{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  glidetøjle
  • #2   3. sep 2015 at den er stiv og med en glidetøjle skal jeg bare tage et træk også går den der i stedet for at hive den i kæften en halv time- 45 minutter!! Men jeg har den selvfølgelig kun på når min underviser er der

  • #4   3. sep 2015 min underviser siger bare det er måde den er redet på for nogle gange skal den gå samlet og rigtigt, med andre ikke. Så tror også lidt det er hvordan den bliver redet, min underviser er trods alt pony dm rytter så ved hvad hun gør:-)

  • #5   3. sep 2015 Hvis din underviser anbefaler det, viser hun dig forhåbentlig også hvordan sådan en skal bruges. Det kan gå helt galt hvis man ikke bruger den rigtigt.

  • #6   3. sep 2015 Ja gør hun men vil gerne vide noget mere om den!!

  • #7   3. sep 2015
    En underviser der anbefaler en at ride med glidetøjle, ud fra det grundlag ville jeg holde mig langt væk fra. Men jeg gætter på du går på rideskole og ikke har så meget og skulle ha' sagt.


  • #8   3. sep 2015 nej dette er privat men rider en hest der har gået rideskole i nogle år så er meget stiv og alt der kan hjælpe mig som rytter, tager jeg imod med kyshånd

  • #9   3. sep 2015
    Hvis hesten er stiv, så starter man med et tjek af en fys :o). Stivhed kommer som regel af en låst og spændt hest.


  • #10   3. sep 2015 Ja men den er tjekket i hoved og røv og er så stiv uanset hvad. Men nu prøver vi og hvis det ikke går dropper vi det!! Skal siges jeg har redet med chambon men den ligger sig bare i den!!

  • #11   3. sep 2015 For at lade dig og din undervisers holdninger være i fred, så skal du stå fast ved at din underviser bruger tid på at vise dig hvordan og hvorfor..

    Når jeg selv rider med glidetøjle, holder jeg den alm. tøjle som normalt, altså mellem lillefinger og ringefinger.. Og så har jeg glidetøjlen under hånden.. Altså 'igennem' hånden..
    På den måde synes jeg det er nemmest at tage og give tøjle..
    Og så er det meget vigtigt, at når hesten går hvor den skal, så skal glidetøjlen hænge løst, så den kun danner et loft for hesten, og ikke er den grundlæggende årsag til at hesten går som den går.

    Jeg har selv redet en tidligere elevhest, og det er ikke så nemt som man tror, og som mange skriver.. Sådanne heste er ofte rimelig ødelagte, især overfor de små signaler.. Ofte er det en vane man skal have brudt, og hvis glidetøjlen kan være med til at hjælpe dig som rytter til at få hesten til at komme lidt længere ned med hovedet, så vil det også hjælpe til at hesten med tiden kommer længere ned og til sidst kan blive fin igen..



  • #12   3. sep 2015 Altså på min part ville min underviser også have glidetøjle på og jeg sagde nej.
    Og den var virkelig også stiv - men efter meget arbejde og løsgørende ridning, er han blød og lækker at ride nu, helt uden hjælp fra glidetøjlen. Er meget imod glidetøjlen og er så glad for jeg sagde nej og fik redet mig ud af det uden smiley


  • #13   3. sep 2015 Forstår dig ikke med tøjlen, kan du uddybe lidt mere??

  • #14   3. sep 2015 Jamen sagde hende også lidt imod men blev ved med det ville hjælpe, sagde at jeg er bange for at bruge den og trække for meget, men sagde hun ville vise mig det!!

  • #15   3. sep 2015 Igen.. En glidetøjle skal være løs når hesten går som den skal.. Hvis du laver tøjlen i den længde, så vil du aldrig komme til at tage for meget fat.

  • #16   3. sep 2015 jamen mener også mere hvordan du holder den

  • #17   3. sep 2015 Generelt så ville jeg hoppe LANGT udenom en underviser som mener at pillen/nykken/osv. i tøjlen er vejen frem...

  • #19   3. sep 2015 ok men er så glad for hende så vil gerne ride der er lidt kræsen med undervisere


  • #20   3. sep 2015 En tøjle der er nederst (ikke mellem fingrene, men i hånden) er glidetøjlen..

    profilbillede
  • #21   3. sep 2015 ok tak

  • #22   3. sep 2015 Jeg holder min almidelige tøjle som jeg plejer, og så har jeg glidetøjlen mellem langefinger og ringefinger. På den måde syntes jeg det er lettest at styre.
    Men det er jo lidt forskelligt hvad folk foretrækker ligesom med kandar smiley

    Men er sikker på din underviser viser dig hvordan du skal bruge den smiley


  • #23   3. sep 2015 Jeg har redet med glidetøjle på min store dreng, simpelthen fordi han var for stærk for mig, og det gjorde at selvom at den var helt løs gik han meget mere afslappet..
    og efter noget tid kunne jeg smide den og ride lige så fint uden som med..

    Skal faktisk til at bruge den igen nu her, for vil heller have en løs glidetøjle end at føle jeg skal have ekstremt meget fat i ham..
    og han er også tjekket, det er simpelthen bar fordi han lige har fået en idé om at det er okay at løbe med mig..

    Men jeg har den normale tøjle som jeg plejer alt mellem ringefinger og lillefinger..
    og så har jeg glidetøjlen mellem ringefingeren og lange fingeren, altså over den normale tøjle, det er sådan jeg bedst kan give og slippe på glidetøjlen..


  • #24   3. sep 2015 Sorry men lige meget hvad skal hesten ski ikke hives i kæften.. Hvis det er det din underviser lære dig, så skal du til at være mere kræsen med underviser ..
    Hestens hoved skal ikke hives ned hverken med tøjlen eller glidetøjle


  • #25   3. sep 2015 Tror ikke du forstår mig

  • #26   3. sep 2015 Hvad forstår jeg ikke ? Det er jo det du ordret skriver

  • #27   3. sep 2015 Hvor gammel er din underviser? Du siger hun rider DM på pony? Jeg spørger bare af ren nysgerrighed smiley

  • #28   3. sep 2015 nu er hun 23, hun har før i tiden redet pony dm.men det er ikke sådan det skal forståes, men ponyen er redet forkert og er meget stiv og kan intet mere fordi den er brugt til rideskole!! Hvis du vil vide mere så skriv pb

  • #29   3. sep 2015 Men det hjælper den da ikke at fortsætte med at gøre det forkert.. Den glidetøjle vil sandsynligvis kun gøre den mere stiv

  • #30   3. sep 2015 ikke hvis man spørger min underviser, min underviser siger at med glidetøjlen skal jeg tage en gang også går den der!!

  • #31   3. sep 2015 Ja, men det gør stadig ikke hesten mere smidig. Det ville være det samme, som hvis du skulle springe højdespring, og kun lige kom over, men hvis du så hoppede på en trampolin, så skulle du ikke springe knap så kraftigt.
    Okay, dårligt eksempel. Men det er en lappeløsning at sige: "et tag, også går den der". En glidetøjle kan være behjælpelig - ja. Men det lyder mere som en lappeløsning end en egentlig løsning.


  • #32   3. sep 2015 ok men hun ved hvad hun gør og vil selvfølgelig ikke skade hesten mere end nødvendigt!!

  • #33   3. sep 2015 Jeg syntes du skal lytte til din underviser.. Glidetøjlen kan være et rigtig fint hjælpemiddel der kan hjælpe både rytter og hest på vej i den rigtige retning.

  • #34   3. sep 2015 gør jeg også!!

  • #35   3. sep 2015 Kan godt være den får hoved på plads, men den vil stadig være stiv og bruge sig forkert.. En hest kommer ikke til bidet ved hjælp af tøjlen.. Trist så mange herinde åbenbart tror det er korrekt ridning..

  • #36   3. sep 2015 Signe: Hvordan kan du sige at hesten ikke kommer til at bruge sig korrekt vha glidetøjlen?

