{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Reaktion ved tilridning
  • #1   6. okt 2015 Jeg har aldrig haft min egen, men har da været med til at tilride nogle stykker, de har været alt imellem 3 og 16 år gammel. De har alle sammen taget første gang rimelig cool, nogle har bare stået og stået mens andre lige har kigget en gang op og været lidt forvirret over hvad der så skule ske.

    Det har for mig aldrig været et problem at sætte mig op og ride der ud af, "problemerne" kommer først i det jeg er begyndt at forlange noget af dem, og oftest bunder det i forvirring smiley


  • #2   6. okt 2015 En af dem du tilred begyndte de at bukke? smiley

  • #3   6. okt 2015 det tror jeg faktisk aldrig de har gjort den første gang nej, nogle af dem har været forvirret over hvad de skulle, når eks. schenkler blev lagt på, men altså er de trænet godt nok fra jorden og kan deres kommandoer gør det jo det hele noget nemmere smiley

  • #4   6. okt 2015 De var begge 4 år, da de blev tilredet.

    Ingen af dem flippede med et øre da de fik rytter på.

    Begge blev sendt ud det samme sted i tilridning.
    Den ene fik jeg tilbage efter 10 dage, hvor han var gående i alle tre gangarter, så der overtog jeg ham.
    Den anden var mere skeptisk overfor sadeltilvænning og longering, så det tog tre uger i longe før han var klar til rytter. Og så yderligere tre uger fær han var gående i alle tre gangarter, og jeg kunne overtage ham.

    Den ene har bukket en gang med mig på ryggen, da han var 5 år og blev bange for lyden af sne som gled ned af et ridehustag. Den anden har aldrig bukket.

    De er nu 7 og 8 år, og går middelsvær dressur.

    Mvh Charlotte


  • #6   6. okt 2015 Jeg har været den der kravlet på rigtig mange heste der skulle tilrides.

    Mine egne to var 3 år da de fik rytter på men det var kun lidt trækture og meget let ridning. De gjorde intet
    Senere fandt Anton dog ud af det var fedt at tage langsiderne med fuld bukkespring men der var han redet nogle år.

    Det er faktisk utrolig få heste af dem jeg har være på som har "gjort noget"

    Har været oppe på en del heste og kan kun huske jeg er blevet smidt af en. Han var rimelig stor og jeg ret lille også gik han "amok" og begyndte at hoppe helt vildt op og ned også rejste han sig og kastede sig til siden også røg jeg af. Også har der været en anden som løb frem og små hoppede / små bukkede lidt. Ikke noget vildt men tror der var et eller andet insekt ved hans bagben for det var ret tydeligt at han ville "væk fra noget" og bagefter var der intet.

    Det skal dog siges der er lagt meget arbejde i fra jorden af på de heste jeg har været på. Jeg har gjort det i samarbejde med min ridelære og hun har aldrig ladet mig komme op før hun var så sikker som hun kunne være på de ikke ville gøre noget


  • #7   6. okt 2015 Som regel har jeg altid tilredet heste som 3 år. To som 4 års. Har aldrig oplevet problematik. Ikke værre end hvad der kan håndteres. Nogen er stive af skræk/nervøsitet. Andre løb eller krummet ryk. Eller os har der absolut intet været. Oftest det sidste smiley

  • #8   6. okt 2015 Er det normalt hesten lægger ørene ned og bukker? smiley smiley

  • #9   6. okt 2015 Hvis man har givet hesten god tid til st vende sig til sadel, og rytteren har lagt på hesten, før man vælger at stige op, så vil jeg ikke mene at det er normalt, nej.

  • #10   6. okt 2015 Det er meget forskelligt fra hest til hest, hvor lang tid tilvænnings processen tager. Det har normalt taget mig en måned, at tilride en hest (inkl sadel tilvænning osv, til den kan min. Trave med rytter på). Har dog oplevet 2 gange, at det har taget er halvt år.

  • #11   6. okt 2015 Ok smiley Mange tak for så hurtige svar smiley

  • #12   6. okt 2015 Min var lige fyldt 5 da vi satte rytter op. Han var helt vant til sadel, hovedtøj og bid og kunne sine kommandoer fra jorden. Han kunne skridte rundt uden problemer med rytter på samme dag. To dage efter kunne han trave med rytter på og uden longen smiley det var i foråret, nu er jeg begyndt at indspringe ham. Vi har taget alt helt roligt og i hans tempo. Ingen stress. Gjort alt om til en leg - sådan fungerer han bedst.

