{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.081 visninger | Oprettet:

Træning af unghest {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg købte i februar en skøn 3 års rå "vild" dreng smiley Han har været meget voldsom og ville kun hvad han selv følte for, og behovet for at komme tilbage på folden sammen med de andre var større end at gå med mig på ridebanen, hvilket resulterede i at han med voldsom energi forsøgte at gå igennem hegn osv smiley
Nu står jeg med den sødeste afslappede rolige dreng som kan stå på staldgangen og få sadel, trense og gamacher på inden vi går op i ridehallen, MEN jeg trækker ham altid op på folden, fordi han bliver så dum at trække med alle andre steder hvis han får lov at løbe op ligesom alle de andre heste.
Nu er mit store dilemma at der er en i stalden der har fået ondt i røven over at jeg lukker 3 heste (dem der går sammen på fold) op inden jeg kører i skole og de resterende heste bliver så først lukket ud 30 min senere, fordi hun mener at det giver uro i stalden. Der står 8 heste tilbage når de 3 er kommet ud, og jeg vil jo mene at de vænner sig til at de 3 bliver lukket ud og at de andre så kommer ud senere.
MEN jeg står i den situation at jeg er gravid så jeg vil og kan ikke håndtere ham hvis han bliver så voldsom igen som han har været sålænge jeg er gravid, og det vil han blive hvis han får lov at løbe op selv, for det er prøvet før! Og jeg vil egentlig også mene at jeg gør min hest en kæmpe tjeneste ved at trække ham op fordi han affinder sig fint med dette i stedet for at han skal have skæld ud og vi skal starte vores kamp forfra? Jeg syntes netop at det bedste for HAM ville være at bibeholde den ro der er nu i stedet for at han partout skal løbe op selv og så skal han BARE lære at gå ordentligt alligevel alle andre steder.. Det er jeg godt klar over men pt kan jeg bare ikke tage den kamp med ham og nu når han går pænt alle steder fordi han bliver trukket op kan jeg egentlig heller ikke se problemet?

Hvad er jeres mening og holdning? Er ked af at lave problemer i stalden men min holdning er jo bare at hestene nok skal vænne sig til det?

Er meget frustreret da hende der har et problem bliver ved med at poste grimme ting om mig på facebook og deler ting fra SEGES om at hestene skal oplæres i rette alder, men i og med at jeg har købt ham rå i en alder af 3 år kan jeg jo ikke gøre mere end jeg allerede har gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af unghest
  • #1   19. nov 2015 Hm.
    Staldens regler kan du nok ikke gøre så meget ved, hvad med at flytte stald?


  • #2   19. nov 2015 Det kan da godt give uro når de gerne vil ud, men så er det vel heller ikke værre når det kun er 3 der bliver lukket tidligere ud.
    Du skal tænke på dig selv, nu hvor du er gravid.
    Det er IKKE iorden at hun smider grimme ting op om dig på Facebook, tag en snak med hende om dette, og sig at du ikke vil finde dig i det.
    Hun skal trods alt ikke bestemme hvad du gør med DIN hest.
    Tag en snak med hende, og få hende til at forstå hvordan du står i forhold til at være gravid osv. smiley

    Medmindre der er regler i stalden.
    Men hvis det bare er hende der har et problem der siger det, er det vel ikke hende der bestemmer.


  • #5   19. nov 2015 Har fået lov af staldens ejer og hende der ejer de to heste som går på fold med min. Og med hensyn til stress så kan jeg ikke se at det er værre end at stå på en rideskole eller når hestene bliver adskilt iforhold til at folk skal ud og ride eller tager til stævne en hel weekend. smiley
    Den eneste der har et problem er hende, men jeg gjorde det samme da han i sin tid kom til stalden og der var der ingen problemer med urolighed i stalden. smiley


  • #8   19. nov 2015 Hvordan er reglerne for det i stalden? Jeg er enig med de andre i at det er bedst at trække dem ud. Jeg har også stået i en stald hvor boksene bare blev åbnet så de selv kunne løbe ud, hvilket resulterede i at hestene næsten kæmpede for at komme først ud, det gav utrolig meget uro, og betød at flere af hestene knap var til at håndtere.

    Min Cheval var på det tidspunkt kun et plag, og det gjorde træningen af hende meget længere og mere besværligt end det ellers ville have været. Jeg NØD at flytte til en ny stald hvor de blev trukket ud, for pludselig havde jeg en hest der også var til at håndtere. smiley

    Så hvis der ingen regler er omkring det i din stald, så skal du da endelig trække dine ud, og så lade hende kvinden have ondt i sin popo over det - så må hun jo lette sig og gøre det samme, hvis hun mener det giver hendes for meget uro. Du kommer jo stille og roligt og tager dine heste, og det må de bare vende sig til.

    Nu er du gravid og det skal der tages hensyn til. Hvis din hest bliver umulig af at blive lukket ud med de andre, jamen så skal du gøre som du bedst føler for.

    At hun skriver grimme ting på Facebook om dig, ville jeg snakke med hende om. Simpelthen spørge hende direkte hvorfor hun har behov for at skrive sådanne ting istedet for som voksent menneske at tage tingene med dig. Nu er Facebook jo ikke nogen sutteklud, og ting som det høre bare ikke hjemme der smiley

