{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.219 visninger | Oprettet:

At få bagparten med? {{forumTopicSubject}}

Hej Hestegalleri.

Jeg tror vist efterhånden, at alle herinde vedkender sig, at bagparten bør spille en central rolle under ridning. At "få bagparten med" er én af de termer, jeg støder oftest på i de forskellige tråde. Men nu er jeg altså blevet lidt nysgerrig: hvad gør I hver især, rent rideteknisk, for at aktivere bagparten? Hvordan sørger I for, at den er med?

Personligt har jeg set/hørt om en del forskellige fremgangsmåder, og det kunne være spændende at høre jeres også.


Kommentarer på:  At få bagparten med?
  • #2   23. apr 2015 Overgange og temposkift. Begge dele i en grad så hesten kan følge med.

    Når jeg skal have bagparten med, så laver rider jeg en del frem og tilbage og under tempo og frem igen.. Parader, trav, skridt ovs.
    Når jeg laver en anholdning med sæde og tøjle, så sørger jeg for at holde benene lidt ved - og når hesten har styrken til det, kan du næsten mærke hvordan hesten nærmest går op ad.

    Det samme gælder både i trav og galop..
    Billede er efter en opsamling i hjørnet og lidt ben til, så bagenden kommer med ind under, og dermed forparten op ad..


    profilbillede
  • #3   23. apr 2015 Temposkift, overgange, tilbagetrædninger og tapper lidt med pisken engang imellem smiley

  • #4   23. apr 2015
    Spændende, jeg følger med. Det er egentligt et begreb der bliver brugt i flæng.
    " også skal bagparten med "
    " den har ikke bagparten med "
    " du skal have bagparten mere med "

    Uden folk egentligt fortæller nærmere om hvorfor eller hvordan.

    Ligesom jeg tit tænker; hvordan tolker folk at bagparten er med? Hvordan ser det for dem ud? Hvad er foreskellen? Hvad kigger de efter på et billed eller en video?

    For det kan jeg heller ikke helt lure, hvordan de bedømmer ud fra et billed.


  • #5   23. apr 2015 Jeg synes det er en udpræget misforståelse at tro at der findes en endelig opskrift på at få bagparten med, men jeg synes dog godt at man kan påstå: der skal øvelser til. At snøre hesten ind eller smide tøjlerne og håbe på hesten selv finder ud af det, har jeg aldrig set virke. Der må en eller anden form for korrigering til (hvor ulækkert det end må lyde i visse øre) hvis fx den unge hest skal lære at bevæge sig i et hensigtsmæssigt mønster.

    For at svare direkte på spørgsmålet: "hvad gør du?" kan jeg kun svare ud fra én hest og besvarelsen må derfor ikke ses som et endeligt svar på hvad der også virker for andre heste.
    Jeg har en hest, som ofte går for højt i nakken i starten og min udfordring ligger derfor i at få nakken ned og få gymnastiseret hele overlinjen (for at "få bagparten med"). Jeg ligger altid ud i et relativt lille tempo og en lang hals. Jeg bøjer den ind og ud af volten uden at flytte bagparten, men rider også versader og kontraversader. Versader på en 20 m volte hvor bagparten flyttes langt mere end på langsiderne, har også rigtig god effekt. Når jeg kan mærke at den er der i begge sider, begynder jeg at bede om noget tempo og det er her det begynder at blive svært; jeg skal ikke have den til at trykke den af i en stor trav - det ved jeg den godt kan. Jeg skal bare have den meget lidt op i tempo i 3-4 skridt og så ned i tempo i 3-4 skridt og så op i tempo igen.

    Alt dette rides også i galop, hvor der også ligges kontragalop ind på volte - super øvelse til min som både er vildt skrap til sin kontra, men den får også rigtig god aktion i bagbenene.

    Og efter dette har jeg som regel en smidig og top klar hest, som har sit bevægelsesmønster helt på plads og klar til at ride de samlede øvelser.


  • #6   23. apr 2015 Emilie
    Undrede mig lige over "hvor ulækkert det end på lyde i visse øre"? Hvad mener du med det hehe? smiley


  • #7   23. apr 2015 Kunne forestille mig, at hun mener at der er nogle der stiller sig på bagben så snart man snakker om at tage i tøjlen mere end bare en lille finger der rykker sig..

