{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.431 visninger | Oprettet:

Stærk og ivrig springhest... {{forumTopicSubject}}

Jeg har min dejlige hollandske varmblodsspringhest, som desværre tit bliver alt for stærk for mig.. Hun kan ikke styres med bid, da hun er bange for dem - derfor rides hun med hackamore.
Er der nogle som har en idé eller et forslag til, hvordan vi kan træne bremsen? Der er forsøgt alverden, alt uden held desværre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærk og ivrig springhest...
  • #3   29. mar 2015
    Jeg ville få trænet noget stop. Du starter med slf. og have det på plads i alle tre gangarter på dressurbanen. Når det er det kan du ligge en bom ud her. Så ride over den i skridt og kunne stoppe foran og efter ( og stadig rundt på banen ) - variere afstanden hvor du stopper og at du ikke stopper foran hver gang mm.
    Når det er på plads i skridt, så videre til trav og samme rumle. Så galop og samme rumle. Ikke gå videre til næste gangart før hesten kan i den forrige.

    Så kan du sætte en cavaletti eller et lille bitte spring ind. Igen samme rutine.
    Herefter kan det blive et lidt højere spring stadig på dressurbane med ingen andre spring - dog kan du så starte i trav, da hesten ikke kan stoppe foran et spring også gå over. Men stadig så den kan trave hen til det.

    Herefter kan du bygge en hel bane, eller måske 2-3 spring til på. Hesten skal kunne stoppes i skridt, trav og galop inden du begynder på at ride på dem skal den kunne rides rundt imellem dem.

    Også er det i gang med banen hvor hesten skal kunne stoppe eller over gang til skridt eller trav. Og igen - du behøver ikke følge banen rundt men kan godt gøre det uforudsigeligt hvad i skal.

    Alt dette foregår højest sandsynligt ikke på en dag men over flere gange. Måske hesten ikke kan stå stille lang tid i starten - så kræver du slf. ikke andet end 2 sek også videre igen, men du kan så øge tiden langsomt.
    Det vigtigste er at give efter når hesten stopper - tydeligt, så der fx hænger en bue på tøjlen. Samt ikke bruge tøjlen til andet end stop - ikke pille, nykke, arbejde med tøjlerne, tage og give e.l - det forstyrre stopsignalet.
    Samt huske og have en let og løs kontakt, men ikke sidde og holde tilbage hele tiden, da det også sløver stopsignalet og giver en hest der løber.

    I mellemtiden skal du slf. ikke springe før du når der til i træningen.


  • #5   29. mar 2015 Brug rigtig mange træninger på at skridte i mellem spring støtter, stoppe op, over lave spring Osv. Når du føler hun har lært at lytte til dig så forsøg at springe enkelt spring og stop hende og skridt roligt videre, gentag og så øg antal spring efterhånden. Hvis hun pludselig løber har du gået for hurtigt frem og sprunget for mange kombinationer. smiley

    Mvh TT


  • #7   29. mar 2015 Har du prøvet bid med tungefrihed? Jeg har haft samme problem men det hjalp med et myler bid med stor tungefrihed. Nogle heste kan bare ikke acceptere noget der trykker på tungen. Til spring kan man evt bruge kimberwick med tungefrihed

  • #8   29. mar 2015 At smide et bid på hjælper intet. Mange heste forbinder spring med smerte da de har fået slået bommen op o.l. Så de vil gerne hurtigst muligt væk fra det, hvor så flugtinstinktet sætter ind. Så derfor er det vigtigt at man gør springet til noget hyggeligt og mindst muligt stressede smiley

    Mvh TT


  • #9   29. mar 2015 Har præcis samme problem.. smiley

Kommentér på:
Stærk og ivrig springhest...

Annonce