    Håber du finder ud af det hele smiley


  • #9   19. nov 2015 Jeg kan altså godt finde på at ride om morgenen f.eks. og når nu det ikke var et problem for en måned siden hvor jeg gjorde nøjagtig det samme så forstår jeg bare ikke hvorfor det er så stort et problem nu? Og på en rideskole kommer og går de andre heste jo også om morgenen smiley Jeg er bare af den holdning at hestene vænner sig til det for det har alle mine gjort før i tiden? smiley Men staldens regler er at hvis man har andre ønsker end dem som de der lukker ud vil hjælpe med, så skal man gøre det selv, og det resulterer at jeg selv lukker ud både i weekender og hverdage fordi at han skal trækkes op. Det er 30 min der er forskel på hvornår min kommer ud og de andre kommer ud.. Løsningen for hende der brokker sig er at jeg lukker min ud alene, men det vil jo også give uro i stalden da min så vil løbe rundt alene oppe på folden og kalde på de andre i stalden? så tænker at det i bund og grund bare er fordi hun skal være på tværs! Hun har længe spændt ben for mig og problemet er at alle de steder omkring mig hvor de bliver trukket ud koster 3000kr om måneden og så får de kun foldtid 2 timer om dagen og det syntes jeg er alt for lidt foldtid for en 3 års smiley og på en SU er 3000kr altså også mange penge nu når der også kommer baby.. Så kan ikke rigtig flytte ham smiley

  • #10   19. nov 2015 Så syntes jeg absolut du bare skal fortsætte med den vane du har nu. Som du siger så er der nogle der rider om morgenen, tager til stævne også videre, så hun må jo smutte i en mindre stald hvis hun er utilfreds.

    Hun lyder som en der bare skal brokke sig, ja bare for at gøre det. Sådan en person er der i stort set alle stalde ?? Tag den med hende, og spørg hvad dælen hendes problem er. det vil nok bære det letteste smiley


  • #11   19. nov 2015 Vi havde staldmøde i går men hun er bare helt uden for rækkevidde! smiley Men ville egentlig bare høre andres mening så jeg ikke skal gå og være nervøs for at jeg "sætter mine behov før hestens" som hun siger jeg gør.. den sidste uge har jeg været mega stresset og meget ulykkelig over hvad jeg skal gøre med min stakkels hest, og det er jeg helt sikker på ikke er godt for baby! Men tværtimod vil jeg bare gerne være helt sikker på at der er styr på min højt elskede hest nu når jeg har termin til maj og evt ikke den første tid kan komme derop hver dag smiley

  • #13   19. nov 2015 Men i en privat stald kommer der også nogle der rider tideligt eller tager til stævner, og der står man ikke og siger at det må de ikke. Så det må de altså bare vænne sig til. Der skal være plads til alle, og hvis den unge hest bliver helt umulig af at selv løbe på fold, så skal den ikke det. færdig bum. Ville jeg som gravid godt nok heller ikke stå med.

  • #14   19. nov 2015 Men hvorfor skal min hest blive stresset og have skæld ud mm fordi han SKAL løbe op når han tydeligvis ikke kan administrere det? Fordi der er EN person i stalden der syntes det er et problem? Hestene vænner sig til at det er sådan og vi har haft staldmøde og alle andre opstaldere er enige i at hestene nok skal vænne sig til det.

  • #16   19. nov 2015
    Jeg tror nu ikke hestene vænner sig til det, medmindre man gør således at man først lukker ud når de stopper med at stresse - men det kan let tage noget tid også skære man jo i foldtiden.

    Kan sagtens forstå du ikke gider hesten skal løbe ud, det gad jeg heller ikke.

    Men jeg er ikke helt med på at de nok skal vænne sig til det. Hvis min stod i en lille privat stald med max 10 heste, hvor de 3 så blev lukket ud ville hun stå og kegle rundt, slå med hovedet, vrinske osv. - det ville hun blive ved med i evigheder. Hun er en hest der let stresser.

    Så har de andre heste der gør det, så kan jeg sagtens forstå dem.


  • #17   19. nov 2015 Det er i første omgang farligt at lukke heste ud, så de selv kan løbe ud. De kunne falde og komme alvorligt til skade. Det ville jeg nægte mine, om der så stod 100 utilfredse heste bagefter, så var det dælme sådan at det var. Skulle de være anderledes, så må man jo ansætte en til at trække dem ud. I så lille en stald som den, ville det ikke tage lang tid.

    Min pony ER faldet under de vilkår, med resultat i at en masse andre heste bare løb hen over hende. Heldigvis skete der ikke noget, men jeg kunne have mistet hende. At hendes hest stresser af det system er absolut ikke noget ts skal træne, man skal også have lidt respekt for hestene.


  • #18   19. nov 2015 Jeg kan godt tage imod råd, men heste er vanedyr og hver gang en vane bliver lavet om skal de vænne sig til noget nyt? For en måned siden var det ikke et problem for alle 8 heste at jeg trak 3 heste op 30 min før de andre kom ud men nu er det? Jeg har spurgt om jeg må lukke alle heste ud inden jeg kører i skole men det vil hun heller ikke og hun vil heller ikke mødes med mig halv 8 inden jeg kører i skole selvom hun går hjemme. Jeg syntes da heller ikke at der er rimeligt at jeg skal misse en times skole hver dag fordi hun absolut vil være besværlig? Jeg har prøvet at række hånden ud og imødekomme situationen og jeg giver alle hø og foder inden jeg køre og de står fuldstændig roligt når jeg kører..

  • #19   19. nov 2015 Problemet er at hun pludselig ikke vil trække ham op sammen med de andre og de må jeg selvfølgelig respektere men jeg kan ikke se at min hest skal blive stresset fordi hun ikke VIL gå på kompromis og lukke ud samme tid som mig eller lade mig lukke alle ud??

  • #21   19. nov 2015 Men CLAV kunne du måske indordne dig efter at din stald kammerat var gravid, og derfor havde svært ved at håndtere en hest der bliver tosset af (en ellers hjernedød) udlukning? Nu er der jo ikke kun tale om at hesten ikke kan magte det, men også at ts er gravid. Man kan vel tage hensyn - hun er trods alt ikke gravid resten af livet, og vil jo bagefter godt kunne tåle ham (da hun jo ellers ikke havde købt en unghest)..

  • #22   19. nov 2015
    Jeg havde slet ikke gidet stå i en stald hvor man skal bøvle sådan og være uenig :o) Bla. derfor jeg ikke gider selvpasser, fordi jeg ikke gider al den uenighed man ofte ender ud i.


