{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Tilridning med bid eller uden? {{forumTopicSubject}}

Står og er i gang med tilridningen af min unghest, men er simpelthen kommet i tvivl om jeg skal gøre det bidløst, han virker bare rigtig fokuseret på bidet når jeg prøver at dreje ham, han syntes ikke det er specialet behageligt det bid der, det er fint nok når man ikke har kontakt til tøjlen. Derfor tænker jeg bare at gøre det med min kapsun, men så tænker jeg om jeg så ikke skal starte forfra med at lærer ham tingene hvis jeg senere vil ride med bid? Han virker bare rigtig træt af bid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning med bid eller uden?
  • #1   24. maj 2015
    Hvilket bid går hesten med?


  • #2   24. maj 2015 Har prøvet med myler baucher, og et fullchek to delt. Myler bidet tygger han ikke på, men så snart jeg tager lidt i tøjlen for at dreje så åbner han munden og tungen kører, og han bliver lidt små sur. Det to delte tygger han i når han bare har det i munden

  • #3   24. maj 2015 Jeg vil altid foretrække at tilride bidløst. Gør man det i en grime, eller en kapsun kan man sætte bid på når hesten har lært signalerne, også overføre signalerne til biddet.

    Når du nu har en kapsun, så ville jeg lære hesten signalerne i kapsunen uden bid, da der i forvejen er mange ting hesten skal tage hensyn til under tilridningen. Det hele er nyt for hesten og derfor vil jeg altid foretrække at gøre det så simpelt som muligt.
    Når hesten så er kommet længere i tilridningsfasen, og den kan signalerne i skridt og trav, så kan du begynde at sætte bid i. I starten ville jeg bare sætte det som her: http://rideting.dk/images/10367-groot-p.jpg
    Så kan hesten vænne sig til at have bid i munden, men uden at have et træk i det.
    Efterhånden kan du begynde at ride med to tøjler, så du overfører signalet fra kapsunen til biddet, og vil til sidst kunne benytte biddet alene.

    Dette er for mig at se den letteste og blideste vej til et skift mellem bid/bidløs (:


  • #4   24. maj 2015 Jeg er også tilhænger af at tilride uden bid. Jeg har erfaret at hesten hundrede gange hurtigere opfanger, hvad de forskellige signaler betyder, da de nærmest er det samme, som når man håndterer dem i dagligdagen fra grimen. Derudover så har jeg aldrig været fan af bid i munden på en hest, der endnu ikke har lært at reagere fra benene. smiley Det har ligesom ved Jeanette gjort det, at jeg efterhånden fik bidet med indover, til start bare uden nogle kontakt og efterhånden med to tøjler, og det fungerer bare rigtig godt. Jeg oplever generelt at på den her måde, så slipper man for en del af det trækken, der til tider kan ske i munden i forbindelse med tilridningen. smiley

  • #5   24. maj 2015 Har en kapsun hvor man også han sætte bid i, så måske jeg bare skulle have bid på, og så bare have tøjlerne i kapsunen, for at gøre det nemmere smiley

  • #6   24. maj 2015 Hvor langt er du i tilridningen?

    Jeg tænker i hvert fald det er en god måde, så han kan vænnes til biddet uden der kommer signaler i med det samme (:


  • #7   24. maj 2015 Han ar haft bid på mange gange, men bare ikke hvor der har været kontakt til bidet, har kun været på han 5 gange, men vi rider rund i skridt og trav selv, er kun på ham ca 5-10min

  • #8   24. maj 2015 Okay.

    Personligt synes jeg det er meget tidligt at trave allerede, men jeg har ikke set jer.


  • #9   24. maj 2015 Det har også kun været et par trav skridt, han er helt cool.

  • #10   24. maj 2015 Fair nok - jeg synes bare det er tidligt (:

  • #11   24. maj 2015
    Jeg tænker, at hvis hesten har et bid med max ro som udgangspunkt - det den trives mest på. Også tænker jeg, at når hesten lige skal lære at dreje, så vil den finde det pres man ligger i munden ubehageligt og dermed fx åbne munden - indtil den finder ud af hvad man gerne vil have den til.

    Ligesom en hest jo ikke ved at pres i begge tøjler er = stop, fra start af. Det er den nød til at lære. Den er nød til at lære, hvad der skal til for at få presset væk.


  • #12   24. maj 2015 Han fatter ret godt at stoppe, men er ikke god til at dreje, men bruger jo selvfølgelig også min mund til at lave stop lyd med smiley

  • #13   24. maj 2015 Jeg begyndte at tilride Tindur med bid og har gjort det siden midten af August. Dog har han vist konflikt adfærd når biddet skulle i så Forrige uge forsøgte jeg med bidløst og det kommer jeg til at gå over til smiley

    Mvh TT


  • #14   24. maj 2015 Tror også helt sikkert at min ville vælge bidløs, da han syntes det er mere rart, det var bare om det blev et for stort arbejde at skulle lære ham at gå med bid senere hen.