  • #13   6. okt 2015 De 2 jeg har til tilredet har været knapt 3 år og 3 år og de tog det begge med ophøjet ro

  • #14   6. okt 2015 4, og der var ingenting smiley

  • #15   7. okt 2015 Hvis hesten reagerer negativt, så er det højst sandsynligt fordi, man er gået for hurtigt frem, og/eller måske har sprunget nogle trin over.

    Der er selvfølgelig også muligheden for smerter. Det kan være en god idé, at få tjekket hesten igennem, inden man for alvor går igang, for ikke at starte op med negative associationer.

    Har haft en hest der bukkede, hvilket viste sig, at være pga. sadlen, der ikke passede længere, efter kastrering, det stoppede så snart han fik en anden sadel.

    Joey har også haft en periode, under tilridningen, hvor han bukkede. Han følte sig hurtigt utryg, og presset, i nye situationer, og vi var stadig ved at lære hinanden at kende, så det skete, at jeg kom til at presse ham lidt, på tidspunkter, hvor han ikke kunne rumme det, og dér sagde han fra, med hop og buk. Han er tilredet på ture, så der var mange indtryk for ham samtidig, så der skulle ikke så meget til, lige dér.


  • #16   7. okt 2015 Jeg har haft en enkelt der begyndte at bukke ret voldsomt -han havde taget alt det der med at fp sadel på, at der lå nogen på ham, at man sad på ham og blev trukket rundt osv helt cool. Ikke så meget som et vip med øret. Men første gang han skulle prøve at trave, blev han altså noget nervøs for den der tingest der sad på ryggen af ham.

    Men derudover har de fleste heste taget det ret roligt, når bare de har været velforberedte.
    En enkelt er simpelthen rendt med mig (ud af bane osv). Ikke en jeg selv var med til at forberede, jeg blev bare spurgt om jeg ville give en hånd med at komme og at ligge/sidde på den. Jeg formoder at de har haft lidt for travlt med at få den tilredet og derfor er sprunget lidt let henover forberedelserne hvis den har taget det pænt.


  • #17   7. okt 2015 hov og de fleste jeg har hjulpet med at tilride/selv har tilredet, har været 3-5 år -enkelte noget ældre.

    Eil var faktisk osse lidt en kylling -han sprang vældig til siden de første gange vi havde sadlen på og begyndte at "rykke" lidt i den o.l. Så han tog lidt ekstra tid at få gjort tryg, men gjorde så tilgengæld slet ingentin da ført jeg kom op på ham


  • #18   7. okt 2015 Min hest var næsten 4, og hun tog det rigtig pænt smiley

  • #21   7. okt 2015 4 og han vendte hovedet om for at få en godbid (som han på billedet står og gumler) smiley



    profilbillede
  • #22   7. okt 2015 Tja -de 3 års jeg har tilredet, har nu alle været klar... det afhænger vel af hvordan man tilrider og hvad man kræver af dem (hvilket er ikke ret meget, for mit vedkommende).



  • #24   7. okt 2015 Dem jeg har tilredet har også været klar.. Og min nye på 3,5 år er også helt klar (men skal lige falde til og lære mig at kende)
    Men min plag jeg solgte i vinters som blev 3 år i april, hun er ikke klar, så de venter til næste forår


  • #25   7. okt 2015 Stald Z -det er muligt... de fleste jeg har tilredet er vokset støt og roligt (og i øvrigt ikke så meget) fra 3-års-alderen. Det gælder både belgierne og varmblods... og det er trods alt en hel del heste gennem tiden.
    Så jeg vil vove den påstand at din unghest så ikke følger normen. Man må jo vurdere den enkelte hest. Den ene af mine blev gjort ryttervandt, men fik så en pause fordi han voksede en del. De fleste har ikke fået pause, men har blot fået lov at "lalle omkring" det første års tid -altså skridtture, let ridning på bane osv... mest for at få rutine, lære at bære rytteren osv. men uden at der stilles nævneværdige krav til samling osv.
    -det gælder så ikke helt for de heste jeg red i Tyskland, som primært var kundeheste der gerne skulle nå ud at vise noget... "vores" heste (altså ejet af ham jeg arbejdede for) fik dog den tid de skulle have. Men alle startet som 3 års og har været helt klar til det


  • #28   7. okt 2015 Da Lims var 3 år, købte jeg hende hos en hestehandler.
    De sagde til mig, at hun havde været tilredet i 2 uger, og hun var så dygtig og ridebar.
    Hvad jeg ikke vidste var, at de havde lagt en sadel, rytter og trense på dyret. Det råbte hun ikke halleluja for, og gad ikke at gå. Så de brugte en longepisk bag på hende og piskede hende frem, hver gang hun stoppede. Hun havde jo ingen anelse om hvad hun skulle, hun havde ikke prøvet noget af det før.

