{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.916 visninger | Oprettet:

Min hest løber fra mig... {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen...
Jeg har lige fået ny hyp hjem for en uge siden!
Han har denne dårlige vane med at han nogen gange løber fra en... F.eks når de om aftnen bliver fodret (sat i løsdrift) så for alle 4 heste deres foder i en spand på jorden, imens de spiser går vi hen og fylder hø op i deres læskur o.s.v Dog har jeg lagt mærke til at så snart de andre er færdige (han er altid sidst færdig) og går hen til høet, så vil han med og går derfor fra sin mad... Jeg har derfor prøvet at tage et tov i ham imens men så snart de andre er gået har jeg måtte kæmpe for at holde ham tilbage men han sætter i trav og løber... Man kan sagtens få fat i ham igen og trække ham tilbage til maden eller gå hen i skuret og lade ham spise færdig der, men maden er bare ikke god nok og han vil hellere spise hø med de andre... Har nu også lagt mærke til at hvis nu vi er gået ind på banen sammen eller de skal lukkes ned på en anden fold med mere græs så er han meget fremadgående og sætter enten i trav eller går meget hurtigt og kan derfor nogle gange løbe fra en igen... Han kan sagtens stå bundet men er simpelthen så bange for at han skal komme til skade når han løber med et tov i grimen... Det skal lige siges at det intet har med hans foder at gøre... Dog når man så f.eks er på banen og laver jordtræning kan man holde ham i lillefingeren og han følger efter en og stopper når man beder om det... Tror i at hvis jeg bare bliver ved med jordtræning at et så vil give pote de steder der er problemer?
Der er et par som har nævnt at jeg skulle prøve at putte en hingstekæde på ham og så skal man lige være hård og bruge den en gang og så er den feset ind. Men er ikke meget for den slags og vil meget hellere lære ham det på en anden måde og derfor er tid ikke mit problem (:
Håber i har nogle gode fif og råd... Undskyld den lange roman smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest løber fra mig...
  • #1   30. maj 2015 hvis jeg var dig ville jeg gå i gang med de absolut basale øvelser fra jorden.

    det du beskriver lyder for mig som huller i træningen og accepten af at mennesker bestemmer hvad der skal ske, hvornår den har fri og hvornår den er på arbejde smiley


  • #2   30. maj 2015 Det mystiske for mig er bare at han jo reelt godt kan det basale men til tider skal te sig lidt og pludselig miste respekten... Men er fuld igang med alt det basale jordarbejde, og håber lidt at det med tiden vil føres videre til at løse det smiley

  • #3   30. maj 2015 Løsningen for mig og min gamle lånepony var at så snart han løb fra mig, så drev jeg ham bare endnu mere frem (altså når jeg red) og så fandt han ligesom ud af at han ikke fik noget ud af at løbe fra mig, for jeg bedte ham bare om at løbe endnu stærkere. Og nu er han holdt helt op. Han gør det kun sjældent hvis han rider med andre som ikke er "efter" ham hele tiden smiley

  • #4   30. maj 2015 Har absolut ingen problemer under ridning hverken på tur eller bane smiley

  • #5   30. maj 2015 Okay så har jeg misforstået det. Det må du meget undskylde smiley

  • #6   30. maj 2015 ja det må jeg sige. enten misforstår jeg dig fuldstændig, eller også står du i noget jeg aldrig i mit livs skabte dage har hørt om før. jeg har KUN set den type problemer der opstå hvis der var et hul i grundtræningen et sted.

    kunne du prøve at få det filmet og ligge det ind her? så er det måske nemmere at se hvor filmen knækker for jer?