  • #8   23. apr 2015 Nårh! smiley Blev lige forvirret da jeg ikke lige synes det hang sammen smiley

  • #9   23. apr 2015 Sætningen er egentlig vanvittig fordømmende og min egen subjektive holdning til en tendens jeg både møder på forums på nettet og ude i de danske stalde. Jeg ser tit en berøringsangst for at ligge signaler i tøjlerne og en nærmest guddommelig tro på at "hesten skal lære at bære sig selv!!!" og ja, selvfølgelig skal den det, men at sætte sig op på Lotte, slippe alt kontakt og så håbe på det bedste og at Lotte en dag finder ud af at gå sin samlede trav eller galop selv, synes jeg er lige drømmende nok - gid det var sådan, men der må bare en eller anden forklaring til Lotte, som fortæller hende hvordan hun skal bevæge sig og hvor hun hensigtsmæssigt skal placere sin hals - og her vil en korrigering i tøjlen være en glimrende hjælp. Samlingsgrad/rammesætning kræver også en eller anden form for tøjlekontakt, eller det vil i hvert fald være en letforståelig måde at gøre det på.

    Så sætningen er egentlig bare min egen lille holdning til tendensen med de løse og "hestevenlige" tøjler, som er blevet smidt ind på en "ind af bagdøren" måde smiley


  • #10   23. apr 2015 Temposkift, overgange, sidebevægelser - og ja, generelt bare aktivering af hesten, så synes jeg faktisk at hesten oftest får bagparten med sig.
    Det er også en god ide at holde hesten fremme for schenklen (det skal den jo hele tiden være) og være let på tøjlen, har hesten ikke styrke i lænd og resten af overlinjen, hjælper det med noget ridning hvor man rider hesten dyb og lang.

    Jeg synes at nøglen til en hest der har bagparten med, er at man får redet hesten frem (stadig med de halve parader), hesten går fremme for schenklen, begynder at bruge bugmusklerne, så rygmusklerne kommer frem og derefter får aktiveret bagparten. Så kan man altid få redet hesten langsomt op i en konkurrence holdning smiley


  • #11   23. apr 2015 For at få indvendige bagben til at bære/træde frem til tyngdepunktet -> indvendige schenkel (forstærke ved pisk i schenkellejet eller direkte på bagbenet)
    For at få udvendige bagben aktiveret -> udvendige schenkel.
    For at få højere samling (mere vægt på bagbenene) bruges halveparader (eller mindre parader fx 1/8-del), som selvfølgelig har primær hjælper i sædet, og samtidig med paraden kommer et signal til indvendige/udvendige bagben alt afhængig af øvelsen. smiley

    Hesten skal selvfølgelig forstå hvad signalerne betyder inden, og det bliver indlært fra jorden -> longe -> longe med rytter -> ridning alene. Det er i hvert fald mest optimalt smiley


  • #13   23. apr 2015 Jeg har smidt tøjlerne og ladet min hest mere eller mindre selv finde vejen frem.
    Folk er velkommene til at stille spørgsmål, ansøge mig på facebook og kigge mine billeder igennem, hvis de ikke tror mig.

    Især dig Emilie, dig er jeg meget interesseret i at vise dig min fremgangs måde og at det godt kan lade sig gøre smiley


  • #14   23. apr 2015 Jo tak, du kan jo sende en PB med link til din Facebook.

  • #15   23. apr 2015 Eller forklare det hele herinde, det er vel ikke hemmeligt smiley Kunne tænke der var andre end mig der også var interesseret i at høre hvad du mener smiley

  • #16   23. apr 2015
    Eller bare dele her hvis det er :o) ? ( Naaarj, jeg stalkede ikke på facebook smiley )


  • #17   23. apr 2015 Jeg er på vej i kurven, men håber du får smidt nogle billeder ind på din side på Facebook Rikke Nordkvist. Jeg vil gerne kigge på dem i morgen og se om vi har samme forventninger i fht. "at det kan lade sig gøre".

    God aften. smiley


  • #18   23. apr 2015 Jeg kan sagtens forklarer her, men kan se er der er flere der både vil se video og billeder, og det kan jeg ikke dele herinde smiley

    Hahah krikken, du skal være mere end velkommen smiley

    Har lagt et par ting op på min side rideglæde - ung og dedikeret. Det er lige det bedste jeg har på min mobil, har en del flere ting på computeren, som i må få på et andet tidspunkt smiley


  • #19   23. apr 2015 Woaw 10 likes! Så er jeg jo snart nød til at holde min side ved lige haha smiley smiley

