{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.107 visninger | Oprettet:

Unghest vil ikke gå frem {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg er sammen med staldejer i gang med at tilride hendes unghest, Bounty. En rigtig sød og cool vallak på 4 år, som bare tager alt i stiv hov,
Han kan have sadel, hovedtøj og rytter på, og kan fint trækkes med når rytteren sidder på, men så snart det kun er rytteren, så står han som plantet til jorden.

Jeg gør mit bedste for at rooooose ham så snart han tager bare et enkelt skridt, slipper alt pres lige så snart hoven er på vej frem osv, men han har det stadig med bare at stå og kigge.
Når han står, så plejer jeg at slippe tøjlerne og lægger benene til. Klemmer mere og mere hvis han ikke giver respons på mit bløde signal.
Hjælper klemmeriet ikke dutter jeg ham på måsen med pisken, som ligesom med klemmeriet tager til i styrke - selvfølgelig uden at det bliver til at jeg slår ham eller noget. Der skal VIRKELIG meget til, før han går, og oftest er det kun lige 2-3 skridt så står han bomstille igen.

Jeg har på fornemmelsen at det er fordi han ikke er blevet arbejdet nok med fra jorden, at han ikke forstår at "skridt" er = frem. Jeg har fået lov til at arbejde med ham 1-2 gange om ugen hvor jeg træner ham i longe m.m. fordi det er noget jeg finder vigtig i unghestens uddannelse.
KAN det være fordi han ganske enkelt ikke er blevet arbejdet nok med fra jorden af/i longen? Selv i longen kan han være svær at drive fremad, man kan næsten rappe ham sådan en i røven og han står stadig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest vil ikke gå frem
  • #1   9. sep 2015 Når der så meget tvivl om tilridning, ville jeg nok enten tage ud og se hvordan tilridere gør, eller få nogle ud der ved hvad de laver. Man kan hurtigt få lavet lært en unghest en masse dårlige fejl. Men at hesten mentalt går i stå når den pludselig kun har en rytter på, og ingen at følge fra jorden er meget normalt.

  • #2   9. sep 2015 Det jeg er i tvivl om er om vi skal gå et skridt tilbage i uddannelsen og longere noget mere, selvom det ikke er i ejerens interesse. Jeg har før tilredet heste, jeg har bare endnu ikke stødt på en unghest, som praktisk talt nægtede at gå.

  • #3   10. sep 2015 Ved ikke hvordan han ellers er temperamentsmæssigt, men for mig lyder det som om han er enormt usikker, når der ikke er en han bare skal følge efter. Hvad hvis trækker bliver ved med at være der, men rytter giver signalerne? Altså klemmer med benene, og reagerer han ikke, hjælper trækker ham? smiley

  • #4   10. sep 2015 Han er generelt utrolig cool og "kold", Frida. Meget nervefast og rolig.
    Det kan sagtens være fordi han ganske enkelt bare ikke er klar til at trækker forlader ham endnu. Vil jeg prøve at nævne for ejer i morgen. For generelt går han gladeligt med hvis nogen trækker, især hvis man har godbidder.


  • #5   10. sep 2015
    Det kan være han bare er top umotiveret for at komme af med pres ;o).
    Den type skal man vitterligt lappe en i bagdelen, før der er reaktion.

    Når det kommer til at forstærke signal, foretrækker jeg også at der skal komme en reaktion promte. Så kan det godt være at man en gang hakker til dem hårdt, men hvis det resultere i at hesten forstår budskabet, så giver det en del mindre frustrationer for hest og rytter end at man makker rundt i at sidde og dutte og dutte, uden hesten forstår noget og egentligt lære at pisk er = ligemeget.


  • #6   10. sep 2015 Han virker virkelig ikke særlig motiveret for at komme af med pres nej.
    Jeg er jo virkelig ikke til at lappe eller hakke dem en, og vil så gerne undgå det. Men kan være det bare er nødvendigt med ham Bounty.


  • #7   10. sep 2015 Om ikke andet kan I da prøve smiley
    Held og lykke!


  • #8   10. sep 2015
    Jeg havde på et tidspunkt en BBH underviser ude til den fjordhest jeg red, Zolo.
    Han var top umotiveret for at være på ridebanen og han var top umotiveret for at komme af med pres. Hos underviseren søgte jeg forslag til at reagere bedre på ben/fremsignal.