  • #24   19. nov 2015 Jeg kan SAGTENS tage kampen med ham normalt! Men ikke før til sommer efter jeg har født! Og hvis nu hun ikke var så stædig og vi begge gik på kompromis kunne vi lukke ud SAMMEN kl halv 8 og på den måde kommer alle ud samtidig eller at jeg måtte lukke alle ud så ville situationen være anderledes?

  • #25   19. nov 2015 Men det virker lidt som om i ikke læser hvad jeg skriver for jeg HAR tilbudt at lukke alle ud men det må jeg ikke?? Og hun vil ikke mødes med mig 30 min før? Så syntes virkelig jeg har forsøgt at række hånden frem?

  • #26   19. nov 2015 Og det burde andre godt kunne tage hensyn til. Ærligt, så kan jeg virkelig ikke se hvordan du kan gøre mere. Du skal passe på dig selv, og sådan er det altså bare smiley



  • #28   19. nov 2015 Men du LÆSER IKKE hvad jeg skriver??? Hvis vi nu begge gik på kompromis kam ALLE ud samtidig!

  • #30   19. nov 2015 Hvilket jeg også kan følge dig i. Jeg tog også selv ud og lagde grime på min Cheval de første mange måneder, fordi hun var så vild at hun væltede personalet.

    Men i en situation hvor en veninde i stalden bliver gravid, jamen så må der jo ske en midlertidig ændring. Ts forslag var at hun kunne lukke alle ud, eller at hende med problemet kom en halv time før og hjalp. Man må være lidt fleksibel. Ts skal da under ingen omstændigheder komme til skade, fordi at EN person ikke kan være lidt large.

    Jeg ville til hver en tid hjælpe hvor jeg kunne, hvis der opstod en graviditet i den stald jeg stod i. Jeg ville aldrig kunne leve med mig selv hvis en gravid kom til skade, fordi JEG havde små sko på og ikke bare kunne lade den gravide lukke ud 30 minutter før. smiley


  • #31   19. nov 2015 I vores stald er det på ingen måde ok at lukke nogle heste ud før andre. Det giver stress for hestene, og sådan nogetgider jeg ikke.
    Hvis en opstalder skal noget tidligt, så arrangerer vi det så alle heste kan komme tidligere ud.
    Her i stalden ville det så også være helt ok, at du lukkede alle hestene ud, medmindre det ville betyde at vi skulle op og fodre ukristeligt tidligt.

    Mht at heste selv løber på fold. Det gør vores også, og det er på ingen måde hverken kaotisk eller voldsomt. De trisser lige så stille ud, spiser lidt græs på vejen og vallakkerne leger. Og i de ti år vi har kørt det på denne måde, har vi aldrig haft heste som ikke kunne finde ud af det, og vi kan til enhver tid tage en hvilken som helst af hestene og trække ind, mens de andre løber frit. Men det kræver selvfølgelig at ejerne tager sig tid til at træne med deres heste, så de har lært at opføre sig pænt.



  • #32   19. nov 2015 Jeg træner også med ham, men kan på nuværende tidspunkt bare ikke tumle ham hvis vi skal tilbage til start, men jeg fodrer alligevel alle heste og den tid jeg bruger på at give hø kunne jeg så bruge på at lukke ud men fordi hun skal være så firkantet er det ikke en mulighed? Jeg har besluttet at han ikke skal løbe op før jeg kan tage konsekvensen så det er ikke til diskussion men derfor er jeg da stadig villig til at høre andres meninger men når jeg konstant bliver haglet ned uden at mine beskeder egentligt bliver læst så bliver jeg at da irriteret! Der ville være flere løsninger på at alle kunne komme ud samtidig hvis det ikke kun er mig der skal gå på kompromis.

  • #33   19. nov 2015 Nu har jeg selv en hest som ville stresse voldsomt meget, hvis nogle blev lukket på fold og han ikke blev, så jeg ville absolut blive ret så bitter hvis nogle heste ude i stalden blev lukket ud 30 min. Tidligere og min så skulle stå inde i boksen og stresse over det, udelukkende fordi en hest ikke er opdraget ordentligt.



  • #34   19. nov 2015 Må jeg spørge hvorfor du vælger at opstalde din hest et sted, hvor de sluser hestene ud, hvis det ikke fungere for din hest?

  • #37   19. nov 2015 Men hvis hun er bekymret forstår jeg bare ikke hvorfor hun ikke imødekommer mig og enten siger at jeg bare lukker ud eller at vi mødes 30 min før hun ellers lukker ud?
    Og nu har jeg jo ikke haft chancen for at opdrage bedre end han er pt fordi det har taget så lang tid at kommer dertil hvor vi er nu og pt kan jeg IKKE TAGE DEN KAMP FORDI JEG ER GRAVID! så som jeg har sagt tidligere kan jeg ikke selv gøre noget hvis ikke hun vil gå på kompromis?


  • #40   19. nov 2015 Nu ved jeg ikke om hun tjener penge på at lukke ud, men hvis hun gør det så vil hun jo miste dem hvis du lukker ud.

    Mht at hun ikke vil mødes tidligere, så kan det være at hun rent faktisk ikke kan?



  • #42   19. nov 2015 CLAV så du ville af ren trodsighed over at "min" hest ikke skal ændre på noget ikke være imødekommende og komme 30 min før du plejer selvom du vel og mærket ikke skal på job eller noget eller lade mig lukke ud ?

    Vi har holdt staldmøde og det er blevet vedtaget at jeg gerne må lukke de 3 ud men er selvfølgelig træt af at vi ikke ´kan snakke om tingene.


  • #44   19. nov 2015 så når hele stalden bakker mig op bortset fra EN så skal jeg simpelthen flytte min hest? Så må hun da flytte hvis hun ikke kan være imødekommende ligesom alle andre?

