{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
975 visninger | Oprettet:

"Problemhest"? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 2 års (28. maj) hoppe, som jeg har lidt problemer med ang. hendes adfærd..

For det meste er hun sød og rar og en rigtig nussetrold, men så snart der kræves bare en smule af hende, eller hvis man håndterer hende uden at hun kan se den anden hest (mor/datter - er dog fravænnet - vi har kun de to på stedet).

Jeg står og har meldt hende til Det Fynske Dyrskue, og er i den forbindelse selvfølgelig begyndt træne med at mønstre hende. Hun har været vandt til trense siden november ca, men virker dog stadig en smule sur på biddet (er ellers blevet MEGET nemmere).
Når vi træner, hvad enten det er mig selv eller min mor som håndterer hende, så kan hun til tider være rigtig stædig. Dette resulterer i, at hun småstejler, bakker, løber frem, skyder skulder og løber ind i mig/min mor samt hun sparker ud.
Da jeg er rigtig glad for hende vil jeg selvfølgelig gerne finde en ordentlig løsning på 'problemet' så vi kan komme videre herfra.

Står desværre i den uheldige situation at jeg er rendt ind i en arbejdsskade for 1½ måned siden, som jeg stadig døjer meget med (overbelastning af højre håndled), hvilket selvfølgelig gør, at jeg har knap så mange kræfter til at håndtere hende som normalt.

Hesten er som sagt super sød, men samtidigt svær at læse. Når hun bliver umulig kan hun give meget små eller intet signal på dette, før bomben bare "sprænger".. Jeg har selv avlet hende og hun har været i hænder fra dag 1, så det er ikke fordi jeg ikke kender hende.

Hvad kan jeg gøre? Evt. nogen som kan anbefale en adfærdstræner eller noget, som kan komme ud og hjælpe os? (vi bor på Fyn) Eller nogen der har erfaringer med heste, som opfører/har opført sig som beskrevet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Problemhest"?
  • #1   25. apr 2015 Det høres ud som om hesten ingen respekt har for jer og jeres personlige rum.. Så I må starte med at træne dette.
    Hvis jeg skal anbefale en underviser så kontakt www.Helhedsridning.dk

    Mvh TT


  • #2   25. apr 2015 Ja, det kan man vel godt sige.. Prøver at skrive til hende smiley

  • #3   25. apr 2015 Jeg ville gerne selv have tilbud at komme ud og lære jer dette men jeg rejser til Norge på mandag så jeg er ikke tilbage før midt i maj desværre..

    Mvh TT


  • #4   25. apr 2015 ja okay smiley Jeg har prøvet at skrive til hende nu, så må vi se hvad hun siger smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   25. apr 2015 Jeg tror ikke på det der "personlige rum", ved ikke om jeg på det punkt er ekstremt gammeldags, men heste der beskrives som ikke kan kende menneskers personlige rum, er ofte heste med en dårlig opdragelse og som ikke har lært Hvordan de skal gå i forhold til rytteren.

    mangler der et led i opdragelsen, og man så forlanger dette led af hesten - f.eks. at dens skulder skal være ud for rytteren når den bliver trukket - jamen så vil hesten blive dybt forvirret når man pludseligt forlanger det af den - fordi man giver et signal som den ikke kender, og derfor irettesætter den.

    Har din hests adfærd været der hele tiden eller kan det Være kommet i forbindelse med at du er begyndt at håndtere den med bid?


  • #6   25. apr 2015 Hun har været i hænder fra dag et, så det er i hvert fald ikke derfor.

    Det har også været et problem tidligere, men mere i perioder. Da var det mest et problem at hun prøvede at stikke af. Dog har hun gået rigtig mange ture, hvor hun har været sød (også med trense). Det er ekstra slemt i dårligt vejr (meget blæst eller regn/sne)


  • #7   25. apr 2015 Det virker lige så meget som at at hun 'bare' prøver grænser af, men synes det er ved at tage overhånd..

  • #8   25. apr 2015 Hej .
    Hvor henne på Fyn bor du ?
    Og når du træner med hende , er det så med grime eller trense ?
    Hilsen Winnie


  • #9   25. apr 2015 5892 Gudbjerg - nord for Svendborg.

    Træner hende for det meste i trense, da det jo er et krav at hun kan gå med denne. Om det er med trense eller grime har ikke vist den store forskel.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   25. apr 2015 twinhorse: selvom at den har Været håndteret fra dag et så er det ikke ensbetydende med at opdragelsen er på plads smiley

    mange heste reagere på blæsevejr fordi at der sker så mange bevægelser og lyde omkring dem, ved regn kan det skyldes direkte irritation, især hvis regnen rammer i øret, der kunne du Evt. prøve at give et Hut på.