  • #37   3. sep 2015 Jeg gider ikke at diskutere min underviser må vide hvad hun gør og hvorfor hun gør og siger som hun gør

  • #38   3. sep 2015 Tja, du får måske hesten til at bukke nakken - men du får den ikke til at arbejde korrekt og bære sig selv. Så fra en ridefejl til en anden, kan ikke se fordelen ved det? Så hellere lade det tage den tid det tager at lære hesten at gå korrekt.

  • #39   3. sep 2015 Det er jo en evig diskution.. Og vi bliver jo aldrig enige smiley

  • #40   3. sep 2015 Men ved den går der kan jeg koncentrerer mig om mig selv

  • #41   3. sep 2015 Rasted: Præcis!! Det kan nemlig også hjælpe rytteren meget...

  • #42   3. sep 2015 Forstår jeg ironi eller mener du det Kris? For har selv mange dårlige vaner og ryger hurtigt tilbage når hesten og jeg ikke virker sammen og jeg skal tænke på en masse!!

  • #43   3. sep 2015 Nej jeg mener det skam smiley En glidetøjle kan hjælpe rytteren meget også, for når hesten går som den skal så er det også lettere for rytteren at være på hesten.

  • #44   3. sep 2015 Ok men skulle lige dreje det om du mente det eller var ironisk, kan du ikke lige skrive pb til mig så er det nemmere at tage

  • #46   3. sep 2015 Jamen man rider jo ikke udelukkende på glidetøjlen... Den er der jo kun som en støtte. 90% af tiden rider man jo normalt på den almindelige tøjle..
    Så forstår ikke hvorfor den er så slem..


  • #47   3. sep 2015 Kris og pigen: Fordi hvis man har sat sig ind i hestens fysiologi så ved man at det er umuligt for hesten at bruge sig korrekt når hoved føres ned og ind.. Og da glidetøjlen går ned og ind er det den eneste vej den kan føre hestens hoved..


  • #48   3. sep 2015 Ned og ind?? Jamen der skal hesten da slet ikke gå.. Og kan slet ikke forstå du siger det er sådan glidetøjen hjælper..

  • #49   3. sep 2015 Skynd dig ud og få fat i en anden underviser smiley

  • #50   3. sep 2015 Kris og pigen: En glidetøjle går ned og ind, det er den retning den fysisk sidder på hesten.. Når du tager i den føres hestens hoved ned og ind, den kan ikke føre det anden vej..
    Men nej vi er skam helt enige om at det ikke er der hestenskal gå


  • #51   3. sep 2015 Selvom hun engang har redet DM for pony, er det ikke end betydning med at hun har sat sig ind i hestens bevægemønster. Enhver idiot kan smække en glidetøjle på hesten og se ud som om at de kan finde ud af at ride. Men det løser på ingen måde spændinger i hesten! Jeg red selv en hest der havde gået rideskole i 14 år! Hun var stivere end et bræt og hård i munden! Underviseren spændte den ind med træktove som chambonen og glidetøjle, og man kunne tydeligt se på hesten at den fik mere og mere ondt for hver dag! Jeg red den for mig selv i en periode for at træne den lidt, og efter lidt træning var hun blød og smidig! Desværre måtte jeg stoppe med at ride der, og underviseren fortsatte med indspændinger, og vupti et år efter jeg havde redet den blød, måtte den aflives fordi den havde så ondt i hele kroppen, af bare at blive spændt ind så det var nemmere for børnene. Der er INGEN undskyldning for at bruge sådanne feje hjælpemidler! Alle heste kan trænes ordentligt op, lige meget om de er rideskoleheste eller ej!

    Jeg ville råde dig til at læse om hestens anatomi og bevægemønster, før du så meget som overvejer at spænde den ind. Går ik ud fra at du vil have en hest du tilsidst ikke kan redde, fordi du har fortsat med at ride forkert. Held og lykke med det, og for hestens skyld, så tænk dig lige lidt ekstra om, før du bare hopper på ideen med at spænde hesten ind, bare fordi en "klog" siger at det hjælper, brug din sunde fornuft, den vil helt sikkert også fraråde glidetøjlen smiley


  • #52   3. sep 2015 Men det er vel også et spørgsmål om hvor meget du så tager i glidetøjlen...Det er jo ikke meningen den skal tvinge hesten helt ned til bringen. Den skal blot være en støtte til at hesten ikke går for højt.

  • #53   3. sep 2015 Sille: Hvis man forsøger at "spænde" hesten ind med en glidetøjle og tror den går korrekt der, så kan enhver (i hvert fald hvis man ved noget om heste) se at hesten ikke går korrekt.
    En glidetøjle skal ikke bruges til at spænde hesten ind med.. Det får man intet ud af.


  • #54   3. sep 2015 Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis man kan finde ud af at ride, har man da sandelig heller ikke brug for en "hjælpetøjle". Hvis Man ikke kan finde ud af at ride, sÅ ville det nok være en god ide at lære det ordentligt fra bunden smiley

  • #55   3. sep 2015 Sille: Ja men hvor er bunden?? Og hvorfor må man ikke få lidt hjælp til at komme videre?
    Hvis man bare trækker hestens hovede ned og ind så opnår man jo ikke bærring og samling, men hvis hesten ikke forstår hvor man vil hen så ser jeg intet problem i at hjælpe den på vej med en et hjælpemiddel.


  • #56   3. sep 2015 Kris og pigen: uanset hvor lidt du tager, vil den altid føre ned og ind, det er den eneste vej den fysisk kan føre.. Det eneste der svinger er hvor meget ned og ind..
    Og i den her situation skal den bruges til at få hestens hoved ned med et træk frem for at hive i den i en time.. Lyder det som fornuftig ridning ?


  • #57   3. sep 2015 For mig lyder det fornuftigt! Nu Har jeg skrevet lidt med TS via PB, og det handler ikke så meget om at få hesten til at "gå i holdning" for det kan den sådan set godt. Men mere fordi den stiver sig meget og dermed kan glidetøjlen være hjælp til at vise hesten vejen.
    Der er ingen der har sagt i denne tråd at hesten bare skal rykkes rundt! Og med glidetæjen har man mulighed for at give efter hvor der er behov for det..


  • #58   4. sep 2015 som så mange andre i denne tråd mener jeg også at du skal smide både glidetøjle og underviser ud, intet af det lærer dig at ride, eller din pony at bruge sig rigtig tvært imod.

    prøv at bede din mor om at trække dig i armen, og læg mærke til hvad du gør i din krop når hun trækker...... du spænder imod!

    Det samme vil din hest gøre, når du tvinger den og trækker i den med diverse former for hjælpetøjler.

    Der findes ikke en smutvej, det handler om korrekt ridning, træning og forståelse for sin hest.


  • #59   4. sep 2015 Hvis du ikke gider lytte til os, så lad da vær med at spørge herinde? smiley

  • #60   4. sep 2015 Kris og pigen: måske du skulle læse ts første svar igen..
    Og nej en glidetøjle kan på ingen måde løsne en hest der stiver sig, det er simpelthen en fysisk umulighed.. Den kan tvinge den til at give efter, men det er jo ikke det samme


  • #62   4. sep 2015 Ville også kyle sådan en underviser langt væk og finde problemet i stedet for.. smiley

  • #63   4. sep 2015 Undskyld mit lidt sure opstød, men hold op hvor er folk dog "kloge" at høre på !!!! En glidetøjle er et hjælpemiddel, ligesom en champon/elastik. Hvis man bruger glidetøjlen rigtig der der ingen problemer, kan ikke se hvorfor du/hun skal skibbe sin underviser fordi du bliver vejledt til at bruge et hjælpemiddel. Så alle jer som siger hun skal droppe underviser, burde i nok også for jeres underviser har nok vejledt jer til at bruge pisk eller spore eller begge dele. For det er jo så heller ikke okay! Come on altså!

