{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

Ung hest med til undervisning..? {{forumTopicSubject}}

Hej igen Hg.

Jeg har jo som måske nogle ved, søgt om nogle støtte pædagoger til min hest sådan at vi kunne komme ud på nogle ture og sådan at han kan lære af nogle andre heste. smiley Jeg har desværre intet hørt, ingen fra den lokale rideskole har kontaktet mig smiley så begyndte jeg at tænke på om jeg måske kunne starte med ham til undervisning med andre.. Men hvor placerer man en hest der ikke er så vandt med at ride med andre heste og som stadig er i tilridningen og ikke galopere endnu? Jeg tænker jo at rytterne omkring burde have lidt erfaring men det er jo også svært da de også laver svære øvelser.. Har ikke så meget lyst til at starte på hold men hvordan kan jeg få min hest vandt til at ride med andre heste og lære noget af disse hvis vi næsten aldrig rider med nogle..?

Mvh TT der virkelig savner nogle at ride med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ung hest med til undervisning..?
  • #1   28. feb 2015
    Så vidt jeg har forstået, så står hesten nær et sted med andre heste. Hvorfor ikke tage der hen og træne imens der er andre? :o)


  • #2   28. feb 2015 Det er bare at kaste sig ud i det smiley Og så lige sige til dem du rider sammen med, om de vil tage lidt hensyn med at holde afstand osv fordi det er en ung, urutineret hest. Det burde folk forstå smiley

  • #3   28. feb 2015 Jeg træner i ridehuset sådan at det passer vores familie. Forsøger at tage mest muligt hensyn til de smiley nogle gange er jeg heldig at der er nogen men det sker ikke så tit da jeg tænker de fleste rider om aftenen efter undervisningen er over smiley skal jeg nå det må jeg køre midt i aftensmaden og kan ikke putte børn smiley så dette forsøger jeg at undgå smiley
    Mvh TT


  • #4   28. feb 2015
    Nu er jeg ikke mor, men tænker at børnene godt kan undvære dig i putningen/aftensmaden bare ind imellem ligesom de ville skulle hvis du skulle til et eller andet andet :o). Ikke nødvendigvis 4 gange om ugen, måske bare en eller hver anden uge.


  • #5   28. feb 2015 MN - Men hvilket hold tænker du vi så burde starte på? smiley

  • #6   28. feb 2015 Ja selvfølgelig smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   28. feb 2015 Måske er det mod dine principper, det ved jeg ikke helt, men prøv at lad hver med at tænk så meget over tingene - især de nye, og istedet bare hop ud i det.

    Find et hold på rideklubben, niveauet er underordnet - bare ikke helt nybegyndere. Start med bare at skridt rundt der inde og trav lidt, man behøver ho ikke galoppere. smiley


  • #8   28. feb 2015 Team Tindur uha det er svært at sige. Det kommer jo helt an på, hvad de tilbyder på stedet. Et voksenhold, for det sociales skyld, men du skal nok ikke regne med at få så meget ud af det med en unghest, altså læremæssigt. Ville jo være ideelt, hvis det var et lille hold med kun 3-4 ryttere på smiley Udviklings/uddannelsesmæssigt ville enetimer nok være at foretrække

  • #9   28. feb 2015
    Nogle gange skal man bare hoppe ud i tingene og ikke gennemtænke det for meget og analysere på kryds og tværs ;o)


  • #10   28. feb 2015 Ja ja... Ved det godt smiley jeg tænker meget men jeg vil jo heller ikke at de andre skal blive irriteret fordi jeg kommer med min unghest og forstyrrer deres træning.. De må jo tage lidt mere hensyn når vi er der og det er måske lidt irriterende jo.. smiley

  • #11   28. feb 2015 Jeg finder ud af hvor når der rider en del der og begynder at komme de aftener.. Hvis de forsvinder når vi begynder at komme fast må jeg jo bare holde mig væk.. smiley burde jeg måske sætte en sløjfe i halen? Og var det ikke farven grøn der stod for urutinert? smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   28. feb 2015 Team tindur: din hest er vel ikke skingrende sindsyg, og sparker ud efter en hver.

    Så de skal vel bare tage normal hensyn, som man gør ved alle andre smiley


  • #13   28. feb 2015
    Lad være med at tænk for meget over det og ind imellem så lad være med at tænke på, hvad alle andre mon vil tænke og gøre og lad være med at ligge for meget i andres handlinger :o).

