{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
498 visninger | Oprettet:

Kom med nogle tilridningshistorier {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg er begyndt at tænke lidt på tilridninger, og derfor vil jeg gerne høre nogen tilridningshitorier fra jer. Hvor lang tid gik der før at hesten var klar til at starte stævner? Hvor lang tid brugte I i hver fase(sadeltilvænningsfasen, ryttertilvænningsfasen osv.)? Var det en for stor mundfuld for jer? Hvor meget hjælp fik I udefra? Osv. smiley
Håber, at I gider at besvare med nogle historier. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kom med nogle tilridningshistorier
  • #1   1. apr 2015 Jeg har gjort fem heste ryttervændte.
    Den første var en lidt særlig sag.. Jeg var 10 år og havde en større "veninde" der tog mig med i den stald hun holdt til i.(jeg var ny tilflyttet) hun siger til mig der gerne ville ride at jeg bare kunne sætte mig op på Sir Protector da han var ligeså sød som enhver gammel rolig rideskole hest. Han gik på folden. Jeg bad hende hente en hjelm men det ville hun ikke da hun sagde at det behøvet jeg ikke. Jeg ville jo ikke være en pivskid og får Sir Protector hen til hegnet og kravler op på ham og lægger benene til. Det resulterer i at han stejler, løber, bukker to gange og stopper op og står bom stille. Jeg hopper af og løber chokeret under hegnet. Hun står og griner smiley
    Hun går så og fortæller ejeren hvad der er sket der bliver meget imponeret da Sir Protector er en 4års tidligere vanrøgtet traver hingst der aldrig har set skyggen af en rytter. Jeg får så lov til at begynde at ride på ham (han var tilkørt) og det gør jeg så. Pigen bliver så sjalu at hun smadrer min ridehjelm i håb om at jeg forsvandt. Efter en stund får hun lavet livet så surt for mig at jeg starter med at hænge ud over på nabo gården hvor jeg også gør to af deres trav heste lettere ryttervændte. Jeg brugte flere uger på at gøre de trygge vedbåde mig, hovedtøj og sadel før jeg kravlede op.

    Mvh TT


  • #2   1. apr 2015 Da jeg tilred jobbe, tog jeg ham bare ud gav ham hovedetøj på,hoppede op på ryggen af ham og red ham ind gennem villakarteret.

    Jobbe er hjemme avlet, så han har fra dag 1 været vandt til alverdens ting og sager.

    faktisk har alle de heste jeg selv har tilredet, været nemme og har været vant til lidt af hvert, jeg kan derfor ikke sige hvor lang tid jeg har brugt på de forskellige ting.

    Den første jeg tilred for andre, der tog det 3 uger fra helt rå hest (mennesker var nogle der kom til hegnet tjekked vand og gik igen), til at den kunne rides show på Roskilde dyrskue


  • #3   1. apr 2015 Den første jeg tilred var en lille pony, det gik super nemt, lagde bar sadel på og trense ingen problemer gjorde jeg et par gange og longerede et par gange uden problemer..
    satte mig så bar op og skridtede stille og roligt, lige så snart han kunne stop, start og drej gik vi i gang med trav og så galop da han havde styr på traven, vi red masser af ture og hyggede os rigtig meget, tror jeg i alt brugte en måned på ham så kunne han alt basis samt ride ture med andre og alene.. jeg var 13år på det tidspunkt

    Min anden jeg tilred var ham jeg har på min profil Anton som jeg stadig ejer, han var vant til sadel, trense samt at en rytter sad på ham som en sæk kartofler, det med at stige op i stigbøjle, ligge ben til og bruge tøjle kunne han ikke og han var vant til at gå bag nogen hele tiden, så første og anden gang jeg skridtede på ham gik min far med anden gang gik vi en tur i skoven..
    trejde gang jeg red ham havde jeg pisk med og red en tur helt alene på ham..

    Tror os jeg brugte ca. 1 måned på ham så var han stabil i alle tre gangarter men manglede self. balance..
    jeg stoppede dog med at ride ham 5måneder efter jeg fik ham ca. fordi han begyndte at stejle, startede ham op igen stille og roligt to måneder efter og begyndte at få undervisning og ca. 3-4måneder efter startede vi første Lc1 gik ikke så godt pga. jeg har præstationsangst men hesten var klar til det..