    Når jeg rider med glidetøjle holder jeg den almindelige. Tøjle mellem ringe og lillefingeren og glidetøjlen i håndfladen.
    Eller har min almindelige tøjle mellem lange og ringe finger og glidetøjlen mellem ringe og lillefinger, det svinger nemlig lidt med hvad jeg syntes er mest behageligt og hvad man selvfølgelig syntes er nemmest, det er vigtigt glidetøjlen ikke er spændt op af bringen, men at den er løs dog sådan at når hesten slår fra spænder den imod.
    God fornøjelse smiley


  • #64   4. sep 2015 Kimmi: Ja i hvert fald klogere end folk der tror at en glidetøjle hjælper en hest med stiv nakke smiley og ja det er ligesom en elastik chambon, sådan en har nemlig heller intet fornuftigt at gøre på en hest smiley
    At sammenligne "hjælpetøjler" med pisk og spore, ja det siger vist mest om dig smiley


  • #66   4. sep 2015 Jeg elsker det her "ordsprog"
    "Kun dygtige ryttere kan bruge hjælpetøjler, men de dygtige ryttere behøver dem ikke"


  • #67   4. sep 2015 En glidetøjle løser ikke det problem - been there, done that. Det forstærker det kun. Hvis man vil løse den type problem som du trådstarter beskriver så anbefaler jeg at man hopper ned af sin hest og får den til at forstå, hvad man vil først.

    En hest skal når du giver et signal svare rigtigt inden for de første 3 gange du spørger ellers så forstår den dig ikke. Når du har kæmpet med den i 45 minutter - uden at have set hvad der foregik - så vil jeg mente, at så forstod hesten ikke opaven. Tværitmod.
    Og det jeg skriver oven for er ikke bare "en gang fis i en hornlygte". Det har jeg fra en af verdens førende forskere inden for læringsteori - italiener er han vidst nok Angelo Telatin (hans navn staves?)

    Se det sådan her.
    Din hest er ikke ondskabsfuld, dum eller andet. Den forstår dig bare ikke. Nogenlunde ligeså godt som du og jeg forstår russisk omtrent lige godt forstår din hest dig. Så nogle gange er man nødt til at være meget tydelig før han forstår sin besked


  • #68   5. sep 2015 En glidetøjle kræver en erfaren hånd oftest, da man hurtigt kan gøre mere skade end gavn med sådan en, hvis man ikke ved, hvordan man skal håndtere den. Hvis du er i tvivl, så synes jeg du skal spørge din underviser til råds om, hvordan den fungerer og hvordan du skal benytte den. Og hvis du stadig har dine tvivl efter det, så vælg at rid med den, når din underviser er til stede, så du er sikker på, at du gør det korrekt smiley

    Derudover så vil jeg nu selv mene, at en hest også kan være stiv uden at der er noget direkte galt med hesten. Sørg for en masse løsgørende øvelser, så hesten bliver bedre. Måske virker det ikke i starten, og ikke den første uge - måske tager de tlængere tid, men det meste kan rides væk (og dette siger jeg med fare for, at nogle smider en bombe). smiley


  • #69   5. sep 2015 Marie: Jeg er helt enig i at en hest kan være stiv uden at fejle noget og at det i så fald kan rides væk.. Bare ikke med brug af en glidetøjle

  • #70   6. sep 2015 ... og jeg har selv redet med glidetøjle fordi en underviser mente at det ville løse et problem. MEN det får mig i den grad ikke til at anbefale andre om at begå samme tåbelighed.

    Du risikerer at ødelægge hestens krop når du beder den om ting den ikke er klar til. Jeg husker Marijke de Jong en gang sagde om en hest, der var stor, ranglet og nægtede at trave under rytter "Clever horse!"
    Altså. Hesten var klog. Den blev bedt om noget den overhovedet ikke var i stand til og så var den altså så smart at den pure nægtede at udføre opgaven.

    Så nogle gange er det klogt at lytte til hesten.


  • #71   6. sep 2015 smiley

    profilbillede
  • #72   6. sep 2015 Signe: Jeg nævner heller ikke, at det er med en glidetøjle, blot at man skal bruge løsgørende øvelser. Derved kan man gøre det både med og uden smiley

  • #73   8. sep 2015 En glidetøjle kan være effektiv hvis man vel og mærke ved, hvordan man skal håndtere sådan en og er i stand til at bruge den korrekt, ligesom al anden form for hjælp...
    Men man putter selfølgelig ikke en glidetøjle el. anden form for “hjælpetøjle“ på en hest, som ikke er klar til det..! Men hvis hesten så er klar, har man jo ikke brug for den da den så går rigtigt af sig selv som den skal smiley Jeg selv ville ALDRIG -om så enda min underviser bad mig om det, putte en glidetøjle på min hest!

    Til TS: Hvis du ikke ved hvordan du skal gøre, så lad vær! Du kan SÅ utrolig hurtigt ødelægge hesten, og gøre mere skade end gavn, ved brug af noget som du ikke ved hvordan du skal bruge og ISÆR med en glidetøjle... smiley Hvis jeg var dig ville jeg samtidig skifte underviser med det samme når hun åbentbart mener det er iorden at putte sådan en på en hest som overhovedet ikke er klar, om du så er glad for hende eller ej er det i mine øjne bare ikke okay overfor hesten..


  • #74   10. sep 2015 En glidetøjle kan være en stor hjælp hvis man bruger den rigtigt den er kun så kraftig som hånden der bruger den... det er noget mange glemmer og så begynder man at betegne den som et tortur instrument. Og selv om det klart er bedst ikke at ride med nogen hjælpemidler er der bestemt ikke noget galt med at lære det og bruge den som supplement til indlæring... og hvis din underviser tager sig god tid til at lære dig det så er der intet galt med det. Du har allerede fået et godt billede af hvordan den holdes. Så jeg skriver kun fordi nogle af de indslag der er skrevet tidligere virker afskrækkende og så vidt jeg kan læse yders kritisabelt af din ridelære, en kritik jeg ikke kan se grund til for hvis ikke din underviser skulle undervise i glidetøjle hvem sku så ? smiley

  • #75   10. sep 2015 Hesten skal jo ikke trækkes ned, men rides ned. Du skal heller ikke bruge kræfter på at trække den ind. Det hele skal komme bagfra - hesten skal have vægten på bagbenene, de skal gå ind under kroppen. Fremaddrift - anholdning - eftergivenhed. At trække hesten ind får hesten til at sænke ryggen og skyde bagenden bagud.

  • #77   10. sep 2015 Det siger jeg så sandelig heller ikke, at en hest skal rides frem og ned er der ingen tvivl om. Men den der omvandrende gedebuk der (bevare nok er blevet redet forkert tidligere) bare er uden for pedagorisk rækkevidde er nød til at få en alternativ forklaring. Hvilket du ikke kan gi hvis du ikke har erfaringerne. Desuden har jeg aldrig udtalt mig om værken en løs eller stram glidetøjle og om at tvinge hesten til noget som helst en glidetøjle skal bruges meget forsigtig og efter den enkelte hests behov. lige som ALT ANDET med heste skal rytteren være ekstremt lydhør og følsom over for hestens behov og trænings metoder hvilket er hvor ordsproget " et bid er kun så skarpt som hånden der bruger det" kommer fra... vi skal passe på vi ikke bare råber dyreplager af alt og alle i dagens hesteverden for ellers bliver det sku et helvede og være her ... alt hvad har med heste ad gøre kræver erfaring og hvis man ikke har det bør man tie stille for en hver kan læse en side på internettet og kalde sig ekspert men prøv og lever det Før du lære fra dig det er ingen kritik en glidetøjle kan være et forfærdeligt våben i de forkerte hænder men det er derfor vil skal lære at bruge den rigtigt hvilket hun tydelig vis gerne vil

  • #78   10. sep 2015 Anett: Det er et spørgsmål om, hvad man betragter som dyrplageri. I mine øjne er alle former for tvangstøjler ikke okay. Hesten skal RIDES, for at komme ned og gå rigtigt. Alle heste kan tvinges ned fortil på den ene eller anden måde, men så bruger den heller ikke sig selv rigtigt, og vil kompensere for det, og det ender i smerter - er det dyrevelfærd? Det er da langt bedre at fokusere på at lære rytteren at ride rigtigt, og så vil hesten og begynde at give efter smiley

  • #79   11. sep 2015 Hvis jeg var dig ville jeg. Prøve som underviser siger når der er underviser på. Men få vist hvordan af hende. El få en uddannet berider på. 2 så ville jeg til dagligt varme op med en masse udadstillinger både på langsiderne og på volter. Samt en masse gymnasticerende øvelser. Så du får styr på både udvendige og indvendige side. Og blødgjort hesten til smør. Derefter begynde med trav. Og periodevis disse øvelser. Som bliver færre og færre jo længere du kommer. Hvor gammel er hesten, hvad race er den og hvor lang tid har du redet. Jeg vil sige, at det kræver en ufattelig følsom og dygtig rytter, at ride med glidetøjle. Jeg kender flere meget dygtige Ryttere der ikke føler sig dygtige nok.

