{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.097 visninger | Oprettet:

For store ryttere? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen.

Jeg er blevet en smule nysgerrig: Hvornår er man egentlig for stor til sin pony? Og kan voksne overhovedet tillade sig at ride på III'er ponyer?
I England ser man ofte voksne og ældere teenagers ride shetlandspony, welsh ponyer og dartmoor ponyer til diverse shows.

Hvad er stemningen egentlig omkring det - send gerne billeder af jer og jeres små ponyer smiley

God dag, Emmeli (Stutteri Sandgaarden, Glen Royal)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For store ryttere?
  • #3   9. okt 2015 Har en kat 2 pony. Er dog "barn" men er over pony alderen, fylder snart 17.
    Jeg synes ikke det ser så galt ud, fordi hun er så bred og muskuløs som hun er.


    profilbillede
  • #4   9. okt 2015 Min mor på 1.72 rider hende også.

    Jeg vejer forresten 55 og min mor vejer ca 10 kg mere.
    Jeg er 1.57


    profilbillede
  • #5   9. okt 2015 Jeg ser udelukkende på vægtforholdet - holder man sig under de 20 procent, så kan jeg ikke se problemet.

    Det kan altid diskuteres om en equipage er harmonisk at se på - men 20 % af hestens vægt, det er rimelig konkret.

    At det betyder rigtig meget hvordan rytterens balance er, om hesten er i form, hestens alder / slid osv også har en betydning vil jeg på ingen måde negligere - men jeg tænker at holder man sig til de 20 procent, så går man ikke helt galt i byen.

    Jeg vejer selv ca 10-15 % af mine hestes vægt og det synes jeg selv virker optimalt - bryder mig ikke om at ride på mindre. Har selv redet hest siden jeg var 10, så føler mig kæmpe stor når jeg sidder på en 3'er pony smiley


  • #6   9. okt 2015 Jeg er med på vægtforholdet, ikke mere end 15-20% mere end hestens ideal-vægt, dvs. ikke nødvendigvis hvad hesten vejer, men hvad den burde veje smiley

  • #7   9. okt 2015 Det her synes jeg fx. ikke er i orden ( Det er taget fra en engelsk hjemmeside jeg fandt fra google, så det burde ikke støde nogen personligt ) det ligner det er en kat 2 pony med en for overvægtig rytter.. Jeg tænker, hvis man er en erfaring nok rytter, burde man kunne se og mærke hvornår hesten lider overlast eller har problemer med balancen fordi man er for lang.

    profilbillede
  • #9   9. okt 2015 Jeg kan ikke se billedet, Emmeli

  • #11   9. okt 2015 Jeg synes faktisk det ser fornuftigt nok ud - ja det ville da se 100 gange kønnere ud hvis hun kom op på en højere hest - men, udfra det er en 3'er pony men en forholdsvis lav rytter, så ser det ikke galt ud i mine øjne og derved ikke noget der vil skade hesten, da man kan se hvor mange muskler den har... hvis den var spinkel uden muskler, så ja så ville det da nok gå hen og skade hesten i længden, også ville det også se meget voldsommere ud. Bredde gør meget. Hvis min pony ikke var så bred, havde jeg heller ikke kunne ride på hende uden det ville se uharmonisk ud smiley

  • #12   9. okt 2015 nu skiftede jeg fra pony til hest i en alder af 14, da min pony ikke længere kunne bære mig, trods mine knap 60 kg, var jeg altså for lang og ødelagde balancen fuldstændig smiley

    MEN den ene pony i stalden, en knappe pony som er max 130 høj, bliver redet af min næsten 18 årige veninde, som er 161 og ikke vejer særlig meget, de to er et super godt team , og Lala hverken ligner en eller er i nød, og ejeren har fået sig en så meget roligere pony smiley


  • #13   9. okt 2015 Dette er så Lala og Josse smiley

    profilbillede
  • #14   9. okt 2015 Det ser slet ikke galt ud smiley

  • #15   9. okt 2015 Lige det eneste billede jeg har, men jeg rider stadig min pony på 131cm, købte hende i 2012 hvor jeg faldt for aldersgrænsen. Jeg ser på hvornår min pony virker besværet og siger fra over for mig. Besværet er ved at komme, for jeg er selv overvægtig (ift min ideale vægt), men jeg er også i gang med at tabe mig, så hun netop ikke skal blive besværet af mig. Jeg rider heller ikke meget mere end 0-2 gange om ugen, og har en part til hende som passer vægt- og højdemæssigt.
    Så må folk sige jeg er ond ved min pony (den har jeg fået smækket i hovedet flere gange), men både dyrlæger og behandlere (massør etc) har sagt god for at jeg rider, og jeg gør det med god samvittighed. Endnu større god samvittighed, når jeg har tabt mig smiley


    profilbillede
  • #16   9. okt 2015 En fed rytter behøver vel ikke være værre end en tyndere. Kommer det ikke også an på hvordan man rider.