    Den her underviser ville have mig til at sidde på ryggen og stille og roligt dutte ham på bagdelen også øge intensiteten. Men altså ham Zolo her kunne du sidde og dutte på bagdelen den næste uge, det ragede ham virkelig en papand.
    Det var bare lidt for pædagogisk.

    Der skulle man bare være konsekvent og firkantet - og når jeg ser tilbage på det, skulle jeg nok også have været mere firkantet og "hård" for at få det til at fungere, hvis man var lidt slatten i signalerne eller timingen så åd han hele armen så og sige.

    Du kan selvfølgelig henvise til at få en underviser indover der fx gør noget i godbidder i forbindelse med indlæring af frem - hvis det er noget der siger ejer noget.


  • #9   10. sep 2015 Tak Frida :D.

    Ham har du godt fortalt om, Maria c:.

    Jeg har foreslået hun kunne hoppe på når jeg engang skulle have undervisning, men synes det har været sådan lidt blandet med om hun ville :).


  • #10   10. sep 2015 Det kræver en del balance for en hest at lære at have rytter på ryggen, og for nogen heste er det virkelig svært. For mig lyder det som om, det er en blanding af, at det er svært for hesten, og at den er usikker, så snart der ikke er nogen ved siden af den. Jeg ville sørge for at have en ved siden af, indtil hesten forstår, hvad der forlanges af den, og den finder ud af, den godt kan holde balancen, selvom der er rytter på. Jeg er absolut ikke tilhænger af, at hesten skal have " en i røven med pisken".

  • #11   10. sep 2015 Når man tilrider den hest, er det bedste, at have en der står med en longepisk på jorden og kan drive hesten frem indtil den har lært at klemme med benene er frem.

    Self har hesten ikke lært ben signalerne endnu, da den først lærer det, når man sidder på ryggen af den..

    Udover at have en på jorden, der kan hjælpe til med at drive, så er det også en god ide selv at have en pisk med, da hesten fra jorden af, har lært at en pisk betyder frem og det er derfor nemmere at få den frem...

    Pas på I ikke fra starten af gør hesten schenkeldøv, få noget hjælp fra en der har erfaring med tilridning i stedet for så.

    Jeanne:
    Jeg er helt sikker på, at det ikke er svært for hesten. Gør det nu ikke mere kompliceret end det er.. Hesten aner bare ikke hvad benene betyder og hvad den skal. Det har hverken noget med balance eller ,at det er svært for hesten, at gøre.


  • #12   10. sep 2015 Massere af jordtræning er bare et plus, for hvis hesten kan gå frem for mundtligt signal, så kan man overføre det mundtlige signal, til benene.. Det virkede på min da jeg tilred ham. Det er virkelig bare Guds gave hvis den kan fremsignalene fra jorden. smiley

  • #14   10. sep 2015 Er det kun når man trækker eller går ved siden af?
    For jeg ville nok øve at trække, derefter slippe træktovet, men stadig en der går ved siden af(samtidig med at rytter giver signaler) og måske arbejde på, at "trækkeren" forsvinder længere og længere ind på midten og hesten bliver på hovslaget?


  • #15   10. sep 2015 Hov, havde ikke set Valhall havde skrevet det samme smiley Undskyld smiley

  • #16   10. sep 2015 Tak for alle jeres kommentarer.

    Sofie og CIB - Vi har prøvet at der er en person ved hans side, som bare er der. Men han står stadig.

    Jeg prøver at lægge mere vægt i jordarbejdet med ham og bedre lære ham signalerne fra jorden, og så foreslår jeg at vi stadig har en trækker på.


  • #17   10. sep 2015 JH: jeg har igennem mange år tilredet og redet ungheste, og det er ikke for at "komplicere det mere", men det er blot min erfaring, at nogen heste har så dårlig balance, at det er svært for dem, indtil de finder balancen.

  • #18   10. sep 2015 Bounty har en smådårlig balance, så måske det også spiller lidt ind.

  • #19   10. sep 2015 Sacha & Dullerne: Det gør det helt sikkert smiley

  • #20   10. sep 2015 Jeg har selv i år tilredet min unghest, og hun er også meget forsigtig. Hun ville heller ikke gå frem i skridt, kunne også stoppe op midt i det hele og nægte at gå. Efterat jeg i lang tid, klemte og gav et lille spark måtte hun have et dask med pisken bag i, siden hen har hun forstået at klem med ben, faktisk betyder frem.
    Hun er trænet meget fra jorden og kan alle kommandoer til gangartene samt stoppe og bakke. Og er ikke rigtig til brug af hverken pisk eller sporer under tilridning, men ved nogle kan det jo være en nødvendighed. smiley

    Jeg har tilredet en del heste og havde heller aldrig stødt på en der ikke ville gå frem. Hende her har så ikke lavet nogen form for ballade til min fordel når hun er godt 173+ smiley


  • #21   10. sep 2015 Best - Håber på jeg kan lære ham det uden at måtte fx lappe ham en, men måske det bliver nødvendigt. Han skal jo ikke blive schenkeldøv :).