  • #48   19. nov 2015 Beslutningen er taget, men det ville være rart hvis vi kunne gøre det så smertefrit for alle som muligt. Han har alle dage været trukket op på folden me fordi de nu går 3 i stedet for 2 på en fold kan han ikke trækkes længere, det er jo ikke nemt at forholde sig til når hun så ikke vil være imødekommende.

  • #50   19. nov 2015 Jeg trækker de 3 op, men det er det der er årsagen til at de andre ikke længere kan trække ham op. smiley

  • #53   19. nov 2015 Men du har jo fået det som du gerne ville, så jeg kan ikke se problemet?



  • #55   19. nov 2015 Jeg ville os være sur hvis nogle heste blev lukket ud tidligere end andre, det skaber oftest en del uro og det skulle min hest da ihvertfald ikke udsættes for!


  • #56   19. nov 2015 Men ville du så ikke også være imødekommende og sige at det var ok at jeg lukkede alle ud eller at vi mødtes kl halv 8? Det kan da ikke kun være mit problem når jeg er kommet med flere problemløsende forslag? smiley Hvad så når hun siger at hestene først må komme ud når det bliver lyst hele vinteren? Skulle din hest så kun være ude ca 4-6 timer i stedet for 12 fordi der er EN i stalden der vil have at de først må komme ud når det er lyst? smiley

  • #57   19. nov 2015 Ikke hvis jeg fik penge for det, som jeg var afhængig af, som jeg så ville miste eller hvis jeg ikke kunne være der en halv time før.


    Som jeg ser det, vil du bare gerne have hun går på kompromis eller indordner sig det du vil.


  • #58   19. nov 2015 Ingen får penge for at lukke ud. Jeg ønsker et kompromis fordi det er sådan at jeg kan håndtere min hest indtil jeg har født. Og alle i stalden bortset fra EN bakker mig op og derfor kan jeg ikke se hvorfor det konsekvent er mig der skal rette ind når jeg forsøger at komme med forskellige løsninger så alle bliver glade.

  • #59   19. nov 2015 Jeg trækker mig. Indser endnu engang at hesteejere kun tænker på hvad der er rart for dem, og ikke er særligt interesseret i at stalden skal være rar for alle.

    TS søger råd til hvordan hun bedst muligt for løst konflikten med kvinden der er utilfreds. TS har tilbudt at trække alle hestene ud og skulle den utilfredse kvinde få pengene for dette, kunne hun vel fortsat få det, da TS blot er interesseret i at hele stalden er glad. (Læser man efter skriver TS også at hun fodre hele stalden, samt giver hø til dem alle, så mon ikke at der vil kunne findes en diplomatisk løsning hvis dette drejer sig om penge) Får du penge for dit arbejde TS? For hvis ikke, får hende den anden vel heller ikke penge for at åbne 10 bokse.

    Om i ville blive sure over at nogle heste kommer ud før andre, er i sig selv jo ikke det emnet handler om. Den utilfredse kvinde (eller hvad jeg nu ellers skal kalde hende) siger at hun er utilfreds fordi det stresser hendes hest - men TS nævner jo at hele stalden står i ro og gumler hø når hun køre derfra? Så det giver jo ikke rigtig nogen mening.

    Man skal tænke lidt på sine medmennesker, og når man står i en lille stald må der da kunne findes løsninger der fungere for alle parter. Det kan ikke passe at TS ikke kan få lov til at være gravid og passe på sig selv og sit barn, bare fordi hun har en unghest. Hun skal simpelthen sælge, låne ud eller finde en part, for pludselig er hun "ikke i stand til at opdrage sin hest"?? Hvad nu hvis TS faktisk fejler noget psykisk (hvilket jeg absolut ingen anelse har om han gør!) kunne det være at det var lægende at hun havde sin hest. Der kunne også være uro i hjemmet eller stress på andre fronter, som gør at stalden er der hun tager hen for at holde en pause fra livet. Det skal så tages fra hende fordi hun nu er gravid?

    Der er én person i stalden der ikke kan leve med at TS har nogle måneder hvor hun ikke kan magte en vild hest. At hendes hest stresser over den måde de lukker ud på har absolut intet med opdragelse at gøre- for så mangler de stressede heste i stalden da igen opdragelse. Her er der da vidst tale om dobbelmorale af 1. klasse.

    Giv dog lidt plads til andre end jer selv. Svære er det vel ikke? Håber for guds skyld ikke at jeg kommer til at stå i en stald med folk der har så små sko på, den dag jeg selv bliver gravid..


  • #60   19. nov 2015 Er glad for at der rent faktisk er nogen der læser hvad jeg skriver smiley

  • #61   19. nov 2015 Der er altid to sider af en sag og der er nok en grund til udlukker har det som hun har.

    Det jo nemt at "holde med ts" når man kun har hørt hendes side af sagen.




  • #62   19. nov 2015 TS er også den gravide. Den der er kommet med flere gode løsninger på problemet.

    No matter what ville jeg ikke kunne holde med en person der kun har balls til at udtrykke sin frustration over Facebook, istedet for at komme frem med problemet. Har hun behov for at bruge Facebook som sutteklud, må der ikke være mange gode argumenter bag.


  • #63   19. nov 2015 Igen der er to sider af en sag?

    Det kan sagtens være ts bare følger sig forfulgt og taget alt personligt og at det udlukker lægger op på sin profil intet har med ts at gøre.


    Så fordi ts er gravid så skal det fungere på hendes måde?


  • #64   19. nov 2015 Slet ikke, men fordi ts er gravid skal der tages hensyn. Hun kommer som sagt med flere gode løsninger. Ja ts er sikkert følsom, hvilket er mere end naturligt når man er gravid - men i så lille en stald som deres behøver det heller ikke kræve meget iq at regne ud hvem det bliver talt om. TS nævner yderligere at de har haft stald møde, men at kvinden er uden for rækkevidde. Af hvad TS selv har fået ud af det hele er at kvinden er utilfreds fordi hendes hest stresser - hvilket dem jo sjovt nok ikke gør i den tid ts selv er i stalden?? Ja der er altid to sider af en sag, men var der andet kvinden var utilfreds over måtte hun jo sige det - ellers kan jeg som læser kun tage udgangspunkt i at hun er træt af at hendes hest stresser.

