{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.621 visninger | Oprettet:

hmm hvad bør jeg gøre.. hest løber.. :-/ {{forumTopicSubject}}

Hej igen igen smiley
For tredje gang i træk løb Tindur med mig fordi han blev bange.. smiley
Første gang kunne jeg intet gøre.
Anden gang jagede jeg på ham og fik ham hurtigt hentet ind og tog derved fusen på ham.
I dag jagede jeg på ham men fik ham ikke stoppet før han selv ville, han ville ikke lytte til mine signaler.

Vi træner hele tiden stopsignalet og han reagerer altid på det. Dog ikke når han bliver bange.
Den gamle mig ville have smidt et stærkere bid på for en stund.
Den "nye" mig håber at I har nogle GODE råd.

Det føles (fik den oplevelse i dag) som om han lidt har fundet ud af at nu løber jeg da bare når jeg bliver bange.. At det er hans nye gode idé... smiley
Skal understrege at hver gang det har lykkedes ham at løbe så bliver han vendt om og må tage turen på nyt, forbi det farlige og videre afsted som planlagt. Så han slipper ikke for konfrontationen med det farlige.

Håber nogle her inde har nogle gode råd til hvordan jeg skal gribe dette an.. smiley

Mvh TT


Kommentarer på:  hmm hvad bør jeg gøre.. hest løber.. :-/
  • #1   15. apr 2015 på en eller anden måde skal der ihvertfald indlæres et nødstop. Jeg er en af de gammeldags på det punkt, for når hesten reagerer på stopsignalet normalt,og der ikke er nogen problemer ellers, mener jeg, at der skal tages skarpere midler i brug. Har endnu ikke stødt på en metode der kunne afløse den gammeldags "stærkere bid"/"rundt på cirker"/hvad man nu kan finde på. Men et eller andet skal der jo gøres, ellers bliver det for farligt for dig og hesten. Håber du finder en metode, der ikke nødvendigvis behøver at være den gammeldags smiley

  • #2   15. apr 2015 Kommer det meget pludseligt eller kan du sådan lidt mærke på ham at nu vil han løbe eller er der andre former for ændring i hans adfærd?

  • #3   15. apr 2015 Kub fat i den ene tøjle og hiv til

  • #4   15. apr 2015 jeg tænker lidt at en glidetøjle måske kunne hjælpe når han løber... så har du den og kan bøje hoved med og kan stoppe.. evt. at der måske skulle en anden til at tage et par ture som ikke bliver nervøs for at den løber...

  • #5   15. apr 2015 Helt serisøt så havde jeg altså også smækekt et stærkere bid på, selvom jeg ellers ikke er meget for det. Men en løbsk hest er simpelthen bare ALT for farligt. Ingen siger jo at der bliver brug for det stærke bid, men det kan være det er det der skal til et par gange.

  • #7   15. apr 2015 Er ikke nervøs når han løber, det SKAL bare ikke blive en vane for ham at løbe, det kan jo gå galt.. At dreje hans hovede dugger ikke altid da han låser det fast på en måde.. Har dog klaret at redde den ved at gøre det et par gange.
    Han er jo ung, ny og nervøs. Når han løber sker det på et splitsekund. Han er nervøs og tripper eller puster og så kaster han sig rundt og løber.
    Jeg er mest bekymret for hans ben da de to sidste gange har været på asfalt smiley

    Mvh TT


  • #8   15. apr 2015 Bette - når han bliver bange, laver et hop og bliver stående klikker jeg og godbidder kommer smiley er meget opmærksom på at øge den ønskede adfærd. smiley

    Mvh TT


  • #9   15. apr 2015 Tænker om det kan tages i opløbet måske?
    Når han begynder at udvise en uønsket adfærd, så stop op måske og få ham til at slappe af igen.
    Evt stige ned fra hesten og gå et par skridt baglæns så der er afstand til den farlige situation og prøve igen når hesten et faldet ned?