    Bare gør det, for ofte så får du lavet en masse argumenter for at lade være ;o)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   28. feb 2015 Lad hver med at reklamer med at hesten er uerfaren os. Op i hallen med dig, skridt rundt, travl lidt, også hjem igen..

    Jo større nummer du gør ud af det, jo dårligere en oplevelse bliver det ofte..


  • #15   28. feb 2015 AMT - nej det gør han ikke.. Han lavede dog ballade en dag da han var låst og fik gejlet en af de andre heste op så den lavede et bukkespring. Tindur lavet et hop bagved den og bukkede (i god afstand). Jeg var ved at ryge af og ejer af den anden fik et chok. Her om dagen blev han lidt forskrækket da en galoperede forbi os så han små stejlet op ad barrieren. Men efter at personen havde travet og galloperet forbi os nogle gange gik han pænt rundt smiley

    Krikken - ja ja.. Jeg gennemfører dog altid det jeg har sat mig fore medmindre min hest ikke kan kapere det smiley men ja jeg ved godt hvad du mener smiley


  • #16   28. feb 2015 Ok. Bare møde op og ikke gøre andet end at ride smiley høres jo meget nemt ud smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   28. feb 2015 Team tindur: det er ho helt normale små ting som sker når man har med heste at gøre.. smiley

    Pas på at du ikke gør alt til store problemer, det trækker ofte hestens uddannelse flere skidt tilbage end man kan frem.

    Det virker altså lidt som om, at du sætter dig et mål, men egentligt helst vil undgå det - lidt som at komme med dårlige undskyldninger for ikke at gøre det smiley


  • #18   28. feb 2015 Det er ikke meningen at skulle sætte op undskyldninger smiley men tænker desværre meget på at ikke være til gene for andre. Jeg er ikke vandt med at være i ridehus og med mange ukendte, og Tindur er kun nr. To hest jeg tilrider så derfor er jeg ikke så erfaren i blandt mange andre ryttere smiley

  • #19   28. feb 2015
    Igen; lad være med at tænk på alle andre altid, nogle gange så skal man bare gøre tingene ;o). Jeg kan da godt risikere Fleur er en gak gak spade hvis jeg tager hende med i byen, men hvis jeg skulle sidde hjemme og gruble over det så kom vi ski aldrig ud til et stævne, hvis jeg var bange for hvad hun nu kunne finde på og om de andre rytter nu ville finde det irriterende.

    Tag tingene når de kommer.


  • #20   28. feb 2015 Tak smiley jeg skal nok begynde at skide på alle andre smiley på onsdag tager jeg ned i ridehuset kl 19. Efter spring undervisningen slutter, og på fredag rider jeg fra gården og op til den udendørs bane jeg får undervisning på. smiley Så to ret store mål til næste uge smiley

  • #21   28. feb 2015 Go for it! smiley

  • #22   1. mar 2015 Du har fået en masse gode input fra de andre her i indlægget smiley

    Her er min erfaring med ungheste, og det at vænne dem til at gå med andre heste i ridehuset.

    Hvis rytteren er nervøs og "på vagt", så bliver hesten nervøs og på vagt. Så du skal have dine nerver under ro, dvs at du ikke presser dig selv derud, hvor du bliver urolig.
    Det kan være, at du de første gange du rider med andre, bare skal skridte lidt rundt i 10-15 min - og det er så jeres succesmål, at I begge slapper af. Jeg har ofte stået i et hjørne og hyggesnakker med hesten eller andre folk, så unghesten har kunnet stå og kigge i fred og ro.
    Nu du er så utryg ved at skulke ride sammen med andre, så er en mulighed for at gøre det kontrolleret, at få eneundervisning. Du skal fortælle underviseren om hvad du gerne vil træne - nemlig at ikke være så nervøs, og at kunne passerer andre ryttere i ridehuset. Jeg er vant til, at den som får undervisning, er den som ALLE skal tage hensyn til. Min underviser råber glad og gerne ud i ridehuset, at hovslaget skal holdes frit til fx galop på de urutinerede heste, og så rider vi andre indenfor hovslaget eller skridter. Som en bonus er det GULD værd at ride undervisning på de urutinerede heste, det er faktisk der man har mest brug for hjælp - ikke når de først er gående i alle tre gangarter og bare skal styrkes og få rutine smiley

    Da jeg selv har redet ungheste de sidste par år, så er jeg meget OB's på, hvis der kommer urutinerede heste ind i ridehuset. Men det er ikke alle som er så opmærksomme - så det kan være en god ide, fx når du skal til at galoppere, at bede om du fx må få hovslaget en runde rundt - de vil de fleste synes er ok, du spærre jo ikke ridehallen på den måde.
    Snak med de andre rytter - start med at rose deres hest, et fedt underlag e.l. - med det samme man snakker, så kan man hører lidt om deres heste, og du kan fortælle om din unghest, evt bede om råd. Folk vil normalt gerne hjælpe andre de kender.

