{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
492 visninger | Oprettet:

Muskel træning/opbygning på 3 års {{forumTopicSubject}}

Hej smiley Jeg har en 3 års vallak der vokser en del stadig og har vokset rigtig meget henover sommeren, og han er blevet lidt momentvis uren, men jeg tænker at det er fordi han vokser så meget og at han ikke er helt stærk nok muskelmæssigt i longen? smiley Han har aldrig været longeret med indspændinger eller nogen form for det men kun fået lov at gå på volten og finde balancen osv. Han er sadel og trense vant men ikke rytter vant. Var egentlig min plan at han skulle gøres ryttervant nu og så stå ind til sommer men ved ikke om jeg tør at sætte rytter på endnu når han stadig vokser en smule?

Kom gerne med jeres erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskel træning/opbygning på 3 års
  • #2   23. nov 2015 Jeg vil give ham en voksepause. Og hans urenhed ville jeg få tjekket for en sikkerheds skyld. Men ellers gåture i bakket terræn, hvor han lærer at gå afslappet og får brugt sin ryg. Ellers træning over bomme. Pas på med for meget longering, det er slet ikke sundt, det er meget belastende for deres ben smiley

  • #3   23. nov 2015 Okay, jeg har virkelig også overvejet det, men jeg tænker at jeg lige sender video til dyrlægen og så må hun vurdere om han er klar til rytter smiley
    Men han er ikke som sådan uren, han bliver bare momentvis uren når han f.eks. skal sætte tempoet ned og ind og sætte sig eller ved skift af volten så er det lidt svært for ham indtil han lige kommer rundt første omgang smiley


  • #4   23. nov 2015 Vi longerer heller ikke særlig tit, men det er en nødvendighed at han kan gå begge veje rundt ved tilridning smiley

  • #5   23. nov 2015 En så ung hest er jo SLET ikke klar til at sætte sig eller gå i langsomt tempo. Han skal selv have lov til at finde et tempo han kan gå stabilt i og så længe han ikke har god balance, så vil han være lidt hurtig på benene.

  • #6   23. nov 2015 Ja men det er da nødvendigt at få et langsommere tempo når han skal i skridt igen og der er det ikke altid at han lige får det gjort første gang han får signalet og det er jo nødt til at indlæres smiley Det er ikke første gang jeg har unghest og har redet rigtig mange heste til, men jeg søger nogle øvelser mm til at styrke ham smiley
    Han er tjekket både i ryg osv af dyrlægen så jeg søger egentlig bare nogle gode øvelser til muskel opbygning smiley


  • #7   23. nov 2015 Nåårh på den måde, undskyld - misforstod jeg dig. smiley Det var slet ikke for at virke kritiserende! smiley

  • #8   23. nov 2015 Men så vil jeg sige noget træning over bomme er rigtig godt og der er massere muligheder for variation smiley

  • #9   23. nov 2015 Nej det er også helt iorden smiley

  • #10   23. nov 2015 Han har heldigvis en god fold med mange bakker og vi skal op af en god bakke for at komme op til ridehuset så på den måde får han jo også styrket sin bagpart smiley Men ja bomtræning er vi også så småt gået gang med det kunne bare være fedt med nogle forskellige øvelser smiley

  • #11   23. nov 2015 Jeg ville give hesten fri smiley

    Hvis hesten er utaktet/evt halt ja så ville jeg slet ikke overveje at træne/longere E.l. Så ville jeg få fat i doc dyr.

    Der er ingen grund til skynde sig med de unge heste - det er fint at vente til de er 4 år før de tilrides. De kan snildt blive alderssvarende uddannet, hvis det er det man er bekymret for smiley

    Men utakt/halt så får man ikke en glad ridehest ud af det, hvis man fortsætter med at bede den træne med enten vokseværk eller dissideret skade.