    Ved ik om det kan give en ide til en løsning


  • #10   15. apr 2015 Hvis du putter en pelham på med to tøjler, har du muligheden for at bruge det normale bid uden stang, når det ikke er nødvendigt. Hvis det bliver nødvendigt må du så tage fat i stangen.

    Det er simpelthen for farligt, både for dig, Tindur og andre, når man ikke kan få styr på sin hest når den løber. Specielt når det er på asfalt smiley


  • #11   15. apr 2015 Har du overvejet om du ubevidst har presset ham til noget han ikke helt er klar til og skal gå et par skridt tilbage i træningen? Hvis han pt stikker af ofte, kan det jo tyde på at han ikke mentalt kan håndtere situationen endnu. Heste stikker jo af fordi der er noget ved situationen, de finder ubehageligt -flugtinstinkt. I min mening fjerner man ikke problemet ved at lægge et stærkere bid på (og slet ikke på en hest der er rimelig ny i ridning), man får bare hesten til at glemme det ubehagelige ved at gøre noget endnu mere ubehageligt ved dem (hive i et stærkt bid).

  • #13   15. apr 2015 Sibo - vi har gået ture i flere år og har redet mange gode ture indtil i fredags. Han har taget det så fint, ja han har da blevet bange men aldrig løbet før i fredags da han blev så bange for haren der hoppede ud af skovkanten smiley efter i fredags har han været mere nervøs end tidligere..
    Jeg tog ham op på banen i dag og ville forsøge at træne lidt dressur.. Det var bare at glemme da han sagde tydeligt i fra at det gad han ikke.. Han begyndte at bukke og "lave ballade " som han gør når han keder sig/ikke orker.. smiley
    Så hvad tænker du er alternativet?

    Mvh TT


  • #14   15. apr 2015 Bette - jeg har søgt efter makkere men ingen har meldt sig da det kun er skridt ture.. smiley
    Det er ellers det jeg godt kunne tænke mig smiley
    Mvh TT


  • #16   15. apr 2015 Det er jo altid svært at give meget konkrete råd, når man ikke har mødt hesten. Men kan prøve alligevel smiley
    Hvis det var min hest, så ville jeg træde et skridt tilbage (og involvere en underviser, om muligt). Om det at gå et skridt tilbage så er at gå med ham igen eller ride meget kortere ture, er nok nemmest for dig at vurdere. Jeg prøver altid på ikke at overskride min hests grænser (der var for resten en rigtig interessant artikel om at undgå stress i magasinet Ridehesten, skrevet af Susan fra BBH i sidste mdr). Det der kommer tættest på, jeg har oplevet med min hest, var at han, da han var ung, begyndte at stejle og være rigtig træls, når jeg gik ture med ham. Her sagde min (jord)træner Monica til mig, at jeg skulle begynde at gå meget korte ture med ham indtil vi havde styr på det igen. Så jeg startede med at gå ture på 500 meter (not kidding) til vi var helt bundstabile i det og så gik vi gradvist længere og længere, men aldrig længere end at vi begge var helt trygge ved situationen. Dvs. vende om FØR der kom nogen utryghed. Og nu har jeg verdens mest idiotsikre hest, at gå med uanset hvor jeg finder på at gå med ham smiley

    Og ang. dressur (jeg antager din hest er sund og rask), så som min (ride)underviser (Anders Chortzen) har sagt til mig, så er hesten nødt til at skifte holdning til arbejdet. Hesten må lære at se dressur som et job, som den skal udføre, og hvis den udfører dette bliver den belønnet, præcis som os. Det nytter jo heller ikke noget at vi bare siger bubææ jeg gider ikke arbejde smiley (Min har dog pt det modsatte problem af din, han er for langsom og skal lære at man altså går fremad i dressur hehe)


  • #17   15. apr 2015 Det er farlig at ride ude i natur hvor man ikke kan holde hesten smiley
    Så du må træne i at kunne holde den.
    Måske som nogen af de andre skriver med et andet bid
    Og måske ture med mere fart?