    Og så vil du komme ud for, at hesten og dig bliver presset og overrasket - man kan jo ikke pakke hesten ind i vat hele livet. Og selv med en rutineret hest kan man komme til at den skyder skulderen og render ud mod barrieren/en anden hest, eller at begge parter laver samme volte og ender "mod hinanden" ect.

    Havde du boet i nærheden af mig, så havde jeg gerne hjulpet nogle gange - men du bor på Fyn ik?

    Mvh Charlotte


  • #23   1. mar 2015 Hej Charlotte.
    Jeg er ikke nervøs på nogen måde smiley jeg ønsker bare ikke at være til gene for andre smiley jeg har redet i ridehuset med andre flere gange men føler bare at de ser mig som et irritationsmoment. Jeg får også eneundervisning men ikke i ridehuset da udefra kommende undervisere ikke er velkomne smiley
    Jeg har sat mig fore at jeg skal skide på hvad de andre tænker og bare ride smiley

    Mvh TT


  • #24   1. mar 2015 Med høflighed kommer man længst her i livet - og at "skide på andre" er absolut ikke høfligt. Men mon ikke du mener det, at du vil til at ligge mindre vægt på hvad andre evt tænker om dig og din hest ?

    Almindelig høflighed i et ridehus er fx, at tage hensyn til ungheste indenfor rimelighedens grænser. Men også at man fx ikke rider ind foran en erfaren ekvipage, hvor de er i gang med en specifik øvelse fx galoptravers. Hvis alle kigger efter hvad alle andre har gang i, så er det næsten som om at bevæge sig rundt på et dansegulv, hvor man jo heller ikke banker sammen tit og tæt.

    Til gengæld har alle ret til at være et sted, hvor de betaler for at være. Rutineret eller urutineret. Og alle skal tage almindelig høflig hensyn til hinanden.

    Personligt har jeg det sådan, at føler jeg, at andre bliver generet af mig, så bliver jeg mere optaget af at undgå at genere andre, end selv at træne - fokus er total væk fra egen læring. Og på den måde virker og agerer jeg nervøst overfor hesten, fordi fokus er på hvad alle andre måske tænker, og ikke på samværet med hesten.
    Ofte det som gør, at folk underpræsterer til stævner, hvor der er publikum smiley For hvad siger de nu ude på barrieren, og hvad tænker dommeren mon...

    Men bare i kommer i gang med at ride med andre, så skal det hurtigt nok blive bedre - de unge heste skal jo bare lige vænne sig til, at man som rytter har total kontrol over hele situationen, er afslappet og konstruktiv i sin ridning, således at hesten kan fokuserer på at trænes, og ikke hopper bange afsted ect.

    Har du slet ikke nogen du kan ride sammen med hvor din hest står opstaldet ? Eller står den hjemme hos dig selv ? For så kunne du evt begynde at tilbyde hjælp i rideklubben til stævner e.l., så du på den måde kan lærer nogle at kende derovre. Det gør det meget sjovere at ride et sted, hvor man kan hygge sammen med folk.

    Mvh Charlotte


  • #25   1. mar 2015 Charlotte - jeg står opstaldet på et stutteri hvor jeg er eneste der rider. Nej jeg har ingen at ride med i hverdagen og har derfor søgt støttepædagog til Tindur sådan at vi kunne komme ud at ride nogle ture og sådan at jeg fik nogle ride venner. Det er desværre ingen der har henvendt sig på min annonce der hænger i stalden på rideskolen. Jeg tænker lidt på at høre med min veninde om hun ikke ville tage sin pony med og ride med os. Desværre er både hun og ponyen nybegyndere så tænker at det måske ikke er en så god løsning smiley
    Og ja selvfølgelig mente jeg ikke skide på som i uhøflighed men bare ikke at bekymre mig om hvad andre tænker smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Ung hest med til undervisning..?

Annonce