{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.713 visninger | Oprettet:

Hvinsk hoppe {{forumTopicSubject}}

Hvad har i af erfaring med ridelighed og hvinske hopper?

Jeg har en hvinsk hoppe, der volder mig mange kvaler og søvnløse nætter.
Hun er dyrlæge undersøgt mange gange, er syet bagtil og også regumat ( hormon) behandling er forsøgt, og intet virker smiley Hun er ikke til at ride. Hun er sur ig tvær, og vil ikke gå frem. Hun er ikke voldsom eller eksplosiv på nogen måde, og også nem i håndtering fra jorden, det er udelukkende i ridning den er gal. Hesten er 12 år og uddannet til LA 4 så har bestemt kunne.. Når jeg rider skal vi "slås" i 20-30 min for bare fremdrift.. Håber nogle har "de vise sten" og måske lignende erfaring??!!
Som skrevet er hun tjekket mange gange af dyrlæger, og sadelmager, hun har fået kiro og massage og smeden er self. Også involveret... Gode råd modtages!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvinsk hoppe
  • #1   20. nov 2015 er der taget røgten billeder af den?

    Har du prøvet af få undervisning af en adfærdsterapeut, evt en BBH?


  • #3   20. nov 2015 Som skrevet, er hun tjekket af flere dyrlæger.. Og kiropraktor har hun også haft flere gange.. Hun har ikke ondt nogle steder, det bunder i hvinskhed.!!

  • #5   20. nov 2015 Måske i lige sku læse om hvad Hvinskhed er før i begynder at plapre løs om kiropraktor osv.

    Camilla...man kan få noget der hedder Sloppy mare som er et tilskud til netop hopper med hvinskhed og hopper med kraftige Humørsvingninger under brunsten......jeg har ikke selv prøvet det på min tidliger hoppe der havde Hvinskhed, da jeg valgte at sælge hende istedet.

    Som du har opdaget er det ike altid operationerne virker som man håber, men idet mindste har i gjort forsøget.
    Det jeg fik afvide med min Hvinske hoppe var at de ku fjerne systerne og bylderne i hendes underliv og sy hende bagtil, men at chancen for at hendes temperament og stejlerri og kraftige temperament ville forsvinde var 1-100, da det er en homon styrret sygdom trods alt.

    Jeg valgte at sælge da jeg ikke har råd til at ha en hest jeg ridemæssigt ikke kan bruge og måske aldrig ville komme til at ku bruge! Der er igen middel gylden mellemvej ved hvinskhed, der er ingen behandlings form ud over det du har gjort indtil nu da det ikke er fysisk der er noget galt kan en kiropraktort, røngent eller andet fancit shit gi en behandling, det er homonerne den er gal med og intet andet og det er der meget meget få mennesker i hesteverdnen der fatter, forde de aldrig har stået med en hvinsk hest.

    Værken kiroprator, HMS, jordarbejde eller kranioserkral terapi kan gør noget da de intet har at komme efter rent behandlings mæssigt, kan de intet gøre for en hvinsk hyp, desværre.

    Hvad man evt Kan gøre er det du allerede har gjort og så ellers krydse fingre for at hesten temperament og homon niavu falder, det er dog som sagt uhyggelig sjældent.
    Jeg meer dog at ha læst et sted at man kan gi homon sprøjter, det er dog ret dyrt og ikke mindst et helt livs behandling forstået på den måde at du kan samligne det med en p sprøjte som hesten skal ha resten af sit liv på bestemte tidspunkter bestemte mdr osv en anden ting man kan forsøge som har virket for nogle er at ifole hoppen og lade den få et føl, som sagt har det virket for nogle, men det en 50/50 chance og du står med et føl bagefter som du muligvis ikke kan komme af med igen.........du kan evt snakke med din dyrlæe omkring det.......minusset er dog at der stadig kun er en lille chanc for at hesten ændre adfærd og de fleste vælger faktisk enten at sælge eller at aflive.

    Det lyder mest på dig som om du IKKE værken vil sælge eller aflive så prøv med ALT hvad du kan komme på, der evt ku enten få niavuet af homoner til at falde, beroligende magnezium feks) eller homonsprøjter..jeg kan ikke rigtig anbefalde dig andet, håber det lykkedes for dig at få en rolig og brugbar hest ud af hende!!