    Og samtidig det samme træning med stop og stands evt hjemme på bane?
    held og lykke der er jo også forår i luft så får en del hest lyst at løbe en hurdig tur
    VH
    Annette


  • #18   15. apr 2015 Tindur har ingen energi og derfor satte vi tilridningen på standby. Jeg går og venter på at dyrlægen kommer og får taget blodprøve for at finde ud af hvorfor den manglende energi.. Ellers fejler han intet.. smiley han er bare en hest der hurtigt keder sig og så begynder på "ballade" det har han gjort i alle år.. Derfor begyndte vi på korte ture og så tog nogle længere nogle.. I dag var vi ikke engang kommet 1km væk hjemmefra da han løb smiley og den vej har vi gået og redet i flere år... smiley

    Mvh TT


  • #19   15. apr 2015 Ja, men heste husker helt ufatteligt godt, når de første er blevet bange for noget. Det har jo været vigtigt for dem i naturen for at overleve. Så selvom man er gået en tur en mia gange, så kan det ske, hvis hesten pludselig er blevet skræmt, at den har slettet alt "her har vi gået før" fra sin hukommelse og nu i stedet tænker "uhh det var på sådan en tur her, hvor jeg næsten blev spist af en løve" smiley

  • #20   15. apr 2015 Annette - han reagerer altid på stopsignalet. Jeg træner det rigtig mange gange hver gang jeg rider smiley Hvordan kan man træne i at holde sin hest uden at smide stærkere bid på når flugtinstinktet sætter ind? smiley

    Mvh TT


  • #21   15. apr 2015 Du stiller nogen rigtig gode spørgsmål, som jeg ikke har svaret på.

    Jeg har desværre aldrig selv formået at løse gåden, hvad filan gør man for at stoppe hesten i en adfærd, som at løbe ?

    I alt den tid jeg havde min haflinger var hun bange for et hjørne i ridebanen. Hun løb forbi og løb sindsygt stærkt, gerne ind på midten hvor hun endte med at bukke.

    Jeg formåede aldrig at få hende til at stoppe med det.

    Jeg prøvede alt, at synge, når jeg red forbi, at ride hende tilbage, at tvinge hende, at lokke hende, får andre til at ride forbi, trække hende forbi ( her løb hun altid, så jeg ikke kunne holde hende, knækkede tøjlerne ) longere hende i hjørnet. Jeg fik andre til ar ride hende i en periode, fordi alle sagde at det var psykogisk og at hun mærkede min frygt, så jeg hyrede min kammerat, som har nærver af stål og rider svære heste. Også med ham,løb hun, mange gange.

    Det blev sådan at jeg opgav, jeg kunne kun ride på halvdelen af banen. Jeg fandt aldrig ud af hvad der gjorde det, eller satte det i gang. Hun er her ikke mere, blev aflivet pga svær spat.






    Så jeg har ingen gode råd, for når først man sidder på hesten og den løber, så forsøger man at gøre alt for at stoppe den, der er ligesom ikke rigtig " tid " til andet. Hesten opnår gevinst HVER gang, fordi det er fysisk UMULIGT at stoppe en løbsk hest. Den sænker kun selv farten, når den mener faren er drevet over.
    Derfor opnår den succes med at flygte fra faren.

    Kan det hjælpe at en går ved siden af, mens du rider ?


  • #22   15. apr 2015 jeg ved det virkelig ikke
    jeg er piv gammeldags og ved ved de heste som jeg har sat på som er stukket af , at de lige som går og "lure" på at gøre det igen...
    men ved da ikke om det gælder alle heste, men det lyder lidt som om din prøver igen i dag efter i Fredags , så det passer godt nok med dem jeg har prøvet det på i tiden.
    VH
    annette


  • #23   15. apr 2015 Kan du mærke forskel på ham, når han bliver bange på en "jeg-vil-løbe-tilbage-nu"-måde og når han bare er nervøs for et eller andet?

