{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
482 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp eller evt. nogle gode råd? {{forumTopicSubject}}

Hej HG. Jeg har et lille, eller lidt større problem med mit miniatureføl, Theodor. Han er ekstremt legesyg (hvilket selvfølgelig er fedt nok!), men han er nogle gange lidt for legesyg, og det relaterer til, at når jeg fx går tur med ham, så går han og bider mig i anglerne og stejler op af mig, som var jeg et andet hingsteføl. Hvordan kan jeg få ham til at stoppe med det? Han er 1 år gammelt. Ved slet heller ikke om jeg burde tænke på det problem nu? Tænker jeg for lang, for tidligt?
Og et andet problem jeg ikke har oplevet før med hverken føl eller andre heste, også når vi går tur. Når han ser en anden hest eller vi passere andre heste, så begynder han at vrinske, og han stopper altså ik igen. Han bliver ved og ved resten af vejen hjem og det bliver kun værre, hvis han møder flere. Er det igen noget med føl-alderen eller er det noget jeg skal opdrage ham på? Håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp eller evt. nogle gode råd?
  • #1   24. apr 2015 For det første så syntes jeg det er helt galt at gå tur med den,når den kun er et år gammel.
    For det andet er det såmænd meget normalt at de vrinsker når de ser andre heste, jeg træner en 10 års, som aldrig rigtig er vendt fra, da jeg startede med ham, kunne han også snildt vrinske konstant på vores lille runde som er godt 4 km.
    Som sagt så syntes jeg ikke du bør gå ture med den når den kun er 1 år, men hvis den også stejler op ad dig og bider dig, hvis bare du eks. skal trække den ind, så skal den selvfølgelig ikke det.


  • #2   24. apr 2015 Jeg vil sige: vent med de gåture. Der er en chance for, at han bare ikke er klar til det rent mentalt. Voksne heste kan koncentrere sig i max. 15 minutter ad gangen og yngre heste kan koncentrere sig i væsentlig mindre tid. Det vil sige, at du ca. kan forlange 5 minutters koncentration fra din 1 års, hvilket du vil have svært ved udnytte smiley

  • #3   24. apr 2015 Han har nu været meget vandt til at gå tur og det plejede han også at være rigtig god til. Det er noget han først lige er begyndt på nu. Også det med at vrinske. Men kan være det i siger hjælper smiley jeg vil ik sige at en voksen hest kan koncentrerer sig max 15 min. Min voksne hest kan meget mere end 15 min og det kan vores unge heste også, så jeg vil sige at det er forskelligt fra hest til hest.

  • #4   24. apr 2015 Men tak Begge smiley

  • #5   24. apr 2015 Men selvom den er vant til at gå tur, så vil jeg stadig vove at påstå at det er for tidligt du er begyndt at træne den i at gå på tur. Jeg syntes at føl/plage skal have lov til at være unge uden alt for meget træning, de skal i mit hovede være håndterbare, strigles, løfte hove, trækkes ovs. Men ikke decideret trænes til at lave noget. At gå ture, ville jeg ikke begynde før den var 2, tidligst! smiley

  • #6   24. apr 2015 Det er nu ikke løgn, det med koncentrationen smiley
    Forskellen på koncentration i ridningen - for jeg rider da også selv mere end 15 minutter - ligger i, at man hele tiden skifter fokus. Dermed kan du få hesten til at koncentrere sig i længere tid end de 15 minutter. Når du går en tur med hesten, vil du have samme fokus hele tiden; f.eks. gå pænt ved siden af mig.

    Nu havde jeg ikke forstået, at det var en problem, der var opstået, og til det kan jeg kun sige, at det må være fordi hesten keder sig ved det. Hvis det er den samme tur, I går, eller der bare ikke 'sker noget' i hestens optik, så vil han finde på unoder, der holder ham aktiveret. Det handler om hele tiden at gøre det spændende for hesten, at være en del af det, I laver.

    Det ændrer dog ikke på, at jeg synes det er tidligt at forlange noget mentalt af ham smiley


  • #7   24. apr 2015 I har sikkert ret. Tør nemlig heller ikke gå for langt og for ofte med ham så kan være derfor han måske keder sig ved det. Men han kan sagtens strigles og rense hove smiley så må jeg lade være med det smiley

Kommentér på:
Lidt hjælp eller evt. nogle gode råd?

Annonce