  • #20   24. apr 2015 Så fik jeg kigget på din side, Rikke Nordkvist og jeg tror vi skulle have forventningsafstemt inden jeg gik ind og kiggede. Du skrev "det kan lade sig gøre", hvilket jeg sammenkædede med min sætning: "..."hesten skal lære at bære sig selv!!!" og ja, selvfølgelig skal den det, men at sætte sig op på Lotte, slippe alt kontakt og så håbe på det bedste og at Lotte en dag finder ud af at gå sin samlede trav eller galop selv, synes jeg er lige drømmende nok...". Altså jeg forventede egentlig at se en samlet trav og galop, som er opnået uden nogen form for kontakt fortil. Jeg kunne desværre ikke finde nogen samling på din side smiley

  • #21   24. apr 2015 Jeg har skam samling, bare ikke samling i lod eller bag lad, men foran lod, da det rent anatomisk og biomekanisk, er den korrekte holdning.

  • #22   24. apr 2015 Rikke Nordkvist: Hvor har du det fra? Altså at hesten skal gå foran lod for at få den korrekte holdning? smiley

  • #23   24. apr 2015 Fra hestens anatomi og biomekanik. Det er fakta, og sådan er det bare smiley

  • #24   24. apr 2015 Kan vi få noget begrundelse, andet end sådan er der bare? smiley

  • #25   24. apr 2015 Er lige på arbejde, men skal da gøre et forsøg.

    En hest i lod eller bag lod, knækker i nakken og/eller halsen. Allerede der bliver det umuligt for hesten at få bagben eller ryg med. Når den går bag lod (nu taler jeg lige rollkur) så strækker den i hele ryggen ja. Men den sætter ikke muskler, ikke de rigtige i hvert fald.

    Mange ryttere (no hate) sidder og piller i hestens mund for at få den ned. Det er da klart at bagparten ikke kommer med når man giver den et stop signal konstant i munden. Og alle siger jo også at det skal komme bagfra. Hvorfor piller vi den så i munden?

    Jeg smider tøjlerne, fokuserer på tempo, retning og ellers på mig selv. Jo mere jég sidder rigtigt, jo mere hjælper jeg hesten i stedet for at fokuserer på hesten. Jeg lærer min hest at strække sig lang og frem. Jo længere frem med næsen jo bedre. På samme tid med at næsen er fremme så åbner hesten i hoften, og tillader at bagbenene kan komme med - kommer bagben kommer ryggen også. Kan man hest kun klare at gå der i 2 sekunder, fint. Så overbelaster den heller ikke og bliver øm. En hest der sætter muskler korrekt bør ikke blive øm, hvis alt udstyr er i orden.
    En hest kan ikke sætte sig på bagparten fra dag 1 af. For at bagparten kan komme ind, så skal forparten jo væk, og det kommer den ikke uden muskler. Forparten kræver muskler så den kan hæve sig selv foran, så bagparten kan komme med. Derfor synes jeg også at det er fint at hesten går på forparten, for den skal jo trænes lige så meget, som alt andet skal. smiley


  • #26   24. apr 2015 Så må Sanne Kolind længere oppe, vel gøre det umulige? For for mig at se har den bagparten med sig og går i lod, og hvis endda måske lidt bag lod (ikke sikker) smiley

  • #27   24. apr 2015 Jeg tror vi misforstår hinanden fordi vi ikke har samme forventninger til hvad samling er.
    Jeg linker her til en video med en lille rød én som veksler mellem den korte ramme/samling og den lange ramme (som formodentlig er den du efterstræber). Jeg synes det er et super klip, som for det første afliver myten om at skulle læne sig frem for at hesten forstår den lange ramme. Rytteren bliver i sit balancepunkt hele ridtet igennem til stor fordel for hesten, når den skal skifte ramme.
    Da hun slår i trav og beder om den lange ramme kommer hun med en korrigering på tøjlen, for at lede hesten ind i rammen da den ikke finder den selv til en start... Hvad gør man i sådan en situation hvis man nægter at ligge signaler i bidet? Bemærk også hvordan tøjlelængden er med til at bestemme rammen. Hvordan vil man gøre hvis man ikke har en tøjle at bruge der?
    Bemærk også hvor taktfast hesten er og hvordan spændstigheden vises i specielt forbenenes bevægelsesmønster når den rides i samling.
    Kan ikke andet end at klappe i mine små tykke hænder over sådan en køn lille hest, som er så dygtig til at bevæge sig smiley

    https://www.facebook.com/pferdia/videos/649161688464995/


  • #28   24. apr 2015 Jeg kan ikke vurdere noget ud fra det billede. Men er helt sikker på at hvis jeg så det fra siden, så var bagparten ikke med nej.

