{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.749 visninger | Oprettet:

"farlig" hest - til fare for mennesker, dyr {{forumTopicSubject}}

Hej. jeg står i et dilemma/problem, så jeg har brug for at se det med andres øjne også. og søger ingen onde eller nedladende kommentarer smiley

Jeg har en haflinger hoppe, Mysse som jeg har købt tilbage i januar 2014, efter at jeg solgte hende for 3 års tid siden. men hun laver tit "problemer" (vælger jeg at kalde det) hun kan gå fra den ene dag til den anden og være helt fredelig til en anden dag og være meget vild og utilregnelig, hvor hun løber, og sparker hvis hun kan komme til det. hun har blandt andet sparket en der lejede hende ved hoved,hals,nakke,skulder. hvor jeg var meget overrasket, og igen her for et par uger siden hvor hun sparkede en bekendt som arbejdede med Mysse i HMS, hvor hun så løber med min bekendte ved siden af i longe (da hun vil stoppe mysse efter hun stak af) så får hun den første hov i ryggen, og 5 minutter efter da hun vil fange longen igen rammer hun hende igen i ryggen. så fik hun lov til at køle af hvor jeg så skal prøve, hvor hun vælger at gøre det samme (jeg nåede så at slippe longen, men hun sparkede. og har gjort det ved en dame da hun var brudt igennem folden hvor damen prøvede at fange hende. og så sent som igår sparkede hun min shetlænder vallak lige over øjet, og det kunne ha gået rigtig galt. vi snakker 1 cm fra hans øje af. og nu sidder jeg med tanken om det ville være bedst at give hende fred, både for hendes skyld men også for vores sikkerhed og de andre dyr vi har. for jeg er godt nok bange for at det en dag går galt. og det ville jeg ikke kunne tilgive mig selv for. elsker hende rigtig højt og hun betyder alverden for mig, så det er virkelig hårdt at skrive og have denne tanke.
og vi har trænet, men det er ikke let når hun stikker af


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "farlig" hest - til fare for mennesker, dyr
  • #1   30. mar 2015
    Hvis du ikke vil ofre pengene på noget hjælp til hesten, alla at få en træner ud - samt selvfølgelig overveje om smerter er årsagen ( det er ikke lige til at sige ud fra den korte beskrivelse ). Så ja, så er det en løsning og aflive.


  • #2   30. mar 2015 Jeg tænker hun har smerter eller svulst på hjernen der trykker. Få hende i røntgen! Vi har en meget utilregnelig hoppe hos os. Hun forsøgte at sparke mig ned i boksen en dag nok fordi det gjorde ondt, hun har også bidt sin ejer i armen sådan at hun har et langt stort ar. Hun har smerter i bækkenet/bagparti og bliver utilregnelig når det gør ondt.
    Så før du vælger at aflive hende, gør dig selv den tjeneste at få hende tjekket igennem for hvis det er noget der kan gøres noget ved så vil du fortryde at du ikke forsøgte alt da du tydeligvis holder meget af hende smiley

    Mvh TT


  • #3   30. mar 2015 Hun er forresten tjekket for smerter pga hendes adfærd, der var ganske få spændinger. men ellers intet smiley

    og har haft teleparti på hende. hvor der intet var med smerter, det spurgte vi hende nemlig om (nok mest for dem som tror på det)

    så jo der er skam ofret tid og penge! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   30. mar 2015 Hvis du er interesseret i at bruge penge (som nok vil ende op i en del), for at få tjekket hesten igennem, for et at kunne finde svaret - så syntes jeg at det er værd at prøve.

    har du fået tjekket hesten uden at finde en grund til dens adfærd skal du gøre op med dig selv om du tør udsætte andre for dens utilregnelige adfærd.

    stod jeg med hoppen (og snakker udelukkende ud fra din beskrivelse), så havde jeg fået den undersøgt hvis pengene var til det, og hvis den er det værd (både alder, kapacitet, br6gbarhed osv), ellers havde jeg nok valgt at aflive .


