{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

Stærk unghest {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

jeg står og skal akut i gang med noget tilridning endnu en gang af min unge dreng på 5, snart 6 år. Han er Tyroler Haflinger og en stor dreng. Han blev først kastreret som 5 års, så han kan til tider godt være pænt frembrusende...

Jeg vil gerne i gang med ridningen, som ikke er kommet ordentligt i gang endnu pågrund af personlige årsager. Har været på ryggen af ham flere gange, uden problemer...

Jeg er bidløs rytter, og har altid været. Men han er simpelthen for stærk for mig i rebgrimen, og jeg bliver derfor usikker - som jo desværre smitter af på ham...

Jeg har en hackamore med sidepull 'i' til ham. Som jeg er virkelig glad for, men to tøjler er for meget for ham under tilridning, og ligeså meget for mig. Jeg vil komme til at forvirre ham mere end det vil give gavn.

Jeg overvejer derfor om jeg alligevel må give mig og smide et bid på ham, for den bedste oplevelse for os begge indtil jeg er mere tryg fra ryggen af ham? Måske virker det hele lige lidt forvirrende.... Men håber nogle har et bud på hvad jeg måske kunne gøre. Han har respekt for mig, men alt fra ryggen er jo nyt.

Hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærk unghest
  • #1   6. mar 2015 Jeg undrer mig i første omgang over, hvorfor det er akut den skal i gang?
    Men har du tiden, villle jeg da arbejde fra jorden og få en som er vant til at arbejde bidløst til at hjælpe.


  • #2   6. mar 2015 Det er heller ikke akut. Ved ikke hvorfor jeg fik brugt det ord. Men vil gerne i gang nu i og med at han jo bare bliver ældre og ældre smiley

    Han har fuldstændig styr på det fra jorden også længe der er nogle der guider. Det glipper for ham når han pludselig er 'Palle alene i verden' uden andre på jorden ved siden af ham.


  • #3   6. mar 2015 Tja, den bliver ældre og ældre og ældre og kan godt forstå du gerne vil i gang. Sådan har jeg det selv med min 9 års, som ikke er længere end en 4 års, men pas på ikke at få for travlt smiley

    Spørgsmålet er om det så er ham eller det reelt er dig, der ubevidst ændrer dig, når du ikke får hjælp fra jorden? Hvad er det der går galt?


  • #4   6. mar 2015 Uha. Ja det skal jeg jo ikke kunne svare på. Tror bare han bliver usikker - tænker på en måde nemmere at kunne give ham signalerne.

    Altså en måde hvor på jeg kunne 'skære det ud i pap for ham' smiley


  • #5   6. mar 2015 HVad med at få en til at hjælpe dig fra jorden imens du rider? En underviser med unghesteerfaring fx smiley

  • #6   6. mar 2015 Hvad er det for signaler der glipper, når I er alene? Tænker de jo gerne skal være de samme som når der er en til at hjælpe. Når der er en er det jo stadig dig, der skal give signalerne som udgangspunkt, og med så lidt hjælp som muligt. Hvis det er fordi han ikke kan signalet uden hjælp fra jorden, har han endnu ikke forstået signalet fuldt ud, og så er det klart, at han ikke reagerer som ønsket, når du er alene. Så er du nød til at øve det, når du får hjælp, men hvor hjælperen ikke hjælper, men i stedet råder dig til, hvordan du skal gøre signalet tydeligere for ham, så han forstår, hvad det er han skal. Du kan evt koble lyde på signalerne. Det kan være lettere for dem at forstå, når de samme lyde fra jorden bliver overført til, når rytteren er på. På lyden kan du så koble signalet.

  • #7   6. mar 2015 Jeg har selv omredet en ret heftig unghingst bidløst. Han var meget stresset og biddet gav ham bare endnu mere stress i kroppen... Så mig og min underviser begyndte forfra med ham - bidløst. Massere af jordarbejde så knapperne kunne blive installeret fra ny.

    Jeg synes altid det giver mig utrolig meget sikkerhed og ro og vide at mit grundarbejde fra jorden er på plads - har jeg gjort det godt nok fra jorden, så virker det også på ryggen.

    Hvorvidt du vælger at ride med eller uden bid, finder jeg irrelevant. Men hvis ikke hesten responderer på signalerne fra ryggen må du ned på jorden og træne signalerne derfra - det giver også en masse ro til hesten smiley

    Udover det vil jeg råde dig til at få en god 'støttepædagog' til at hjælpe når du sidder deroppe. Det er ofte lidt for meget i starten hvis de både skal forholde sig til de lidt anderledes signaler fra ryggen OG rytteren der pludseligt sidder deroppe. Synes det er en stor hjælp at have en fra jorden som kan give signalerne i starten og hjælpe til hesten finder balance smiley Nogle skal have 'støttepædagog' på flere uger - andre kun et par gange.... Men bare det at der står en på jorden som er klar til at hjælpe, synes jeg også bidrager til yderligere ro smiley

    Som der også bliver nævnt bruger jeg utroligt meget lydsignaler... Jeg har været på ryggen af min unghest to gange nu og kunne se at fremadsignaler (klik) skulle trænes lidt mere - til gengæld stoppede han promte når jeg sagde "whoo". Så ved jeg jo bare at jeg skal have styrket mit lydsignal til 'fremad' fordi han der skulle have hjælp af 'støttepædagogen' smiley

    ... ved ikke helt om jeg overhovedet besvarede nogle af dine spørgsmål, forhåbentligt det kan bruges lidt!

    Held og lykke med ungdyret smiley


  • #8   6. mar 2015 Har i prøvet at du blir longeret på ryggen af ham?


Kommentér på:
Stærk unghest

Annonce