    I et højt tempo kan det ligne at den er med, men det er den ikke smiley


  • #29   24. apr 2015 Håber det er okay med Sanne det her, men hun har et billede fra siden i galop, hvor den faktisk går bag lod men har bagparten godt med. Det er billede nr. 34 på den sorte hest uden blis smiley

  • #30   24. apr 2015 Desuden tror jeg ikke det første billede er i højt tempo da hun skriver at hun lige kom ud fra en samling i hjørnet smiley

  • #31   24. apr 2015 Jeg tror det er en del lettere for folk at forstå og forholde sig til noget, hvis det bliver vist igennem billeder og video. Og dermed istedet for at sige " det kan man sagtens " og " Det er fakta " så vise og forklare igennem billeder og ord.

    Det gør bare, at man lettere kan forholde sig til det og det er mindre til at misforstå.

    Jeg kan fx godt forstå at folk havde svært ved at forholde sig til frem og ned i starten og hele idéen i det og det endte dermed ud i misforståelser. Men efterhånden som folk kom videre fra frem og ned, kom med billeder og video - så gør det bare, at det er mere håndgribeligt og lettere at forstå og forholde sig til. End kun en i et forum, der har en masse gode tanker og argumenter.


  • #32   24. apr 2015 Kommer ind i kampen om en times tid, skal lige lukke biksen. Kan desværre ikke komme me billeder, da jeg ikke er VIP mere smiley

  • #33   24. apr 2015 Det kan man godt alligevel, og ellers kan du jo linke smiley

  • #34   24. apr 2015 Det siger app'en at jeg ikke kan smiley

  • #35   24. apr 2015 Nårh, nej på appen kan man vidst ikke. Men hvis du på mobilen går på internet siden eller på din com, så kan du godt smiley

  • #36   24. apr 2015 Johanne R
    Måske du kunne have lyst til at vise hvad din forståelse for "bagparten skal med" er?
    Kan læse du er af den akademiske "overbevisning", så måske du kan komme med andre holdninger til emnet.


  • #37   24. apr 2015 Hesten på videoen går da flot med hovedet når den får lov at strække sig. Med hovedet. Jeg ser ikke at resten af kroppen kommer med, og på intet tidspunkt rejser den ryggen.

    Jeg tør godt bruge tøjlen. Til drej og stop. Hvis min hest vil strække sig så får den enten lov, eller jeg står imod i 1 sekund i tøjlen, også er det det. Så får den til gengæld lov til at strække sig næste gang den beder om det.

    Det er er ridning jeg synes er smukt at se på.


    profilbillede
  • #38   24. apr 2015

    profilbillede
  • #39   24. apr 2015 Når hesten går i korrekt samling, så er næsen foran lod, (her snakker jeg om min unghest), halsen i vandret stilling, med en meget let bue i hele halsen, en rejst ryg, bagparten under sig så den træder op i eget spor, og halen let rejst, som vist på billederne jeg viser.
    Det er noget jeg aldrig har set når hesten går i lod eller bag lod smiley


  • #40   24. apr 2015
    Så... hesten skal/må kun have vandret hals - ikke samles mere/blive højere i nakken end det? Hvis vi snakker dressur op mod de højere øvelser? :o)


  • #41   24. apr 2015 Rikke
    Du ignorerer lidt min kommentar om det billede jeg henviste til smiley


  • #42   24. apr 2015 Lisa Maria: Det er fint med mig.. Jeg har det fint med min ridning, og står ved den..
    Har vedlagt billedet du snakker om..

    Og ja, han får bagparten godt med, men hvis ikke jeg havde støtte fortil så ville han blive flad og falde på forparten.. Men med støtte fortil og ben bagfra fungerer det.. (Ja, han krænger overlæben op, men det gør han også med hackamore på, dum vane der desværre er kommet for at blive.)

    Rikke: Støtte på tøjlen er jo ikke et stopsignal uden hjælp fra sæde og lår. Så forstår ikke lige din begrundelse for stopsignal vs. bagparten med er umuligt.. ?


    profilbillede
  • #43   24. apr 2015 Vil i hvert fald sige at Sannes på billedet har bagparten mere med en det trav billede du sendte Rikke smiley

  • #44   24. apr 2015 Der er vi så dybt uenige. Jeg mener at mine billeder har mere bagpart - og ikke mindst ikke viser smerte ved åben mund (husk no hate!). smiley

    Jeg er på fra telefonen så vil meget gerne have billeder herind, da min mobil er rigtig rigtig langsomt, og ikke kan klare at gå ind og se på sådanne billeder. smiley
    Så den er bevist ignoreret smiley sorry!


