{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

3-årig - hvor meget må hun bruges? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Sikke aktiv jeg er blevet herinde hva? Haha, der sker noget på hestefronten!
Der er sket det i dag, at jeg har fået en dejlig 3 års hoppe. Mine forældre og min søster har betalt hende. Meningen er at hun skal gå som selskabshest til min søsters pony, men at det er mig der skal ride hende. Min mor sagt at jeg ejer halvdelen af hende, eftersom at deres del af pengene er gået til, at jeg skal kunne bruge hende.

Min tanke er så: Hvor meget må denne kære hest bruges?
Hun er tilredet, og har været redet hos en prof. i 2 måneder sagde min søster.

Det er skam ikke fordi at jeg kommer til at mangle, da jeg stadigvæk har min dejlige part, jeg jo sådanset bare kan sætte mig op på og ride. Han er så 3 år ældre, altså 6 år gammel.

Jeg har bare ikke så meget erfaring med ungheste (havde aldrig sat på en unghest, før jeg sad på min part) og nu har jeg så fået en 3 årig. Såeh, lidt hjælp ville være rart! smiley

Selvfølgelig(!!) skal hun ikke rides i 60 min 5 dage om ugen. Jeg tænkte 2, måske 3 gange om ugen, i højest 30 minutter. Eller lyder det helt forkert?

Af hvad jeg har oplevet, og hvad jeg har fået fortalt, er hun en totalt cool hoppe, som tager det hele i stiv arm. Min søster fortalte at da hun var nede og prøve hende, var der græsslå maskine udenfor hallen, og alt hun gjorde var at vippe med et øre, og hende der har tilredet, har fortalt at hun har redet uden sadel. Oven i det, rendte jeg rundt med hende på folden idag, og hun tøffede fint efter mig, og da jeg er dårligt gående, væltede jeg også en gang. Hun stoppede op og ventede på at jeg var klar til at komme op og lege igen. Så af hvad jeg har oplevet, en rigtig dejlig hest, som jeg ser frem til at blive min bedste ven.

Jeg har en helt masse tricks og øvelser jeg laver med min part, som jeg tænker at jeg også vil bruge på hende - for selvfølgelig skal det hele ikke gå op i ridning.

Men vil i komme med nogle ideer osv. til hvor meget sådan en 3-årig må bruges? Vil jo passe på hende, så vi får mange gode år sammen hende og jeg.

Til slut, et billede af skønheden! Hun har det man kalder et halvt - odd eye, men i hesteverdenen kalder man det vidst glasøje? Haha!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3-årig - hvor meget må hun bruges?
  • #2   28. jun 2015 Få den ud og oplev så meget som muligt
    Ud og ride I skoven
    Ved vejen
    Osv smiley


  • #3   28. jun 2015 En god fingerregel med ungheste (5 og derunder) rid dem det antal gange om ugen, de er år gamle..
    Så en 3 års - rid / longer 3 gange om ugen
    En 4 års 4 gange osv.

    Og så er det godt at lave noget med den hver dag ellers.. Gå en tur, øv ting på staldgangen, kom med en rutineret hest ud til en vej og se på trafikken.. Blive tryg ved vandslange mm..
    Men decideret arbejde kun 3 gange om ugen..


  • #4   28. jun 2015 Maks 3 gange om ugen og maks en halvtime. Nogen dage skal man bare op og sidde også skridte 10 minutter også slutte, så en så ung en hest ikke køre død i ridningen.

  • #5   28. jun 2015 hvis den lige er kommet fra proffesionel tilridning så ville jeg personligt give den fri et stykke fri...fri som i helt og total fri så den kan rumme alle de nye ting smiley
    Så ville jeg i den periode bruge tiden på at lære den at kende, strigle, hygge, nusse og måske trække på nogle ture rundt i terrænet så den vænnede sig til alle de nye ting og ikke først skulle se dem når jeg sad på ryggen af den smiley


  • #6   28. jun 2015 Tak for alle jeres svar, de stemmer meget overens i det jeg selv havde tænkt mig frem til, så min tankegang havde vist ikke været helt forkert.
    Tanken er også at det hele selvfølgelig ikke skal gå op i ridning - jeg vil rigtig gerne selv have et forhold til hende, inden at jeg sætter mig op på ryggen af hende.
    I dag er planen at jeg skal ud og ride min part, og så ellers bare hygge med hende. Gå en tur i tærrenet, lære hende at kende, tricks osv.

    I skal have mange tak for jeres svar, det hjalp at jeg så hurtigt kunne få hjælp herinde fra! smiley


Kommentér på:
3-årig - hvor meget må hun bruges?

Annonce