  • #80   11. sep 2015 Hesten er 21 år gammel er en ponyblanding, har snart redet i 15 år så ved godt hvad jeg gør!! Plus det med glidetøjle er kun når min underviser er der til at vise mig det og rådgive mig om brugen! Derudover er jeg begyndt at lave strækøvelser med den, stræk til hver side og mellem benene

  • #81   11. sep 2015 God ide. Men også i den daglige ridning når du sidder på ryggen af den. Stiller ikk spørgsmåls tegn ved dine evner. Ville bare gerne vide hvad baggrunden var. Og der skal rigtig meget opvarmning til en hest i den alder, især hvis den er redet forkert det meste af dens liv. Men klø på. Måske er du lige præcis den rytter der forstår den og gør forskellen

  • #82   11. sep 2015 Kan godt forstå du er lidt i forsvar. Du stiller et enkelt spørgsmål og bliver haglet ned med holdninger.

  • #83   11. sep 2015 Ja det gør jeg desværre, men jeg prøver bare at gøre det bedste for os begge, for kan også se det er synd jeg sidder og kæmper med den hele undervisningen!!

  • #84   11. sep 2015 Enig og respekt for din vilje til dette. Men prøv det andet arbejd ca 20 min i skridt med ca 1-2 min trav imellem og så start op. Sikker på det vil give dig en god start. Og især før undervisning med glidetøjle. Lad din underviser derefter hjælpe dig med at lægge glidetøjlen på. Hvor rider du henne af. Hvilket område

  • #85   11. sep 2015 I Kokkedal, jamen hun vil også lære mig at lægge den på osv!! Men vil da træne det idag som du siger

  • #86   11. sep 2015 Jeanne N : jeg tror du skal læse mine indslag igen. Jeg modsiger ikke hvad du siger og er ikke selv fan af hjælpetøjler. Men det er forkert at kalde dem tvangstøjler for hvis du tvinger hesten til noget så gør man det forkert en glidetøjle skal forstås som et hjælperedskab til en hest der ikke forstår eller ikke kan forstå. Lige som mennesker er der ikke 2 der lære ens. Men hvor meget vi kan lide dem eller ej er der heste der har haft gavn af en let glidetøjle i 30 min for at give dem en forståelse af tøjlens tryk jeg er stærkt modstander af at bruge glidetøjle hverdag i en uge og som hovdetøjle det er både forfærdeligt at se på og høre om men som hjælp til hesten en gang i mellem og med stor omtanke som jeg har skrevet 2 gange før. Der er folk der skulle forbydes og bruge dem men det er langt fra alle

  • #88   11. sep 2015 Hvis du vil have et ja/nej svar, så er svaret nej. Læg den ikke på din hest. Hvis den er 23 år gammel kan det jo også være den har begyndende slidgigt i nakken og derfor gør det måske ondt på den at bøje nakken.

  • Sara M
    Sara M Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 21
    #89   11. sep 2015 Hvis hesten er gammel synes jeg ikke at man skal bruge glidetøjler. Heller ikke på unge heste. Jeg har det sådan med at hvis hesten hiver for meget, så skal jeg slappe mere af i mine hænder. Nogle gange lægger man ikke mærke til det, men man holder stramt på tøjlen. Så bliver hesten ophidset og forvirret da den tror at der nu kommer til at ske noget dårligt. Så jeg har det med at slappe af og huske indvendig og udvendig tøjle:)

  • #90   11. sep 2015 Du skal lytte til din underviser og ikke alle de kloge hoveder herinde!
    En glidetøjle er en HJÆLPE tøjle og hvis du helle tiden sørger for at tage igennem og så LØSNE den igen, så er det en hjælp for dig!
    RIGTIG mange proffesionelle ryttere bruger glidetøjler som hjælp, uanset om hesten er ung eller gammel!
    Hellere bruge glidetøjle end at blive ødelagt i evt. Armene smiley


  • #91   11. sep 2015 Algir: Ja for når de professionelle gør det, så er det jo på ingen måde skadeligt for hesten smiley

    Ender man ud i en trækkamp, så er ens ridning forkert - og en glidetøjle vil ikke ændre på dette kun gør det umuligt for hesten at hive i bidet, fordi dens hovede bliver trukket ned.
    Nej det skal komme bagfra og aldrig være en kamp, og desværre findes der ingen genveje til det korrekte smiley


  • #92   11. sep 2015 Algir: "Så hellere bruge glidetøjle end at blive ødelagt i evt. armene" så du vil hellere tage den "nemme" løsning og muligvis komme til at skade hesten, bare for at du ikke skal få ondt i armene? smiley Spørger kun af ren nysgerrighed da jeg ikke syntes at ridningen skal blive en form for magtkamp mellem hest og rytter på nogen måde

  • #93   11. sep 2015 Nej overhovedet ikke... Men hun bliver ikke ligefrem klogere af jeres kommentarer ..

  • #94   11. sep 2015 Istedet for at tænke på hvordan hovedet er så tænk heller på hesten gangart alser hvordan han/hun bruger sin krop. Når hesten har det meste af dens vægt på bagbenene kommer hovedet ned helt af sig selv. Det er ikke noget man bare lige lære hesten specielt ikke når den er 23 smiley mange Tror (også min ridelære) at en hest er "collected" når den er på bidet men hovedet/nakken har ingen virkning på ryggen. Når hestens ryg er rund og benene er under den (ikke kun fordi at den går hurtige) er den "collected" og så vil hesten holde hovedet som du gerne vil have at den skal^^

  • #95   11. sep 2015 Anett: Jeg forstår skam godt, hvad du har skrevet, men jo, vi er meget uenige smiley I min verden er der ingen - absolut ingen, der bør lægge en glidetøjle på en hest. Uanset hvor lidt eller meget, du har fat i den, bliver hestens hoved trukket/tvunget ned. Det er jo ikke et spørgsmål om, at hesten skal lære at have hovedet nede - meningen er, at den skal RIDES frem bagfra, og SÅ kommer hovedet og halsen også på plads. Det kan du da aldrig lære den ved hjælp af en glidetøjle !?
    I min verden findes der heller ikke heste, der som du beskriver " er udenfor pædagogisk rækkevidde". Derimod findes der alt for mange ryttere, der ikke kan forstå/læse hesten, og det synes jeg, er temmelig trist.


  • #96   11. sep 2015 Jeg bruger også glidetøjle på min pony for at vise hende den rigtige vej ned. Jeg får mest hjælp af glidetøjlen i begyndelsen og derefter lægger hun sig mere på den rigtige tøjle og glidetøjlen hænger løst og jeg kan nemt tage den ind hvis jeg skulle bruge den. Jeg lærte at ride med glidetøjle på min pony jeg har nu og det var også min underviser der foreslog det til mig. Det har klart hjulpet mig da min pony ikke er rutineret til at bøje nakken osv. Man lærer det hurtigt og så længe man har en erfaren ind over de første gang synes jeg det er et rigtig godt hjælpemiddel smiley

  • #97   11. sep 2015 Majken: Og dit indlæg viser med stor tydelighed hvorfor de fleste mennesker ikke bør bruge en glidetøjle

  • #98   11. sep 2015 Majken: Når din hest ikke er "rutineret til at bøje nakken", skyldes det ganske enkelt, at den ikke er redet korrekt - dvs. den er ikke redet frem bagfra. Heste skal ikke LÆRE at bøje nakken, de skal rides korrekt, og SÅ kommer de frem og ned fortil. Sørgeligt at så mange undervisere ligefrem anbefaler glidetøjler.........