    Jeg var selv ude at ride på min hoppe i dag, og vi kommer ridende i trav, da hun pludselig får øje på en farlig mand med en stor schæfer inde i krattet i skoven (ja, hvad dælen lavede han også der???), og så vendte hun om. Løb to skridt, og så kunne vi gå forbi.
    I den her situation kunne man jo ikke rigtig "forebygge" ved at berolige eller stige af, når man kunne mærke, at hesten blev nervøs, for det kom så pludseligt. Kan du heller ikke det?


  • #24   15. apr 2015 Nogle gange er han nervøs over ting og jeg får ham fint forbi og alt er ok. Andre gange er han rolig, så sker der noget uventet og han hopper men løber ikke. De gange han har løbet har han været nervøs en stund op til og så løbet.. Dog har han mange gange været nervøs og så "røstet" det af sig og vi har haft en fantastisk tur smiley
    Så jeg synes den er svær at lure..
    Mvh TT


  • #25   15. apr 2015 Vil jo heller ikke at han lærer at nervøs opførsel betyder at jeg stiger af for så betyder det jo fri/belønning jo.. smiley min hesten er desværre ret intelligent på den måde.. smiley smiley

  • #26   15. apr 2015
    Hvis jeg var usikker på, om kræet kunne stoppes ( og stopsignalet ellers sad i alle gangarter på bane og tur ), så ville jeg ikke tøve med og ligge stærkere bid på - fx pelham med to tøjler.

    Vil ikke sætte hestens, mine eller andres liv og lemmer på spil.


  • #27   15. apr 2015 TT
    Det kan jeg godt forstå.... Det ville også være dumt, for det skal den jo netop ikke lære! smiley
    Jeg synes den er svær.. Men har du tænkt på, om du måske skal købe en cordeo med fast kerne? Jeg har læst, at det rent faktisk er et mere naturligt stopsignal på bringen, og jeg kan faktisk genkende det på min egen pony ved presset på bringen. Så kan du fra jorden (og senere fra ryggen) indlære stop = træk oppefra i cordeoen, så den ligger til på bringen.
    Jeg tænker, at det er værd at prøve.. :o) http://www.jo-po.dk/shop/cordeo-linda-tellington-3838p.html Her er en, men den er godt nok lidt pebret. Jeg vil faktisk næsten tro, at du kan købe en hulahopring og bruge. smiley


  • #28   15. apr 2015 Tror de fleste mennesker bor OK tæt på en Fætter BR. http://www.br.dk/uncategorized/wave-hoop-hulahopring?id=617925
    Ved ikke, om den har en stor nok diameter, men det kan man måske se, hvis man ser den i virkeligheden? Jeg tænker i hvert fald, at med de 45 kroner, den koster, kan man jo godt prøve. Det gør ikke ondt på hesten (i modsætning til et stærkere bid), og hvis det ikke hjælper, så har man ikke købt sig fattig! :o)


  • #29   15. apr 2015 Nu er jeg jo BBH fan og Susan siger netop, at det er en misforståelse, at man ikke må hoppe af hesten. Og her er jeg enig med hende, hvis det gør hesten mere tryg, så bør man hoppe af og støtte hesten.
    I den artikel jeg nævnte før beskriver hun lidt om stressreaktioner hos heste, taler om at stress resulterer i ekstra energi til at flygte og at hesten ikke længere reagerer på signaler. Dette mener hun kan skabe en ond cirkel, hvor hesten skaber negative forventninger til en opgave. Citat: "Derfor gælder det om at afbryd opgaven, ændre situationen og skabe et nyt fokus, der kan hjælpe hesten ned under stregen igen [stresstærsklen].... Det kan være, du skal stige af og trække forbi det farlige sted i skoven... til hesten er faldet til ro igen."