    Ham her har heller ikke lavet noget ballade overhovedet - medmindre vi snakker at han kan finde på at nappe en i benet smiley - men aldrig hoppet e.l. eller lagt an til det. Han er så også kun 153-156cm :).

    Min egen unghest er jeg til gengæld meget spændt på, hun er 165-170cm og har da lavet noget rodeo med sadel osv :P.


  • #22   10. sep 2015 når du beder ham gå frem fra jorden af, hvordan går du så det ?
    Bruger du stemmen, altså en bestemt lyd, eller bruger du bare en pisk til at drive?

    Jeg har rigtig gode erfaringer med at lære hesten fra jorden af at en lyd betyder skridt, en lyd betyder trav, og en 3. lyd betyder galop, derudover er der 2 stop ord, det ene betyder "en gang ned" i tempo, altså hvis der galoperes, så skal der traves, en anden betyder "helt stå" når de lyde fungere forholdsvist godt fra jorden af, så bruger jeg dem også når jeg ridder hesten. også selvom der ikke er total pression ved de forskellige kommandoer, så forstår hesten ligesom bedre hvad den skal. vær dog opmærksom på om hesten har brug for at signalerne sidder mere pressist for at det fungere for den. hvis den stadig ikke vil, så ville jeg tage brug af det DD kommer med.
    Nogen heste forstår desværre ikke alle de har "søde" og "bløde" signaler vi kommer med, de har regnet ud at rytteren ikke tager det så langt ud at nu skal den sku høre efter.

    Kan give min egen hest til eksempel. han ville fra den ene dag, til den anden dag på ingen måder longeres, hverken højre eller venstre, hverken ved spring eller bare "løst" så han fik 14 dage total fri, hvis nu han var træt i hovedet eller andet, dette hjalp ikke, han fortsat med bare at stille fronten mod mig og glo på mig, til sidst blev jeg så hysterisk at han fik et smæk på den volte vi skulle til at longere på, at han forstod at nu var grænsen altså nået, og min vilje var lov. jeg har lidesiden ingen problemer haft.

    men alt med måde! smiley

    Noget helt andet er, når der er en "hjælper" på, trækkes hesten så rundt i et tov eller er hesten ude i longen? jeg kan klart anbefale (som flere også gør) at du bruger en longe i stedet for at trække hesten, det giver hesten mere selvsikkerhed, og det lære den at gå selv, en hest er flok dyr og nogen føler sig bestemt ikke trygge med at stå midt ude i det hele "alene"


  • #23   10. sep 2015 Jeanette:
    Det har jeg også smiley

    Balancen spiller ikke så meget ind, at hesten slet ikke vil gå. Det er indlæringen der er noget galt med så.


  • #24   10. sep 2015 Jeg har tilreddet prof. de sidste 7-10 år, og har haft mange heste igennem. Jeg vægter jordarbejde højt ved mine egne heste, men når man arbejder med det får man ofte heste ind som skal være "klar" om 2 måneder, og her er der så bare ikke tiden til det.

    Fælles for alle heste, om det er mine egne, eller arbejde, så er det altså vigtig at komplicere processen mindst muligt, jo nemmere, jo bedre! Så hvis du siger hesten er arbejdet fra jorden, men den stadig ikke forstår signalet fra ryggen, så tvivler jeg meget på du får mere ud af at gå tilbage til det.
    Start i stedet med en hjælper på jorden, som er vågen og opmærksom, og som er god med en longepisk, dvs. kan få den til at smeller (give en høj lyd), hver gang hesten stopper, så er hun/han der med det samme og smeller med longepisken, på den måde slipper du får at "slå" hesten, men de plejer som regel at forstå pointen, og når den så bevæger sig frem, oftest er det en meget hurtig bevægelse så vær forberedt, så er det meget vigtigt, så ikke hiver i tøjlen, men roser hesten, også selvom den skulle løbe frem. hav altid en pisk med, på hesten, stille og roligt skal smellet fra longepisken kombineres med dine schenkler, og det tager ikke mere end en uge før det sidder lige i skabet hvis det gøres korrekt. Fungere lyden af longepisken ikke, må du forstærke med pisken du har med.