  • #5   30. mar 2015 Havde også en haflinger (Bamse) haflinger er "tit" meget dominerende smiley

  • #6   30. mar 2015 min egen var sådan i starten til og med 3 år efter, han nåede heldigvis ikke at gøre stor skade på andre, men han kylet andre af, og stejlet over folk og ramt en veninde på skulderen, men nåede at skræmme en veninde og smadre min ryg og selvtillid, dog har jeg nu snart haft ham i 4 år og der er næsten intet galt mere (kun hvis der er sjove lyde eller de andre heste løber rundt) han blev også tjekket i hoved og røv, og der var intet galt, og var på nippet til at give ham væk til en veninde og aflive ham flere gange, men masser træning gør sku underværker smiley men hvis du ikke føler der er mere at gøre for at rette "problemet" så ville det nok være bedst for alle smiley

  • #7   30. mar 2015 Jeg får SU, da jeg er under uddannelse. så syntes at pengene er små i forvejen, men ellers ville jeg kunne låne dem måske, så det er egentlig ikke det som er det største problem. altså hun er 14 år og ville så gerne kunne bruge hende til nogle små ture, men hun stikker af og kan ikke stoppes igen. og har seprations angst. men det er fordi jeg virkelig holder af hende og har bestemt for at jeg ikke vil sælge hende (fordi hun er så svær at håndtere) Jeg syntes bare at valget er utrolig svært. men er vildt bange for at hun en dag får sparket en i hovedet (igen) hvor det vil ende med store skader eller værre smiley

  • #8   30. mar 2015
    Har du haft en træner ude, der har erfaring med heste, med diverse slags alvorlig adfærd? :o)


  • #9   30. mar 2015 Har haft en HMS rytter ude (hende som blev sparket) det gik ikke helt som forventet smiley

  • #10   30. mar 2015
    Hvem? :o) Jeg ville få en god, anerkendt træner ud - ikke bare en privat person der har ophøjet sig selv til " problem løser ".


  • #11   30. mar 2015 Hun er skam rigtig dygtig og fik læst hende rigtig godt. men så valgte hun at sparke hende bevidst TO gange smiley

  • #12   30. mar 2015 Jeg vil anbefale dig at se filmen "buck" smiley
    Den er tilgængelig på Netflix..


  • #13   30. mar 2015 Jeg har faktisk fået set lidt af den, men faldt så i søvn smiley og hvor jeg prøvede at gøre ham kunsten efter. men måske skulle jeg prøve igen. men er så bange for at hun skader min far eller min pony igen .(

  • #14   30. mar 2015 Prøv at se den færdig.. Det gav mig noget at tænke over.. Sådan hvordan vi behandler vores heste/hvornår det er på tide at sige stop smiley

    - Hvis det ikke havde været på Fyn ville gerne have hjulpet smiley


  • #15   30. mar 2015
    Hvis du er fra Fyn og har mod på at få en ud, har vi her på Fyn Hestefornuft.dk, Helhedsridning, Merete Stenner med Røjlegaard og Fremtidens Hestetræning v. Laura Lambæk.


  • #16   30. mar 2015 mange tak for budet ellers Trine smiley
    Jeg ville rigtig gerne have Linette fra hestefornuft.dk ud, men hun havde ikke tiden da jeg kontaktede hende smiley


  • #17   30. mar 2015
    Hvis det er noget tid siden, havde Linette en skade som gjorde hun ikke kunne fuldt men prøv da igen ;o)


  • #18   30. mar 2015 Hvem har tjekket hende for smerter? Dyrlæge? Kiropraktor? Fuseoterapeut?

  • #19   30. mar 2015 Luna > Jeg har haft haflingeren inde på livet i 16-17 år og mener bestemt ikke du har ret i din udtalelse.. heste er forskellige individer og du kan ikke ud fra en eller to af samme race skære hele racen over samme kam.

    Hvis du har råd til træning og undersøgelser, ellers ville jeg nok også vælge at give hende fred.


  • #21   30. mar 2015 Det er måske værd at bemærke at man lovmæssigt ikke må have en uhåndterbar hest over 2 år.
    Jeg ville personligt vælge at aflive. Utilregnelige heste er livsfarlige, både for mennesker, andre dyr og sig selv. Det er ikke risikoen værd. Man må også tænke på at hesten sandsynligvis ikke har det godt. Den er mentalt ude af balance, muligvis skræmt, usikker og nervøs, muligvis i smerter på en eller anden måde.

    Desuden er det ikke sikkert der kan findes et fysisk problem som kan gøres noget ved. Jeg kender en del til utilregnelige heste og det ender som regel med en frygtelig masse penge spildt på tjek og behandlinger af diverse slags og en hest der alligevel må aflives til sidst, efter rytter endelig kommer så galt afsted af de ikke tør mere. Begge mine dyrelæger anbefaler at aflive sådanne heste med det samme. Fordi de ved det som regel er der det ender.