    MVH June


  • #6   20. nov 2015 Hej June, tak for dit indlæg. Hun er på Stroppy mare, ved ik om det gør nogen forskel? Hun er heldigvis ik farlig, og kan håndteres ( endnu) Og som beskrevet både scannet undersøgt og behandlet x flere, så ja tak... Røngten osv har intet med denne sag at gøre, hun fejler intet fysisk ( i bevæge apparatet) det er hormonelt. Hun har stået det sidste år og ikke rigtigt lavet noget, fordi jeg har givet lidt op på det hele ig været så ked og frustreret, og syntes vires kontakt ( hendes og min) var blevet så negativ, så vi trængte begge til en pause..Jeg har snakket med min dyrlæg om de indsprøjtninger og ja de er svine dyre ( 2000 kr stk) men måske er det pengene værd?! Ihvertfald tak, det er nemlig ikke til at forstå hvis man ik selv har stået med sådan en hest, det er ufatteligt frusterende, og nej hun blir ikke solgt, vil ikke risikerer at hun blir behandlet skidt, fordi det mistolkes som adfærds problemer. Hvis det ender med jeg gor helt op eller hun begynder at gi problemer i alm håndtering, blir hun aflivet, det er bedre for alle, men der er jeg slet ikke endnu..

  • #7   20. nov 2015 Som June nævner: Stroppy Mare (Brogaarden), rigtig godt produkt. Ikke særlig dyrt smiley Det er en urte blanding. Helt sikkert et forsøg værd, jeg har haft positiv effekt af det.

  • #8   20. nov 2015 Hun for allerede Stroppy mare ??

  • #9   20. nov 2015 Pyyh det lyder ikke rart. Min hoppe var også frygtelig, indtil hun fik stroppy mare. Men når din allerede får det, så ved jeg virkelig ikke smiley

    Havde engang en hoppe der også var Hvinsk, hun var dog eksplosiv under ridning. hun kunne være SÅÅÅ sød i måske 2 uger og pludselig BUM så eksploderede hun ud af den blå luft smiley
    Jeg har desværre en del skavanker efter en trafikullykke, så jeg måtte desværre give op, da jeg ikke kunne holde til at blive ved med, at blive kylet af smiley
    Den dag i dag bliver hun brugt til skovture, hvilket hun nyder.
    Men jeg havde hende også igennem FULD røntgen, hormorn behandlinger, kiropraktor osv. Intet hjalp.


  • #10   20. nov 2015 Okay som sagt fik jeg aldrig prøvet stroppy mare selv, så ved ikke hvor godt det virker, men noet ku tyde på det kun er effektivt hos nogle heste, hvilket er lidt trist at høre.
    Hmme ja de er ret hamper i prisen de sprøjter især når det er igen og igen og igen resten af hestens liv den skal ha dem....

    Jeg vejede det op imod hinanden, havde jeg råd til at ha en hest der måske aldrig blev ridebar, eller ville jeg hellere bruge alle de penge jeg ku spare på en sund og rask hest.
    Jeg valgte at sælge, selvom jeg nok burde ha aflivet istedet. hun lagde hård ud med at brække ryggen 4 steder på ny ejer, så de solgte hende videre igen....

    MVH June


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   20. nov 2015 Har du overvejet om hoppen bare ikke dur som ridehest?

    det sker ved mange hvinske hopper, at man simpelthen må kassere dem som rideheste, da deres hormoner er for forstyrrende.


  • #13   20. nov 2015 Amt: Ja har overvejet dette, hesten er dog 12 og gået stævner til og med LA4 uden problemer, og "virkede" også fint den 1 måned efter jeg havde købt hende, og derefter startede problemerne. Hvilket kendetegner hvinske hopper, at netop miljø/ejerskifte udløser "problemerne" Men kan hun ik behandles effektivt vil hun udelukkende blive brugt som tur hest, så længe hun fungerer med det

  • #14   20. nov 2015 Har de taget svab(hvis der er svamp/bakt som generer) og scannet efter hun blev syet? Det er ikke altid at det skyldes "luft slugning". Det dårlige miljø i livmoderen kan fx også komme af urintilbageløb.

    Der er kommet en vaccine, som hjælper på at regulere hormonerne. Det kunne også være en mulighed, hvis overstående ikke viser resultater


  • #15   20. nov 2015 Camilla nu er jeg direkte Ond det ved jeg godt.
    Men du skriver selv at heste er stresset og sur hele tiden....hun er 12 år og muligvis ja HAR hu gået stævner, men det er ikke ensbetydning med at hesten har fungeret før uden problemer, det kan kordineres så man starter stævner når hesten fungere og det er der ingen der gider blive ved med....ikke i længten.