    En hest oplever jo en "pulje af stressfaktorer", når man er ude på tur. Lyde, lugte, alt muligt de er opmærksomme på. Og når puljen bliver for stor, så er det en del heste reagerer ved at løbe. Min egen er også en løber, og det er jeg opmærksom på; hvis han bliver bange, så skrider han smiley Derfor har jeg været hoppet af min hest flere gange, hvis jeg har følt han har været spændt, særligt på tur, for jeg vil for så vidt muligt altid prøve på at undgå at sætte ham i en situation han ikke kan rumme. Det fører intet godt med sig er jeg overbevist om.
    Så det jeg har trænet for at få en stabil hest er nok mest to ting. 1) Det er helt ok at blive stresset. Han må fx gerne standse og kigge på ting. Og er han spændt, så beroliger jeg ham og lærer ham at han kan støtte sig til mig (fra jord eller ryg) hvis han bliver usikker eller stresser meget. 2) Fokus på mig. Hvis jeg er i en situation hvor han stresser, så træner jeg fokus fokus fokus. Dvs meget meget simple øvelser ala bak, som han kan i søvne, for at få han til a fokusere på mig i stedet for det han stresser over. Den sidste gælder dog ikke hvis hesten er meget stresset, for så eksploderer de bare i stedet over at man forlanger noget af dem smiley Så der skal man lige kende sin hests stresstærskel smiley


  • #30   15. apr 2015 Madsen - smiley den er jeg jo nødt til at prøve.. Spørgsmålet er så om jeg så tør at slippe taget i tøjlen smiley jeg låner bare datterens og håber den ikke går i stykker smiley

  • #31   15. apr 2015 TT
    Haha, ja prøv da det! Jeg havde også engang en hulahopring med vand i. Den virkede nu ok holdbar, så måske det går! smiley Synes i hvert fald selv, at det var en rigtig smart ide! smiley


  • #32   15. apr 2015 Sibo - jeg har flere gange hoppet af og trukket forbi farlige ting/steder når jeg kan mærke at Tindur ikke formår det psykisk. Dette gør jeg med glæde og ser ikke negativt på det. smiley Men det er også vigtigt at ikke hoppe af med det samme de viser modvilje mod at gå forbi noget farligt.. Man er jo også nødt til at lede de forbi nogle forhindringer sådan at de lærer at ting ikke er farlige og at de ikke bliver spist. At rytteren ikke udsætter de for fare. Det lærer de jo ikke ved at jeg hopper af ved enhver reaktion på nervøsitet fra hans side af! Hvis jeg kan mærke at han har fået nok så hopper jeg selvfølgelig af! Det har han ikke vist når han har løbet..

    Mvh TT smiley


  • #33   15. apr 2015 Sibo - og mine undervisere er udannet af Susan og er selv stor tilhænger af hende og hendes metoder og arbejde. Så jeg arbejder allerede efter de ting du har nævnt smiley

    Mvh TT


  • #34   15. apr 2015 Altså hvor langt løber han? Hvad er der forfærdeligt ved at han gør det? smiley

  • #35   16. apr 2015 Lisa-Maria - Første gang løb han ca 800 meter hen over en vej og stoppede fordi jeg faldt af.
    Anden gang ca 400 meter fordi jeg jagede på ham og kunne hente ham ind.
    I går ca 800 meter hvor jeg jagede på ham og forsøgte at hente ham ind men han ville ikke reagere..
    Det forfærdelige er jo at der kan komme bile Osv. At hans ben taget skade af at løbe på asfalt og det kan jo også være jeg kommer til skade (det er dog det mindst bekymrende for mig)

    Mvh TT


  • #36   16. apr 2015 SiBo GLIMRENDE indlæg smiley
    TT..
    Hvis man ellers har en flink og rar unghest der plejer at have en god forståelse for signalerne, så ville jeg begynde at overveje hvorfor han pludselig blæser af med dig.
    Jeg har tit oplevet at det kan betale sig at gå et skridt tilbage og i dit tilfælde mht fysiske problemer/blodprøve, ville jeg simpelthen stå af og gå turene med ham i stedet for..
    Han er ung og dermed skal du tage højde for at hans krop & psyke ændrer sig meget i disse år.
    Det er ikke realistisk at forvente at han holder en stabil læringskurve eller at tidligere indlæring sidder cementeret fast pt.