    Jeg har selv redet en hest som spadsede helt ud når det regnede og sneede, indtil vi puttede Hut på eller gik med regnen/sneen, men så ramte det heller ikke ned i øret.

    en hest skal ikke prøve grænser af, det er deres hjerner ikke bygget til at kunne administrere, så der er en årsag, det kunne også være smerte, at hun bare er super følsom og derfor tolker dine signaler mere end hvad den burde.


  • #11   25. apr 2015 AMT: Det er jeg udemærket klar over smiley

    Den bliver som regel trænet med hut, medmindre det er super vejr.


  • #12   25. apr 2015 Har du / I prøvet at træne noget horsemanship . Med hende , i forhold til ting , når nu du skal have hende med på dyrskuet . Det kan man også bruge , til at lære din hest , at den skal lære at respektere dit personlige rum , omkring dig . Også når du arbejder med hende .
    For en del år siden , hvor jeg havde en anden hest ., som ikke ville respektere ens rum , havde jeg købt en dually holter grime ,, og den brugte jeg som arbejdsredskab , og det tog kun nogle gange så forstod hesten at man skulle respektere hinandens rum . Og der mener jeg ikke at man skal være ond ved ens hest , men have et godt arbejde sammen , og den grime er for mig guld vær`. Og idag har jeg en anden hest som lige er fyldt 10 år , og købte den som 4 årig . og når jeg træner med den fra jorden , bruger jeg engang imellem arbejds grimen eller almindelig grime .


  • #13   25. apr 2015 Hvilken form for horsemanship refererer du til? HMS er for mig utroligt mange ting smiley

  • #14   25. apr 2015 Prøv at kontakt Linette Christensen der har Hestefornuft.dk - Hun er super dygtig og bor på Fyn smiley

  • #15   25. apr 2015 Hun trænger til at få "bank" af en anden hest..
    Vi havde også købt sådan en hest til min far. når hun blev presset gik hun til angreb (løb ind i folk)
    Så hvis jeg var dig ville jeg købe en anden hest eller låne en anden hest smiley
    Hun trænger til at lærer "normal" heste adfærd smiley


  • #16   25. apr 2015 En ældre hest der kan sætte hende på plads

  • #17   25. apr 2015 Vi har i forvejen en anden hest som skrevet. Desuden har vi ikke råd til at have 3 heste og der er ikke plads til mere end 2 på stedet, så det er (desværre) udelukket.

  • #18   25. apr 2015 hej .
    så vil jeg lige svare , jeg skulle lige hjem igen fra hesten . Jeg øver forskellige ting med min hest , så som plastic , ballon , bomme , vimpel , flag .
    Og med dually grimen , så skal hesten lære at flytte sig for en , bakke tilbage , gå til siden , når jeg går fremad , og stopper skal hesten stoppe bagved mig . og den er også god til hvis du går og hesten vil væk fra dig ,jeg bruger altid en longesnor på 3 til 4 meter , og aldrig et træktov . hvis hesten rykker til siden , så er det ikke nær så langt , hvor det andet gør at du har længere tov og gøre godt med . Så det gælder om at det er dig som leder hesten og ikke omvendt . Håber du forstår lidt af det jeg har skrevet . smiley


  • #19   25. apr 2015 Ja, det gør jeg smiley Skal ud og hente en dually grime i morgen og har 'helgarderet' mig lidt med diverse videoer fra Monty Roberts omkring tilpasning og brug af grimen smiley Håber det virker! smiley

  • #20   25. apr 2015
    Linette fra Hestefornuft.dk samt Amalie fra Helhedsridning er begge super dygtige, om end de ikke bruger begreberne stædige og prøve af.

    Men de kommer begge jævnligt nede på Sydfyn :o)


  • #21   25. apr 2015 Tror nu også mest at de fleste bruger ordene stædig og prøver af, for at give andre folk et billede af, hvad det er hesten går/hvordan den reagerer i forskellige situationer.