  • #100   11. sep 2015 Jeanne N siden jeg fik hende for ikke engang et år siden har jeg arbejdet meget med hende i dressuren og har fået store fremskridt. Hun er blevet meget mere lige gennem hele kroppen end hvad hun har været og en stor underhals er blevet betydeligt mindre. Ligesom jeg skriver får jeg kun hjælp af glidetøjlen i starten og derefter går hun som hun skal. Og det skal lige siges at hun går "rigtigt" til bidet både med glidetøjle og uden. Altså bruger ryggen osv. Jeg har meget dygtige trænere både til springning og dressur til at hjælpe mig med det. Glidetøjlen spænder jo ikke konstant, det er jo der man skal vide hvordan den bruges. Jeg mener ikke at hestegalleri er det rette sted at spørge om noget med hjælpemidler da det ikke bliver omtalt pænt herinde. Og det skyldes enkelt nok at størstedelen af alle brugerne herinde er mere hygge ryttere eller HMS ryttere hvilket selvfølgelig også er helt i orden! Hvis du spørger beridere, undervisere, trænere eller bare på større steder vil mange flere have en mere positiv tilgang til f.eks glidetøjle.

    Jeg får hjælp af glidetøjlen på en POSITIV måde og det er jeg ikke i tvivl om. At mange herinde så mener at det er forkert, da hesten skal gå naturligt til biddet er også helt i orden. Men man bestemmer jo netop selv hvor meget hjælp man får af glidetøjlen. Man kan korte den så meget ind at jeg også mener at det er forkert, men man kan også bare tage den dertil hvor at man viser hesten vejen frem og derefter selv tager over ved hjælp af den normale tøjle.


  • #101   11. sep 2015 Signe din kommentar er fuldstændig meningsløs og kan ikke rigtig bruges til noget. Du siger at det jeg skriver er forkert men giver ingen begrundelse for hvorfor.

  • #102   11. sep 2015 Læs alle mine andre indlæg, eller dem de andre Har skrevet til dig.. Der er ingen grund til at gentage

  • #103   11. sep 2015 Men kan da godt opsummere for dig.. En glidetøjle kan ikke vise hesten den rigtige vej, den går ned og ind, hesten skal frem og ned.. Glidetøjlen giver spændinger og forhindre korrekt brug af kroppen
    Og en hest skal ikke være rutineret i at bøje nakken, faktisk skal der slet ikke fokuseret på hoved men på resten, hoved er et biprodukt


  • #104   11. sep 2015 Jeg nævner ikke på noget tidspunkt hestens hoved. Men når "hovedet" er rigtigt får hesten det korrekte løft gennem ryggen og resten af kroppen. Jeg skriver netop også (for 3. gang) at jeg kun bruger glidetøjlens hjælp i begyndelsen. Og jeg korter den ikke så meget ind at hun får hovedet tættere ind mod sig selv. Jeg gav min mening på glidetøjlen og jeg havde ingen mening om at skulle begynde at diskutere pga forskellige meninger. Der er utallige forskellige meninger i ridesporten så det at jeg har en anden mening og opfattelse end dig burde ikke være et problem. Jeg får hjælp af glidetøjlen og min pony får brugt de rette muskler i nakke og ryg på den måde, tro det eller ej. Det var min mening og sidste gang jeg kommentere på dette opslag smiley
    - Når folk kommentere et opslag og har en anden mening end en selv er det ikke ens betydning med at tage en diskussion op om hvad der er rigtigt eller forkert. Kommenter istedet sådan at det besvare opslagets spørgsmål og ikke modargumentere de andre kommentarer. Det er en ting man kan blive træt af herinde på hestegalleri smiley


  • #105   11. sep 2015 Hvis man skriver ting der er desideret forkerte må man forvente at folk kommentere det, det er ikke alt der handler om personlig mening..
    Og nej du har så fået omvendt fat på det.. Kroppen kommer ikke med fordi hoved kommer "på plads".. Hoved kommer på plads hvis hesten bruger kroppen korrekt..


  • #106   12. sep 2015 Vi er alle enige om hvordan en hest skal rides det er tydeligt men om man ikke tror på problemheste, stjerne kigger, heste der er blevet redet til at gå med snottet i vejert så findes de og der findes sågar også heste racer der er avlet til at gå op knække og ned antallet af år jeg brugte på at få min frieser til at sænke nakken var ekstremt (UDEN GLIDETØJLE) og som jeg skrev tidligere er jeg ikke fan af glidetøjle men jeg har set agrasive og ødelagte heste som er blevet redet fra slagtehuset ved hjælp af en glidetøjle husk nu på den er ikke ulovlig og om vi kan lide den eller ej så er den ikke ulovlig og den har en plads som et hjælpemiddel om vil vil det eller ej og hvis man kun har redet dejlig, rolige og afbalancerede heste syntes jeg ikke man har kompetence til at udtale sig om heste med problemer. Hvis en hest prøver og bukke dig af vil du så bare sige okey det er min fejl og tillade det. Glidetøjle bliver som regel brugt på heste der stiver sig og stikker snotten en yderst ubehagelig oplevelse som i værste fald kan ende med jernerystelse (erfaring) fordi hesten rammer dig i hovedet(= ubehageligt for både dig og hesten) ved at brugen en HJÆLPETØJLE kan man løsne stivheden og hjælpe hesten til en forståelse af frihed i stedet for konstant at stive hele kroppen nogle heste forstår ikke hvad meningen med at arbejde med bidet betyder og får derfor aldrig den ros det giver når de løsner op og hvis hesten ved en tidligere ejer er blevet banket til ukendelighed tør den ikke prøve... verden er ikke så sort og hvid at man kan sige ... hjælpetøjler slem
    .. fremad god ... der er mange facetter, problemer SKABT AF MENNESKER som de af os der ikke misbruger vores hjælpere er nød til at løse ... vi kan og vil ikke alle ride bar back, uden bid, sko, tøjler, nogle er tur ryttere nogle er konkurrencen ryttere, nogen er bidløs og andre er ikke vi skal være her alle sammen og hvis ens eneste erfaringer om en glidetøjle kommer fra en eller anden @/&¥€¥ der har redet stramsur så lad være med at udtale dig. En lille pige sagde en gang til mig " kandar er dyreplager" det passer omtrent lige så meget som at "gafler gør dig fed" og "pistoler slå menesker i hjel" vores egne meninger kommer ikke sagen ved hendes eneste spørgsmål var Hvordan hun skulle holde den glidetøjle ! Tak for en livlig debat jeg takker af


  • #107   12. sep 2015 Majken: Jeg er godt klar over, at der er beridere, trænere osv., der bruger glidetøjler. Disse personer bruger også gladeligt rolkur, og de tilrider også gerne to-års heste! Heller ikke disse ting synes jeg på nogen måde er okay !! For dem handler det ikke om hestens ve og vel, men om penge og succes, og jeg væmmes.
    Hvorvidt størstedelen herinde er "hyggeryttere" eller konkurrenceryttere er da fløjtende ligegyldigt. Det der betyder noget er, at folk har gjort sig nogle tanker om, hvad der er okay og ikke okay at byde hesten. Og måske har du ret i, at det primært er hyggeryttere, der tænker mere på hestens ve og vel end konkurrenceryttere. For mit eget vedkommende kan jeg fortælle, at jeg nu er hyggerytter, men har i knap 30 år redet heste til og redet ungheste og været konkurrencerytter i knap 25 år. Men også i min tid som konkurrencerytter har det altid været hesten og ikke mine ambitioner, der kom i første række.


