{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
522 visninger | Oprettet:

Genoptræning - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har brug for et lille råd. Jeg har en 20 årig hoppe, som skal igang igen efter en lille sygdomsperiode på 2-3 uger, grundet en lungeinfektion. Men jeg skal selvfølgelig starte MEGET langsomt op. Men hvordan ville jeres gentoptræningsskema ca se ud? ;D

Håber at i kan hjælpe!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning - hvordan?
  • #1   26. feb 2015 ville starte den første uge ud med et par gode skridt ture i skoven, enten med eller uden rytter på ryggen. Start på 15-20 min og så kan du bare trappe stille og roligt op med længden og tempoet. Efter 1-2 uger, eller når du føler at i er klar, kan du indsætte en smule trav. Her synes jeg også at skoven er bedst, ellers kan man bruge langsiderne på ridebanen eller starte i en stor longe.

    Husk endelig at give hende lov til at restituere, så hun ikke bliver overbelastet og så musklerne kan følge med. Musklerne vokser jo, som du nok ved, ikke under det hårde arbejde, men når hesten restituere.


  • #2   26. feb 2015 Du kan starte med at ride i 15 min i skridt 3 gange om ugen. Så kan du øge det med 30 min i skridt i 4 dage om ugen. Og så kan du trave lidt og sådan øger du det smiley

  • #4   28. feb 2015 Håber mit "genoptrænings program" kan hjælpe dig smiley
    Faktisk var jeg igennem den samme sitation i efteråret hvor min 17 årige hoppe skulle i genoptræning efter at hun havde været halt i 2 måneder.

    Vær selvfølgelig hele tiden opmærksom på at din hest er frisk inden du begynder genoptræning. Ser den frisk ud? Går den som den plejer, osv?
    Uge 1:
    For mit vedkommende var jeg så heldig at have ridehal, hvor jeg hver anden til tredje dag i den første uge tog hende med ind. Jeg træk hende rundt på hovslaget i skridt, fandt "farlig" pressning ( og dermed leg og træning på samme tid ).

    uge 2:
    I anden uge træk jeg hende med i skoven og græssede, og hyggede lidt. Samt longerede jeg hende 2 gange i den uge.

    Uge 3:
    Første gang i lang tid jeg skulle op i sadlen. Vi skridtede over bomme, og travede et par 20-meter volter.

    Uge 4+5:
    Mere og mere dressur, longering og gåture smiley


Kommentér på:
Genoptræning - hvordan?

Annonce