    Mvh Charlotte


  • #12   23. nov 2015 Tilrid ham uden longe, det er sundere for dem, jeg har netop gjort det med min den ene og skal igang med den anden nu her.
    Så vil de af og til blive skridtet i skoven vinteren over, måske en gang om ugen, men der kan også gå en måned hvor vejret ikke lige er til det.
    Min erfaring siger mig at det er en rigtig god måde at gøre dem klar på et liv som ridehest, mine er 3 nu og kommer så rigtigt igang i forsommeren næste år


  • #13   23. nov 2015 Hej Lisa.
    Da jeg skulle tilride min sidste hest, brugte jeg lang tid på jordøvelser for at styrke hende, hun var meget spinkel.
    Udover de ting der allerede er skrevet, så vil jeg foreslå følgende (så kan du vælge og vrage som du vil smiley )

    * Ved hånden gang og jog i ridehus/bane. (i tillæg til longering, så lær din hest at skridte, stoppe, starte, og trave ved siden af dig. Lav en masse stop og start, og overgange på langsiderne af banen.)

    * Lav sidelæns øvelser fra jorden (lær din hest forpart og bagpart vendinger og sidelæns gang fra jorden.)

    * Tilkør hesten med liner. (uden indspændinger eller lign, så lærer hesten at skulle gå frem selv, og reagerer på tøjle og stemme. Jeg plejer at lære mine det i grime, da jeg ikke bryder mig om at tage dem hårdt i munden, til de første gange de skal lære stop betyder stop, mm.)

    * Lav spring baner. (lav agility/spring baner, som du sammen med hesten gennemfører, selvfølgelig ikke for højt og vildt, men lidt er også godt. Her er det vigtigt grundjordarbejdet er i orden, så hesten uden tøven traver godt ved din side og forstår at følge dig)

    * Gåture og joggeture hvis det er muligt. (spørg evt nogle af de rolige heste i staldens ejere om i må gå med på en tur med skridt, evt lidt trav.)

    * Masser af tid på fold, gerne en bakket en som den du har smiley

    Jeg gav min et tilskud af soyaskrå og olie, det hjalp meget på hendes muskelsætning i kombi med alle ovennævte øvelser smiley

    Kh Mia




  • #14   23. nov 2015 Jeg longerer sjældent, de sidste to måneder har han bare gået på fold og så tjekker jeg takten engang imellem bare 3 min i longe og ellers får han lov at være hest og træner egentlig bare trækketure i naturen og så at løfte ben og så pænt osv smiley
    Dyrlægen har tjekket ham igennem og det er ikke fordi han fejler noget men fordi balancen og muskelmassen ikke er helt iorden endnu smiley så tænker bare om der findes nogle øvelser fra hånden smiley som mia også kom med smiley men han fejler intet og jeg har på ingen måde travlt i forhold til ridning for jeg vil meget hellere have at han holde de næste 10 år istedet for 3-5 år smiley


  • #15   23. nov 2015
    Heste kan også blive urene af spændninger. Min bliver uren og direkte halt når hun bliver spændt. Ligesom det også sagtens kan sidde muskel eller knogle mæssigt.

    Ville ikke bare tage det for gode ord, at den "bare" vokser ;o).


  • #16   23. nov 2015 Den har været i røntgen og gennemgået af kiropraktor mm og der er intet at se nogle steder men da han gik på sommerfold (døgnfold) var han enormt spændt og efter han er kommet på stald meget afslappet så jeg tror det er kommet lidt deraf men der er ikke nogen skader på ham og jeg kan se at han vokser og der er tager en blodprøve for at se hvor meget han er i vækst smiley og han ømmer sig slet ingen steder ved massage og kiropraktor eller noget andet. smiley det ser egentlig bare ud som om han har lidt svært med balancen og strammer lidt op et par enkelte gange. smiley men min dyrlæge følger ham på video både løs og i longe smiley

Kommentér på:
Muskel træning/opbygning på 3 års

Annonce