  • #108   12. sep 2015 Anett: Nej, vi er netop ikke enige om, hvordan heste skal rides. Du mener, at det er okay at bruge glidetøjler. Jeg mener, hesten skal rides korrekt uden tvangstøjler, og om det tager en måned eller et halvt år, så skal det nok komme, når hesten er løsgjort og klar.
    Jeg har bestemt ikke kun haft rolige og nemme heste mellem hænderne, men jeg har haft tålmodighed, og ventet til hesten var klar.
    I øvrigt en klog lille pige, der har udtalt sig, håber du svarede hende pænt. Kandar er ren tortur for rigtig mange heste, da de slet ikke har plads i munden.


  • #110   12. sep 2015 Så prøver jeg en gang til JEG KAN IKKE LI GLIDETØJLE men nogle heste er til fare for deres ryttere på grund af tidligere ryttere frekwempel fordi de slår med hovdet of banker hovdet ind i rytteren mens man sidder på dem en hjælpe tøjle kan hjælpe på at hovdet aldrig kommer helt der om og selv om vi er TOTAL 100% ENIGE OM AT HESTENS SKAL RIDES FREM OG NED så er der heste der låser i munden PÅ GRUND AF DÅRLIGE RYTTERE som ikke tør følge den efekt det normalt har når man rider dem frem og ned nogle kan ikke en gang drives frem på grund af tidligere ryttere jeg købte en gang en hoppe der var blevet mishandlet som konstant bankede hovdet op i mit og ikke ville gå frem af da hun næsten gav sig selv en nakke skade så jeg poppede en EFTERGIVENDE glidetøjle på IKKE FOR AT RIDE STRAMSUR men som et loft for hendes hovdeslag. Da hun opdagede det var meget rare at have hovdet normalt begyndte hun at komme mere frem og FØRST DER EFTER ARBEJDEDE JEG HENDE FREM OG NED... UDEN GLIDETØJLE

  • #111   12. sep 2015 Anett: i en situation hvor hesten slår hoved så højt den rammer rytteren, ja der kan en dygtig rytter bruge en glidetøjle, ikke for at bukke nakken, men som sikkerhed.. Den kan også til nød bruges ved en hest der har lært at stikke af til livsfare for sig selv og rytter, men kun som nød stop..
    Men tidligere skriver du jo at den kan løsgøre en stiv hest og det kan en glidetøjle altså ikke..


  • #114   12. sep 2015 Jeanne N: Jeg prøvede virkelig ikke at kommentere igen men det synes jeg er svært når du skriver sådan. Du har tydeligt set meget få mennesker ride med glidetøjle og har aldrig set den være brugt korrekt! Glidetøjle og rollkur kan på ingen måde sammenlignes. Du er så fandens dømmende og går ud fra at så snart man bruger glidetøjle er man næsten ond og ser hesten som en maskine. Som om at brugerne af glidetøjle alle tænker på samme måde. Ja, der er sikkert nogle der har det som du beskriver det, men der er godt nok også mange der ikke har det sådan! Mig f.eks! Og jeg kunne nævne en million andre, men jeg tror desværre ikke det ville få dig til at se bare en smule anderledes på glidetøjle. Det du skriver er simpelthen løgn! For du skriver uden rigtig at vide om hvad. Det kan godt være at du ved hvordan en glidetøjle virker og har en mening om det, men at du så oveni i det har en mening om brugernes fremgangsmåder og teknikker er simpelthen ikke i orden at skrive om når du tydeligvis ikke ved noget om det. Jeg synes det er dybt urimeligt at du dømmer en stor gruppe mennesker på den måde uden egentlig at have set lidt nærmere! For så ville du opdage at man sagtens kan bruge glidetøjle og stadig mene det bedste for hesten.

  • #115   12. sep 2015 Majken: uanset hvor lidt du vælger at tage fat i en glidetøjle, kan du ikke komme udenom at hesten vil gå i en unaturlig stilling med hoved og hals bare af, at du har den på! Jeg syntes udelukkende at folk der bruger glidetøjle kun vælger at putte den på, for at gøre det "nemmere" for dem selv ligesom med brugen af fx. en chambon.

  • #116   12. sep 2015 Majken: Selvfølgelig kan man stadig mene det bedste for hesten.. Tror lang hovedparten af alle ryttere mener det bedste for deres hest også når de gør ting der ikke er hensigsmæssige, de ved bare ikke at det de gør skader..
    Men fakta er at en glidetøjle ikke kan løsne spændinger, og den virker modsat af hvordan hesten skal gå for at bruge sig korrekt.. Det har intet med meninger at gøre.. Det er fysiologisk fakta


  • #117   12. sep 2015 Signe: Det er vel kun tilfældet hvis det rides på glidetøjlen? Ellers går hesten som den også ville have gjort uden glidetøjle..

  • #118   12. sep 2015 Kris & pigen: Det er tilfældet så snart der er nogen form for kontakt på glidetøjlen.. Og rider man med den helt løs hele tiden så har den jo i gen effekt

  • #119   12. sep 2015 Så kan glidetøjlen jo heller ikke trække hesten ned hvis man har den løs når hesten går som man ønsker.. Så kan den bede hesten om at komme ned på plads hvis den tager hovedet op, g så snart den er på plads er glidetøjlen løs. Så foregår der jo ikke nogen form for tvangs-trækkeri i hestens hovede som det fremgår mange gange i denne tråd.

  • #120   12. sep 2015 Kris tvangen ligge præcis i at hvis ikke hesten lægger sig ned at strammer glidetøjlen, for at undgå det lægger hesten sig ned, men den er ikke med i resten af kroppen

  • #121   12. sep 2015 Kris & pigen: Så snart den er stram på noget tidspunkt så påvirker den hesten forkert.. Også selv om den kun er stram når hesten ikke giver efter.. Desuden er der oftest en grund hvis hesten spænder op og slår fra

  • #122   12. sep 2015 Seriøst!

  • #123   12. sep 2015 Ja det kunne jo være den syntes det var rigtig hårdt det den blev bedt om og helst ville slippe for det.. Heste er jo ikke dumme, og hvis det strammer og syre til i musklerne så vil de fleste heste prøve at slippe udenom det.

  • #124   12. sep 2015 Kris og pigen: hvis hesten syre til i musklerne så skal den da godt nok også have lov at skifte stilling.. At tvinge den til at forsætte er da direkte ondskabsfuldt

  • #125   12. sep 2015 Okay... Stopper du også med at træne/løbe hvis du kan mærke syren i dine muskler? Man er da nødt til at komme en smule ud over grænsen for at blive bedre.. Det gælder både heste og mennesker.

  • #126   12. sep 2015 Kris og pigen: Jeg kan selv mærke om det er nødvendigt at stoppe og vælger selv hvor meget jeg vil presse mig.. Det valg har hesten ikke.. Du kan ikke mærke hvor ondt den har.. Og hvis hesten først er syret til så er man gået for langt.. Hvis man i stedet for anholde hoved i samme stilling med tvang lader den skifte lidt stilling men fortsat under hjælpere, så opnår du meget bedre træning og en hest der nyder det

  • Kristine j
    Kristine j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #128   12. sep 2015 Halve parader er altid vejen frem. Det kræver meget arbejde men resultatet bliver bedre end noget andet- en mere harmonisk hest der hviler i sig selv i øvelserne og får muller på de rigtige steder. Gliderøjler er bare en hurtig løsning og så kan det nem være hesten igen bliver stiv så snart du rider uden fordi den ikke længere tvinges ned. Men som sagt tidligere kan der være fysiske ting som gør at hesten er stiv...