    Det blev langt, men håber du kan bruge det smiley


  • #25   10. sep 2015 Nu har jeg ikke lige læst de andre kommentar smiley

    Men jeg er igang med at tilride en stor DV blandning og der valgte jeg inden jeg satte mig og forventede at han gik frem, kunne han skridt og trav stemme kommandoerne i longe.
    Han forstod det enormt hurtig at når jeg sagde skridt betød det skridt/frem, puste ud betød stop, trav betød trav/frem.
    Imens at vi trænede det brugte jeg selvfølgelig ben og sæd.
    Jeg trænede lange liner til dreje signalet, så de sad i tøjlen og nu er vi fuld i gang med at lære at dreje med benene smiley

    Stop og frem signalet sidder så godt at jeg i forgårs bare kunne lægge mine ben lidt ekstra til og så gik han pænt frem i galop uden at have trænet det i longe smiley


  • #26   10. sep 2015 Har du prøvet at dreje ham når du sidder på ham? Når han stopper, så drejer du med tøjlen og presser lidt med hælene.. Det er også en god måde hvis hesten er usikker på om den har balance til det, fordi så bryder du dens usikkerhed idet at den bliver nød til at bruge sin balance. Det virkede også på min dreng når han nægtede at gå smiley

  • #27   10. sep 2015 Tak for alle kommentarer og gode råd. Jeg svarer jer alle så snart jeg sidder ved computeren igen :).

  • #28   10. sep 2015 Jeg har ikke lige læst alle indlæg, så beklager hvis jeg gentager noget. Men prøv evt at bruge pisken bag din schenkel i stedet for på bagparten.
    Min hest har aldrig stået stille, som den du træner, men han har været crazy langsom og ikke fattet at schenkel betød hyp hurtigere hest.
    Her sagde min træner, at jeg først fra jord skulle tappe ham bag schenklen med en pisk, mens jeg gik ved siden af ham, indtil han gik frem. Samme metode som du bruger med tappe hurtigere og hårdere indtil der sker noget og så fjerne pres. Da han forstod det fra jord, gjorde jeg det samme fra ryg mens jeg sad bomstille med schenklerne. Da det virkede, tilføjede jeg schenklensignal og kombinerede det med pisk og til sidst fjernede jeg så piskesignalet. Det virkede hos mig smiley
    MIn træner sagde, det er nemmere for hesten af gå fra pisksignal til schenkel hvis man bruger pisken i nærheden af schenkel og det giver jo meget god mening.


  • #29   10. sep 2015 JH: Det er jeg slet ikke enig med dig i.

  • #30   10. sep 2015 Da jeg tilred min tidligere hest havde den slet ikke lært at blive longeret først, da jeg ikke er tilhænger af for meget longering, slet ikke af en unghest.

    Vi havde en til at trække første gang hvor vi bare skridtede en runde. Allerede anden gang tog vores trækker i stedet sin gamle pony med over, og mens hun så skridtede varm, så hoppede jeg op og lod min følge efter ponyen. Det fungerede perfekt, på 10 minutter havde hun forstået både frem og stop ved at gå bagved ponyen, og efter 3 gange på den måde var det også sådan vi indlærte trav, og derefter begyndte vi at dreje fra og ride selv, men på det tidspunkt sad signalerne så godt at hun bare gjorde som jeg bad hende om.

    Min var selvfølgelig trænet fra jorden i at reagere på tøjlehjælpen og stemmen, men det var bare mens jeg trak hende og gerne på ture smiley


  • #31   10. sep 2015 Santos - Jeg bruger stemmen.
    Fik snakket med ejer, vi prøver med trækker igen og jeg laver noget mere jordtræning med ham så signalerne kommer til at sidde 100% fra jorden.

    Stephanie - Han er netop ikke arbejdet ret meget fra jorden.
    Men jeg kan godt bruge det du har skrevet.

    Josephine - Spændende. Ville gerne prøve lange liner - også på mine to egne - men har ingen longegjord eller noget desværre.

    Mojo - Jep, jeg har prøvet at dreje. Så tager han ét skridt og stopper op igen, hehe.

    Sibo - Det var en god idé at prøve pisken bag schenklen. Det har jeg ikke tænkt over at prøve. Og ja det giver super god mening.