  • #22   25. apr 2015 Hej .
    der følger en dvd med sammen dually grimen , og jeg har selv købt alle han`s dvd . Og de har hjulpet mig . Og du vil blive glad for den , jeg bruger den også til og ride med . Jeg er hyggerider , og rider kun bidløs , og har gjort det i snart over 10 år . Jeg arbejder også med lange liner med hesten , og ligger bomme på jorden i forskellige højder , som hesten skal over . Så jeg ved at det nok skal lykkes for dig og hesten , Husk og have ridehjelm samt handsker på når du arbejder med hende . smiley


  • #23   25. apr 2015 Det er vidst bare grimen jeg får her - køber den af en gammel bekendt smiley

    Hjelm og handsker er påskønnet hos mig, når jeg har gang i den hest smiley Har faktisk også en sikkerhedsvest liggende, som jeg brugte da hun har de 5-6 mdr, da hun bare en rigtig lille bølle som simpelthen lossede bare af at man skulle ind med foder i krybbe.. Det gør hun heldigvis ikke længere smiley


  • #24   25. apr 2015 super smiley , ellers slå det op på nettet . der viser han hvordan han bruger den . smiley

  • #25   25. apr 2015 Ja, jeg har som sagt set 6-7 videoer om det smiley

  • #26   25. apr 2015
    Det var mere ment som, at de ikke kalder hesten stædig og ikke mener den prøver af - så man ikke går ind til træningen med to forskellige tankegange smiley

    Men dygtige, det er de :o)


  • #27   25. apr 2015 Det lyder til mig som om at hun bliver stresset, når hun bliver stillet en opgave som HUN ikke kan læse.
    I snakker ikke det samme sprog, hun har været/er vant til hestesprog i flokken, så det er også svært for hende at læse jer, skal I huske på. smiley

    Jeg ville se det ud fra hendes synsvinkel, og ikke som et "problem", men mere som en dialog imellem dig og hende. Hun fortæller dig noget, og du fortæller hende noget. Det svære er at finde en middelvej, hvor I lytter til hinanden. smiley Hvor I i sandhed SKABER en dialog. smiley

    Har du prøvet at vænne hende til diverse pres? Så har hun måske lidt nemmere ved at prøve sig frem, når du stiller hende overfor en opgave.
    Jeg tænker her med en stick eller pisk, både forparts- og bagpartsvendinger og frem og tilbage. Du kan også gøre det med rytmisk pres (uden at røre hende) eller bare med hænderne, men jeg ville nok starte med en stick/pisk og så kun i grime og et langt tov.

    Når hun har trense på, skal hun også koncentrere sig om biddet, og de mange forskellige tryk på hendes hoved, og det kan "forstyrre" kommunikationen imellem jer som støj på linjen. smiley


  • #28   25. apr 2015 jeg ønsker det bedste for dig og din hest , pøj pøj , håber du vil skrive igen , så man kan høre om hvordan det går jer smiley

  • #29   25. apr 2015 Mange tak smiley jeg giver lige en Update i morgen, når vi har prøvet grimen først gang smiley

  • #30   25. apr 2015 dejligt smiley

  • #31   29. apr 2015 Nå, jeg lovede jo en opdatering, så her kommer den!
    Hentede som nævnt tidligere dually grimen søndag, og prøvede den på min hest. Hun reagerede ikke synderligt og var generelt lidt træls, men tror det var pga vejret. Det regnede en del og det var et nyt stykke værktøj og en ny metode, så tror egentlig bare at hun var lidt forvirret over det hele.
    Prøvede så igen mandag og hold nu op.. Har aldrig haft en mere skøn hest for hånd..
    Det tog få gange for hende at forstå, hvad det var jeg ville have hende til.
    Det resultat jeg fik ud af det, var en hest som var super opmærksom/fokuseret på mig og de stillede opgaver 95% af tiden. Kunne mærke at hun efterhånden fulgte mig i tykt og tyndt.

    Vi har haft problemer med at gå ned mod vejen (det går ned af bakke på et grusstykke, hvor der står mange ting og der er heste på den anden side af vejen), hvor hun har småstejlet og nægtet at gå frem/tilbage. Jeg valgte at stoppe hende nogle gange på vej derned og bakke hende 2-3 skridt, for hele tiden at holde hendes opmærksomhed - der var for første gang i 3-4 måneder ingen problemer!

    Alt i alt er jeg SÅ glad for duallyen! Jeg har valgt at bruge nogle forskellige metoder fra Monty Roberts og har derved twistet det lidt, efter hvordan jeg ønsker min hest skal reagere og hvad jeg forventer af den. Synes allerede det giver pote og jeg glæder mig nu endnu mere til at komme ud og træne igen smiley

    Et lille stemningsbillede af min skønne hyp og jeg efter vores første vellykkede træning smiley


    profilbillede
  • #32   29. apr 2015 godt gået , tillykke med det . Jeg vidste at det nok skulle lykkes for dig og din hest . Så det er ikke helt forkert , at det den dually er et godt stykke redskab , bare man bruger den rigtig . smiley . Tak fordi du skrev om det .

  • #33   29. apr 2015 Mange tak smiley kan i hvert fald klart anbefale den smiley det er nok den bedste investering jeg har gjort omkring min hest smiley

Kommentér på:
"Problemhest"?

Annonce