt, men derimod hvordan den opfører sig når den gør det


Kommentér på:
Kørehest - temperament?

Annonce