    Jeg forstår udmærket ts, og uanset hvad ville jeg ikke acceptere at hestene blev lukket ud på den måde. Ts skal i skole, og har derfor ikke mulighed for at komme senere og lukke hendes heste ud. Der er tale om 30 minutter, og hvis de andre 8 heste ikke har nok i hinanden i de 30 minutter, ville jeg slet ikke turde tænke på hvad der ville ske hvis en gruppe fra stalden en søndag morgen red ud på tur, eller hvad man nu ellers gør når man har hest.


  • #65   19. nov 2015 Og når det er sagt, så siger reglerne i stalden at hun gerne må trække hendes heste ud. Havde jeg været ts havde jeg gjort nøjagtig det samme, om der så stod 10 utilfredse mennesker bagefter. Not my problem. Min og mine hestes sikkerhed kommer først, og så længe at staldejer har sagt god for det, kommer det ikke mig ved hvor ondt i måsen andre ville få af det. Så måtte de sku lette sig og selv tage deres heste ud sammetidig, eller lade mig gøre det.

  • #66   19. nov 2015 Der er ALTID to sider af en sag, at hvad TS siger eller oplever behøver ikke være der rigtige.


    Men det skal vel da heller ikke gå ud over andres heste at TS's hest ikke kan lukkes på fold som de andre.


  • #67   19. nov 2015 Så fordi der står en enkelt utilfreds rytter, skal TS sætte sit og sit barn sikkerhed i sidste række? Undskyld, men kan simpelthen ikke se hvorfor man skal være så snæversynet og kun tænke på sig selv. Sikkerhed frem for alt, ligegyldigt hvordan en hest så tager problemet.

  • #68   19. nov 2015 Så det er helt fint der står heste og stresser ? Som de kan udvikle mavesår pga, som de i værste tilfælde kan dø af?

  • #69   19. nov 2015 Men de stresser jo ikke imens ts er der? Så for mig lyder det dælme bare som en god undskyldning. Og igen, hvad så når folk rider tideligt eller skal til stævner? Skulle man lade være med det fordi der er nogle heste der har svært ved at kapere det?

    Og som du selv siger det så fint, skal man tage hensyn til stressede heste. Men skal der så ikke også tages hensyn til at tss hest bliver stresset af måden der lukkes ud på? eller det er måske ligegyldigt at den kan få mavesår og i værste tilfælde dø af det??


  • #70   19. nov 2015 Og i mine øjne er mennesker noget vigtigere end heste. Tænk TS blev jokket ned af hesten fordi den er så urolig, TS og hendes barn kunne komme grueligt galt afsted - hun kunne få en spontan abort og måske selv dø af det? Er det så vigtigere at hestene er okay?

    Jeg vil da hellere miste en hest end en veninde på grund af en ulykke.


  • #71   19. nov 2015 At de ikke stresset når ts er der, betyder ikke at de ikke stresser når udlukkeren kommer smiley



  • #72   19. nov 2015 Nej, men så må de da for guds skyld stresse lidt i de små 30 minutter. Hvis det var så stort et problem havde staldejer jo nok også andre regler. De andre hesteejere ligeså.

    Hvis min hest stressede i sådan en situation, ville jeg da ikke bare sige at det var fint. Så ville jeg finde en løsning som passede med de andre. det er udlukker ikke interesseret i, og så må det jo være hende der har et problem her og ikke ts (eftersom resten af stalden er helt cool med omstændighederne?)

    TSs liv er vigtigst, og sådan er det bare. Hun følger reglerne, og så længe hun gør det er der intet for andre at skulle have sagt. Så må udlukker give sig og lade ts lukke ud - især nu hvor hun faktisk ingen penge får for det. Jeg ville da aldrig have et problem med at min hest kom 30 minutter tidligere ud, for at alle i stalden følte sig glade og trygge.


  • #73   19. nov 2015 Her vil jeg så tillade mig at være lodret uenig!
    Det er ikke andres problem at TS har en halvrå hest, som kræver særlige hensyn fordi hun har valgt at blive gravid.
    Det er heller ikke på nogen måde i orden at andre skal bedes om at gå to gange op på folden, fordi hendes hest kun kan trækkes på fold. Eller at en anden skal tvinges til at ændre sin morgenrytme bare pga en hest.
    Og det er da slet ikke i orden, at alle andre heste i stalden udsættes for stress, så der kan tages hensyn til en hest. Og hvordan ved hun at de ikke stresser, har man målt stressresponser? jeg kender mange mennesker, som ikke kan se om en hest stresser medmindre den vader rundt i boksen eller på anden måde er meget udafreagerende.

    Og nej jeg mener faktisk ikke at hverken Ts's liv eller den ufødte babys er vigtigere end de andre hestes trivsel. Hvis man vil beskytte sig selv under graviditet, så må man finde opstaldning, hvor tingene fungerer som man vil have det.


  • #74   19. nov 2015 Men nu er udlukker den eneste som er imod det. Alle andre i stalden er som sagt helt okay med omstændighederne, ergo er det jo sådan det må være. Så længe ts ikke bryder staldens regler, kan ts ikke tage sig af hvad andre mener om det.

    Jeg har på et tidspunkt haft 4 heste i en stald ud af 18, hvis jeg skulle have alle 4 med til stævne og vi skulle køre tidligt, hvad skulle jeg så gøre? Sådan er livet altså bare.


  • #78   19. nov 2015 Det er efterhånden en lang tråd, så jeg har ikke læst alle indlæg. Men er det en mulighed at spørge dem, som lukker de andre heste ud (eller en af de andre piger i stalden), om de vil være rare at trække din hest ud, imens du er gravid? For så vil alle heste jo kunne lukkes ud samtidig. Så bliver der ro på alle fronter....