    Hvis dit tøjlebrems ikke virker og du allerede nu har haft de her episoder hvor Tindur har "øvet" sig i at tøjlen nogle gange ikke betyder brems og at det sker uden synlig årsag, så ville jeg stå af og gå INDEN i får indlært at det er okay at spæne afsted SELVOM rytteren hænger i bremsen..

    Det kunne også være en ide at kigge på din sadel, hans tænder og evt lige få en fys/kiro til at tjekke kroppen på ham..
    Unge bøller der både vokser og leger kan jo ret let komme til at lave låsninger hist og pist smiley

    Hvis min fx pludselig får knas med bremsen så tjekker jeg tænder OG om der er en låst nakke/kæbe.. Det plejer at være hans nakke/kæbe der er den skyldige..

    Og lad så være med at tro på den ammestue skrøne om at man ikke må stå af.. ! Det er da tissedumt ikke af afværge en konflikt, hvis man nu ellers har en fornuftigt trænet hest smiley


  • #37   16. apr 2015 Kan godt se problemet smiley Ville bare lige høre hvor slemt det var, da når min hest bliver bange, er det meget minimalt hvor langt hun løber hvis hun overhovedet gør smiley og så kan man bare lære at ignorere det nemlig smiley

    Kan du ikke prøve at hvis du tænker eller måske kan mærke at der kommer noget den blive bange for, så lig og bøj den lidt frem og tilbage, gør sådan den koncentrerer sig og ikke får tid til det der. Og så også bøj hovedet væk fra den skræmmende ting, så den slet ikke ser den smiley


  • #39   19. apr 2015 Christel
    Det er fordi, at det ofte virker, når man tager kontrol over hesten, når den løber. Og eftersom man måske ikke kan stoppe en løbsk hest, er det bedste bud at drive på den. Når den så har kørt hurtigere end den ville i lidt tid, så kan man ofte stoppe den, for den vil alligevel ikke bare løbe og løbe! smiley


  • #41   19. apr 2015 Altså, eg har heller aldrig gjort det fra ryggen, fordi min ikke er typen, der stiller af. Sidst jeg red hende, blev hun meget forskrækket for en mand med en schæfer, som stod inde i et krat. Vi kom i trav, og hun stoppede brat op, vendte om og gik to skridt.... smiley Så kunne vi fortsætte, hvor vi kom fra.
    Men je gør det, når hun løber vildt rundt på vores ridebane, fordi hun f.eks. Forbinder mig med noget, hun er blevet bange for (kan f.eks. Være sprøjt fra vandslange), og hvis jeg så ikke kan fange hende, så jager jeg hende væk fra mig. To-tre runder, så gider hun ikke det mere, og så løfter jeg armen (mit longerings stopsignal), og så fik jeg hende hen til mig, selvom hun blev bange. Så kan vi sammen se, hvad det er, hun blev bange for! smiley


  • #42   19. apr 2015 Mit bedste råd er egentlig som der allerede skrives at stoppe hesten hurtigst muligt, eventuelt stige af og så komme tilbage til det sted der skræmte ham. Stille og roligt så han kan se at det ikke var sp farligt alligevel smiley

  • #43   20. apr 2015 Jeg har selv haft en hest som løber.. det har været fuldkommen livsfarligt, og han har været ved at dræbe os begge. Han slår fra i hjerne, og tænker kun på at komme hjem, stopper kun hvis jeg springer af ham i flyvende galop. Han gjorde det også på banen, i både trav og galop. Havde ingen mulighed for at styre eller stoppe ham, selvom stopsignalet sad på plads i alle andre situationer undtagen når han løb.. jeg endte med at få angst for at ride hurtigere end skridt.

