{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
604 visninger | Oprettet:

Mere fremdrift hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg er begyndt at ride en hest, med en utrolig langsom gang, især i skridt. Jeg synes han er rimelig schenkeldøv, og pisk reagere han umiddelbart ikke på.
Hvordan får jeg mere fremdrift på ham, uden at jeg konstant skal side og sparke til ham, for det bliver han vel bare mere schenkeldøv af? Jeg rider i forvejen med dråbespore på ham, men er det en skarpere spore der skal til? Og hvis ja, hvor skarp kan man "tillade" sig at bruge på ham?

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere fremdrift hvordan?
  • #1   28. aug 2015
    Det handler om, at hesten skal reagere når vi giver frem signalet - så nej, at sidde og sparke hjælper ikke og gør bare hesten mere døv.

    Hesten er nød til at få indlært frem signalet. Dette er fx via negativ forstærkning - du klemmer med schenklerne og reagere ikke hesten inden for nærmest promte, tjattes der til med et pres så den reagere ( og ja, det kan muligt være hårdt første gang, men de forstår tit pointen, så man ret hurtigt kan lade være eller lave det til meget lidt ).

    Det kan også være at heste er super umotiveret for at gå frem for pres og er ret ligeglad med pres, så har du en større udfordring for dig hvor der skal blandes godbidder ind i, hvis det er det der motivere hesten.

    Men kig på i første omgang også; gør den det for løse tøjler? Er det kun i skridt? Er det kun på banen eller også på tur?


  • #2   28. aug 2015 Krikken: Han rides for løse tøjler. Det er i alle gangarter, men det er dog lidt lettere at få ham frem i trav og galop. Det er både på banen og på tur. Han har før været rideskolehest, hvor han bare har fået lov til at gå som han ville.

  • #3   28. aug 2015
    Går hesten frem i longe i ok tempo? :o)


  • #4   28. aug 2015 Hvis man har en longepisk efter den ja, men der går 2 sek, så går den ned i sit eget tempo igen.. smiley

  • #5   28. aug 2015
    Har du overvejet noget undervisning? Tænkt om der kunne være der skulle foder ændring til? Om den virker uenergisk og doven grundet smerter?

    Lige den type der, er super svære at have med og gøre, fordi man skal finde deres motivation og slippe og tilføje pres/belønning præcist.


  • #6   28. aug 2015 Det vil jeg kigge på så, tak for hjælpen! smiley

  • #7   28. aug 2015 Tindur har også for vane at skridte for langsomt på banen.. Dette arbejder vi på og det er blevet meget bedre. Jeg gik frem på samme måde som Krikken har beskrevet ovenfor.
    Tindur har været meget oppe at køre og har tit været bange på banen. Så det var vigtigt for mig at han kunne slappe af og tage det med ro der inde. Dette har så resulteret i at han har lagt til sig den vane at han kan lunte afsted..
    Nu har han imidlertid blevet tryg så nu skal tempoet på. Jeg måtte så give ham et rap med pisken de første gange for at han skulle reagere. Nu er det sjældent jeg behøver andet end at klemme med schenkelen smiley

    Mvh TT


  • #9   28. aug 2015 Sværke: Det gav rigtig god mening, tak! Men når han så går i det ønskede tempo, hvordan holder jeg ham så i det tempo? For han har det meget med at tilbage i hans eget langsomme tempo, meget hurtig efter jeg har fået ham frem.

  • #11   28. aug 2015 Okay, super! Tusind tak smiley

  • #12   28. aug 2015 Mette - Tindur er stadig der hvor han senker farten når det passer ham..Her gør jeg det samme.
    Først schenklen, hvis ingen reaktion prompte så pisken. Det tager altså tid for nogle at finde ud af sine forskellige tempo og lære at de skal holdes indtil andet er sagt.. I alle gangarter smiley

    Mvh TT der øver dette ugentligt smiley


  • #13   28. aug 2015 "Spørg " pænt med let tryk af læggen 2-3 gange , hvis du Ingen reaktion for, så forstærkes dette med 2-4 hurtigt dap med chenklen - med det samme hesten er fremme så helt væk med chenklen ! I den samme gangart så holdes tempoet af sædet, går hesten i stå så læg, ingen reaktion så chenklel osv.

    Det handler om at ride hesten til at blive følsom overfor tryk af læg/chenkel, dette tager tid men virker.... Virkelig vær opmærksom på at du fjerner alt pres når den er fremme . Chenklen bruges kun når hesten går/er gået i stå , du må ikke trykke/klemme/sparke for hvert skridt hesten tager ..

    Og ja så få noget undervisning smiley - du er helt sikkert ikke bevidst om det, men du sidder nok og trykker for hvert skridt hesten tager pt


Kommentér på:
Mere fremdrift hvordan?

Annonce