  • #129   12. sep 2015 Signe: Nej det kan jeg ikke vide.. Men jeg kan lytte til min hest og jeg kender den godt nok til at vide hvornår nok er nok.
    Jeg syntes ikke man kan tillade sig at komme med kommentarer om at hesten ikke bevæger sig korrekt og kalde træningen for ondskabsfuld når man aldrig har set hesten blive trænet, og ikke kender hestens niveau og formålet med træningen!
    Men vi er jo bare ikke enige om hvad korrekt ridning er og hvornår hesten går korrekt! Derfor bliver disse diskutioner ofte til mudderkastning mellem to skyttegrave der hver påberåber sig patent på sandheden..


  • #130   12. sep 2015 Hvorfor er folk så besatte af at det hoved skal ned. At hovedet er nede betyder absolut IKKE at hesten er samlet. Det er blevet så trendy at lægge billeder op af heste med hovedet bag lod. Jeg tænker hver gang, arme hest og stakkels pige der er blevet undervist forkert og ikke ved bedre. Spørg jer selv: hvorfor skal hovedet ned? Hvis jeres svar er at det er for at hesten kan dit eller dat, så er svaret forkert. Det er omvendt. Hestens hoved kommer ned solen reaktion på den måde den blive redet på. Kommer hovedet ikke ned, rider man ikke hesten rigtig.

  • #131   12. sep 2015 Halve parader er vejen frem. JA! Det er grundstenen i al ridning. Men hvor mange kan svare præcis på hvad en halv parade er? Og bare rolig, ikke engang Hasse Hoffman kunne svare på det da han blev spurt, så det er ikke for at dunke nogen i hovedet. Halve parader er mega svært nu om dage, fordi vi i al for mange år har hørt om halve parader, men aldrig fået at vide hvad det er. Du kan ikke engang slå det op i de mest brugte lærebøger.

  • #132   12. sep 2015 Kris og pigen: jo jeg kan sagtens tillade mig at kalde det ondskabsfuldhed at fastholde en hest med tilsyrede muskler i samme stilling, da det vil gøre meget ondt på den..
    Vi er vel enige om at hest går korrekt når den bære sig selv og svinger afslappet gennem kroppen, med et kip af vækket og løft af halsen der passer til dens alder og uddannelses nivue .. Eller ?


  • #133   12. sep 2015 Fastholde den i samme stilling..? Nu er det forhåbentlig musklerne i røven der syre til på den og ikke i halsen.
    Jo som du skriver det der er vi sådan set enige.. Tror bare ikke vi er enige om hvordan det ser ud visuelt.


  • #134   12. sep 2015 Majken: Hvor er det, du ser, jeg generaliserer? Det er netop dig selv, der generaliserer ved at sige, at:
    "Jeg mener ikke at hestegalleri er det rette sted at spørge om noget med hjælpemidler da det ikke bliver omtalt pænt herinde. Og det skyldes enkelt nok at størstedelen af alle brugerne herinde er mere hygge ryttere eller HMS ryttere".
    Det er altså dig selv, der siger, at hyggeryttere og HMS- mennesker ikke synes godt om hjælpemidler!
    Jeg ved godt, rolkur og brug af glidetøjler ikke er det samme, eksemplet er blot for at fortælle, at blot fordi man er berider, træner eller dronningen, så bliver brugen af glidetøjler (eller rolkur f.eks) altså ikke i orden!
    Jo, jeg har netop - desværre set ALT for mage bruge glidetøjle, men du har ret: du vil ALDRIG få mig til at mene, det er okay, selvom du mener, du kan få en million mennesker til at sige, det er okay. Jeg mener ganske enkelt kun, man kan gøre en eneste ting rigtigt med en glidetøjle: smide den i skraldespanden!
    Uanset hvor lidt, du har fat i den den, så har du fat, og har du det, så er det tvang.


  • #135   12. sep 2015 Jeanne: syntes det er så forkert at bruge ordet tvang. Det meste ridning er vel i bund og grund tvang så?
    Min hest ville da aldrig samle sig og træde mere ind under sig hvis jeg ikke bad den om det. Det "tvinger" jeg den da også til at gøre..


  • #136   12. sep 2015 Anett: Du modsiger dig selv. Til at starte med var det okay, at TS bruger glidetøjle på en ældre stiv hest. I seneste svar skriver du, at du ikke kan lide glidetøjle, men at det kan være nødvendigt at bruge den på en livsfarlig hest.
    Men super positivt, hvis du har skiftet holdning undervejs i debatten smiley


  • #137   12. sep 2015 Kris: Jeg formoder, du får din hest til at træde ind under sig ved at RIDE hesten korrekt, så den svarer korrekt, og i så fald: nej, det er ikke tvang. Tvang er at spænde hesten ind eller ttrække hestens hoved ned ved hjælp af glidetøjle eller rolkur f.eks. Der er gost nok stor forskel.

  • #138   12. sep 2015 Puha.. Godt jeg undlod at gå ind i diskussionen... Nøj hvor har jeg ondt af hestene fordi nogle mennesker vælger at lukke øjnene for det videnskaben kommer frem til ikke lige passer ind i deres eget hoved smiley

    Mvh TT


  • #139   12. sep 2015 Men Jeanne det at HMS ryttere og hyggeryttere oftest er imod glidetøjle er jo ikke noget jeg formoder? Det er jo noget jeg har oplevet mange gange og derfor føler at jeg kan tillade mig at udtale mig om. Jeg udtaler mig f.eks heller ikke om hvordan jeg går ud fra at du rider og behandler heste da jeg alt for nemt kan komme til at sige noget forkert. Det jeg skrev om HMS ryttere og hyggeryttere er jo hverken løgn eller kritiserede? Min eneste mening med min første kommentar var at fortælle om min mening og oplevelse med glidetøjlen og IKKE for at høre hvor meget i mener jeg er forkert på den. Lad mig da bare have min mening om glidetøjlen! Jeg lader dig have din kan du så ikke bare lade mig have min?

  • #140   12. sep 2015 Jeanne: Ja jeg RIDER min hest, men er det så ikke også tvang? Jeg tvinger den da til at gå på en bestemt måde.. Om jeg så gør det med tøjle eller ben og sæde så er det stadig noget jeg tvinger den til at gøre. Den ville ikke have gjort det frivilligt..

  • #141   12. sep 2015 Jeg siger tak og farvel til denne tråd nu. Jeg har hverken tid eller lyst til at skrive en gang i timen om hvorfor jeg mener glidetøjlen er i orden og hvordan det kan være muligt at den har hjulpet mig positivt.

  • #142   12. sep 2015 Majken: Omend der findes mindst ligeså mange ryttere som faktisk går op i deres ridning og ikke er hyggeryttere, som stadig ikke går ind for brugen af glidetøjler.

  • #143   12. sep 2015 Kris: Jeg har svaret dig en gang på det, så prøv at læse mit svar igen smiley Hvis du virkelig seriøst føler, du tvinger din hest, når du rider den, kan jeg slet ikke forstå, hvordan du har samvittighed til at ride den.

  • #144   12. sep 2015 Jeanne: Mine kommentarer er meget for at vi kan få defineret ordet "tvang". For det er faktisk mange ting..
    Når jeg trækker min hest ind fra folden og hun kører op fordi der køres med store maskiner omkring hende, så tager jeg også fat i hende og "tvinger" hende til at blive hos mig, selvom hendes instinkter siger at hun skal løbe væk fra det hun bliver bange for..

    Hestene er store og stærke dyr så vi kan ikke tvinge dem til noget de ikke vil. Det handler om samarbejde både når vi rider dem og håndtere dem.
    Men som jeg også har skrevet før så syntes jeg det er meget forkert at bruge ordet tvang i den sammenhæng..

    Men hvis du mener vi kun snakker om tvang når det drejser som at vride næsen ind på hesten så er det i min verden ikke tvang du taler om. Men dårlig ridning..