    Og den sidste jeg tilred var dog ikke mig der sad på ryggen men stod på jorden, der brugte vi 6måneder på til vending af udstyr, samt at lære at blive longeret og mange af de andre basis ting.. så startede vi hende egentlig op men så blev hun skadet og måtte stå 1 år fordi hun derefter os begyndte at vokse..
    da vi så endelig kom i gang brugte vi 1,5måned så kunne hun skridt, trav og galop og anspring til galop, men manglede self. stadig balance..

    udover det har jeg uddannet rigtig mange som f.eks. godt kunne skridt, trav og galop men f.eks. ikke kunne gå ordenligt i galop (havde en der gik med hovedet mellem benene i galop), manglede balance, eller bar kun lige havde smagt på gangarterne..

    har været meget forskelligt hvordan de har været klar til hvad os dem jeg har haft tilredet


  • #4   1. apr 2015 Jeg synes det er meget uansvarligt at "unge piger" tilrider heste..

    Ligemeget hvor dygtig en rytter man selv mener man er, så er det altså en ung hest som skal lære alt vi har med at gøre og derfor synes jeg det er tarveligt at man vælger at gøre det selv i en alder af f.eks 15-16 år.. Man kender ikke alle de signaler der skal til og man mangler altså de ekstra års erfaring..

    Når det så er sagt så var tilridningen af min unghest noget ged smiley
    Jeg sendte ham i tilridning (mente ikke selv jeg var dygtig nok så for hans egen skyld kom han væk) men fik en hest tilbage som intet havde lært..
    Derfor har det taget en del ekstra tid for ham at blive klar men nu er vi også snart ved at være det smiley


  • #5   1. apr 2015 JGR
    tja måske men jeg tilred den første som 13årig, gik ganske problemfrit, og fik en super dejlig pony ud af det, han har siden da været brugt til travløb og vant nærmest alt han deltog i, har sprunget lidt, redet lidt små dressur stævner og bruges nu som begynder og børnepony.. så ja jeg var 13år men klarede det fint..

    som knap 17årig købte jeg min egen unghest og tilred selv.. uden problemer heller..

    og min sidste hoppe fik jeg en på 14år til at tilride hvor jeg stod på jorden..

    jeg har det sådan nogen gange kan en på 13 være langt mere dygtig end en på 40..
    Så jeg ser altid på den enkelte person og ikke alderen..
    Måske det var uansvarligt at jeg klarede det hele selv, men altså det er lige så uansvarligt at børn overhovedet rider alene, unghest eller ej


  • #6   1. apr 2015 Held er ikke = fornuft.

    Jeg synes det er noget der skal overlades til voksne mennesker med mange års erfaring og lærdom.


  • #7   1. apr 2015 Jeg kalder det nu bestemt ikke held, alle de gange jeg har tilredet og redet ungheste har jeg vidst hvad jeg havde gang i..
    ved godt der er nogen hvor det ikke hænger sådan sammen, men jeg har aldrig sat mig op på noget hvor jeg ikke vidste hvad jeg lavede..
    Som 13årig red jeg også på et stutteri med store holstener heste unge og gamle og red rundt uden opsyn til tider, men satte mig kun op hvis jeg vidste jeg kunne magte den..

    Det er din holdning, men hold op hvor kommer der ikke til at være nogen børneponyer længere så..


  • #8   1. apr 2015 Så lad mig sige det på en anden måde.. 1 vellykket gang er ikke er ikke ensbetydende med at alle har klarer det som dig..

    Og ligemeget hvordan du vender og drejer den så vil en 13-årig aldrig ride på samme niveau som en 30-årig (hvis hun selvf har redet de ekstra år)..
    En voksen som har redet og fået undervisning og måske endda har uddannet sig som berider vil da altid være bedre end en 13 årig som stadig har meget at lære..

    Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, og det er altså ikke et angreb mod dig.. Jeg siger bare at jeg synes det er uansvarligt, når det handler om et levende dyr hvor det er vigtigt at den får præcise signaler osv..

    Og selvf er der ponyer som er nødt til at have en lille rytter, men så synes jeg der bør være en voksen erfaren på sidelinien hele tiden smiley


  • #9   1. apr 2015 Jeg tilred min tidligere pony, og det tog ikke ret lang tid, det gik ikke andet end nogle måneder så startede vi vores første springstævne, selvfølgelig i babyhøjde smiley
    Men det er jo super forskelligt fra hest til hest hvor lang tid sådan noget tager.
    Vil sige at det hårde arbejde kommer efter tilridningen, for selve tilridningen er jo i man tilfælde simpel. Den skal jo bare lære gå frem, stop og at dreje og så de forskellige gangarter med rytter på.
    Efter det kommer det hårde arbejde smiley


  • #10   1. apr 2015 JGR
    Hvad så med de små ponyer der skal tilrides? Vil du smide en voksen på 30 op på dem? Ikke alle på 30 er lige små, og tit og ofte gør "store" og lettere rutineret ryttere det ved hestene at de kan blive svære at overtage når en lille pige skal have dem.
    Hvad er der galt med at unge piger tilrider? det er altså virkelig sjældent, og jeg har været med til en del tilridninger, at hestene er vilde eller skader rytterne på nogen måde.