    Hvis hesten som du siger muligvis ikke kan blive behandlet, så vil jeg nok anbefale dig at aflive......klask nu er jeg en dum møgsæk for at fortælle sandheden I NOW, men tænk over det, hesten er 12 år, og du siger selv hun er sur og tvær =stresset hele tiden, ERGO fungere hesten ikke i hverdagen, og nej det gælder også skovture er jeg bange for...... vil det så ikke være langt lang bedre at dyret fik fred, end at du havde lyst til at beholde hende.....

    tænkt dig om. hun ville få fred og ikke længere være stresset overhovedet og du ville for det første ku spare en masse penge men også ku få en hest der tilgængæld både var glad og en hest som du ville ku bruge når det passede dig, en du ville ku starte stævner på og en du ville ku udvikle dine rideegneskaber sammen med.....

    Den er grusom at tænke på når man elsker sin hest, I Know har stået der og man tuder som en stukket gris.....men nogen gange er det dyrenes helbred og ikke sie egne ønsker man skal sætte i første række.

    Håber du forstår at jeg ikke mener det ondt, selvom det er en grov besked, men man er ihvertfald nød til at tænke over det.

    Jeg siger ikke afliv hende, jeg siger du skal tænke alle aspekter af siturationen igennem og ikke kun hvad DU har lyst til. man er nød til at være realistisk også selvom tankerne er ekstremt hårde.

    KNUZ herfra


  • #16   20. nov 2015 Hvis man sælger, så synes jeg ikke man tager sit ansvar og kommende ejere kan ende i rigtig uheldige problemer.

    June, det synes jeg godt nok er en voldsom udmelding, når hesten ikke engang er prøvet behandlet i bund... Ja, aflivning er også en "behandlingsmulighed" og selvfølgelig skal den være med i overvejelserne. Men TS virker ikke til at ville opgive hesten.. Derfor synes jeg hellere man skal give hende mulighederne


  • #17   20. nov 2015 Silverflake, der er ret stor forskel på en 5 års og e 12 års.....og begge siturationer, måske du sku læse alle indlæggende før du kommentere på det.

    Og ja det er en voldsom udlægning SF det ved jeg men taget i betragtning at hesten er 12 år er stresset hele tiden er blev behandlet, så er chancen for at den temperament bliver bedre meget meget lille. og HVIS du nu havde læst og forstået indlægget, så siger jeg ikke at hun skal aflive hesten jeg siger direkte at Hvis behndlingerne hun overvejer ikke virker så er hun nød til at overvejde det aspekt af siturationen også.



  • #18   20. nov 2015 har hørt at man i USA lægger marmorkugler i livmoderen for at snyde hoppens krop til at tro den er drægtig. man bruger vist sølvkugler i dk. Har også læst om guld akupunktur i hestens ører. det et vist de muligheder man har når hormonkur og caslick-syning ikke er tilstrækkeligt. man risikerer dog helt at ødelægge hoppens muligheder for at blive drægtig hvis man lægger kuglerne i livmoderen så man skal være afklaret omkring ikke at lave føl på den hoppe.
    Jeg har læst lidt om diverse muligheder da jeg også har en hoppe som er hvinsk.
    Jeg ville tage en snak med Dyrlægen om disse muligheder, de kan nok bedre finde relevant materiale omkring behandlingsmetoderne.
    held og lykke til dig, håber du finder en god løsning for jer begge.
    mvh


  • #19   20. nov 2015 Prøv med professionel hjælp. Her mener jeg altså berider. Ud fra det du skriver, så kan jeg dels se, at hoppen stort set ikke har været redet det seneste år og dels at den i 2013 har gået springstævner, tidligere flere år tilbage har den været ridelig til 50-60% i dressuren. Den har været lidt rundt - der er registreret flere forskellige ryttere med den over en periode på 5 år, hvor den har været stævneaktiv i en eller anden grad.
    Jeg tror simpelthen hesten har fundet ud af, at den får sin vilje, hvis den er styg nok - men det er bare et gæt fra en gammel rytter. Men indikationen er tilstede, netop fordi dine problemer er startet ca. en måned efter dit køb og det er formodentlig aldrig blevet helt godt igen siden.


  • #20   20. nov 2015 Hvad skulle berideren kunne ændre? Vise hoppen at den "ikke får sin vilje" ?

  • #21   20. nov 2015 Min Cheval var i en periode kronisk hingste gal, det forvoldede mange problemer med hensyn til både håndtering og ridning.

