{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

Stige op i bøjlen. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley
Vi ved jo alle at det slettes ikke er godt for hestens ryg og sadel at vi stiger op i bøjlen fra jorden af smiley men er det nogle af jer der ved hvor ofte/mange gange man skal gøre det før det er et problem? smiley
Sagen er den at jeg nu begynder at ride Tindur på ture. Jeg stiger op der hjemme på skammel. Men hvis han går i baglås over noget eller der kommer traktorer o.l. så har min underviser sagt jeg skal hoppe af, trække ham og stige op igen.
Jeg tænker jo så selvfølgelig på ryg og sadel..
Nogle der ved hvor mange gange Ca det skal gøres for at det går galt.. smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stige op i bøjlen.
  • #3   30. mar 2015 Det går først galt hvis det er meget ofte, men hvis du kun gør det et par gange på tur så er det nok ikke noget Tindur dør af smiley ellers kan du altid lære ham at indparkere og så bruge divs. sten, stubber og gærder, det gør jeg når jeg rider da jeg ikke har en skammel smiley

  • #4   30. mar 2015 Jeg tror ikke at der er et tal på hvor mange gange man må stå op i stigebøjlerne. Jeg tænker at hvis du til hverdag bruger en skammel eller en forhøjning tror jeg altså ikke at det skader hvis du en gang imellem står op i stigebøjlerne hvis du ikke har andre muligheder. Men self hvis der er en lille forhøjning når du er på tur er det self det bedste:-)

  • #5   30. mar 2015 Tror ikke at man kan komme med et antal på sådan noget, først og fremmest tænker jeg at der er forskel fra hest til hest på hvor meget de kan holde til af sådan noget, og så er det jo generalt også på sigt at man vil kunne mærke eller se skader, det kommer ikke bare fra den ene dag til den anden, fordi du gjorde det én gang for meget.
    Dernæst vil jeg sige at man nok bare bør gøre det så lidt som muligt, så tror jeg ikke der sker det store ved det smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   30. mar 2015 ved nogle heste skader 1 gang, ved andre er der intet sket selvom rytteren er hoppe op og ned i stigbøjlen 3-4 gange dagligt i 10 år.

    Nogle ryttere er lidt tungere i røver end andre, og hvis den rytter der er lidt for tung i røver hopper op og ned på en ung hest uden den muskuløse ryg, så er det en ret dårlig kombination :')


  • #10   30. mar 2015 Hvis du bare skifter side, så tror jeg ikke det gør det store. Gør det samme med min = skammel når der er mulighed for det og ellers skifte side på tur, hvis hesten bestemmer sig for, at hele verden er farlig smiley

  • #11   30. mar 2015 Bettemus
    Hvorfor er opstigning i bøjlen en del af din ridning? (Ikke ondt, bare nysgerrig) smiley


  • #12   30. mar 2015 Jeg bruger diverse sten og stubbe som jeg finder på vejen til at hoppe op med, men hvis der ikke er noget hopper jeg op med bøjlen dog skifter jeg side hver gang jeg bruger bøjlen

  • #14   30. mar 2015 Så på grund af det man gjorde for 11 år siden, vælger du at ignorere at man er blevet klogere på det punkt? smiley

  • #15   30. mar 2015 Han kan selvfølgelig indparkering smiley ej altså.. Hvad tager I mig for? smiley smiley
    Ok, så skifter jeg bare side når der ikke er noget at stå op på smiley jeg har jo i alle år bare steget op fra jorden og har aldrig skænket det en tanke om at det var skidt indtil for et par/tre år siden.. Så tænker man jo pludselig på hvor meget skade man har givet hestene i løbet af årene og ikke opdaget.. smiley
    Han dør jo nok ikke af det, er ikke så tung i røven og får høre jeg er så god til at stige op/af men vil jo gerne undgå at have besøg af vores Osteopat månedlig selv om hun er meget sød smiley

    Mvh TT


  • #17   30. mar 2015 Bettemus
    Ja okay, hvis det er en 3'er pony du gør det på, gør det heller ikke lige så meget skade tænker jeg ikke, for man skal ikke 'hive' sig lige så langt og hårdt op som ved en stor hest, man kan vel nærmest mere eller mindre bare svinge benet over smiley


  • #19   30. mar 2015 Bettemus
    Hvis de er nogle mindre, skader det vel bare endnu mindre. Det er lidt som om du prøver at tale for at det faktisk ér skadeligt, det dig og dine elever gør. Hvis du også selv er af den opfattelse, forstår jeg ikke du/i gør det smiley


  • #21   30. mar 2015 Jeg sagde at hvis eleverne er mindre, skader de vel endnu mindre end du gør, hvis i bruger samme teknik smiley

    Men fair nok hvis du gør det sådan, det er ikke noget der behøver at skulle diskuteres yderligere. Undrede mig blot over hvorfor det lige absolut skulle gøres sådan, når man idag ved bedre smiley


  • #23   30. mar 2015 Fordi du gør det af og til skulle der ikke ske spor ved det, medmindre din hest ikke er stærk nok. Jeg har altid steget op i stigbøjlen, og mine har det stadig fint efter alle de år smiley

  • #24   30. mar 2015
    Det tror jeg ski ikke nogen ved. Der er jo heller ikke regnet ud præcist, hvor længe en hest skal spænde i under halsen, for at få muskler der. Der er vist ikke meget, der er analyseret så meget i detaljer - også er ting også forskelligt fra hest til hest, fordi der er forskelligt faktorer der spiller ind :o)

    Hvis jeg hopper af på tur, så går jeg til jeg finder noget og stå op på, eftersom jeg ikke rigtigt kan komme op uden og stå på noget ;o)


Kommentér på:
Stige op i bøjlen.

Annonce