    Jeg tilred min pony som 14-15 årig, og det gik helt uden problemer. Det er jo somregel først efter tilridningen at der måske kræves enten en rigtig god underviser eller en rutineret rytter, for i tilridningen er det jo bare de simple øvelser som drej, stop osv. Kan ikke se hvorfor en ung pige ikke skulle kunne gøre det lige så godt som en voksen, hvis ikke i mange tilfælde bedre smiley


  • #11   1. apr 2015 Skrev jo os at jeg godt ved det ikke er alle der ved hvad de laver når det er.. men mener bar ikke at man skal skue hunden på hårene og generalisere..

    jeg har mødt mange fra 18 og op efter som jeg aldrig ville se på en unghest, hvor i mod jeg har mødt mange på 13-15år som glædeligt måtte ride unghest for min skyld os hvis det var min egen og som gerne måtte tilride for mig..

    selvom man har redet længere betyder det ikke altid at man er bedre smiley jeg har redet i 12år, haft med heste at gøre i 23år (hele mit liv), men jeg har da mødt ryttere som kun har redet og haft med heste i 5år som var yngre end mig men langt bedre end mig..
    handler jo os om hvad man går op i omkring sin ridning..
    jeg har selv arbejdet meget med ungheste siden jeg startede, stævner har aldrig sagt mig noget.. så jeg har ikke et særlig højt niveau men til gengæld forstår jeg mig rigtig godt på ungheste..


    en på 30år som aldrig har redet andet end ældre eksemplariske heste kontra en på 15år som har redet de vilde ustyrlige heste, ungheste osv.. ja der ville jeg til hver en tid vælge hende på 15 til at tilride for mig, selvom hende på 30 måske har redet dobbelt så lang tid..

    men nu har jeg så heller ikke meget godt at sige om beriddere, har ikke mødt en eneste endnu som jeg ville sætte op på mine heste..

    bar rolig tager det ikke som et angreb, vi har bar totalt forskellige meninger omkring det emne og det skal der os være plads til smiley

    Jeg har altid klaret mig selv når det kommer til heste, mine forældre har kun set mig ride få gange, de støtter op om at jeg rider men tager ikke med, og allerede som 12årig fik jeg helpart og red 9 ud af 10 gange helt alene..
    Men jeg er os en af dem der altid har tænkt mig 3 gange om inden jeg gør noget, selv da jeg var ung, og altid stoppet mens legen var god, haft stor respekt for dyrene osv..


  • #12   1. apr 2015 Enig med Maria, bare fordi man har redet i længere tid betyder altså bestemt ikke man er bedre.. Mange gange har dem der har redet i rigtig mange år fået skrabt sig nogle dårlige vaner sammen, som kan være svære at slippe af med. Hvorimod en pige på 10 der kun har redet 1 år nemt kan ride bedre hvis vedkommende har fået rette undervisning osv smiley

  • #13   1. apr 2015 Lisa-maria: læs mine indlæg så finder du svar smiley

    Maria: jeg siger jo heller ikke at bare man er voksen så er det fint nok.. Jeg synes at man skal være voksen pga de ekstra års erfaring og lærdom men, og derudover skal man selvf være en dygtig rytter..
    Når det er et levende dyr vi skal lære nye ting er det vigtigt at det bliver gjort af en person med viden, erfaring og generelt potientiale i denne genre..
    Og som 13 årig har man bare ikke det jeg synes er den fornødne erfaring..

    Men lad nu bare min mening være min og jeres være jeres smiley


  • #14   1. apr 2015 JGR
    man kan jo sagtens have erfaringen, der er børn der starter som 6årig, og for undervisning der fra, og som 13årig er langt bedre end mange voksne med mange års erfaring smiley

    Eneste grund til jeg kommentere på din mening er fordi du generalisere smiley


  • #15   1. apr 2015 Det er jo langt fra den samme erfaring du får som 6-10 årig som når du er ældre.. Det tror jeg også godt du ved smiley
    Ligemeget hvor dygtig fodboldspiller joachim på 10 år er, så har de voksne stadig mere erfaring og mere uddybende lærdom smiley


    Jeg generalisere ikke, jeg siger jo ikke at ingen børn er dygtige.. Jeg siger bare at når det kommer til tilridning synes JEG at det skal være en voksen med mange års erfaring og evt uddannelse smiley