    Kan kun sige, at jeg også er modstander af at lade hestene løbe ud/ind. Det gavner intet, og man når heller ikke at tjekke, om hesten har fået skader eller lign.


  • #79   19. nov 2015 Der hvor jeg, (før de blev aflive)t, havde mine prinsesser (1 hest og 2 ponyer) - der ophørte udlukningsrdningen for ponyerne hver sommer. Simpelthen fordi der ikke var nogle løbegang ned til deres fold.
    Derfor måtte ponyejere i alle afskygninger op og lukke ud, inden job, skole m.m, så længe ponyerne ikke skulle gå på døgnfold.
    Vi hjalp hinanden i det omfang vi kunne - jeg havde gerne en i hver hånd, men kunne ikke nå at gå flere gange, inden jeg skulle møde kl. 8 (der var et stykke at gå).

    Hestene blev lukket ud som sædvanligt, og der blev derfor lukket ud over flere gange i sommermånederne.

    Der blev både lukket heste på græs - ponyer af flere omgange på græs - heste på sygefolde m.m.
    Jeg stod i en lidt større stald, men med 14 bokse i mit stald afsnit. Og det var kun disse 13 andre man som hest/pony skulle forholde sig til.

    Og alligevel, så væltede verden ikke for nogle.
    De der ikke kom inden 8, plejede at sætte en balje med strå, hvilket jeg synes fungerede rigtig fint - ligesom du TS beskriver, at du giver hø.

    Jeg kunne forstå, at det var et problem,, hvis du kun kom og fodrede de 3 og så lukkede dem ud.
    Men hvis de alle får mad, så jeg kan ikke se problemet i at de bliver lukket ud forskudt, når ingen bliver efterladt alene?


  • #80   19. nov 2015 Lige præcis! smiley Men nogle mener åbenbart at deres heste absolut ingenting kan tåle. Har super svært ved at se hvordan disse heste klare sig i hverdagen. Er sikker på at ridning, sjovture og stævner samt mange andre ting er en noget større stressfaktor, end at tre ud af mange bliver taget ud lidt før tid. Syntes at TS gør et super fint job.

  • #81   19. nov 2015 Sikken en virak.....
    Jeg synes, det er rimeligt, at man kan få lov at trække en hest op, som ellers brænder sammen inde i hovedet.
    Hvis de andre heste har det fint med det, når de får strå, som TS beskriver, så er det FREMRAGENDE. Hvis ikke, må de lukkes med op af den - her TS - som har behovet.
    Naturligvis skal de ikke stå stressede og ulykkelige og smadre boksbund og blive syge og alverdens andre ubehageligheder, men det er jo netop også ret let at undgå det.
    Kl. 7.30 er der faktisk også lyst, så det er ikke noget problem at lukke dem ud.

    Men ... har du spurgt den ene, der er modstander af det, hvorfor hun er ked af det ? Jeg har erfaring for, at det ofte er langt lettere at fikse folks problemer, hvis man kan få dem til at fortælle, hvori problemet består....
    Det er ikke let at gætte på, for hvis TS er villig til at lukke alle heste op selv - hver dag - og villig til at lukke op sammen med den anden hvis vedkommende hellere vil det, så er det i mine øjne ikke længere trådstarter, der laver problemer. Så er det den ene, der modsætter sig løsningerne uden at få fortalt, hvorfor det er nødvendigt at modsætte sig dem, som skaber bøvl.

    Det gør mennesker jo sjældent uden grund, så derfor er der nok et uløst problem i det hele, som kunne være interessant at få belyst.

    Det ville også være muligt at sætte en tlf til at optage lyd og eller billeder, som så kunne vise, hvordan der ser ud i stalden, når TS er kørt - så kunne alle se, at hestene er fint afslappede og står og gumler hyggeligt - at de først stresser, når udlukker kommer og lukker dem ud, og ... det har næppe så noget at gøre med, at 3 andre er lukket ud før - især ikke når de tre går på en fold sammen - og altså ikke med de tilbageblevne 8.


  • #82   19. nov 2015 Selv står jeg i en selvpasser stald, hvor vi har en fast aftale om, at hestenes velfærd kommer først - hvis der er et problem, skal vi finde en løsning, hvor ingen skades, bliver syge eller kede af det, og hvor de fleste heste tilgodeses så meget som muligt, men ingen overses eller må nøjes.
    Det betyder somme tider, at der kan være noget baks, men så tager vi bøvlet og får DET til at virke. Det er faktisk meget interessant som tanke.

    Vi har en næsten blind hoppe (hun kan ane lys og kan ane skygger og bevægelse, men falder over ALT på staldgulvet, selvom der er lys på - så ... INTET må ligge og flyde. :-D).

    Hun tør IKKE gå med andre, for hun ved ikke, om hun falder i et stort dybt hul, fordi de andre ikke har styr på tingene, så ... hvis andre prøver at lukke hende ud, stikker hun hovedet i jorden, sætter et ben i hvert hjørne og siger NEJ TAK - bliver HER - så kommer jeg ikke til skade.

    Hvis de får hende ud ad døren, tør hun ikke gå op mod foldene - der er nogle huller i vejbelægningen, som hun ikke kan se, men ved, hun skal guides udenom, det kræver tillid - så ... hun stikker næsen modsatte vej - ned mod ridebane og oval - hvor der er hegn m. låge osv.

    De må så opgive og lade hende gå derned og være der - smider en tot hø og ringer til mig, at min hest står der med sin veninde. smiley

    Hun ved, at hun kan dø eller brække ben, hvis hun går i noget farligt, så hun rykker sig IKKE hvis ikke hun er tryg - selv hvis de ville prøve at piske hende igennem, ville hun nægte - pisk gør ondt men er ikke livsfarlig.
    DET er så ikke en option for nogen af os heller - så ... derfor er det altså MIG der lukker alle ud - hver dag - og det er mig, der lukker ind - næsten hver eneste dag - i hvert fald altid vores egne. smiley

    Hvis vi har lukket heste i stalden og ikke alle er med, så lader vi en del af lyset være tændt, det ved de godt betyder, at der kommer flere.
    Vores hvide blinde baduthoppe - kan ikke KLARE at stå i boksen, når vi er der, stresser, piafferer og står bare og brummer og kalder og tripper og danser og graver bunden FULDSTÆNDIG i stykker, så ... når vi er i stalden står hun altid i stalden og gumler lidt hø eller er parkeret på gulvet eller eller ....