    Hun fik en sprøjte af dyrlægen, kan desværre bare ikke huske hvad det hed. Dette hjalp meget, og hjalp hende faktisk ud af det. Min dyrlæge snakkede i den forbindelse om at hvis det ikke hjalp, kunne vi lægge en guld"et eller andet" op, som med 100 % sikkerhed ville hjælpe. Fik aldrig sat mig ind i det, da sprøjten var det der skulle til i mit tilfælde.

    Andet kan jeg desværre ikke hjælpe med. smiley


  • #22   20. nov 2015 June: Jeg mindes ik at ha skrevet at hun er sur og tvær ( stresset) hele tiden, tværtimod..?! Det er udelukkende i ridning, al anden håndtering og omgang er som med hver anden hest. Hun fungerer også fint i flokken på fold, og er ikke agressiv eller eksplosiv.. Hvis hun var farlig og ikke trives i hverdagen ville hun være lagt ned for længst. Det er ridning det ik fungerer, bane ridning, hun elsker en tur ud. Og dette er problem frit.

  • #23   20. nov 2015 Funke, det er faktisk ret så usædvanligt, at en så gammel hoppe med en fortid som konkurrencehest pludselig bliver hvinsk overhovedet.
    Men det er slet ikke unormalt, hvis man køber en ny hest, at det så går ganske godt de første par måneder, og at hesten derefter forsøger at prøve en af meget eller lidt, og får man ikke sat den korrekt på plads - så er spillet tabt på forhånd. Så kan man behandle og behandle, og det vil aldrig hjælpe, fordi det ikke er det konkrete problem, der behandles på.
    Du kan behandle alt du lyster, hvis problemet sidder på ryggen. Undskyld Camilla, men jeg tror altså at det er deri problemet ligger, specielt efter dit sidste indlæg lige her ovenfor.


  • #24   20. nov 2015 Golden: Jeg har en dygtig underviser, der siger det samme som dig, og vi var også gået igang igen, gik ok.. Men igår, brunst igen, og allerede da vi nærmede os ridehuset ( som vi rider til om vinteren, på lokal rideskole) begyndte hun at stille sig op og strinte.. I ridehuset, trods der ingen heste var, udover min gamle vallak som var med og som hun ingen interesse har i, der stillede hun sig op min.10 x og strintede.. Hun var ik til at drive frem, ignorere mine ben fuldstændig, der var ingen kontakt, hun var som i en anden verden. Derfor er mine overvejelser på behandling af hvinskhed kommet til overfladen igen. Hun har aldrig opført sig sådan med mig på ryggen før? Det plejer at være på staldgangen, og i stalden hun strinter, hvis hun feks hilser på en af de andre heste, lige meget om det er hoppe el vallak..

  • #25   20. nov 2015 Golden: Har haft dygtig ryttere på hende ( bedre end mig) og det var heller ik en succes.. Men mange ryttere KAN ikke ride hende. Så jeg har droppet part, og rider og håndterer hende udelukkende selv nu, og det proffelerer hun rigtigt fint af

  • #26   20. nov 2015 Og vil lige nævne, at jeg normalt godt kan ride hende, og insisterer jeg nok, blir det også ok, de sidste 15-20 min. ( pånær igår) Jeg ville bare gerne ha en hest der rent faktisk havde lyst til at samarbejde og som jeg ik skal "slås" med hver gang jeg rider på den.. smiley

  • #27   20. nov 2015 Nu har jeg jo "snydt" lidt og studeret hendes stamtavle nærmere, og du er på en stor opgave. Akinos kan give et iltert og specielt temperament og der en den del blod i hende, der muligvis ikke ligefrem harmonerer alt for godt til det.
    Men det er bare underligt, at hun pludselig skulle være blevet hvinsk - måske er der kun en behandling på det problem så. Et føl. Men lykke til og pas på dig selv. Det er ikke at spøge med, hvis de tager magten fra en, og man ikke kan tage den tilbage igen.


  • #28   20. nov 2015 I princippet kan hun jo ha været hvinsk længe, og derfor solgt x flere.. ?? Det min tanke.. Og miljø skiftet da jeg køber er måske bare dråben? Ved det ikke, men ja det er en stor opgave og jeg har ik opgivet endnu smiley Håber stadig at "knække koden" Ihvertfald er jeg hendes sidste ejer, så lykkedes det mig ikke, så for hun fred.

  • #29   20. nov 2015 "og at hesten derefter forsøger at prøve en af meget eller lidt, og får man ikke sat den korrekt på plads - så er spillet tabt på forhånd."

    "Det er ikke at spøge med, hvis de tager magten fra en, og man ikke kan tage den tilbage igen."