  • #7   31. maj 2015 Nina: Helt i orden smiley

    Janne: Mere for at vi bedere kan forstå hinanden, hvad tror du så det er jeg mener? smiley Ellers snakker vi sikkert bare om en masse forskellige ting smiley


  • #8   31. maj 2015 Jeg ville give det lidt tid og se om han ikke falder lidt ned når han lige er faldet til,

  • #9   31. maj 2015 Team W: Tænkte også lidt at jeg må se hvordan det går med tiden... Men jeg var ude ved ham ved gamle ejer en gang i ugen i halvanden måned, inden jeg fik ham hjem. Derude stod han dog stadig i boks og kunne jo derfor ikke opdage det der, men en dag han skulle på sommerfold gjorde han det også derude, hvor han altså har stået de sidste 2 år smiley

  • #10   31. maj 2015 Det hele er jo nyt for ham, så hvis han ikke er helt tryg endnu, så det klart han vil med resten af flokken hvis de går. Mon ikke det går over, når han er faldet til.

  • #11   31. maj 2015 Som jeg skrev... Jo self for han mere tid til at falde helt til, men som jeg også skrev før så gjorde han det altså også ved tidligere ejer smiley

  • #12   31. maj 2015 Så det jo fordi han ikke har lært at gå ordenligt og så det bare med at gå igang med at lære ham dette smiley

  • #13   31. maj 2015 MEN... det er her mysteriet er, Citere lige fra mit indlæg smiley

    "Dog når man så f.eks er på banen og laver jordtræning kan man holde ham i lillefingeren og han følger efter en og stopper når man beder om det..."


  • #14   31. maj 2015 Det at han fx traver eller lign. når de skal lukkes på græs, det kunne jeg forstille mig er fordi han er så ivrig efter at spise. Min kan også godt blive ret ivrig, men han har lært at han skal respektere at han er i snor og løber først når torvet er klikket af og hegnet lukket, men så fiser han altså også afsted.

    På banen derimod der kan han godt finde på at hoppe over hegnet og smutte når han ikke lige gider mere, for han har endnu ikke helt forstået at det må man ikke.

    mon ikke din hest bare har lært at på banen opfører mig sig pænt og hører efter, men han aldrig rigtig har lært det når han skal på folden osv.


  • #15   31. maj 2015 Altså det har selvf noget at gøre med respekt og at tidligere ejer nok bare aldrig rigtig har fået ham det lært tror jeg... Men kan også godt bare gå ud på folden og tage et tov i ham og holde ham i en lillefinger og på banen KAN han også godt finde på sin ivrighed.... Det er bare som om han en gang imellem lige glemmer respekten og alt det han har lært...
    Syntes det er lidt et mysterium smiley



  • #16   31. maj 2015 Det jo bare at blive ved med at øve så lærer han det nok på et tidspunkt smiley nu ved jeg ikke hvor gammel han er, men giv ham tid til at falde til og træn det med hver gang smiley

  • #17   31. maj 2015 Han fyldte 10 i onsdags smiley
    Vi træner næsten hver dag og så er det jo nok bare at håbe på det bedste smiley


  • #18   31. maj 2015 Okay, så kan man jo ikke rigtig give alderen skylden smiley

    men ja træning, træning og atter træning så lærer han det nok på et tidspunkt smiley


  • #19   31. maj 2015 Hehe nej smiley
    Vi krydser fingre for fremtiden smiley


  • #20   31. maj 2015 Lyder lidt som en der måske har noget seperationsangst. Det har de hest jeg rider, og som du beskriver det, lyder det meget som det smiley

  • #21   31. maj 2015 Det tror jeg næppe smiley
    Tror måske det er fordi han f.eks aldrig er blevet fodret i flok imens han er løs smiley separationsangst er udelukket... Men godt bud smiley


  • #22   31. maj 2015 Din hest er bare ligesom Tindur, mere glad for hø end sit krybbefoder. Indtil jeg skiftede foder i krybben gad Tindur næsten ikke at spise det og gik i gang med høet.
    Når en hest ikke står alene, og ikke har tilgang på hø 24/7 så vil han jo selvfølgelig have mest af det han bedst kan lide.. Høet! Så når de andre heste går til høet så må han jo selvfølgelig holde sig til for hvis ikke spiser de andre det jo op! Meget logisk.. Din hest høres ud til at have et stort foderinstinkt, så jeg vil anbefale at enten skifter du krybbefoder til noget der slår høet, eller giver ham hans krybbefoder efter han har spist hø. Eller helt tredje.. Tager ham fra i fodringssituationer.. Træning vil intet hjælpe her da du bare vil få en mere frustreret hest da du ikke kan styre hans foderinstinkt.