  • #16   1. apr 2015 JGR
    Men når du synes at det skal være en voksen med mange års erfaring og evt uddannelse, holder du dig så bare for ørene når vi kommer med eksempler på hvor unge piger har gjort et fremragende arbejde med en ung hest? smiley


  • #17   1. apr 2015 Som jeg har skrevet før så kan det selvf sagtens lade sig gøre - men i min verden er det et sats som jeg aldrig ville ta smiley



  • #18   1. apr 2015 jeg ville stadig heller have en 13årig der var vant til at ride på friske, vilde eller andet heste og ungheste til at tilride min unghest end jeg ville have en 30årig som hele sit liv havde redet på ældre stille og rolige heste med et bukspring i ny og næ..

    er bar det jeg forsøger at sige..

    men ja jeg har intet i mod "børn" tilrider, for som en anden skriver tilridningen er sjældent det der er et problem, der skal hesten bar lære skridt, trav og galop, og det er få der rent faktisk er et problem at tilride.. det er værre når vi kommer til uddannelse af hesten så er jeg enig med dig i der enten skal være underviser eller voksen ind over men har stadig intet i mod børn er dem der sidder på hesten


  • #19   1. apr 2015 Synes du gør unge heste mere kompliceret end de fleste egentlig er, har mødt mange flere ældre og erfarne heste der var mere kompliceret end en unghest. Faktisk synes jeg det er sådan 9 ud af 10 gange, fordi ældre heste har så mange flere vaner og knapper end unge. En ung kan du jo forme helt som du vil, mere eller mindre smiley

  • #20   1. apr 2015 Som jeg har sagt så er det selvf ikke ligegyldigt hvordan den voksne rider..
    Stod valget mellem et barn som res vildheste og en voksen som tøffede rundt på sin gamle fjordbolle, så ville jeg slet ikke vælge.. Nu er det jo så heldigt at man kan finde en voksen som også rider vildheste og som er skide dygtig, så det valg du nævner tror jeg ikke der er nogen der behøver stå med smiley



  • #21   1. apr 2015 Det er nemlig lige præcis fordi en unghest skal formes korrekt, at jeg altid ville vælge en rytter med mange års erfaring og lærdom smiley

  • #22   1. apr 2015 Jeg har redet siden jeg var 6 år men stopper aldrig med at få undervisning, for man kan altid lære.. Men det er da klart at jo yngre man er, jo mere er der at lære og jo mindre erfaring har man smiley

    Men lad den nu ligge, vi må jo gerne ha forskellige meninger smiley


  • #23   1. apr 2015 Ja jeg er enig med Lisa - Maria her. Til tilridning vil jeg meget hellere have en ung pige der har oplevet lidt med ben i næsen end en voksen teknisk dygtig rytter der bare har redet rundt i en sandkasse. For det tekniske kan jeg ikke bruge til en skid i starten.
    Nu er det jo så også forskellig hvordan vi vælger at tilride heste smiley
    Jeg tilrider Tindur hvor han skal kunne overgange og temposkift i skridt og trav før jeg begynder på galoppen. Så det er jo at forlange lidt mere end bare skridt, trav og galop med rytter. smiley jeg har dog underviser på sidelinjen smiley
    Hvis jeg dog skulle have en dyr dressur musse hvor vi skulle op og ride de høje klasser så skulle den selvfølgelig blive uddannet af en teknisk dygtig voksen rytter smiley

    Mvh TT


  • #24   1. apr 2015 JGR
    Det kommer vel an på hvornår man gik igang, om hvor meget der er at lære smiley Vil helt klart mene at en ung pige der begynder klart kan lære det hurtigere end en voksen der også begynder smiley


  • #25   1. apr 2015 Jeg har til dels tilredet min hoppe og gjorde det egentligt fordi det var en vi selv havde avlet og jeg syntes at give 5000 kr. pr. måned for tilridning var lidt over mit budget. Hoppen var eksemplarisk under tilridning men jeg syntes det er en stor opgave at tilride heste. Jeg så på hesten og vurderede om hvor meget tid den skulle bruge på de forskellige ting. jeg vil tro jeg brugte 2 måneder med saddel, trense og longering, før jeg satte mig op smiley


  • #26   1. apr 2015 Jeg har selv tilredet en af mine tidligere ponyer, og jeg lærte vildt meget af det. Og fik en fin pony ud af det smiley

    Jeg var 12-13, syntes det er okay at lade unge gøre det hvis bare de får hjælp og har tålmodighed til det. smiley og så skal de selvfølgelig også vide hvad de går ind til og har med at gøre smiley


Kommentér på:
Kom med nogle tilridningshistorier

Annonce