  • #45   24. apr 2015 Jeg ser støtte på tøjlen som et stop signal. Lige så snart der er et pres i tøjlen er det vel et stop signal, hvis det er indlært på den måde.

    Undskylder på forhånd for diverse stavefejl smiley


  • #46   24. apr 2015 Jov selvfølglig må halsen gerne komme højere op, men det tager rent muskel mæssigt år. Ikke måneder.
    Derfor i parantes skrev jeg også at den kommentar var myntet på min unghest, der kun har været i gang i et halvt år smiley
    Selvfølgelig kommer de højere op med tiden, men det tager rent biomekanisk 2 år at træne en tilredet hest op til La øvelser. smiley

    Jeg er en stor tilhænger af det du skriver krikken, men jeg mener dræbere igså at du her på det sidste er gået for stærkt frem med fleur.. smiley


  • #47   24. apr 2015 Rikke
    På de billeder du har lagt ind, og især travbilledet, vil jeg mene hesten har mest vægt på forparten, dermed får den ikke bagparten med smiley
    Hvad er din argumentation?


  • #48   24. apr 2015 Jeg mener (også fra min begrudelse for en korrekt gående hest længere oppe) at denne hest på trav billedet går korrekt. Den har ikke muskler til højere, den siger selv til når den kan gå højere med hovedet smiley

  • #49   24. apr 2015 Ja, men derfor har den også mest vægt på forparten og smider bagparten væk smiley Har set mere korrektgående heste end den i hvert fald smiley

  • #50   24. apr 2015 Kan godt være den går hvor den kan lige der, altså at den ikke fysisk kan mere. Men dermed er det jo ikke korrekt bare fordi den muskulatur ikke er til mere smiley

  • #51   24. apr 2015 Det er det da? Hvis der ikke er muskler til mere, så kan man da ikke forlange mere? smiley

  • #52   24. apr 2015 Hvad siger du så til det her? Det er min egen fra 2 uger siden ca. smiley

    profilbillede
  • #53   24. apr 2015 Nej det er jeg godt klar over. Men bare fordi hesten yder sit yderste er jo ikke lig med det den gør er korrekt, det var bare hvad den lige kunne.
    Fordi du yder dit yderste til en matematik prøve, betyder jo ikke at du får alle svarene korrekt, men måske at du er på vej derhen, og det senere bliver korrekt smiley

    Ellers må du uddybe hvad der er korrekt for dig. Fordi for mig at se kan der sagtens blive langt bedre og mere korrekt med tiden smiley


  • #54   24. apr 2015 Den vil jeg sige bærer sig en del bedre, og går ikke på billedet, på forparten smiley

  • #55   24. apr 2015 Hvad er din definition af en korrekt gående hest? Det billede jeg Lie har lagt ind, ville jeg gerne have hende liiidt længere op med forparten, ellers mener jeg det er sådan hun skal gå. Skreg af glæde da hun fik sådan smiley

  • #56   24. apr 2015 Men så kan du vel også godt se, at hvis jeg fik hende ind i lod, så ville det hele falde fra hinanden?
    Hun er forresten en KS hest. Men ville træne alle andre på samme måde smiley


  • #57   24. apr 2015 Chalotte dujardin og Valegro har efter min mening mange eksempler på korrekt ridning, og en hest der går korrekt. Her er et af dem smiley

    profilbillede
  • #58   24. apr 2015 Lige præcis på sådan et billede sidder jeg og tinker føj smiley

    Vil altså hoppe tilbage til min fest, vi fortsætter i morgen smiley


  • #59   24. apr 2015 Det må du hellere uddybe, for tror der er mange (måske ikke lige herinde) men rundt i verden, der er meget uenige med dig smiley

  • #60   24. apr 2015 Det ved jeg. Jeg føler mig også meget alene i mine holdninger smiley

  • #61   24. apr 2015 Vi fortsætter bare imorgen, meget spændende debat smiley Glad for den forgår i ordentligt sprog smiley

  • #62   25. apr 2015
    Men.... Hvordan afgør i om hesten har bagparten med eller er på forparten? :o)
    For en ting er jo hvad man ser, men hvordan afgør folk hvad, ud fra biled eller video?

    Fordi, for mig og se kan en hest, der går med en halv hals ud for bringen sagtens være mere på bagparten end en hest der går højt i nakken og er højere uddannet - men også omvendt.


