{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd om bidløs ridning
  • #1   31. aug 2015 Hvad er det præcist du gerne vil vide, skriv evt en pb smiley

  • #2   31. aug 2015 Tja, du kan jo som sådan bare prøve at putte et tov i din grime og så ride sådan.

  • #3   31. aug 2015 Kast dig ud i det på en lukket bane, få 100% styr på stop og styr' signalerne..
    Forfin dem og arbejd evt. med positiv forstærkning, så hesten synes det er en fantastisk ide at skulle lære de nye signaler.. smiley


  • Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #4   31. aug 2015 Lukket bane: den er modtaget smiley

    Hvilke typer bidløse hovedtøjer findes der - og hvad har I god erfaring med?
    Skal ud og investere og vil jo helst købe det rigtige. ( Og tov i grimen er liiige frisk nok til mig smiley )


  • #9   31. aug 2015 Det kommer jo meget an på om du er ude i at ride ture eller det måske også er lidt baneridning smiley

    Du er velkommen til at skrive privat besked smiley


  • #10   31. aug 2015 Jamen du rider bare som du gør med bid smiley
    Det er rigtig smart, at have 100 % styr på stop og drej signalere for ben, inden man kaster sig ud i bidløs ridning, og så er det desuden bedst at starte på en indhegnet bane smiley

    Der findes et væld af bidløse hovedtøjer.
    Et super stabilt allroundhovedtøj, som jeg selv bruger og altid anbefaler, er en sidepull. Den kan sammenlignes med en lædergrime der er faconsyet og tætsiddende smiley
    Man kan også bare starte ud i grime/rebgrime, for at se om det er noget man gider, inden man bruger penge på hovedtøjer.

    En bitless er også forholdsvis udbredt, men dog ikke noget jeg vil anbefale. Kun få modeller giver efter igen, når remmen er strammet, og så ligger de (i min optik) et uhensigtsmæssigt tryk på nakken.

    Kapsun (ridekapsun/læderkapsun) er også super lækker at både ride og træne med. Her skal man dog huske at slippe tøjlekontakten igen, da der sidder kæde/jern i kapsunen der kan være lidt hård mod næseryggen.

    Hackamore er meget omtalt, og har ry for at brække næsen o.lign. dette passer altså ikke, den kan på ingen måde brække næsen. Det er dog rigtigt, at den ikke er beregnet til konstant tøjlekontakt, og hvis man vælger at ride med hackamore, skal man derfor forstå at den skal rides med løse tøjler, og kun trækkes i ved nødstop. Stængerne gør at hesten kan mærke det, hvis du tager hånden op, eller ud til siden, selvom tøjlen er løs.

    Hackapsun/Hackamorekapsun giver lidt sig selv. Man rider primært for ringene på næsen, som fungerer som en sidepull, og så har man stængerne til at forstærke, fx. via vægtsstangsprincippet (som beskrevet ved hackamore)

    En LG bridle er også super smart, idet man kan vælge hvor kraftig styrken skal være. Den kan gå fra sidepull til minihackamore

    Og så er der endda flere endnu, bla. bosal, underpull, cordeo o.lign


  • #11   31. aug 2015 Hvis det er noget du bare gerne vil prøve, synes jeg du skal starte med et tov i hver side af grimen. På den måde bruger du ikke en masse penge på et hovedtøj og fragt osv., hvis det alligevel ikke har din interesse efter et par gange smiley
    Hvis det stadig interesserer dig efter nogle gange, er der sidepull der, som sagt, fungere på samme måde som et "almindeligt" hovedtøj uden bid. Har også hørt at sidepullen skulle være lettest for hesten at forstå.
    Personligt bruger jeg mest hackamore eller ridekapsun smiley Sidstnævnte er fantastisk!

    Ellers er der almindelig "bitless" trensen, hvor tøjlestropperne krydser under kæben, men den er der vist delte meninger om smiley


  • #12   31. aug 2015 Hvis du er utryg ved kun at have tov i grimen, kan du jo ligge trensen under og så have den som ekstra hjælp, hvis du føler du mister kontrollen. Så har du bare to tøjler, men tøjlen fra trensen kan du bare ligge på halsen, hvis ikke du kan styre to tøjler. På denne på slipper du for at bruge en masse penge på forskellig bidløs optømning, hvis du finder ud af at det ikke helt er dig alligevel smiley

  • #15   31. aug 2015 Du kan evt. starte med at træne noget styring fra jorden, hvor du går lige bag ved hestens skulder. Det kan være lidt svært i starten (kommer an på hvordan hesten er og om den har prøvet det før). Når jeg rider bidløst er det med rebgrime, men jeg kunne godt tænke mig en sidepull (har kun hørt godt om den).

  • #16   31. aug 2015 Hvis du køber en hackamore så køb for gud skyld en lidt dyre model som er afrundet det hvor der er læder..
    kender en prof rytter, hun var ude og ride med den for anden gang for at hygge med sin hest, den sprang over næsen på hesten og den blev så bange at hun måtte sprænge for livet ind i en væg for ikke at blive mast.. Hun ringede så til butikken hun havde købt den af og fik af vide at de havde dem ikke mere da de havde mange af de sager med at metallet har skåret læderet over.
    så lad vær med at købe denne billige model.
    http://www.horze.dk/hackamores/horze-hackamore/13105.html


  • Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #17   2. sep 2015 Tak for jeres svar!
    Så har jeg investeret i et lækkert bidløst hovedtøj. Efter 2 spændende dage med "næsebånds-ridning" kørte jeg ud og kiggede.
    Da jeg så det MÅTTE jeg bare eje det, for læderet er virkelig blødt. Det var lidt dyrt - men et special bid koster jo også rask væk 700 kr. smiley http://rytterkompagniet.dk/index.php/hest/trenser/sidepull-blod-bidlos-trense.html?options=cart


  • #19   2. sep 2015 Jeg bruger bidsk og det er jeg meget glad for! smiley

  • #20   2. sep 2015 Ups, jeg mente bosal!!

  • #21   2. sep 2015 Dumme autocorrect smiley

  • #22   2. sep 2015
    Du må meget gerne komme med en feedback om en uges tid, når du har fået brugt hovedtøjet lidt smiley det er den jeg omtalte (bitless) som jeg desværre kun har dårlige erfaringer med, så det er spændende at høre om det kan fungere for jer smiley


Kommentér på:
Gode råd om bidløs ridning

Annonce