    Mvh TT smiley


  • #23   31. maj 2015 Team Tindur: Lyder meget logiks da min tidligere hest faktisk havde det som du beskriver... Men som skrevet før har det intet at gøre med fodret i hans spand of det er jeg HELT sikker på. Han har adgang til hø 24/7 det bliver fyldt op hver dag så de netop har adgang til det 24/7... Han lader ingen snuppe hans foder, selv når han selv har forladt det...
    Når han f.eks er på stald det tidligere sted fik han kun hø morgen og aften altså samme tidspunkt som han fik sit foder... Inden vi kom gad han nogen gange ikke spise sit foder men valgte istedet høet. Vi skiftede foder af den årsag og fordi han skulle tage på o.s.v derefter var der intet som slog hans foder i krybben...
    Men eftersom det jo ikke kun er når høet bliver fyldt op at han løber afsted er dette ikke problemet... Selvom det kunne være meget logisk hvis det var smiley


  • #24   31. maj 2015 Nå okay.. Jeg forstod det som om det kun var når høet blev fyldt op.. smiley men de kan også gå træt af sit foder og nyt hø smager bedre end det "gamle" synes Tindur i hvert fald smiley men så handler det nok om at han føler folden er hans fristed så der gør han som han vil.. smiley så er det kun træning.. Når han løber.. Hent ham, bak ham og før ham tilbage til der hvor han løb fra. Bak ham, klø ham/hyg, bed om en kommando, giv godbid og sæt ham fri. smiley sådan lærer han at du bestemmer men at han også kommer fri. Start kort tid og forlæng tiden han skal være hos dig smiley

    Mvh TT


  • #25   31. maj 2015 jamen når ikke det handler jo foder, og det ikke handler om grundtræning.
    hvad tænker DU så det handler om?


  • #26   31. maj 2015 Team tindur: Hehe at forstå hinanden på skrift kan altså være noget være lort til tider smiley Tror også at jeg er kommet frem til at det bare er ren og skær opdragelse der skal til, selvom jeg syntes det er mærkligt at han fro det meste bare høre efter på min kommando og følger mig som hund og stopper når der bliver bedt om det... Men må nok begynde at lægge mere træning i når det rent faktisk sker at han løber smiley

  • #27   31. maj 2015 Janne: Jeg ved det virkelig ikke 100% procent men som jeg skrev til Team Tindur så tror jeg at jeg kommet frem til at det bare er ren og skær opdragelse der skal til, selvom jeg syntes det er mærkligt at han for det meste bare høre efter på min kommando og følger mig og stopper når der bliver bedt om det.. smiley

  • #28   31. maj 2015 Det kan jo være at du beder om FOR meget af ham.. At bede en hest om at udsætte sit foderbehov/ønske er jo utroligt meget at bede om.. smiley små skridt.. Og forsøg at træne som jeg har foreslået smiley

    Mvh TT


  • #29   31. maj 2015 Er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener? smiley

  • #30   31. maj 2015 Du beder ham jo om at blive hos dig når der er foder i billedet.. Og det er meget at bede om hvis hesten er styret af sit foderinstinkt.. smiley derfor den træning i at det også er hyggeligt /belønning af at være hos dig og at bagefter kommer han til sit foder.. smiley

    Mvh TT


  • #31   31. maj 2015 Har ikke trænet det med ham endnu da jeg jo nødig vil gøre det forkerte som det du f.eks beskriver... Har dog prøvet at tage hans foder med ind i skuret hvor høet og de andre heste er og så give ham resten der da det jo er det han løber hen for at være og dermed er det jo der han er tryg ved det... Han spiser det op og jeg kan så igen tage ham så langt væk jeg ville uden han løber... Men det er jo som sagt ikke kun når der bliver fodret smiley Men kan godt se hvad du mener og vil da helt klart prøve det smiley
    Men hvordan ville du træne det (i små bider)? det er jo meget rart at få andres mening smiley