    Tinne - Vi har prøvet hvor jeg sad på Bounty og staldejer red min pony, men han er virkelig ikke interesseret. Jo hvis han kan få lov til at bide ponyen i røven. Ellers ikke. For det tænkte vi også selv, at det kunne være en idé at have en mere erfaren hest foran ham.


  • #32   10. sep 2015 Hvad med sadel? smiley

  • #33   10. sep 2015 Altså tage linerne gennem stigbøjlerne?

  • #34   10. sep 2015 Hvis der er de der ringe på sadelen til en martingal, kan man sagtens lige snige to torve i hver side, ellers så kan man sagtens prøve og være lidt kreativ med f.eks stigebøjlerne, stigeremene, gjord osv smiley

  • #35   10. sep 2015 Kunne godt prøve med ringene, mener i hvert fald der er nogen på min sadel.
    Det vil jeg prøve at kigge på :).


  • #36   10. sep 2015 Det vil ikke fungere at bruge stigbøjlerne til kongeriget med to liner. Linerne skal igennem faste ringe, så en longegjord er klart at foretrække smiley

  • #37   11. sep 2015 I min stald er der gennem årerne blevet tilredet utallige heste.
    Fremgangsmåden er stort set den samme hver gang. Og det virker!
    Hesten skal først lære at gå rundt i longen. Når den er fortrolig med sadel mv. og reagerer fornuftigt frem når man løfter pisken samt stopper på signalet, så kommer rytteren på. Skal der "lappes" til hesten for at få den til at gå frem, skal det ske inden rytteren kommer på. Hvis man "lapper" til den eller smælder med pisken med rytter på, risikerer man at hesten springer frem og rytteren kommer ud af balance. Og det kan skræmme mange heste.
    Først trækkes, og derefter ledes hesten ud i longen. Longeføreren hjælper med fremaddriften med piskesignalet (løfte pisken) og selvfølgelig stopsignalet. Schenkel- og tøjlehjælp kobles på så snart hesten skønnes klar. En del heste reagerer bedre på et piskesignal bag schenklen end den egentlige schenkelhjælp, og så er det det man bruger til at starte på. Når hesten går fornuftigt rundt i skridt og trav med rytter på samt reagerer på stopsignalet fra ryggen, fjernes longen, men longeføreren bliver inde på banen og hjælper med signalerne. Efterhånden som hesten bliver mere sikker på signalerne fjerner longeføreren sig og går ud af banen, men er klar til at træde til hvis det skulle blive nødvendigt. Det kan også være en fin ide at bruge en førerhest, men det har vi sjældent haft mulighed for her.

    Det er meget vigtigt at den mest rutinerede står på jorden, for det er der man først kan aflæse hestens signaler og kan gribe ind.


  • #38   11. sep 2015 Prøv med en "føre" hest smiley Jeg har selv haft en i tilridning som var rigtig usikker på sig selv og var rigtig usikker på hvad han skulle gøre smiley men med det samme der var en anden hest( i mit tilfælde en som han kendte) så fulgte han forsigtigt efter smiley Vi gjord det en 4-5 gange med ham og efter følgende gik alting som en drøm smiley

  • #39   11. sep 2015 Tak for kommentarer.
    Fik snakket med ejer i går, og nævnte for hende at vi nok skulle have trækker på igen, og så arbejder jeg mere med ham fra jorden.

    S-Hansen - Det er prøvet med en hest foran, han er kun interesseret hvis han kan få lov til at bide min pony i røven.


  • #40   12. sep 2015 Stakkels Natash xD

  • #41   12. sep 2015 Ja det er lidt synd for hende :3.

  • #42   13. sep 2015 En overgang stoppede min unghest også op og bare stod og gloede. Det skal lige siges der var han redet i ca 5 mdr. Så han kunne alle signaler. Han fandt bare ud af at det kunne han gøre ved mig...
    så kom min underviser op på ham. Hun fortalte ham at nu skulle han ellers gå fremad, hvis han ikke reagerede prikkede hun til ham 1 gang hårdt indtil han reagerede. Der har ikke været noget siden (kun når jeg var på ryggen af ham) Han var ikke usikker, for som sagt kunne og kan han alle signaler. Han er også utrolig rolig og nervefast. virker ikke psykisk som en 4 års.

    Men man skal selvfølgelig være 100 % sikker på at ens hest kender signalerne for frem. smiley smiley


Kommentér på:
Unghest vil ikke gå frem

Annonce