    Ah, skulle vi ikke lige droppe de der myter smiley Hesten prøver dig ikke af "bare for at prøve dig af", eller prøver at tage nogen magt fra dig... det burde være almen viden for absolut alle hesteejere.
    Så de her udtalelser vil jeg nok hoppe let og elegant over.


  • #30   21. nov 2015 Fint Funke. Jeg har en hest stående her, som jeg virkelig synes at du skulle tage og komme og prøve så. Den er absolut velredet og ridelig. Men den vil med garanti udfordre dig, det er jeg stensikker på.
    Med dine 20 år har du uden tvivl langt mere erfaring end jeg, og du bor endda i nærområdet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   21. nov 2015 fünke: du kan lige så godt lade være. selvom det er logik at en hest ikke kan prøve rytteren af, udfordre rytteren, drille osv, så er det nok en af de myter der er sværest i hele verdenen at aflive -,-..

    trist at folk ikke vil indse at en hest ikke er i stand til det.


  • #32   21. nov 2015 Ja det er trist - endda meget trist!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   21. nov 2015 golden: Jeps, for folk staffer hesten unødvendigt.

    men du ved jo meget mere end alle andre fordi at du er ældre smiley derfor undre det mig meget at du ikke ved meget basale ting om hestens hjerne...


  • #34   21. nov 2015 Så kom den første nedladende alders-kommentar også på banen smiley
    Hvordan udfordrer hesten dig? Hvordan skal du sætte hesten på plads når den gør det? Hvordan tager den magten fra dig - og hvordan kan du tage den tilbage?
    Ofte bunder al den der magt-snak i at rytteren simpelthen ikke har nok indsigt i dyrets adfærd og kognitionsevne.

    Og det må da også være utroligt belastende og paranoidt at have med heste at gøre, hvis du hele tiden tror de er ved at tage magten fra dig og SÅ skal man bare sætte dem på plads? Hvad er overhovedet fornøjelsen ved at have hest? smiley


  • #35   21. nov 2015 De tager nu aldrig magten fra mig. Dertil har jeg 40 års hesteerfaring og stutteridrift med i bagagen bette ven.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   21. nov 2015 golden: også ved du stadig ikke hbordan ens hest hjerne fungere?



  • #37   21. nov 2015 Nu kan man jo sagtens have haft med heste at gøre i selv 50 år og stadig ikke have opdateret sin viden smiley Og med den retorik du lægger for dagen virker du faktisk ikke særlig åben for ny viden. Du burde da som voksen kvinde kunne argumentere for din ikke så ydmyge erfaring for den bette ven her. Enlighten me smiley

  • #39   22. nov 2015 smiley smiley smiley smiley

    Golden: Jeg keder en der har arbejdet med heste siden han var 15 købt og solgt siden dengang,......han er 97 nu stadig aktiv.......han tror stadig heste kan leve af havre og byg og halm....inge vitaminer, ingen hø, ingen smed nå jo 1 gang om året, de bliver ikke vaccineret for det gjorde man ikke dengang så det ser han som en gang fis, de skal heller ikke ha dyrlæge hvis de bliver syge de har et imunforsvar så det er naturens gang....han ved ikke hva forskellen på en hingst og en klaphingst/ er for en hingst er en hingst end of story, en urhingst er vallak for der er ingen kugler.....ect.

    så øhh alder afgøre ikke om man ved mest!! det er også en gammel myte som er svær at avlive forde folk bliver for høje i hatten pga selvstændigheden i at avle og sælge. smiley smiley smiley



  • #40   22. nov 2015 Arrogante mennesker skal man gå uden om folkens smiley husk det!! de gør det for pengene og præsticens skyld!!

  • #41   23. nov 2015 Nu har jeg ikke læst tråden igennem, men min mors hoppe havde problemer med den ene æggecyste . Hun var forholdsvis bims i brunst, hvilket var stort set hele tiden, og det var så slemt at flere af de andre i stalden kun turde rykke hende hvis de viftede med greb, pisk eller lignende - folk ville simpelthen ikke røre hende.
    Hun fik alt muligt mærkeligt som ikke rigtig virkede indtil en dyrlæge endelig fandt en lille ujævnhed i størrelserne på hendes æggecyster (hvis jeg husker rigtigt). Det var bare et lille hurtigt indgreb og så var hun allerede tre tusinde gange bedre. Idag er der intet bortset fra at hun kan finde på at markere lidt med den ene baghov (5-10 centimeter) når en fremmed spænder hendes gjord smiley

    Ved ikke om det kan hjælpe dig i din søgen, men held og lykke


Kommentér på:
Hvinsk hoppe

Annonce