    Så da jeg var ude og se på hende, var hun nede i kulkælderen, og headshakede under ridning. Jeg fik ondt af krikken smiley og tog hende med hjem.

    Der gik omkring 8 måneder hvor jeg ikke red hende, fordi hun var blevet så ræd for mennesker. Så de 8 måneder gik på at hun skulle lære mig at kende, og hun havde en temmelig høj mur. Træningen gik simpelthen ud på hun ikke måtte løbe mig ned i hjørner, ikke bide mig i hovedet, ikke løbe mig ned, som hun gjorde 2 gange på præcis samme sted på foden så jeg ikke kunne gå uden smerter et år efter smiley (forstuvet much), og generelt bare omgås med andre mennesker uden at stejle og være en tumpe smiley

    Da jeg så skulle tilride hende var det uden sadel, uden hovedtøj og med min mor gående foran med en gulerød = positiv oplevelse for tøsen så!
    Men ellers fik den ellers med stejlene, bukkene, hovedsvingningerne, men jo modigere jeg blev( var ved at skide i bukserne hver gang jeg skulle op det første lange stykke tid ), jo mere ligeglad blev jeg også fik hun jo ikke sin vilje hver gang hun stejlede, så lærte hun jeg ikke hoppede ned, også skulle hun bare droppe det og komme over sit trip.. smiley men indtil hun fyldte 5 var hun kun en hygge hest, vi red ture i skoven osv. og var fremragende til det!

    Da hun så fyldte 6, blev hun flyttet på en gård hvor vi kunne træne seriøst i spring og dressur. Det gik fint indtil hun blev så stresset over alle de andre heste jeg blev nødt til at flytte hende hjem. Så nu er hun spring hest en gang om ugen og ellers bare tur.

    Jeg skifter snart over til bidløs og bomløs igen, fordi hun nemlig ikke er "mere", og jeg glæder mig helt tosset til det! Red hende bidløst i 2 år, og jeg savner det sådan smiley

    Der er 3 års forskel mellem billederne og hun har været en kamp uden lige næsten hver dag jeg har fået hende, MEN hun er det værd, for nøj jeg elsker min lille pige smiley


    profilbillede
  • #29   7. okt 2015 Du skriver bare hvis du har spørgsmål mm smiley følger tråden

  • #30   7. okt 2015 Tak for alle jeres svar smiley Og Det skal jeg nok gøre Fie - Kan jeg evt skrive til dig privat? smiley

  • #31   7. okt 2015 Det er du mere end velkommen til smiley

  • #33   10. okt 2015 6 år og hun var ligeglad smiley

  • #34   10. okt 2015 Begge vores ungheste på 3,5 havde rytter på for første gang forleden.
    Vi har siden vi fik dem sidste år, lænet os op af dem, hængt over dem, på bane og fold. Så da min lillesøster kravlede helt op på dem skiftevis, sagde de intet til det. Hun lå sågar på den ene smiley den anden kom med et lille buk i starten, men sagde ellers intet til det.


  • #35   12. okt 2015 Vel nu har jeg adskillige gange været den første til at komme op og gøre heste ryttervænte. Og så har jeg selv tilredet to hvor den ene er min egen.(Tindur)
    Min erfaring er at de siger intet til rytter på hvis man har taget sig tid til at blive kendt med en og stoler på en smiley Selvfølgelig skal man ej hellere gå for hurtigt frem for så siger de også fra. smiley Men tager man det stille og roligt, udviser selvtillid og tålmodighed så burde der intet problem være medmindre hesten har smerter.

    Mvh TT


  • #36   13. okt 2015 Min var 3,5 år, da jeg hoppede op på ham første gang. Han var så flink. Sagde absolut intet til det. Men jeg havde virkelig også prøvet på at gøre mit forarbejde grundigt. Dvs. før jeg hoppede på ryggen af ham havde jeg brugt 1 ½ måned på at hoppe ved siden af ham, læne mig op af ham, lære ham at berøring overalt er ok, osv.

Kommentér på:
Reaktion ved tilridning

Annonce