    Men når vi så har smidt i boksen og veninden kommer senere for at ordne hønet til sine og fikse den ene boks (jeg tager ofte den anden, fordi den ellers bliver træls, når ponzen har trampet rundt i sine tilfældigt placerede pærer.) Så står min hvide stressbanan helt afslappet og gumler hø og har det FINT - det er kun, når vi er der, at hun ved, hun kan komme ud og bare NÆGTER at fatte, at man godt kan stå ordentligt i en boks - så ... for os funker det fint.


  • #83   19. nov 2015 Vi har den blinde hvide knabbedame, en sigøjner, en fjordhest og en shettie, som er vores ansvar (to egne - to i pasning).
    Desuden er der en sportspony og en shet, som kommer på boks og en sigøjnerhoppe, der skal være i løsdrift.
    Hun kan jo ikke stå alene, og der er heller ikke en boks til fjordhesten, så ... de to går sammen i løsdrift på hele vores foldareal om natten - de øvrige er på boks.

    Om dagen går fjordhesten, sportsponyen og den ene shet på jordfold sammen. Fjord er nødt til at være der, fordi han ellers tæsker den blinde konstant. Sportspony har brug for jordfolden pga overvægt og shet gennemtæver alle de store, hvis den kommer på samme fold.

    Så ... jordfold med tre glade heste og resten af folden med 4 glade heste .... det funker FINT.
    Der er så lige det med at få lukket sammen og ind og ud.....

    Vi tager vores ind, men er nødt til også at lukke sportsponz og shet ind, for ... ellers skal sigøjner gå alene.
    Og sigøjner får prygl af shet .....
    Så vi lukker vore egne ind - lukker de to andre ind og åbner leddet, så fjord og sigøjner kan gå sammen på hele folden om natten - om morgenen kalder vi på dem, lukker fjord på jordfold - lukker leddet og lukker de to små ud til ham og vores egne tre op til sigøjneren.

    Det er egt ikke det store problem, men .... vi bor på lerbakker, som er hæsligt plævrede pt, så det giver nogle trælse bøvlede ture på glatte mudderbakker for at dele op og lukke led mellem foldene - det er bare det eneste, der kan tilgodese alle heste, så de alle er glade.

    Men .... ja det kræver, at vi tænker lidt kreativt og det kræver, at vi hjælpes ad med at gøre tingene.

    Men ... hestene er glade, vi er glade og vi er glade sammen og har det fristed, som er nødvendigt for os alle.
    For alle lyttes til og alle tages alvorligt.

    Faktisk er vi vist fantastisk heldige !!!!! smiley

    God regnvejrsdag til jer alle
    Michèle


  • #84   19. nov 2015 Ja der er altid to sider af en sag men når hun nu holder hendes mening for sig selv og istedet skriver grimme ting på Facebook er det jo ikke nemt? smiley hun har trukket min med op den sidste måned men vil pludselig ikke mere og selvfølgelig må jeg jo så gøre det selv, jeg forlanger ikke at andre trækker ham op medmindre de selv vil og nu når jeg prøver at række hånden frem syntes jeg måske ikke det er min skyld det hele.. Men er glad for at få nogle konstruktive svar indimellem istedet for sure skrappe meninger om at min hest ikke må være nogen steder! smiley

  • #85   19. nov 2015 Jeg ville elske at stå i stald med dig Lisa.... Du har gjort alt du kunne for at imødese alles behov, og er endt med 1 enkelt person der sætter sig på tværs... Sådan er det og håber i kan få talt ud om det, istedet for det andet pjat hun har gang i....

  • #86   19. nov 2015 Ja nu har jeg altid stået i selvpasser stald og arbejder på forskællige tidspunkter af døgnet. I dag blev Tindur lukket ud alene kl 8.30. og de andre stod indenfor. Jeg var nødt til at lukke ham ud og ordne boks og hønet/foder for dette kunne jeg ikke nå før de blev lukket ind igen kl 16-16.30. hvor det skal være klart. I tirsdags kom han ud kl 07.30. af samme årsag. Da han var 14-15 mnd kom han ud alene kl 06-07. i snevejr og belravende mørke af samme grund... Men jeg foretrækker selvfølgelig at han følger de andre. Han forlader også stalden når vi skal træne så at han er væk har de vænnet sig til. Dog kalder de da nogle gange efter hinanden.. smiley

    Mvh TT


  • #87   19. nov 2015 øv - denne her tråd hedder træning af unghest, som jeg interesseret gik igang med at læse .. så handler det om én der er blevet hængt ud på facebook som så vil hænge den anden person ud herinde .. det er 5-10 min. jeg aldrig får tilbage .. søger videre efter "træning med unghest" smiley

  • #89   20. nov 2015 Idag stod de alle bum stille og gumlede hø da jeg kørte og da en helt anden lukkede de andre ud idag stod de stadig stille, så det er åbenbart kun for at skabe intriger smiley og ja det er ikke værre end hvis nogen rider om morgenen istedet.

  • #90   20. nov 2015 Det kan måske også være at hestene ved at når hende den anden kommer, så betyder det fold. Lidt ligesom hestene hurtigt finder ud af hvem der kommer med maden, og synet af denne person får dem til at live op. smiley

    Så at hestene faktisk først bliver lidt urolige i boksen idet hende den anden kommer ind i stalden smiley


  • #91   20. nov 2015 Men rigtig dejligt at høre smiley

  • #92   20. nov 2015 Hvad med at lede efter opstaldning i en større radius, evt løsdrift ell lign ifht. dit budget?