  • #15   24. maj 2015 Jeg har altid haft den forestilling om at jeg skulle være bid rytter da jeg altid har været det og fordi Tindur skal bruges til jagter. Så derfor var det en selvfølge at putte bid i munden på ham. Vi startede ud med et tredelt Fullcheek bid men det blev for urolig, så fandt min dyrlæge der har taget diverse kurser i tandpleje Osv ud af at hans tunge er utrolig følsom. Så vi fandt ud af at Bombers Fullcheek med tungefrihed var et godt bid. Da han fik det i munden, pustede han ud og faldt til ro. Så jeg var så sikker på at det var det rigtige. Hans konflikt adfærd fortsatte dog (efter det tredelte) og jeg troede den nok skulle gå over med træning, tålmodighed og hygge omkring det nye bid. Men den stoppede ikke så jeg valgte at lytte til ham og forsøge bidløst. Hold da op sikke en forskel jeg kunne se på ham. Hans glæde kom tilbage i øjnene og han arbejdede rigtig godt smiley så jeg må nu bare indse at jeg bliver bidløs rytter med Hackamore smiley den kan jeg jo heldigvis også bruge til jagter og spring smiley så må bare mine forestillinger pakkes ned da det vigtigste for mig er en glad hest smiley og desuden har jeg ej heller penge til at købe mig selv fattig i diverse bid.. smiley

    Mvh TT


  • #16   24. maj 2015 Nu er jeg ikke stævne rytter, men vile da gerne have muligheden for at prøve det en gang måske, må man egentlig ride dressur med kapsun ?

  • #17   24. maj 2015 Nope.. Der er nogle sidepull der er tilladt smiley

    Mvh TT


  • #18   24. maj 2015
    Sidepull er under DRF kun tilladt for spring, på hest.
    Der udover også i TREC og muligvis også distance.

    Bidløst er ikke tilladt i dressur under DRF.


  • #19   24. maj 2015 Nå jeg mente at den nye trense Micklem der både er bid/bidløst, at den var tilladt i dressur uden biddet.. plus et par mere smiley Men nok bare mig der har misforstået noget så..

    Mvh TT


  • #20   24. maj 2015
    Selve Micklem næsebåndet er tilladt, intet bidløst er tilladt i dressur under DRF.
    Det er under DHE at bidløst er tilladt.


  • #21   24. maj 2015 Ja DHE kender jeg godt smiley mente bare at have hørt noget om at det var blevet lovligt, jeg troede bare (dum som jeg er) at DRF havde blevet klogere.. smiley

    Mvh TT


  • #22   24. maj 2015 Jeg ville tilride hesten med det du har planer om den skal gå med fremover..

    Selvfølgelig vil en unghest fra dag et af ikke synes det er mega rart at have noget i munden, men den skal nok vende sig til det..
    Jeg har gode erfaringer med full check bid, som lægger utroligt roligt i munden, og også lægger et pres på siden af hovedet når man drejer..



  • #23   24. maj 2015 Jeg har mit helt nye Fullcheek med tungefrihed til salg hvis du vil starte med et roligt bid smiley str 12,5. Nypris 800kr og jeg sælger det for 500. Har prøvet det på en gang smiley

    Mvh TT


  • #24   24. maj 2015 Hov hov.. Billedet kom vist ikke med.. smiley sådan smiley

    profilbillede
  • #25   25. maj 2015 Jeg har prøvet begge dele..
    den første tog det fint på bidet og er først her knap 7år senere at jeg er begyndt at smide bidet fordi jeg kan mærke han er pisse træt af det..

    min anden startede vi faktisk med bid, men hun kastede vildt med hovedet, så vi prøvede bidløst, og hun kunne langt bedre koncentrere sig og har ikke haft bid i munden siden, det er 2,5år siden nu.. hun rides udelukkende i sidepull på tur og alt smiley

    tror at jeg ville tilride den bidløst og så når den engang er stabil så prøve med bid igen sådan at den til den tid ikke skal tænke på balance, nye signaler osv, så der kun er bidet som er nyt


  • #26   25. maj 2015 Jeg er selv i gang med min 3 års. Han har haft bid i 5 gange. Jeg gør det at jeg fra jorden af tager i tøjlen, når han så bøjer sig for presset slipper jeg. Men nogle gange vil han den anden vej, altså hiver i den tøjle jeg har fat i, så holder jeg presset. Jeg ser det ikke som han ikke kan lide biddet, mere at han ved ikke lige hvad han skal gøre. Men er da sikker på det hurtigt kommer. Når jeg skal til at ride ham bliver det med tøjlerne i kapsun, for jeg ved godt hvad det første jeg gør er hvis han hopper lidt rundt .
    Planen er at jeg vil lade ham gå for lange liner inden egentlig tilridning så er de vigtigste signaler indlært.


    profilbillede
  • #27   25. maj 2015 Vi er igang med min tre-års og er lige skiftet fra bid til sidepull, da han med al tydelighed viste, at han ikke var begejstret for biddet.

    Med sidepull er han blevet super fin til stop og drejet er også forbedret væsentligt.

    Min erfaring fra tidligere er, at det ikke er vanskeligt at vænne dem til bid senere, når de er mere fortrolige med at blive redet.



Kommentér på:
Tilridning med bid eller uden?

Annonce