  • #145   12. sep 2015 Tvang er i min optik når vi gør noget imod et andet væsen til trods for at denne siger i fra at den ikke ønsker at "lege" med.
    Dog er der "positiv " og "negativ" tvang.
    Positiv er når jeg som den "kloge" tager nogle valg på vegne af hesten fordi det er dette den har godt af. Negativ er når jeg som den "kloge" tvinger hesten til ting der på ingen måde gavner denne hverken psykisk eller fysisk.
    Jeg bruger aldrig negativ tvang på min hest (som jeg ved om). Men positiv tvang bruger jeg hver gang jeg beder ham om at gøre noget i træningen hvor han måske ikke er fuldt så motiveret for..eller når jeg renser et sår han ikke ønsker jeg piller i o.l.

    Mvh TT


  • #146   12. sep 2015 TT: Super godt formuleret..!!
    Men så er spørgsmålet bare hvornår vi som "den kloge" træffer det rigtige valg.. Det kan jo vi jo diskutere i evigheder.
    Jeg mener jeg træffer det rigtige valg ved at bede min hest blive i den holdning jeg har forlangt da jeg der kan ride den frem og få den til at aktivere sine bagben.


  • #147   12. sep 2015 Der er altid nogle der er klogere end mig smiley men forskningen kan man ikke ligefrem rafle om (når den er valid) så jeg følger med i forskningen og bliver heraf klogere således at jeg hele tiden undgår at bruge negativ tvang på min hest. Og "hjælpe tøjler " er negativ tvang.

    Mvh TT


  • #148   12. sep 2015 TT: Selvom forskningen er valid skal man stadig være meget OBS på hvem der har lavet den, Og med hvilke øjne der er blevet set med.. For lige meget hvor gerne vi vil være objektive så kan kan det ikke lade sig gøre 100%, og en forskningsrapport vil altid bære præg af ham/hende der har skrevet den.

    Jeg er helt enig i at en hjælpetøjle ikke er legetøj og den kan nemt bruges forkert. Men jeg vil også sige at hvis den bruges korrekt så er den faktisk en HJÆLP..
    Men igen kommer det an på øjnene der ser.. Og det kommer an på hvordan vi hver især rider vores heste.


  • #149   12. sep 2015 Hvis man sørger for at noget er valid så kigger man automatisk på kilden og forholder sig kildekritisk. Ligeledes kigger man på om omfanget af forskningen er stort nok. Det er en selvfølge i min verden. Og enten man ønsker det eller ikke så er hjælpemidler en negativ tvang.

    Jeg skulle da ønske at de hurtige metoder/midler ikke var nedbrydende for hestens biomekanik. Det ville være fantastisk hvis de ikke var. Men således hænger det ikke sammen og så må man som ryttere tage et valg mellem hestens holdbarhed og velbefindende eller om man ønsker hurtige resultater.

    Mvh TT


  • #150   12. sep 2015 Og så faldt jeg alligevel i fælden og gik i gang med at diskutere emnet smiley smiley

    Mvh TT der har svært ved at "holde kæft" smiley


  • #151   12. sep 2015 TT: Det lyder til du har læst mere end en rapport om emnet.. Er det sådan du kan linke til noget af det? Syntes det kunne være interessant læsning.

    Om hesten bliver mindre holdbar af at bruge glidetøjle syntes jeg noget af en påstand.. Jeg vil nok argumentere modsat for det. En hest der går med næsten i sky og ikke bruger sig korrekt i længere tid er mere udsat for dårligt helbred.


  • #152   12. sep 2015 Sorry. Må bede dig om at læse bøger. Angelo Tellatin, Gerd Heuchmann osv kan nok hjælpe dig. Jeg har kun mine dygtige undervisere der er uddannet indenfor biomekanik og indlæringen til at lære mig og komme med anbefalinger til læsestof. Ift at heste går med næsen i sky så hjælper bestemt ikke glidetøjler på det. Jeg ville bestemt arbejde for hånden og vise hesten at den skal være længere nede for at kunne bruge sig korrekt.. smiley

    Mvh TT


  • #153   12. sep 2015 TT: Vi rider jo meget forskelligt..
    Men at arbejde for hånden er på ingen måde noget jeg hverken gider eller kan se nytten af, med mindre jeg skal trække med min hest. Og det skal jeg aldrig inde på en dressurbane.. Derfor skal min hest fungere når jeg sidder på den..


  • #154   12. sep 2015 Kris: Jeg kan ikke formulere det meget bedre, end TT allerede har gjort i forhold til positiv/negativ tvang.
    Jeg mener ikke, tvang kun har at gøre med at "vride næsen ind på hesten", som du formulerer det. Nu var det bare eksempler, der har med emnet at gøre. Der finder så mange andre former for tvang sted i forhold til heste: f.eks. løbsheste der tæskes med piske, for at yde mere, end de er i stand til.


  • #155   12. sep 2015 Okay... Og Tindur skal måske ikke fungere når jeg sidder på ham smiley og hvordan skal jeg formå at uddanne ham til at kunne gå La hvis jeg ikke arbejder på dressuren? smiley
    Du skal nok opdage med årene at vores mål er de samme. Dog har vi valgt vidt forskellige veje for at nå der til smiley jeg skal have en hest der holder som ridehest til han er mindst 25 år. Og så hopper man ikke over der hvor gærdet er lavest..
    Og så vælger jeg også undervisere der er med i ISES således at jeg får viden og undervisning af undervisere der altid har den nyeste og mest valide forskning for hånden.


    Mvh TT


  • #156   12. sep 2015 Kris: Din seneste kommentar er i mine øjne en helt forkert indgangsvinkel til det at have med heste at gøre, men viser med al tydelighed, hvorfor mange vælger hurtige og nemme løsninger frem for, hvad der er bedst for hesten. Men som TT allerede har sagt, så vil du opdage på et tidspunkt - hvis du når dertil, at for at hesten skal kunne lære visse øvelser, er arbejde fra jorden en nødvendighed. Og skal du først til den tid igang med at lære hesten at blive arbejdet med fra jorden, så får du virkelig at mærke, hvorfor det ikke betaler sig at springe over, hvor gærdet er lavest.......

  • #157   12. sep 2015 Jeanne - kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

    Mvh TT


  • #159   13. sep 2015 Det kan da sagtens være vi har samme mål.. Jeg har et mål som hedder MA til en fornuftig procent. En LA er i min verden en selvfølge for en ridehest, og skulle gerne være i hus i løbet af kort tid.

    Er jordarbejde en nødvendighed?? Det har jeg dog aldrig oplevet for.. med mindre jordarbejde er at håndtere min hest i den daglige omgang.


  • #160   13. sep 2015 Kris - ja en der er avlet til dressuren.. Men rigtig mange af jer mener jo at en traver ikke kan komme til at gå La til en god procent.. Og Tindur er en traver smiley og kort tid.. Nope.. Jeg har ikke travlt.. Jeg ønsker en hest der har lært at bære sig selv korrekt uden brug af negative tvangsmidler, for så er mit grundarbejde gjort rigtigt og jeg har en hest der holder som ridehest uden smerter og skavanker. Så har mit hjerte og hjerne god samvittighed smiley

    Mvh TT


  • #161   13. sep 2015 Kris: Jeg bliver rigtig trist, når jeg læser sådan en kommentar: "En LA er i min verden en selvfølge for en ridehest, og skulle gerne være i hus i løbet af kort tid" smiley
    Det siger bare alt for tydeligt, hvem det handler om her, og det er i hvert fald ikke hesten. Til gengæld er det hesten, der betaler prisen.........



  • #162   13. sep 2015 Kris: Hvis dit mål er MA, hvorfor springe over hvor gærdet er lavest istedet for at få grundridningen ordentligt på plads?
    Desuden skal heste lære i deres ejet tempo, blot fordi nogen kan nå LA nivaeu inden for få år, betyder det ikke at alle kan.


  • #164   13. sep 2015 Mener faktisk også det var/er meget naturligt at lære hesten piaffe og passage fra jorden først smiley Har ihvertfald set mange prof ryttere som starter med at lære hesten disse helt samlede øvelser fra jorden.

  • #165   13. sep 2015 Jordarbejde er jo ikke nødvendigvis = tricks og "HMS"

Kommentér på:
glidetøjle

Annonce