{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
450 visninger | Oprettet:

Voksepause og hvad først? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et par spørgsmål.

Da jeg har hørt at travere vokser hurtigt i forhold til andre heste, ville jeg spørge om min 4 års traver skal have en voksepause? Og hvad gør man så, så den ikke taber sine muskler helt?

Nu da min lille prinsesse kan alle gangarter, skal jeg have hende til at gå i et stabilt tempo og få hende ned med hovedet. Hun mangler stadig meget balance og nogle muskler, men hvordan skal jeg gøre? Skal jeg tage en ting ad gangen eller prøve så godt jeg kan, med det begge ting?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksepause og hvad først?
  • #1   30. aug 2015 Jeg følger lige med, da jeg selv står med samme spørgsmål. Det er bare en fuldblod jeg har og vi er nået lidt længere end jer smiley

  • #2   30. aug 2015 Det kommer helt an på hesten smiley Du kan få en masse af folks erfaringer herinde, hvad andre har gjort med deres ungheste, men det er langt fra sikkert, at du kan bruge det på din egen. I første omgang giver man jo hesten en voksepause, fordi den skal vokse - det er der flere måder, du kan se, om den er, men det er også meget forskelligt fra hest til hest. Generelt kan du se, om den skifter adfærd; får dårligere balance, bliver tvær, vil ikke gå frem, bliver uren, begynder at lave ballade eller du kan se det på dens vækstlinjer eller hvis krydset bliver højere end manken. Men det er ikke alle heste, der som sådan behøver en voksepause, og det er også individuelt hvornår en hest måtte behøve en og hvor lang tid.

    Men er du i den situation, at din hest pludselig går i vækst, er meningen jo, at den skal have ro til at vokse. Det er dumt at fortsætte træningen, fordi du vil belaste led og sener i væsentligt højere grad, når hesten vokser. At den så vil miste noget muskelmasse er jo egentlig bare ærgerligt - men som jeg ser det, ligger jeg hellere det mere tid i at opbygge musklerne igen ovenpå en pause, end at overbelaste hesten og mindske dens holdbarhed smiley


  • #3   30. aug 2015 Jeg har en 3 års pony, som lige pt har vokse pause. Jeg har valgt at give ham en voksepause, da han pt er megte ung i hovede og ikke kan overskue for mange ting på en gang. Han er voksede 3 cm. på 1,5 månede og han får lov at stå lidt i nu smiley Som andre også har skrevet til dig, kommer det meget an på hesten og især hvordan den er under ridningen. Hvis din hest ellers er glad for at arbejde og virker cool i hoved under ridning ville jeg ikke være så er nervøs når den er 4 år. Evt. rid lidt i nu og giv den an pause når det passer ind i din kalender, evt. vent og giv den en pause i de "kolde måneder" hvor det alligevel ikke er så "sjovt" og ride smiley

  • #5   31. aug 2015 Voksepause kommer an på den enkelt hest..
    hvis man kan mærke at hesten har brug for en pause fra ridningen, det havde min da han var 4,5år der var det så tydeligt at han var kørt død i træningen..
    det kan også være fordi hesten er højere bagtil end fortil, er den det skal man give pause til de er lige igen ellers kan man ødelægge dens krop..

    det med de vokser hurtigere passer ikke, kan godt se sådan ud, men knoglemæssigt gør de ikke, nu kan jeg self. ikke lige finde noget på det, men har læst mange gange at folk mener at koldblods vokser langsommere end alle andre osv.. men det er altså ikke rigtigt..

    giv din hest pause når den enten virker til at have brug for det, eller hvis den er højere bagtil..

    det bliver svært at bevare muskler, men du kan gå en masse ture med den i bakke terræn, og en smule longering, men ikke mere end 2 gange om ugen i 15-20 min

    løsspring ville jeg heller ikke mere end en gang hver anden uge..
    men masser af gå ture, og ja den vil miste en del muskler men sådan er det altså med ungheste..

    ang. tempo og hoved..
    start med tempoet, masser af halve parader og temposkift..
    når så den kan det og slapper af i gangarterne vil den næsten altid sænke hovedet automatisk når den slapper af og for ro på, og ja for hestens skyld ikke for mange ting på en gang når den er så ung


  • #6   31. aug 2015 Det er jo bare det at travere generelt er høje bagtil.. Så derfor er jeg lidt i tvivl:-)

  • #7   31. aug 2015 Tror det er general alle heste som er lidt høje bagtil i voksepausen eller imellem træningen, når de stadig er ungheste.

    Min travhest var også høj bagtil i årene, måske fordi at det er der motoren/musklerne sidder hos dem.. smiley de er jo bygget til trav løb.


  • #8   31. aug 2015 Hmm de travere jeg har kendt har nu aldrig været høje bagtil når de har været udvokset..
    så jeg tænker jo er den høj bagtil skal den have pause.. kan godt være de 10 stykker jeg har kendt har været uden for normalen skal jeg ikke kunne sige, men lyder mærkeligt hvis de alle har været det..


  • #9   31. aug 2015 Jeg har ikke det store kendskab generelt til travere, men jeg har altså heller ikke set nogen, der har været høje bagtil smiley men det kan jo ikke skade noget at give den lidt ro fra træningen eller trappe det lidt ned i en periode. Så kan du altid se, hvad der sker? smiley

  • #10   31. aug 2015 Jeg tror ikke på vokse pause, men jeg tror på at man lytter til sin hest, og dens udvikling, og kun belaster den i takt med det den er i stand til.

    ingen af mine har nogensinde haft vokse pauser.


  • #11   1. sep 2015 Standarbreed er avlet højere bagtil en andre travere. Så man kan ikke rigtig bruge den med højere bagtil (medmindre der er rigtig stor forskel) på denne race. Du bliver nødt til at mærke på hesten og justere træningen efter dette. Hvis du tager det stille og roligt så gør du ingen skade. Tindur mistede pludselig sin energi i vinters samtidig med at han blev låst. Der skridtet jeg kun på ture med ham indtil sidst i april da fik han tre uger ferie pga familie krise. Han får nu en pause fra december til februar hvor han kun bliver striglet. Han kommer til at få denne pause hvert år da december og januar er kolde måneder der er noget lort at ride i og december er travl. Han bliver fem år om 28 dage og jeg startede tilridningen midten af august sidste år smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Voksepause og hvad først?

Annonce