    For det første er det en møg dårlig ide at lade hestene løbe sammen til og fra fold, MEDMINDRE det er udelukkende er en flok bestående af garvede erfarne heste, som stille og roligt at tulle frem og tilbage.
    For en unghest er det meget dumt, både ifht skader mm efter en nat på boks.

    Det er jo fint du selv kan tage ud og lukke ham på fold nu, men når du får en lille bebs er det ikke sikkert det lige kan lade sig gøre, og så skal du stresse over det?
    Tror det ville være bedst at finde et lille sted, med fuldpas, gerne løsdrift. Så skal du ikke stresse over at komme på bestemte tidspunkt, eller stresse over hendes frk. skrap i stalden.

    Oveni kan du håndtere og træne din hest når du har tid, og så bliver det gjort på en ordentlig måde

    Jeg ved godt det så bliver mere besværligt med transport, men hvis du så ikke partout skulle ud til din hest min. 1 gang dagligt, + de andre fordele, så var det måske det værd?
    smiley


  • #93   20. nov 2015 ps hende der fra din stald, ta fat i hende og så sig at i stedet for at poste alt muligt lort, og komme med suspekte alders-trænings-SEGES guider, så må hun da komme til dig, og hvis i ikke kan blive enige om hvordan det skal gøres, (evt kan du tage hendes hest med ud, som en anden foreslår) så må du sige at det må være op til staldejer at vurdere om det er ok som det er nu, eller om det ikke er, og HVIS det ikke er, så må du enten gå på kompromis med stedets regler, ELLER finde et andet sted.

    Ta et møde, dig, frk skrap og staldejer, (det skriver jo egentligt at du allerede har fået lov, måske frk skrap skal høre det på tremandshånd.)
    og når staldejer har besluttet hvad der er ok eller ikke ok, så kan du med rette bede frk skrap om at flette næbet i stalden, og stoppe med det der usmagelige posteri, det hører en børnehave til. Punktum.

    Hader sådan noget fnidderi, det giver seriøst ondt i maven, er selv gravid nu, så VED hvor meget ondt sådan noget bullshit kan gøre smiley


  • #94   20. nov 2015 Mia: Du skulle måske læse hele tråden smiley

  • #95   20. nov 2015 Jeanette: Har desværre ikke tid til at læse alle 92 svar smiley Svarer bare på det der bliver spurgt om smiley

  • #97   20. nov 2015 Fylla: Tak smiley Hvis man kan se bort fra mine stavefejl smiley

  • #98   20. nov 2015 Mia, jeg sætter lige præcis pris på konstruktiv kritik som du kommer med, for selvfølgelig er det også fedt for mig at få den vendt og se sagen fra en anden vinkel! Jeg har heldigvis en sød kæreste som har tilbudt at lukke ud når jeg har født netop fordi jeg jo ikke lige kan være sikker på at komme afsted til et bestemt tidspunkt smiley men fordelen er at jeg bor 500 meter fra hvor han står nu så det er nemt lige at trille op med barnevognen og jeg kan komme hurtigt hjem hvis der skulle blive skrig og skrål smiley
    Med hensyn til løsdrift fungerer han slet ikke i det miljø, han bliver sur og meget anspændt og sparker til højre og venstre i forhold til foder og læplads smiley bare sommergræs er svært at få til at fungere fordi han stresser og tror han skal kæmpe for mad og læ smiley men ja alternativet var jo at flytte ham, men det er vidst besluttet idag at frk skrap slet ikke skal lukke ud mere, og idag stod de helt roligt alle sammen da en anden kom og lukkede ud selvom jeg havde lukket 3 ud lidt tidligere end de andre, så heldigvis har jeg nu fundet en god løsning! smiley men igen, TAK Mia for god og konstruktiv kritik og løsnings forslag smiley :) smiley


  • #99   20. nov 2015 Lisa:
    Ja okay, hvis det er 500 m væk så kan jeg godt se, at det i kombi med en hjælpsom kæreste er ret smart smiley
    Dejligt hvis i kan få det til at fungere, men hvis frk skrap gør/siger noget som helst igen, så blir du nødt til at tage fat i hende og sige fra! Sådanne bitre sladretanter er ikke godt for dig eller baby smiley
    Hatten af for at du passer så godt på din hest, og sørger for at han kan klare dagligdagen uden dårlige oplevelser, han er heldig at have dig smiley
    Mvh Mia


  • #100   20. nov 2015 Nej det er lige præcis ikke godt for mig og baby så er glad for at jeg nu kan slappe af igen og at resten af stalden bakker mig op og så må jeg tale med hende hvis hun fortsætter! smiley
    Ja han kan være en mundfuld og syntes at når vi nu har fundet en løsning der duer kan jeg bare ikke se hvorfor vi skal starte forfra og slås istedet fod at udnytte vores gode samarbejde nu og så miljøtræne så hans udvikling fortsætter smiley


  • #101   20. nov 2015 Og tillykke med din baby også, det kan være svært at kombinere med hest og baby smiley

  • #102   21. nov 2015 Ja jeg er selv spændt på hvordan det bliver, fordelen er jeg har dem hjemme, "ulempen" er at det min. er 5 stk der skal passes smiley
    Men det skal nu nok fungere, min mand har i gennemsnit kun 2-3 vagter ugentligt og hjælper meget gerne til, og så er det en løsdrift smiley
    Men krydser da fingre for at baby er en sovetryne, som tager gode lange lure smiley


  • #103   21. nov 2015 Lige mine forhåbninger også smiley haha. Men er sikker på at nok skal lykkes på den ene eller den anden måde! smiley der er også nogle rigtig søde og hjælpsomme mennesker i stalden som selvfølgelig nok skal hjælpe mig og min kæreste vil gerne lukke ud osv så det skal nok gå. smiley

Kommentér på:
Træning af unghest

Annonce