{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Gode tips til at styrke ryggen og bagparten {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Da min hest har været en del skadet på det sidste, men nu er helt klar igen, så mangler han en del muskler på ryggen og bagparten, efter at have stået stille i ret lang tid.
Så jeg ville hører jer, om i har nogle gode ridemetoder man kan lave, som kan styrke ryggen og/eller bagparten, samt om i bruger en slags foder til hesten, som hjælper den lidt på vej, med at få musklerne igen? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode tips til at styrke ryggen og bagparten
  • #1   24. maj 2015 F

  • #2   24. maj 2015 Jeg bruger gold medal fra hippolyt, det har hjulpet min unghest da der ikke var ret meget af ham da jeg fik ham, og så ville jeg nok starte med at longere og få skaffet et longesystem der hjælper med at styrke bagparten inden du sætter dig op på ham

  • #3   24. maj 2015 Longering, evt i pessoasystem og en masse frem-og ned ridning under den daglige træning. smiley
    Min pony er under et genoptræningsprogram for at få styrket lænd og ryg. Han bliver redet dressur 3 gange om ugen frem og ned og så bliver han longeret i pessoa 2-3 gange om ugen. og så 2 dage til restitution og genopbygning af musklerne.

    Jeg fodrer med Spillers conditioning mix, som virker godt mod musklerne smiley


  • #4   24. maj 2015 Hold dig fra "hjælpe midler" er mit råd. Træn din hest i frem og ned så du styrker ryggen. Gerne med en kapsun. Gå ture i ujævn terræn og brug gerne bomme i longeringen. For at styrke bagparten så er bakker rigtigt godt smiley skridte er hårdere for hesten end trav og galop smiley

    Mvh TT


  • #6   25. maj 2015 Jeg fik også anbefalet af min dyrlæge til at bruge pessoa under longering, det er meget gavnligt, hvis man bruger det på den rette måde. Jeg har skridtet en masse ture i skoven, op og ned ad barker og i kuperet tærren, på banen har vi redet over bomme og en masse frem og ned ridning.
    Min pony er faktisk under genoptræning fordi han har haft inflammation i et facetled i lænden, for at kunne rides uden smerter og ubehag skal han have opbygget muskler i lænden og ryggen, der er netop den træning jeg lige har nævnt i mit genoptræningsprogram!

    Sådan ser min genoptræningsplan for en uge ud lige nu:
    3 x longering i pessoa ca. 30 min.
    1-2 x dressur, evt med bomme
    1-2 x skridttur i skoven i bakket tærren 20-60/70 min. smiley


  • #9   26. maj 2015 Jeg er selv godt i gang med min egen hingst, at han skal have opbygget musklerne igen efter at have haft ret så meget fri siden oktober sidste år (voksepause)

    Jeg har haft rigtig godt gavn af at smide ham i longen uden hjælpemidler og så have ham til at skifte tempo (langsommer og hurtigere) i traven, dette kræver dog at hesten/ponyen går rimelig korrekt, da det ellers har en forkert virkning eller ingen virkning.
    Derudover har jeg set meget store resultater på min egen hest ved galop, her er fokusere vi ikke så meget på at han skal gå frem og ned (hvilked mere eller mindre er ret svært i galop) men at han igen skal skifte i tempo, oftes starter jeg med en meget "hurtig" galop, hvor den så sænkes i tempo og så igen sættes op i tempo, sådan longere jeg ham gerne 4-5 runder og så ned i trav. aldrig direkte stå eller skridte da det kan give bagslag i ridningen hos nogen heste.

    Jeg har selv fået anbefalet at bruge det der pessoa system fordi det skulle hjælpe ham til at komme ind under sig selv og derved give en større effekt ved træningen. men det kræver jo alt sammen at man ved hvad man laver og ved hvordan man benytter hjælpemidlerne korrekt smiley

    Derudover vil jeg aldrig selv bruge kapsun, da jeg mener at der må ske noget i hestens ryg/nakke når man holder igen ude på næsen, hesten kan derfor ikke rigtig trække hovedet ud hvis den føler behov for det, da kapsunen gør at man holder et sted hvor man ikke skal bruge særlig mange muskler til at holde hesten "inde" men hesten skal bruge helveds mange muskler og spænde meget for at trække hovedet ud hvis den har brug for det.
    Hvis man benytter en kapsun mener jeg derfor at man skal være utrolig dygtig til at læse hesten og give efter med det samme den vil ud med hovedet, og man skal fokusere meget på at hesten ikke spænder for enten at holde igen eller for at trække hovedet ud smiley
    Men det er udelukkende min mening smiley


  • #10   26. maj 2015 Glemte helt at nævne at jeg også benytter bomme og små spring for at bruge lidt andre muskler end det han er van til smiley

  • #11   26. maj 2015 Santos - er du sikker på at det er kapsun du mener? Holde hesten tilbage? Hesten bliver da ikke holdt tilbage i en kapsun... smiley

