{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

Vende hest til schenkler {{forumTopicSubject}}

Gode råd til at vende hesten til rytterens schenkler.. Den har haft rytter på 6 gange uden problemer, selve det at rytteren sidder der skræmmer den ikke.. Men da rytteren første gang lagde schenklerne til for at bede den gå blev den bange og løb og da rytteren logisk nok hev i tøjlen og klemte med benene gik den i panik og bukkede rytteren af..
Hvordan vænner man den bedst til schenklen uden endnu et panik anfald ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vende hest til schenkler
  • #1   13. okt 2015 Jeg gør det på en næsten schenkel døv hest men ved ikke om hesten vil gå i panik ad det hvis den er ung.. Men tag Stigbøjlerne ned og så skal Du når du vil dreje den bruge stigenbøjlen som var der en fod i (fra jorden)

  • #2   13. okt 2015 Har du prøvet at longere den med sadel, hvor stigbøjlerne er nede, så når den traver vil de højst sandsynligt rykke på sig smiley Så lærer den at der ikke sker noget, selvom der er noget der hænger og "slår" i på den smiley

  • #3   13. okt 2015 Jeg har ikke en sadel pt og derfor heller ingen stigbøjler.. Men den har haft sadel på ved tidligere ejer.. Dog tror jeg kun stigbøjlerne har været nede når rytteren var på

  • #4   13. okt 2015 Det er i hvert fald en god hjælp smiley Og jeg har haft meget gavn af det - men det er selvfølgelig svært, når man ikke har en sadel ??


  • #5   13. okt 2015 Jeg ville gå helt tilbage til træning fra jorden. Trække med hesten, hvor man fx kobler ord sammen med et pres fra en hånd ved gjorden ( og husk begge sider) Lade den gå med hængende bøjler i starten kun i skridt, senere i longe.

    Og så skal der en proff rytter på ryggen - det er bare ikke godt at hesten bliver skræmt af for tydelig brug af schenkel, og så tilridningsrytteren "går i panik" og gør situationen værre.
    Og det er altså bare sådan, at det nemmeste at komme til at gøre på en ung hest, er at "trække baglæns og hage sig fast". Det vigtigste er at slippe og slappe af - og det er bare svært at praktiserer, hvis man ikke er proff.

    Nu har hesten ( og rytteren) jo allerede fået en dårlig oplevelse, så jeg ville overveje at sende den i tilridning et proff sted. Evt kan de bruge tilridningsdummy. Eller også kan jeg anbefale Aistis ved Viborg, som er god til at ride hestene frem, også selvom de reagerer voldsomt fremad e.l.

    Når hesten så er vant til rytter, så kan jeg anbefale et "tantehåndtag" foran på sadlen, som man kan holde i, så man ikke kommer til at hive tilbage og balancerer i tøjlen.

    Mvh Charlotte


  • #6   13. okt 2015 Charlotte: den kommer ikke til berider og slet ikke i Viborg,(bor i København) det er økonomien ikke til efter at have købt hest og skulle købe alt udstyret..
    Jeg har selv tilredet de sidste 2 heste jeg har haft uden problemer (og en mere før dem).. Har bare ikke oplevet en hest reagere så voldsomt på schenklerne før, så tænkte folk havde gode ideer..
    Den trænes skam fra jorden hver eneste dag og reagere ikke negativt på tryk med hånden i schenkellejet..
    Jeg gik nu ikke som sådan i panik, det var ikke fordi jeg hev og flåede, jeg strammede tøjterne for at bede den stoppe op, for den skal vel ikke bare have lov at styrte afsted.. At klemme med benene er jo nok en refleks når man sidder uden sadel og hesten løber.. Ellers falder man jo af (gjorde jeg så alligevel ;))
    Jeg hiver ikke tilbage og balancere i tøjlen.. Rider for løse tøjler især i starten..
    Var bare uopmærksom på at de åbenbart ikke har rørt den med schenklerne hos tidligere ejer de 4 gange de var på den..
    Er dog blevet gjort opmærksom på af en at nogle ungheste reagere på schenklen uden sadel men ikke med sadel..
    Og der kommer selvfølgelig kompetent underviser ind over lige så snart han kan siddes på, evt før


