{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
438 visninger | Oprettet:

At tilkøre {{forumTopicSubject}}

Jeg går og har en drøm om at tilkøre min pony. Jeg har prøvet at tilkøre en pony før, men hun var så nem at vi "bare" skulle lære hende at gå i lange liner og så kunne vi spænde hende for vognen. Altså vi havde ikke hende spændt for noget andet (udover en kælk en enkelt gang)

Hvad har i andre brugt som tilvænning til at hesten skal trække noget og at de har noget efter sig?
Håber i forstår mit spørgsmål. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At tilkøre
  • #2   26. aug 2015 start med et bildæk og når den så lige har lært at have noget bag sig, så enten en palle eller et mindre traktordæk smiley

  • #3   26. aug 2015 Ingenting -Vores er spændt direkte for vognen (med hjælp fra prof.). Opfatter det som langt mere sikkert at spænde en vogn efter, end at binde alverdens tingel tangel efter hesten.
    -men inden vognen er spændt på, har hestens self prøvet at nogen går bagved og lægger sin vægt i skaglerne, svinger med dem osv. så hestene er helt fortroligt med det.

    Vælger man at slæbe dæk, paller eller andet i den dur inden, så LAD VÆRE at binde/spænde det fast -lad istedet et reb gå fra tingen, gennem et øje i skaglerne og op til hånden på hjælperen. Så kan hjælperen give slip hvis hesten bliver bange.


  • #4   26. aug 2015 Vi har forsøgt at spænde ham direkte for en vogn. Det endte med en bøjet vognstang. smiley

    Så derfor ville jeg prøve en anden måde og om der var nogle som havde nogle gode råd. smiley


  • #5   26. aug 2015 Men det var trods alt KUN en bøjet vognstang -sætter man f.eks. en palle i skaglerne, og hesten bliver bange, er der jo ingen stænger til at holde hesten "på ret kurs" = risikoen for at hesten får benene over skaglerne (eller endda viklet ind i skaglerne) er ret stor. Og det vil næppe mindske angsten.

    Netop derfor er vores spændt direkte for vogn.

    Axel var allerede tilredet og ganske stabil og tilforladelig (11 år gammel), så han gik i lange liner en håndfuld gange og blev så fragtet til Henrik Høper som hjalp os med at spænde ham for -det gik uden problemer what so ever og efter Henrik havde kørt ham et par omgange tog min far over.
    De første par omgange gik han med mig ved siden og en longe i just in case.

    Martha blev osse kørt hos Henrik de første gange (lidt mere end Axel for hun var nu engang ikke en helt nem dame). Ved hende blev vognen lige holdt på sidenr af hende, "raslet" lidt med o.l. nogen gange inden hun blev spændt for -jeg sammenligner det med når vi under tilridning vænner hesten til at der trækkes lidt i bøjlerne, klappes lidt på sadlen osv før man kravler ombord første gang.

    Emil er ikke kørt til hos os -han er kørt til i tospand og har ikke trukket med alt muligt inden, men har gået sine første mange ture med markredskaber (først en harve) sammen med sin makker.

    De'or er osse tilkørt af Henrik (vi havde ham ikke dengang) og osse han er spændt direkte for vogn, formentligt som Martha, hvor der lige er "raslet" lidt osv. inden vognen er blevet spændt fast.

    Heste er self forskellige -men personligt stemmer jeg ikke for at spænde diverse ting efter hesten. Vi gjorde det med Balder. Det var inden vi vidste ret meget om kørsel, og det var jo hvad "eksperterne" sagde man skulle. Og det gik da osse ganske uden problemer. Balder var født idiotsikker.

    Men med de af vores som er lidt mere "levende" havde jeg ikke turdet det...


  • #6   30. aug 2015 Jeg giver Michelle fuldstændig ret. Lad hver med at spænde alverdens ting efter den som er bundet fast- been there done that kan jeg bare sige, og uheldigvis var min ikke idiotsikker, den løb løbsk, viklet ind i reb, nåede han at falde inden jeg fangede ham. Han slap heldigvis med nogle skrammer og forskrækkelsen. smiley overlad det til professionelle som er lige så vant til at køre som du er til at ride. Kørsel kan bare gå så galt, hvis man ikke ved hvad man laver.


Kommentér på:
At tilkøre

Annonce