{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
478 visninger | Oprettet:

HYS hoppe jeres mening (under ridning) {{forumTopicSubject}}

Hej verdens bedste HG...

I forgårs red jeg Candy og hun blev meget hys det skete sådan

Jeg henter hende fra fold hvor Samson og hende normalt står alene da de andre bliver taget ind kl 3 og først der har jeg DESVÆRRE fri. Candy løb rundt på folden i galop med oprejst hale. (Araber i sig) Jeg trækker dem ind efter de er faldet til ro. De går stille ind som normalt og i jeg har en regel som lyder Hvis ponyerne løber går man stille ved siden af og slipper hvis de bliver vilde. Og hvis de trækker stopper man bestemt op og får ro på. Okay tilbage: Sam kommer ind i boksen og Candy bliver bundet på staldgangen (ingen problemer med det :)..) Jeg sadler op uden problemer og lægger gamacher på som hun da normalt har på. Skal lige sige at udstyr ikke lagde dårligt. Vi trækker ind i hallen og jeg sidder op. Skridter 15 min hvor jeg blidt tager hende på bidet. Sætter så i trav og rider stille og roligt. Min underviser hjælper mig som hun altid gør. Hun begynder så at hisse sig op og rykke hoved vredt op. Sådan fortsætter det. Jeg får styr på hende og sætter i stille og rolig galop. Men har angst for at ride op i andre så det blev hurtigt til trav. Men da jeg lægger an til galop igen gider hun ikke men rider bare ustyrligt hurtigt frem. Min ride-lære hjælper med at få ro på hende igen og få hende ”bøjet” ned igen. Jeg presser hende frem i galop igen og hun lyner frem jeg bliver så irriteret at min ride-lære bliver nød til at sige ”Stop….Kom her ind på midten og træk vejret dybt.” Jeg trækker vejret dybt og sætter i trav. I dette tilfælde ligger Candy´s tanker kun i galop så hun iler frem og sætter få gange i galop. Jeg tager det med ro og laver mange parader. Men så begynder hun at rive mig ud af sadlen ved at bøje sig og tage ”magten” over tøjlerne. Jeg gør mig tung i røven og gør modstand. Jeg sætter i trav og bøjer hende ned sætter et lille an spring hvor hun ikke reagere. Jeg presser med sporene og schenklerne. Og hun sætter i galop.

Hvad tror i årsagen er?
DET ER UDELUKKET AT JEG SKIFTER RIDELÆRE HUN ER DEN BEDSTE PÅ RIDESKOLEN OG GØR ALT FOR AT FÅ HENDES ELEVER TIL TOPS (hun er også daglig leder på rideskolen)
TAK


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HYS hoppe jeres mening (under ridning)
  • #1   28. feb 2015 Det kan være hun er blevet hestegal, samtidig med at vejret er ved at skifte, og alle bliver i en eller anden grad lidt forårs kuldrede.

    Jeg ville prøve at se hvordan det går i dag med at ride.

    Men start op uden tanker på hvad der skete i går - start på en frisk i sadlen i dag..
    Og bliver hun hys igen i dag, så lad være med at bær nag resten af tiden du rider.. Tving dig selv til at tilgive hende helt ind i dine dybeste tanker, så du 'bare' kan fortsætte ridningen som om intet var hændt.. Det har jeg i hvert fald gode erfaringer med - eller nærmere dårlige erfaringer med at blive ved med at hænge sig i det problem der var lige før, men som er gået over.. smiley


  • #2   28. feb 2015 Ok smiley

  • #3   28. feb 2015 Tror du skal passe på med at analysere alt for meget... Heste er levende dyr der har gode og dårlige dage ligesom os, nogen gange får man en god tur sammen, andre gange gør man ikke, sådan er det for alle

  • #4   28. feb 2015 Det var nok bare lige det humør den var i den dag:-)
    Min var også lidt skør i går... Sådan er det jo med heste..


  • #5   28. feb 2015 Hehe ja


  • #6   28. feb 2015 Jeg kender også til det med at analysere for meget smiley Tindur er lydfølsom og når det regner/har regnet løber der vand ud af tagrenden i den ene ende af ridehuset. Det lagde jeg ikke mærke til i går da vi startede ud og han begyndte at hoppe rundt og ikke ville skridte og tage det med ro i den ende. Jeg begyndte straks at tænke på om noget var galt fysisk igen men han slappede af og gik fint i de andre sider. Så lagde jeg mærke til lyden og så gik det op for mig smiley så red jeg bare i den anden ende og red ikke nærmere end at han kunne "overleve" uden at fleine ud smiley så det var sådan vi havde vores træning i går smiley nogle gange er forklaringen simpel og så må man vælge om man vil prioritere en god træning eller træne det svære der skaber konflikter og store udfordringer. Vi havde brug for en god træning så satte jeg den træning til side i går smiley
    Mvh TT


  • #8   28. feb 2015 Min opfører sig sådan når hun er brunstig. Så måske er det det. Så bliver nogle hopper altid meget irritabel på benene fordi de godt kan være lidt ømme smiley
    Jeg tror hun er brunstig især når du siger hun løfter halen.


Kommentér på:
HYS hoppe jeres mening (under ridning)

Annonce