  • #22   30. mar 2015 Forstår godt hesten prøvede at sparke, hvis fu gjorde kunsten efter filmen ,,Buck".. Den er lige så frygtelig som hestehviskeren.

    Merete Stenner som er nævnt længere oppe, kan anbefales herfra. Start med det. Har hesten smerter et sted, er det også noget Merete vil kunne sige om hun har en mistanke om, så du bruger dine penge de rigtige steder smiley


  • #23   31. mar 2015 Ja Buck er intet at prale af! Fatter ikke mennesker der mener de bare skal tilride en hest på den måde! Stakkels dyr smiley
    Jeg har gjort en håndfuld heste ryttervænte i årenes løb og ALDRIG har nogle af de opført sig på den måde! Tillid opbygges over tid, og tid skal man bruge når man skal gøre de ryttervænte! smiley

    Mvh TT


  • #24   31. mar 2015 Hvor mange af jer har egentlig set den film jeg snakker om?
    Her vælger Buck at sige til en "kunde" at hesten er alt for farlig og han ville lade den aflive inden den gjorde mere skade. Hvilket jeg kan se pareller med i denne "sag" og den sag i dokumentaren smiley


  • #25   31. mar 2015 Trine - så den igen i går for at kunne huske den.. smiley og sådan starter man ikke ud med hestene. Nogle af hans ting er helt fint såsom at hesten skal følge en, stoppe op når man selv gør Osv. Men selve rytter tilvænningen af dyret er fuldstændig grotesk!
    Mvh TT


  • #26   31. mar 2015 Jeg har skam set filmen, ellers ville jeg ikke udtale mig om den. Ingen af hans metoder ville jeg tage i brug.
    Heller ikke det forslag som TT giver. Min hest skal tage de første skridt før jeg følger med, og min hest, skal stoppe imens jeg stadig går to skridt, og stadig stå helt stille. Så er det mest effektivt når man skal på ryggen smiley


  • #27   31. mar 2015 Nu læste jeg lige det hele igen, og hun minder utroligt meget om min lille lort der fylder 3 til maj.. Dog er hun en stejle hest i stedet for en sparke hest. Har egentlig rigtig mange trænings idé'er, desværre ikke rigtig noget jeg kan forklare over tekst.. På et tidspunkt skal jeg til Jylland og prøve et par heste, måske kunne jeg slå vej omkring dig, og se jer live, give jer nogen idé'er? Skriv gerne en pb..

    I vil få størst glæde af Merete Stenner, men jeg vil gerne tilbyde min hjælp, hvis du ønsker det smiley


  • #28   31. mar 2015 Jeg tror at det ender i at hun skal have fred da jeg fik en god snak med min mor omkring hende, og hun kender Mysse rigtig og har haft hest i mange år.

  • #29   31. mar 2015 Det er 100% op til dig, din hest, dit valg. Skulle du en dag ændre mening, så står mit tilbud stadig ved magt.
    Held og lykke i fremtiden smiley


  • #30   31. mar 2015 Rikke - hvilket forslag har jeg givet? smiley

    Mvh TT


  • #31   31. mar 2015 Du skrev at hesten skal følge en, og stoppe op når man selv stopper osv smiley

  • #32   31. mar 2015 Jeg skrev at det var en af de ting jeg ser på som ok ved Buck sin træning.. Ikke at Ts skulle træne det eller at det var mit råd til hende smiley
    Mvh TT


  • #33   1. apr 2015 Det var heller ikke ment til TS at hun ikke skulle bruge dit råd, mere ment som at jeg slet ikke er fan af den film smiley

  • #34   1. apr 2015 Er jeg heller ikke..

    Mvh TT smiley


  • ulla J
    ulla J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 4
    #35   5. apr 2015 Hej Mette
    En hård, men flot beslutning - at du vælger at aflive hesten. Når en hest i den alder reagerer som den gør, er det meget svært af ændre på det - og hvem skal lægge krop til forsøget! Dette er jo ikke en vild hest, der skal tæmmes - men en voksen tamhest der har lært, at den kan blive fri for mennesker og deres krav ved at angribe - det er meget farligt. Så Mette - hatten af for dig - du er en super ansvarlig hesteejer, der ikke sender "sorteper" videre.


Kommentér på:
"farlig" hest - til fare for mennesker, dyr

Annonce