  • #32   31. maj 2015 jeg ville træne fokus. at min hest har fokus på mig når vi er sammen.
    simpelthen gå hele systemet igennem fra a-z og finde de små steder der skal have en lapning smiley


  • #33   31. maj 2015 Hmm hvordan ville du gøre? smiley


  • #34   31. maj 2015 der er flere veje du kan vælge at gå.

    jeg arbejder selv med western horsemanship (du ved, jeg lærer og hesten gør det korrekt når jeg har signaleret korrekt) der er trin 1 til ALT at hesten har fokus på DIG.. der er en masse på youtube di kan se gratis og se om det er den vej du har lyst til at gå. jeg rider ikke western. men grundtræningen kan jo også bruges til hvad som helst smiley

    klikkertræning kunne også bruges til at lære den at det er HER det sker. at fokus på dig er det rigtige at gøre når i er sammen.

    natural horsemanship har også en masse fokus øvelser at byde på.

    der findes sikkert en hel masse andet også. men de 3 ting er bare dem der lige ligger mig selv nærmest for.

    google og youtube dig frem til hvad du er mest til smiley hvad der giver mest mening for dig. og hvad du føler passer bedst til din hest.det der passer perfekt til den ene er jo nogen gange nærmest helt til grin for den anden.



  • #35   31. maj 2015 Har selv en del erfaring med natural horsemanship, liberty og den slags og det har fungeret rigtig godt for mig og tror også det er den vej jeg vælger at gå med ham her (er måske allerede startet lidt :P) men syntes aldrig man kan få nok viden og meninger fra andre så tak for input smiley Vil lige tage et kig på western horsemanship, det lyder interesant smiley

  • #36   31. maj 2015 Jeg bruger klikkertræning med godbidder. Det fungerer rigtig godt hos os smiley start ud med at ikke gi ham hans mad ret langt væk fra der hvor han plejer at løbe. Stil dig i mellem ham (foran)og der han vil hen med en pisk og godbidder. Når han mener han vil gå/løbe så bak ham ved at tappe pisken på benene. Når han bakker så ros(evt klik) og giv godbid, bak ham igen, ros og løsne ham og lad ham gå. Så kan du forlange at han bliver længere hos dig efter nogle gange og så kan du også tage ham længere væk efterhånden smiley

    Mvh TT


  • #37   31. maj 2015 Det er lidt ala det jeg havde i tankerne smiley
    Tak for det smiley


  • #38   31. maj 2015 Jeg har ikke læst alle kommentarer, men måske har han lidt separationsangst? Min part har mere tendens til at ville løbe, når hun tages væk fra de andre heste. Jeg kan dog heldigvis altid holde hende, for selv om hun bliver utryg, ved hun godt at mennesket bestemmer.

  • #39   31. maj 2015 Det er et godt bud, men det er næppe separationsangst smiley

  • #40   31. maj 2015 Hvorfor ikke bare binde de andre heste fast? Han vil jo bare med sin flok hvilket er hel naturlig adfærd.

  • #41   31. maj 2015 Der er ikke rigtig noget sted de kan blive bundet udenfor plus 2 af hestene kan ikke stå bundet og vil heller ikke binde de andre når jeg f.eks er på banen eller andet smiley

  • #42   3. jun 2015 Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke har læst alle kommentarene smiley Men som jeg lige ser det, så har det noget at gøre med at heste er flokdyr, og da han stadig er ny er måske ikke endnu så tryg ved dig og vil derfor søge hen mod flokken. Så jeg ville prøve at opbygge et godt forhold til ham, så han stoler på dig smiley

Kommentér på:
Min hest løber fra mig...

Annonce