    Mvh TT


  • #12   26. maj 2015 TT - hvis man vil bruge en kapsun på sin hest, bør man virkelig overveje hvordan hesten er i longen, nogen heste har svært ved at de skal dreje ind, eller går med hovedet stillet meget voldsomt ud af, hvis man så sætter en kapsun på, skal vi som mennesker og holder af den ene ende af longen, ikke bruge kræfter på at "stille" hesten ind ad, da vi enlig bare behøver at holde igen i tovet, og hesten er derfor tvunget ind i en holdning som højst sandsynligt vil føre til spændinger i kroppen, fordi hesten spender op når vi presser den til noget som den fysisk måske slet ikke er klar til. smiley

    "problemet" med kapsun er, at det er alt for nemt at dreje hovedet på hesten når man laver et træt så langt ude på næsen af hesten (og så højt i forhold til hovedtøj eller grime) smiley

    at bruge en kapsun er fint hvis hesten går helt fint uden problemer, men opstår der problemer i longen med en kapsun er det alt for nemt at lave en skade på hestens nakke/hals, hvis man kommer til at trække for hårdt eller hesten bare trækker til. smiley

    Derudover så kan man aldrig undgå at longetovet "hopper" op og ned og derfor laver en lille variation i sit træk/tryk hvor end den nu er spænd på (bid, næseryg, grime) og dette giver endnu engang meget større følelse i hestens hoved når det lægger oven på hestens næseryg i stedet for neden under. smiley

    Jeg kan ikke selv lige spotte hvor jeg har skrevet at den trækker tilbage i form af at "holde hesten tilbage" da en kapsun jo enlig er ret fri og giver en bedre mulighed for at hesten kan komme frem og ned eller hvad man nu ønsker at ride med, men på baggrund af de bevægelser der bliver ført ud til hesten og hvor den kommer til at have den største følelse af bevægelserne, så ville jeg ikke bruge en kapsun på min egen eller for den sags skyld andres heste. jeg fortrækker til hver en tid grime eller alment hovedtøj med tre delt bid smiley


  • #14   26. maj 2015 Nu er jeg jo måske ikke helt efter bogen men min kapsun strammes ikke, den er løs og hænger nedad således at min hest ikke er strammet ind.. Og jeg giver et lille træk hvis han begynder at kigge på andre ting og ikke koncentrere sig, da vender han tilbage og går som han skal.. smiley

    Mvh TT


  • #15   26. maj 2015 Og så vil jeg mene at hvis hesten ikke er stillet rigtig og har den rette trædning så må man som longør lære hesten dette FØR den kommer selv ud at gå smiley
    Man kan jo ikke regne med at hesten skal kunne dette af sig selv..
    Mvh TT


  • #16   26. maj 2015 jeg basser min holdning på den logik jeg selv har fundet, det vil sige det ikke er sikkert det giver mening for andre.

    Men uanset hvor løs den så end er, så har du stadig "spændt" sat longen fast højt oppe og oven på næse ryggen. og derved er det her hvor alle beværgelserne fra longetovet, både når den "hopper" op og ned i forbindelse med traven, eller ved at vinden trækker i tovet, hvad førren af tovet gør, alt sammen giver nogen bevægelser, som forstærkes når de forlader hånden og derved kan have en større eller mindre effekt end meningen, for at kunne udføre en effekt, skal man altså sætte sig ind i hvordan det følels på hesten smiley

    Derudover er der meget stor forskel på hvad et lille ryk/træk er fra person til person, nogen personer forsår et lille/svagt ryk/træk som noget meget svagt og kun lige en mikro bevægelse, mens andre forstår det som noget lidt hårde og de derved så kommer til at skade hesten eller give et meget mere kraftigt signal end det var meningen smiley

    Altså mener jeg ikke kapsun er noget alle og en hver bør begynde at lege rundt med, eftersom det er et hjælpemidel som virkelig er kraftig smiley

    Selv når jeg longere er det enten hovedettøjet (tre delt bid) eller grimen, og uanset hvad jeg benytter så longeres han med løst loneg tov og med meget fine og små signaler, men det betyder ikke at han også modtager signalerne lige så bløde og fine som de var da de forlod min hånd smiley

    Derudover har vinden en rigtig stor betydning, da den virkelig kan trække til i tovet, og man for derfor et træk på hesten (mund som næseryg) som er meget kraftigere, og hesten spænder derfor op smiley
    Alt jeg forsøger at fortælle tråd starter er at man skal tænke ekstra over logik og over hvor dygtig man selv er til at læse hesten og ens egen signaler, og at man skal tænke over sit temperament, ja og så hvordan hesten er når den er i longen eller for den sags skyld alle tidpunkter smiley
    Ikke alle heste bør gå med kapsun.

    Og jeg giver dig ret TT, hvis hesten stiller sig udvendigt i stedet for indvendigt eller på anden måde går forkert,, så er det longe føres job at vise hesten den rigtige vej, men alt start er svært og kræver muskler, balance osv og man for ingen af delene hvis man ikke kaster sig ud i tingene DOG med tankerne på at hesten ikke stærk på disse punkter og man derfor starter HELT i de små øvelser, som rigtig stor volte, kun skridt trav og galop i hestens eget tempo.
    Eller man bruger en round up som longeringsplads, for at hesten ikke render ud af volten, og så den har noget at støtte sig op ad smiley


Kommentér på:
Gode tips til at styrke ryggen og bagparten

Annonce