  • #63   25. apr 2015 På det billede du har lagt ud, ser jeg en spændt hest, der ikke slapper den mindste smule af. Den er stresset omkring bidet, muligvis fordi rytter har hårdt fat. Jeg ser en ikke aktiv bagpart, og en sænket ryg, en spændt hals, der bare er blevet mast sammen, og knækker i nakken.
    Ikke en hest der bærer sig korrekt smiley


  • #64   25. apr 2015 Det kan de jo sagtens være. Jeg synes personligt at det er nemt at se. Jeg tror at så snart man ved helt præcist hvad man skal kigge efter, kender en masse om indlæring og anatomi, så kan man analysere sig frem til et resultat.
    Et billede kan godt være svært ja, for det er kun ét moment i forhold til resten af ridtet, men når folk spørger omkring et billede, så må man jo analysere ud fra det smiley


  • #65   25. apr 2015 Rikke
    Hvordan kan du se at den er stresset omkring bidet?
    Jeg ser det modsatte, en hest der er redet korrekt frem og dermed ikke behøver have hårdt fat da hesten kommer sådan der mere eller mindre af sig selv. Men nej tror heller ikke på hun har hård hånd, for så ville den reagere meget kraftigere i forhold til det hårde bid der er i smiley Tror helt bestemt hun har en forsigtig hånd, og får den redet frem til bidet smiley


  • #66   25. apr 2015 Den skummer meget. Meget skum betyder stressor omkring bidet :). Evt også et stramt næsebånd.

    Hvordan vil du forklare når bagparten er med? Skal den ikke træde op i sit eget spor? Det kan jeg godt lige på forhånd at dén hest bestemt ikke gør, og det er der mange der ikke gør vi du analyserer hver enkelt hest når der er dressur på EU sport smiley


  • #67   25. apr 2015 Så meget skum vil jeg nu ikke sige der er, og meget skum kan betyde mange ting smiley

    Synes det et lidt svært at sætte en specifik definition på det. Men vil sige bagparten er med når den kommer ind under sig selv, bagbenene er i aktivering og den har ikke vægt på forparten men dermed bagparten smiley


  • #68   25. apr 2015 Men nej de træder nødvendigvis ikke over eller ind i sit ejet spor, for fx når man laver en piaff, træder de jo slet ikke ind i sit ejet spor, men man er nød til at have bagparten med for at kunne udføre sådan en korrekt smiley

  • #69   25. apr 2015 I forhold til at der kun burde være et lag læbestift, så er der godt nok meget. Og skum er en stresindikator :). I hvertfald fså meget skum.

    Nå, den var godt nok ny. Så en hest kan godt have bagparten med uden at træde op i sit eget spor.... Den tror jeg godt nok ikke helt jeg forstår. Hvis den ikke træder Over, så er hoften jo ikke aktiv aktiv, altså Jo aktiv, men ikke aktiv aktiv. Også kan den jo ikke bruge bagbenene, og uden bagben er der ingen ryg, også kommer vi tilbage til at det bare er et knæk i nakken smiley


  • #70   25. apr 2015 Jeg synes då godt nok heller ikke at de store ryttere sætter en korrekt piaff. Det er MEGET sjældent at jeg ser en korrekt sat piaff og passasge. Altså en hest på 7 år burde jo ikke kunne gå sådanne store klasser - men med ,forkert ridning' (i min verden) så kan man jo presse (eller slå) hesten til alt, uanset om musklerne er der eller ej.
    Heste der går bag lod og/eller åbner munden under ridning til stævner, burde man slå hårdt ned på, men nej. De vinder da klasse efter klasse - og det mener jeg er etisk ukorrekt. smiley


  • #71   25. apr 2015 Det er så ikke helt fair at begynde at snakke om skum osv, på sådan et billede hvor man ikke får et så godt indblik i det. Vi ser jo tydeligvis noget forskelligt, så tror ikke det billede er det bedste at gå ud fra mht. skum smiley

  • #72   25. apr 2015 Det er jo så din mening, er igen ikke enig smiley

  • #73   25. apr 2015 Og det er ogaå fair nok smiley

  • #74   26. apr 2015 Jeg vil gerne takke Emilie for en grundig besvarelse! For det er præcis samme fremgangsmåde, jeg bruger på min (hun kan dog ikke komme ud i en flyvende trav smiley ) Hun har også tendens til at rejse nakken, og her hjælper det at gøre lige det, Emilie skriver smiley

Kommentér på:
At få bagparten med?

Annonce