{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Galopanspring {{forumTopicSubject}}

Jeg mangler nogle tricks til Galopanspring.
Jeg har en meget følsom hoppe, som hurtigt bliver forskrækket. Lige så snart jeg springer hende an, tonser hun enten afsted og bliver forskrækket over jeg ikke kan følge med hende, eller løber bare afsted i fuld trav. Tænker at hun skal forberedes, men problemet er bare at hun så vil springe an alle steder på banen.

Jeg får undervisning, men da min ridelærer bor 2-3 timer fra mig får jeg kun undervisning 1 gang i måneden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galopanspring
  • #2   6. okt 2015 Få god kontrol over hende i trav, når du så kommer til et hjørne, så laver du et let signal til, at hun skal i galop. Ved ikke hvor voldsomt du springer hende an, men hvis hun er bange, så må det kun være et helt let og kort signal, så hun reagerer.
    Hvis hun så løber, så skal du måske stå i let sæde, til hun føler sig lidt mere tryg. Jo mere balance hun får, jo lettere får du at sidde ned. Det er dig, der på en måde skal give hende roen, og give hende følelsen af, at hun kan stole på dig.
    Ved ikke om det hjælper lidt smiley


  • #3   6. okt 2015 Tror hun bliver bange fordi jeg bliver overrasket når hun springer så voldsomt an. Jeg kan slet ikke sidde på hende når hun gør det. Hvis hun ikke ved jeg vil springe hende an er det helt slemt smiley

  • #4   6. okt 2015 Du skal altid forberede anspringet, så det ikke kommer som en overraskelse. I skal jo arbejde sammen smiley

  • #5   6. okt 2015 Er du sikker på, at hun bliver forskrækket? Jeg tænker at hun kan være låst eller at hun af balancemæssige problemer ikke er klar til det. smiley

  • #7   6. okt 2015 Hvordan er den at lave anspring med når den er i longe?

  • #8   6. okt 2015 Jeg har ikke skrevet at jeg bliver bange smiley hun er egentlig udemærket i longen, springer fint an for min stemme smiley ved ikke om jeg skal starte forfra og bruge stemmen istedet for benene?

  • #10   6. okt 2015 Hvad med at få en til at hjælpe dig i longen? En som kan give galopsignalet, mens det eneste du skal tænke på er at være afslappet, rolig og følge med bevægelsen? På denne måde skal du ikke samtidig også styre signal, retning og fart.
    Når det er succes så selv giv galopsignalet via stemmen - stadig i longe, og så arbejde videre der fra?


  • #11   6. okt 2015 Jeg vil ikke gerne galoppere i longe fordi hun ingen balance har på volter endnu smiley

  • #12   6. okt 2015 Det bedste ville være at du longerede hende og øvede galop anspringet bare et par skridt og ned i trav igen og så skal du koble et ord på så hun ved når du siger det så skal hun galoppere fx galop. og når du så sidder på hende er det sindsygt vigtigt at forbedrede hende på anspringet ved hjælp af din halvparade og at du forsigtigt ligger dine ben i den korrekte position og så må hun først springe når du giver hende et lille tryk, på den måde fortæller du hende at "nu sker der snart noget" og så vil det ikke komme som en overraskelse for hende. Det lyder lidt som om hun er dybt koncenteret og det jo kun godt, men det betyder også at du skal være ekstra god til at forberede alle overgange smiley

  • #14   6. okt 2015 Kan se det er en BH Rush Hour hoppe du har - sådan en har jeg også bare i vallakke udgave smiley

    Det tog rigtig lang tid for ham og mig at finde balancen i galopanspringene, hvor han hvis jeg gav for megen hjælp eller "overraskede" ham, så sprang han voldsomt opad i anspringet. Især hvis jeg havde ham lidt forholdt fortil.
    Og det er nemt at komme til at forholde unghesten, hvis balancen er halvdårlige, ridehuset lille, og man forventer et lidt voldsomt anspring.

    Jeg valgte at lade være med at træne galop i et alm ridehus, så trænede kun galop udenfor på skovtur, eller på en 20x60 bane.
    Da min også er en sensitiv herre, så er det nok at tænke på anspring og træde ned i bøjlen på indenvendig - men i starten brugte jeg altid stemmekommando.

    Det tog knap 2 år før han bliver "god" i galoppen. Men da han først fik styrken og balancen, så rykkede han også hurtigt op i klasserne til stævne. Februar 2014 kunne han lige klare en LC-klasse, med voldsomme galopanspring. Maj 2014 gik han sine første LA1 på klubplan til placering og +70%. Og sensommeren/efteråret 2014 gik han placeringer i LA1-2-3-5 på C-plan.

    Mvh Charlotte


  • #15   6. okt 2015 Halv parade inden anspringet, så hun ved der skal til at ske noget.

  • #16   6. okt 2015 Hun kan godt stemmekommandoen for galop, og synes da selv at hun har ok muskler til at galoppere. Hun får jo ikke trænet hendes muskler hun bruger i galop ved at trave rundt. Det er vel noget der skal bygges op vha galop i longe, på tur og med rytter?



  • #17   6. okt 2015 Du lyder til at have en forståelse af hvad for en situation jeg står i, Charlotte. Jeg vil helt bestemt følge dit råd, men har desværre kun 20x40 bane og har ikke mulighed for at ride så meget tur smiley

  • #18   7. okt 2015 Prøv at brug stemmen, hvor du laver et stille lille bitte tryk med schenklen.
    Så den ikke bliver overrasket.

    Ellers skal du ride nogle store volter, for at opbygge balance.

    Det kan sagtens være den springer så voldsomt og hurtigt an, fordi at den mangler balance.
    Heste løber stærkere når de ikke har den optimale balance.
    Så træn nogle volter, det kan den godt.
    Det bliver der også opbygget balance af.


  • #19   7. okt 2015 Spring an kun for indvendige ben og med vægten lagt godt til indvendige sige. Sårn gør jeg og virker super på meget følsomme heste

Kommentér på:
Galopanspring

Annonce