{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
737 visninger | Oprettet:

Begyndt at putte sig i trav :-( {{forumTopicSubject}}

Hej Hg. Tindur har desværre begyndt at putte sig /gå bag lod i traven smiley vi rider frem og ned og han går bare fantastisk i skridt. Jeg rider for løse tøjler smiley når vi begynder at trave trækker han hovedet ind smiley løfter jeg tøjlerne kommer hovedet på plads men halsen kommer også op smiley jeg har begyndt på at acceptere at halsen kommer højere bare hovedet ikke puttes..

Nogle gode råd til at vænne ham fra det?

Kan jo ikke rose ham når hovedet er der inde selv om han ellers gør det godt smiley det kommer jeg desværre nogle gange til smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Begyndt at putte sig i trav :-(
  • #1   2. mar 2015 Hvad med at prøve at få mere aktivitet på bagbene? smiley Det prøve jeg og kunne mærke det gjorde forskel? smiley Et forsøg hver smiley

  • #2   2. mar 2015 Ok smiley det må jeg forsøge så smiley

  • #3   2. mar 2015 Samtidig kan du jo prøve at løfte lidt i tøjleren smiley

  • #4   2. mar 2015 Temposkift og fremad ridning - Jeg slås selv med samme problemer og det disse råd jeg har fået af de mest erfaringer rytter jeg kender smiley

    Jeg har dog også hørt at bom øvelser skulle være gode smiley


  • #5   2. mar 2015 Prøv med temposkift, både lige ud og på volter. Han gør det fordi han har fundet ud af at det ikke strammer i numsen ved at ligge der, men han skal selvfølgelig lære at det ikke er ok at putte sig der ind.
    Gør han det fra start eller er det først hen mod slutningen?


  • #6   2. mar 2015 Fra start smiley

  • #7   2. mar 2015 Bare man havde en modsat elastik man kunne sætte i næsebåndet, hen over hovedet og fast i sadlen sådan at det forhindret dem i at kunne krølle hovedet men at de stadig gik frem og ned smiley


  • #8   2. mar 2015 Ridning er svært - uanset hvilke metoder man bekender sig til smiley
    Mit råd er: rid noget mere frem. Ikke at du skal jagte af sted, slet ikke - men du skal ride hesten så tilpas meget frem, at den er nødt til selv at holde sit hoved for at balancere kroppen.


  • #9   2. mar 2015 Mimre - han holder jo selv sit hovede. Jeg kunne ligeså godt redet uden tøjler... smiley dog ville det være lidt svært at dreje ham smiley

  • #10   2. mar 2015 Det gør han jo netop ikke, når han tipper ind bag lod smiley
    Hvis han selv bar det, så ville han forblive der hvor han er i skridt.

    Det er svært at kende årsagen uden at have set jer, men jeg gætter på at du er kommet til at ride i "tusse-trav", så han ikke bruger bagbenene aktivt. Det sker meget nemt, hvis man rider lidt i undertempo (enten fordi det er lettest at sidde ned eller fordi man tror at det er bedre for hesten).


  • #11   2. mar 2015 Jeg rider ikke nedsiddning på ham men ja tempoet har ikke været ret højt da han ingen energi har.. Dette arbejder vi på at få ordne smiley så jeg beder så om hurtigere tempo... smiley

  • #12   2. mar 2015 Er Tindur ikke en ung hest? I så fald rider måske ikke nok fremad. Ungheste skal drives meget fremad, for at de kan holde balancen -> måske er det en reaktion på usikker balance.

    Det kan også skyldes at du selv har en dårlig balance, og ubevidst kommer til at holde ham på tøjlen. Du siger godt nok, at han selv holder sit hoved, men det hænger altså absolut ikke sammen med at han går i lod i skridt men ikke trav..

    Ellers så kan du træne med bom og mange temposkift.