    med hjælp fra min underviser, trænede vi fx i galop, at vi galoperede et par skridt, så snart han kom ned i en parade når jeg bad ham om det, fik han ros og en godbid. Sådan blev vi ved, og til sidst begyndte vi at galopere langsider roligt smiley Hvergang han blev nervøs på banen over noget der skete, så stoppede jeg ham brat op og gav ham en godbid plus roste ham for at stå stille og blive hos mig, i stedet for at løbe af helveds til. Det samme på turene. Så snart vi oplevede noget han synes var ekstremt farligt, evt en bumlende bil, så stoppede jeg ham op, gav ham godbid, og roste ham for at blive hos mig. Sådan blev jeg ved og ved, også med farlige ting. Så han noget farligt, pressede jeg ham ikke, for det er en af de ting som bare får ham til at vende 90 grader og løbe hjem. Han kan slet ikke håndtere at blive presset gennem farlige ting i sin hjerne.. Så vi kiggede på det farlige, fx kan han hidse sig op over en lille bitte sten på jorden som vi har redet forbi 20 gange før uden problemer, han prustede jeg nussede ham og sagde at det var okay, og så snart han kom forbi, i hans tempo, fik han en godbid.

    Nu har jeg et par gange oplevet, mens vi var ude at ride, og efter vi var begyndt at træne disse ting, at han har været blevet så forskrækket over en hest som har skridtet bag ved os. Normalt, ville han springe frem og sætte i galop hjem. Men her, sprang han 3-4 galop skridt frem, og stoppede så brat op da jeg tog i tøjlerne og sagde 'wooouw'. Det fungere simpelthen så godt for os, og han har ikke løbet med mig i et godt stykke tid efterhånden. det med at løbe, stod på i 1 år, næsten 1,5 men rider så roligt og kontrolleret på både bane og tur nu smiley det tager tid, men er det hele værd.


  • #44   20. apr 2015 udover det er vi kommet igennem det her, uden at skifte til et hårdere middel. vi har redet bidløst igennem det hele, men rider nu altid i hackamore på tur for at have en ekstra nødremse smiley

  • #45   20. apr 2015 Stjarni - sådan træner jeg ham også, og har altid gjort både fra jorden og ryggen smiley godt at høre der er lys for enden af tunnelen smiley
    I dag var vi ude på den sidste tur på tre uger da jeg skal rejse næste uge.. Det var utroligt vigtigt for mig at denne tur blev god. smiley så jeg gik halve turen og det var nok meget godt da vi mødte og kom forbi tre traktorer og tre gange lastbil uden at løbe smiley det havde aldrig gået fra ryggen af endnu smiley vi havde en rigtig god tur i skoven og turen blev på knapt 8km uden at han løb smiley er SÅ glad lige nu smiley Tindur er meget lydfølsom så han reagerer meget på ting med høj og kraftig lyd smiley

    Mvh TT


  • #46   20. apr 2015 Kunne det evt så ikke være en ide at give ham vat i øre så han ikke høre alting så højt og tydelig?
    Godt det gik fint denne gang
    Vh
    Annette


  • #47   20. apr 2015 Er bare ikke så meget for at stoppe ting ind i ørene på ham smiley havde tænkt at købe en silent Hut til brug i ridehuset,men blev frarådet at ride med den på tur da det ville gøre ham mere nervøs da han følte sig mere udsat uden sin hørelse.. smiley personen jeg skulle købe den af vendte aldrig tilbage så har ikke købt den.. Men det var en ting jeg havde i tankerne.. smiley

    Mvh TT


  • #48   20. apr 2015 Jeg kender flere heste som bliver bange når de ikke kan høre, ligegyldigt om det er på rund af en hut eller på grund af blæsevejr. en eneste gang jeg rent faktisk har set en hut være super effektiv hjemme hos os er hos min mors hest. Hun bryder sig nemlig ikke om at få vand i ørerne hvis det regner når man rider smiley

Kommentér på:
hmm hvad bør jeg gøre.. hest løber.. :-/

Annonce