  • #17   9. okt 2015 Jeg red også på min shetlandspony da jeg var mindre. Der var ingen problemer der. Så længe hesten virker glad, og frisk ser jeg ingen problemer. smiley

    profilbillede
  • #18   9. okt 2015 Jeg red på min pony indtil et par måneder siden hvor jeg solgte hende smiley Ponyen er 146 cm og jeg er 182 cm. Vægt mæssigt var jeg under de 20%, men jeg solgte hende fordi jeg falder for aldersgrænsen til jul og tilsidst følte mig meget stor på hende smiley

    profilbillede
  • #19   9. okt 2015
    Well, jeg synes det her billed ( og tekst ) taler eget sprog - kan du ikke fordele vægten rigtigt i sadelen, så duer det ikke :o).



    profilbillede
  • #20   9. okt 2015 Krikken det er jo ikke alle heste der kan gå med sadler. Min pony kan kun gå med 16" ponysadler i længden (max 40 cm) og det ser ikke dumt ud når jeg sidder i en, men jeg føler mig for stor til den smiley men det er jo ikke ensbetydet med jeg er for stor til min pony.

    profilbillede
  • #21   9. okt 2015
    Ja, nogle gange så har man et problem med anlægsflade og mås - men så er det, at man skal huske at kigge efter når man køber hest, at hesten nu også har en anlægsflade der matcher ens mås.

    Det duer jo ikke og købe en islænder der har 40 cm til sadel og man selv er strl. 42 og skal bruge 17" i sadel - det hænger ikke sammen.

    Der udover, så skubber en sadel - som fx den på Lima, der ligger i bagvægt ens mås længere ud på bagsvidslen ( selvom du godt kan have en hånd når den ligger fint ) end hvis den lå i ligevægt. Så både sadelen presser mere på bagsvidselen og oven i ens vægt. Så en sadel der passer, har også meget og sige for hvordan man sidder.


  • #22   9. okt 2015 Jeps, jeg bruger str 36, men har for lange ben til den sadel så mine knæ kommer udover.... den er nu solgt, og jeg har købt en ride on pad. smiley

  • #23   9. okt 2015
    Har intet snakket om ben ;o)


  • #25   9. okt 2015 Nu har jeg læst den igennem nogle gange.. forstår jeg ret du mener hendes sadel lå i bagvægt? For det gjorde den ikke, den lå korrekt men den blev bare skubbet frem, fordi hendes ryg er som den er = umulig.. smiley

  • #26   9. okt 2015
    Den lå tydeligt i bagvægt og højest sandsynligt fordi den var for smal - derfor gled den nok også frem :o).


  • #27   9. okt 2015 Jeg havde fået den tjekket smiley den lå ikke i bagvægt. Kun i starten men så fik jeg et større i smiley alle sadler ryger frem på Lima. men det er heller ikke pointen her.

  • #28   10. okt 2015 Så nu får jeg sikkert høvl! smiley
    Men jeg synes det er synd for de 3'er og 2'er (1'er) ponyer der skal gå med for store ryttere! Her kommer overvægte personer også indover.

    15-20% af hestens vægt er rimeligt. Hvis man ikke kan holde sig derunder, så skal man ikke ride hesten efter min mening! Og det med at hesten ikke virker besværet, det tager jeg ikke som at det så er i orden, at ride videre på den - heste viser ikke smerte før den er rigtig gal = svage dyr bliver efterladt og kommer nederst i hiakiet.

    Et godt fingerpeg er også, at hvis ens mås ikke kan være i sadlen - ved godt der er nogen heste med kort anlægsflade (også ved store heste), men det ved man jo når man køber den.

    Ja, det er bare min holdning! Jeg synes der er flere ryttere der burde være opmærksom på det. Specielt overvægte og pony ryttere, som vokser, men liiiige skal ride det sidste ponyår smiley


  • #29   10. okt 2015 Jeg synes ærlig talt det er en dårlig "regel" med de procenter der, for det er så individuelt fra hest til hest som noget kan være. Nogen heste kan maks bære 10% uden at blive besværet, andre kan bære helt op til 30-35%, før det begynder at blive hårdt for dem. Den kan være en god følgelinje hvis man vejer 145kg og vil ride en shetlænder - overdrivelse fremmer forståelse :).
    Så jeg giver ikke meget for de undersøgelser der er blevet lavet omkring hvor meget hesten kan bære. Jeg ser på den individuelle hest og om min mås kan være i sadlen :).


  • #33   13. okt 2015 og jeg syntes vi skal lade være at blande os i hvad andre vælger at ride

  • #34   15. okt 2015 Synes bestemt ikke at man skal lade hver med at blande sig. For hestenes skyld, burde man da gribe ind. Alle burde gå efter den regel. 20% af hestens krops vægt eller under, ellers så lad hver.

  • #35   15. okt 2015 Ville også sige at 20% reglen er rimelig fair. Synes heller ikke man skal måle på, hvor lange ben rytteren har. Hvis du er høj og tynd og gerne vil ride de sidste ponyår er det vel ok?

    Det kommer også lidt an på hvor meget man rider hesten. Den tager nok ikke skade, hvis man fx lader sin ridelærer sætte sig op på sin 2'er, fordi hun skal hjælpe med at få redet den ordentligt.

    Men ville ikke mene det var ok, at en for stor rytter red mange dage om ugen...


  • #36   15. okt 2015 20% er MAX! inkl udstyr. Hvis hesten/ponyen vel og mærket kan bære en sadel som passer rytterens numse samt har musklerne til at bære.
    Jeg synes det er utroligt sørgeligt at der findes så mange egoistiske mennesker som sætter sig op på heste som de er alt for fede til.
    Men thumbs up for at der er så meget fukus på vægten!


Kommentér på:
For store ryttere?

Annonce