  • #13   2. mar 2015 Jo vi er i gang med tilridningen smiley det med at han putter sig gjorde han ikke i starten. Det har desværre kommet den sidste 1 1/2 mnd.. Faktisk efter han mistet energien.. Hmm. Godt i gør mig opmærksom på sammenhængen her smiley tempo tempo tempo.. Han går ikke i lod. Vi rider frem og ned med løse tøjle smiley

  • #14   2. mar 2015 Måske noget bomtræning? Putten kan jo ofte være tegn på at ryggen ikke er ordentligt i brug (det har jeg i hvert fald oplevet), så prøv at test om han også gør det når han tvinges til at løfte ryggen over bommene smiley

    Pas på med at ride for meget fremad - så ender du bare med at han tilter forover og kommer alt for meget på forparten. Prøv i stedet at finde et godt tempo hvor hesten ikke løber, men heller ikke trisser afsted smiley


  • #15   2. mar 2015 Hm.. Jeg vil faktisk ikke ligefrem anbefale dig at ride med direkte løse tøjler. Ungheste har brug for konstant støtte på tøjler, med det mener jeg stabil kontakt men ikke en tilbageholdning. Du skal derfor holde en let kontakt og så bare drive, drive og atter drive. Det er en kombination af fremaddrifter og tøjlens støtte, som får den til at søge nedad (og faktisk ikke nulren i munden) smiley

  • #16   2. mar 2015 Ja og som Louise lige nævner, så er der forskel på at drive hesten godt frem og på bare at fræse rundt i fri trav. Du kan sammenligne det med at cykle: cykler du for langsomt, så slingre du nemt. Cykler du for hurtigt, så mister du kontrollen, da det hele går lidt for stærkt

  • #17   2. mar 2015 Nathalie - jeg rider ikke traditionell dressur men efter biomekaniske principper hvor tøjlerne kun er til at stoppe og vise retning smiley så den traditionelle tilridning kan jeg intet bruge til mere desværre. Sidste hest jeg tilred brugte jeg de traditionelle metoder, men ikke mere da jeg fik ny viden smiley

  • #18   2. mar 2015 Det kan også være at 8-taller (husk at veksle mellem store og små 8-taller (altså 10 og 20 meter volter) når der rides) vil hjælpe ham lidt på vej. Der skal man ikke fokusere så meget på at ride ligeud (hvilket er meget svært) og desuden hjælper volteskiftet med at rykke hesten en smule tilbage på bagparten da den ellers ikke kan lave skiftet ordentligt. Bemærk dog at et forkert volteskift sagtens kan udføres på forparten smiley

    Det kan også være noget så simpelt som næsebåndet eller remmen der måske generer?


  • #19   2. mar 2015 Louise - hvis det var næsebåndet.. Så burde han jo også gøre det i skridt jo.. smiley

  • #20   2. mar 2015 Kan man få udbyder tusse-trav? smiley

  • #21   2. mar 2015 Caroline: Jeg tror, at der med "tusse-trav" menes at hesten bare lunter af sted. Unge heste har jo brug for et temmeligt højt tempo, for at holde balancen bare nogenlunde. Så jeg vil kalde det "tusse-trav", når hesten ikke bliver holdt tilstrækkeligt frem - du ser det nok oftest på dovne rideskoleheste samt ved usikre ryttere

  • #22   2. mar 2015 Okay smiley

  • #23   2. mar 2015 Ja, "tusse-trav" er når hesten bare tusser/trisser/lunter af sted i så lavt tempo, at den lige akkurat undgår at vælte smiley

    Det kan man faktisk rigtig nemt komme til, hvis man eksperimenterer lidt med at ride i langsomt tempo fordi man er bange for at den jages på forparten hvis man sætter tempoet op - men der findes altså en gylden middelvej, og det er dén trådstarter skal finde.


  • #24   2. mar 2015 Fremad, fremad, fremad...
    Ungheste skal rides i et noget højere tempo.. De har ofte problemer med at holde balancen og kræver derfor et lidt højere tempo..

    Fordi han sikkert ikke har gjort det i starten, er hvis han bliver mere stabil fortil, og måske også går længere ned fortil end til at starte med, så begynder det at gå ud over balancen..


  • #25   2. mar 2015 Okay smiley

  • #26   2. mar 2015
    Det er svært og sige hvad årsagen kan være uden og have set det :o)
    Det kan være du selv er kommet til at belønne ham for det, det kan være noget strammer et sted og han så overlader det hele til dig så og sige, det kan være han er træt, det kan være han ikke kan bære det osv. osv.

    Jeg er dog enig i at det ikke nødvendigvis løser noget at drive kræet frem, det kommer an på årsagen. Når man driver hesten frem kommer hesten muligvis frem med næsen, men tit ender de lige på forparten fordi de ikke kan bære tempoet.


  • #27   2. mar 2015 Krikken: Det er dog lettere at få en hest væk fra at gå på forparten senere hen, end at få en hest til at lade være med at putte sig, hvis det først bliver en vane..