  • #7   13. okt 2015 Jeg tager den altid fra jorden først. Det er alpha og omega for mig, at hesten reagerer på lyde i første omgang, så jeg kan styre de unge med stemmen. Frem er en klik-lyd, stop er "ooååhh" (hehe) og bak er "tscch". Samtidig med lydende bruger jeg så mine hænder, fingre eller enden af en pisk. Jeg bruger pisken til at starte med, da tilstedeværelsen af den virker som et større pres for hesten. Jeg slår ikke med pisken, men prikker den i siden, hvor schenklen vil ligge. Og det gør jeg samtidig med, jeg siger lyden. Det samme, hvis jeg vil have hesten til at stoppe, så tager jeg pisken op foran hovedet på hesten - ca. halvanden meter foran hesten, for at ligge presset der. Skal hesten bakke, prikker jeg hesten på bringen. Alt sammen i mens jeg siger den tilhørende lyd. Det er vigtigt for mig, at hesten kommer til at reagere prompte, den skal ikke have "betænkningstid". Desuden vil jeg gerne ende ud med, at jeg kan styre hesten fra jorden, stort set kun ved hjælp af lydene og tilstedeværelsen af min egen krop. Start og stop skal den reagere på ved lyde og hvis jeg vil have den til at bakke, skal den gør det ved, at jeg siger lyden og går i mod den, og den så flytter sig væk fra mig og dermed bevarer samme afstand til mig.
    Når jeg har lyde og signaler på plads, træner jeg, at jeg kan røre hesten over hele kroppen. Det er både med klap og almindelig berøring med flad hånd. Hesten skal bare stå og slappe af. Så kan jeg finde på at tage ting i brug; plastikdimser, fluesmækker, små kasser og ALT hvad jeg lige kan komme i tanke om. Her skal hesten også blive stående - bevæger hesten sig, siger jeg stop-lyden, men bliver ved med at berøre hesten med genstanden, indtil hesten stopper. I det sekund, hesten igen står stille, fjerner jeg genstanden og roser. Og det bliver jeg egentlig ved med, indtil det er feset ind, at den skal blive stående. Jeg øger "sværhedsgraden" stille og roligt ved at bruge farligere og farligere genstande.
    Først herefter træner jeg med at komme på ryggen af den. For så ved jeg, at hesten har forstået mine grundprincipper og at den ikke bliver bange for "småting", som f.eks. schenklerne smiley Jeg starter med, at jeg vil komme op at ligge på hesten. Hvor jeg erstatter mine "farlige genstande" med min egen krop. Jeg skal så at sige kunne kravle rundt oppe på hesten, mens den står og slapper af. Først herefter rider jeg frem.

    Det kunne komme dig til gode, at tage din unghest med helt tilbage til det stadie. Specielt fordi den nu har fået en dårlig oplevelse med det at have rytter på.


  • #8   13. okt 2015 Lea: Ja vi går bestemt et skrid tilbage (eller 2 eller 3) han har det fint med berøring over det hele.. Normalt (de andre har jeg haft fra 2 års) ville jeg jo have trænet alt det du beskriver fra 2-2,5 års alderen..
    Men ham her er 3,5 år og vandt til udstyr og har haft rytter på.. Og da han tog alt pænt, ja så tog jeg chancen og lagde mig over ham.. Da han tog det helt uden at vippe med ørene satte jeg mig op.. Og da han også tog det helt roligt og bare stod, ja så tænkte jeg det var sikkert og lalle en omgang i ridehuset med løse tøjler


  • #9   13. okt 2015 Der er det bare Inge garanti, at de reagerer med dig på ryggen, som den gjorde med tidligere ejer på ryggen - det kan også være, at tidligere ejer er blevet trukket rundt og derfor ikke har haft behov for at bruge schenklerne smiley men der er ikke andet for, end at du må tilbage til baby-stadierne. Så kan du sandsynligvis komme hurtigere og nemmere igennem, men det lader til at være nødvendigt smiley

  • #10   13. okt 2015 Lea.. Ja jeg tror nemlig også de har haft trækker på hele tiden.. Så vi går bare tilbage og tager det roligt.. Og glæder os til at få en sadel smiley

  • #11   13. okt 2015 Kunne du evt bruge en longegjord og hænge bøjler i den? smiley Låne en hvis det er. Jeg har altid longeret hestene med bøjlerne hængende i alle gangearter således at de vænner sig til det smiley Dette længe før jeg selv satte mig op smiley Så Ville jeg bagefter du har longeret nogle gange med den hvor den havde fundet ud af at det ikke var farligt, sætte mig op me trækker på og forsigtigt lægge benene til smiley Hvis din hest er meget sensitiv så bliv longeret på stor volte også nogle gange også for ekstra sikkerhed smiley

    Mvh TT


  • #12   13. okt 2015 Jeg havde selv en hest der reagerede voldsomt for schenklerne da jeg købte hende. Hun er heldigvis meget lydhør, så jeg lærte hende fremsignal for stemme. Holdt benene i en rimelig afstand fra hesten og begyndte stille og roligt at koble signalerne sammen. Først bare det at måtte lægge benene ind til hesten var fint, for det var jo et tryk og når hun så reagerede frem sammen med benene fjernede jeg benene helt fra siderne igen. Stille og roligt har hun lært at benene altså er en del af rytteren og ikke skal hænge og flagre ude i luften.

  • #13   13. okt 2015 Tak for jeres input smiley har snakket med avler og han har været skridtet uden trækker og mærket schenklen før uden problemer..
    Vi kom frem til at et eller andet (jeg ikke så eller hørte) forskrækkede ham eller også troede han at han skulle trave og derfor løb han fremad, og de modsatte signaler jeg så kom til at give da jeg bad ham stoppe men klemte med benene for ikke at glide af, gjorde ham forvirret og bange og derfor han hoppede


Kommentér på:
Vende hest til schenkler

Annonce