  • #28   2. mar 2015
    Har aldrig oplevet det blive en vane for en hest/svært og få den til og lade være, eftersom der er en årsag til det - tit en vi selv har lært hesten og når den årsag er væk, så gør hesten det ikke længere ;o).


  • #29   2. mar 2015 Enig i at "frem" ikke nødvendigvis er løsningen, det er netop derfor jeg foreslår temposkift, så man ikke kun rider frem og mere frem, men både rider frem og tilbage smiley

  • #30   2. mar 2015 Hm ja nu synes jeg det ikke ligefrem blev nemmere smiley min underviser er desværre på ferie, havde ellers bedt om undervisning men må desværre vente til hun kommer hjem smiley jeg må jo så bare forsøge mig frem.. Dog ikke nemt når hesten er så energi forladt smiley jeg tænker at købe en Micro vital kur til ham i Herning og håber det får gang i ham igen smiley
    Mvh TT


  • #31   6. mar 2015 Det du oplever er en helt almindelig reaktion for heste under tilridning.

    Lige på denne årstid med fældning har mange heste brug for et ekstra tilskud af jern og b-vitamin, så der plejer vi at sætte ind så snart energien mangler. Det plejer at hjælpe smiley

    Men hold da op hvor er der mange misforståelser her. Man skal ikke bare jagte en unghest frem. Den skal gå i det tempo hvor netop den hest har lettest ved at finde balancen og det er meget sjældent i et højt tempo. Tværtimod bliver hesten udsat for centrifugalkraften i vendingerne og det kan ofte få den til at sætte tempoet op helt af sig selv. Men det har benene slet ikke godt af når hesten er ude af balance.
    Man skal heller ikke bare drive og drive, for så sløver man hestens følsomhed for signalerne.
    Hesten skal gå i et godt arbejdstempo som ligger lige over, eller lige under det tempo hesten selv tilbyder, alt efter om det er en godt fremadsøgende hest eller en mere doven type.

    En unghest har også brug for støtte fortil til at finde den korrekte form. Det kommer ikke af sig selv hvis den ikke får nogle blide anvisninger. Så lige nu leder den faktisk efter lidt støtte og en behagelig form.
    Det er vigtigt at huske på at hesten unddrager sig både biddets indvirkning og den korrekte muskelbrug når den søger bag lod.
    Hesten er, som alle andre pattedyr, fra naturen skabt til at spare på energien da den ikke altid har adgang til den nødvendige føde. Derfor vil den søge at spare på sin muskelbrug og i stedet hænge i sine ligamenter og knogler. Det er ikke noget problem i naturen, men bliver et problem med rytter på ryggen, da led, ligamenter og knogler ikke er skabt til den ekstra belastning. En løs tøjle har intet med biomekanik at gøre. Biomekanik er måden hesten bevæger sig på, og det er din pligt at vise hesten hvordan den bruger sin krop mest hensigtsmæssigt under dig, og ikke spilde tiden på at tro at den selv finder ud af det med årene. For så er det for sent for mange.
    Hvis hesten bare går sådan en måneds tid eller to, ville jeg ikke være så bekymret. Du skal naturligvis arbejde på det, og her er temposkift ganske fortrinelige til at opbygge styrke og bæring. Det kan give dig mulighed for at bruge tøjlen som en "stang" til at skubbe hestens næse frem.
    Men du kan også tydeliggøre for hesten hvilken form du ønsker, og hvis ikke temposkift har hjulpet i løbet af en måneds tid el. to, så laver du bare den "omvendte elastik" smiley Den fungere sådan (mens du husker på at biddet først virker fuldt ud når hesten går med næsen i lod): Så længe hesten lægger sig bag lod, har du en fast forbindelse til hestens mund. Så snart den søger at få næsen frem, giver du efter så den bliver belønnet med næsen fremme. Derefter finder du blødt forbindelsen til hestens mund så du fremover kan regulere, anvise, give efter og møde op alt efter den givne situation. HUSK at du kan ikke give efter hvis du ikke har forbindelse til hestens mund. Og med eftergivenheder kommer man længst! smiley


  • #32   6. mar 2015 Jeg har snakket med min underviser smiley hun er uddannet i hestens biomekanik og indlæring. Hun siger at lige nu skal jeg bare lade ham selv rode med det hovede og så skal jeg styre benene. smiley
    Mvh TT


  • #33   6. mar 2015 Og for at give det korrekte billede så krummer han ikke halsen.. Kun nakken smiley
    Mvh TT


Kommentér på:
Begyndt at putte sig i trav :-(

Annonce